Ja herregud. Det blev en jakt-tråd.
Nej vi lever inte lika nu som förr... de hade inte fiskar som husdjur förr;)
EN jägare får INTE skjuta vilket djur denne själv behagar utan har KLARA direktiv på VAD som ska skjutas av.
Vill jag skjuta en stortjur kanske jag inte får det för att tjurarna redan är avskjutna i området.
I fjol tror jag det sköts över 100 björn, vilket är rekord på många år eftersom björnstammen varit mindre förr.
Lo skjuts det endast ett fåtal av per år, för att stammen inte klarar större jakt än så.
Grävling är det "fri" tillgång på men ändå skjuts inte massor av dom, för de flesta sitter inte tillräckligt dugliga hundar för grytjakt på den nivån.
Rävar skjuts oftast via åtel eller fälla, få jagar den med grythund av samma anledning som ovan.
Rådjur finns inte många här uppe, och alltså skjuts heller inte några mängder av.
Ja det föds upp ex hjort i hägn för att sedan jagas. Och? De få djur som lyckas rymma utgör ingen större skada i naturen. Och om nu naturen så promt ska ha kvar större delen av allt vilt, måste det ju vara en klar fördel att man istället får jaga i hägn?!
Det är dock inte vad JAG kallar jakt...
Till sist... vad gäller troféjakt i Afrika så ÄR det ofta (inte alltid) en chans för byarna att överleva. Jag gillar det inte, men måste acceptera att människor gör vad de kan för dess existens. Hellre ett dött djur än massdöd på barn. Ja köttet går ofta (iaf en del av) till byn.
Ang karet som tråden EGENTLIGEN handlar om.... stod det någonstans hur stort det var?