FRÅGA!??

#1 - 6 oktober 2004 08:30
Har man rätt att avliva sina guppihanar (12st) då suget efter en kampfiskhane börjar bli för stort och man inte hittar någon köpare till dem?????

SVARA ÄRLIGT!!!!!!!!!!!!!
#2 - 6 oktober 2004 08:37
ja det fginns väl ingen lag som säger att det är olagligt att döda fiskar?

Men om du ändå ska köpa kamfiskar kan du väl ge guppysarna till butiken? eller varför inte ge bort dom?
#3 - 6 oktober 2004 09:22
att döda 12 friska fiskar verkar rätt dumt och meningslöst. om du inte hittar en köpare till fiskarna hittar du garanterat en som vill ta emot dem gratis. hade inte du hittat en köpare förut förresten?
#4 - 6 oktober 2004 09:33
Håller med! Jag skulle definitivt försöka lämna in dom som byte i akvariebutiken eller ge bort dom.
#5 - 6 oktober 2004 09:46
Frågan om butiken tar emot dem.
Beror väl delvis på deras skick kan tänka.
Men dom kanske måste sättas i karantän till exempel.
Men ge bort dom borde väl ändå gå.
Ungarna på dagis i Bälinge hade för några år sedan små burkar med guppies i vilket kanske sådde ett och annat akvaristiskt frö.
Vem vet?
#6 - 6 oktober 2004 11:14
Tråkigt att köparen inte köpte dom, jag trodde affären redan var avklarad. Jag får nog säga som dom andra; Byt in dom i zooaffären. Det kostar ju inget att fråga zooaffären och du kan ju inte få mer än ett nej.

Jag håller tummarna för dig!

Lycka till!

#7 - 6 oktober 2004 14:38
Om du tar död på dem ser du ju givetvis till att göra det på ett sätt som orsakar så lite lidande som möjligt, dvs avlägsna huvudet från kroppen, alltså _inte_ spola ned i toan, eller koka eller frysa. Men jag tycker att du ska försöka ge bort dem, det borde inte vara omöjligt.
#8 - 6 oktober 2004 18:44
Ursprungligen skickat av gustav.osbeck

HALLÅ!!!! är du galen!? döda 12 friska fiskar!!!!! E DU INTE RIKTIGT KLOK!!!!?????

take it easy dude, det var jö bara en fråga [:)]
#9 - 6 oktober 2004 19:05
Jag håller nästan med gustav.osbeck där.. Skaffar man sig en typ av fiskar (eller vilka husdjur som helst) tar man samtidigt ett ansvar för dem. Avlivar man en hund som man "tröttnat" på?
Herregud säger jag bara.

Testa att lämna in dem till djuraffären, de bör ta emot dem. Gör de inte det, testa en till butik. Osv. Annars kan du skänka bort dem till vänner eller via annonsbörsen här på zoopet.
#10 - 6 oktober 2004 20:38
Gör som jag brukar göra när jag har fiskar jag vill bli av med: ge dom till någon med rovfisk. *poff* - problemet löst.
#11 - 7 oktober 2004 09:29
Ursprungligen skickat av lenis3

hade inte du hittat en köpare förut förresten?

jovisst hade jag det men h*n var så otrevlig att jag sade upp hela affären.....

okej men tänk på det ALLIHOPA det var ju BARA EN FRÅGA!
#12 - 7 oktober 2004 11:48
Jag tycker inte heller du ska avliva. Har man tagit hand om ett djur så har man. Vad jag vet så lever inte guppy så länge. (iallafall inte hos mig) Du har bara hanar och då kan de inte föröka sig. Det är bara att vänta.....eller ge bort.
#13 - 7 oktober 2004 12:22
3 - 4 år blir guppys om dom mår bra.

Annons