Fråga

#1 - 22 september 2005 20:01
Hej!
Jag har ett 200 liters juwelakvarium (eller rättaresagt 180 liters). Det jag undrar är hur många ciklider man skulle kunna ha i det om man vill ha som blir i storleksordningen 10cm.

Undrar också om man kan ha vit sand eller om det stressar fiskar. (Har hört det någonstans). Hat nämligen planer på vit sand som bottenmaterial och sedan bygga upp klippor med röd/brun lavasten. Har någon något tipps på någon ciklidart som skulle passa i ett akvarie intett på detta sätt?

Vore tacksam för svar.
/Eken
#2 - 22 september 2005 20:11
fiskar vill nog ha mörk sand annars så syns dom uppifrån.gissar på 6-8 st blir lagom beror på om dom vill ha stora revir eller hur aggresiva dom är
#3 - 22 september 2005 20:23
Du skulle kunna ha tex rödzebra är läcker. Speciellt hannarna som är ljusblåa. Mari Gold är en annan liten favorit.
#4 - 22 september 2005 20:25
Tänkte inreda som det första allternativet som beskrivs på denna sida:
http://www.tropheus.cz/akvaria.php

Det är nämligen ett 200 liters akvarium som visas i de första bilderna. Fiskarna som är i detta visningsakvarie är dock sådana arter som kräver störe volym vatten vilket gör mig lite konfunderad. Gillar nämligen denna kombination.
#5 - 23 september 2005 15:08
Kunde man ha vit sand eller inte? Om inte, varför?
#6 - 24 september 2005 08:54
[QUOTE=Eken]Kunde man ha vit sand eller inte? Om inte, varför?[/QUOTE]

Det kan du ha. Men, fiskarna känner sig nog tryggare med en mer neutral eller mörkare färg.

Annons