Fräckt akvarium

#1 - 13 februari 2006 21:20
vem skulle inte vilja ha ett sådant kar?:) http://hem.spray.se/cichlids/aquarium_furniture_00502.htm
#2 - 13 februari 2006 21:33
Bara man slapp hjorthuvudet på väggen så........ :)
#3 - 13 februari 2006 22:12
ja de va häftigt men inte hjorthuvvet som björken säger o inte djurskinnen på golvet heller.
#4 - 13 februari 2006 23:56
[QUOTE=andreassofus]ja de va häftigt men inte hjorthuvvet som björken säger o inte djurskinnen på golvet heller.[/QUOTE]

Precis vad jag tänkte!
#5 - 14 februari 2006 00:30
i sverige har man ju jakt pga att man inte ska fa for mycket av hjort alg bjorn mm .. just lika som i akvarium ar ju vilda djur begransade till en viss yta (avenfast mycket storre) sa om man inte har jakt sa uppstar mer sjukdommar hos dem osv... ar kanske inte heller sa overlycklig i uppvisning av djurskinn o sa vidare men tycker dock att jakt o de flesta jagare gor ett bra jobb...
#6 - 14 februari 2006 00:33
sen finns det även jägare som jagar bara för nöjet skull, som tex räv o fågel .
har inte riktigt förstått vad man ska ha en död räv till.. nån som kan förklara de??
#7 - 14 februari 2006 00:39
ravar ar jatte fina... men vad hander oftast nar de blir for manga och naturen sjalv tar hand om overpopulation.. Skabb... villket ar mer plagsamt... ?
#8 - 14 februari 2006 00:41
men då är de väl batte o skjuta dom som har skabb istället för helt friska djur som många gör bara för o få en fin rävsvans eller en fin matta till sommarstugan
#9 - 14 februari 2006 00:43
[QUOTE=sussia]i sverige har man ju jakt pga att man inte ska fa for mycket av hjort alg bjorn mm .. just lika som i akvarium ar ju vilda djur begransade till en viss yta (avenfast mycket storre) sa om man inte har jakt sa uppstar mer sjukdommar hos dem osv... ar kanske inte heller sa overlycklig i uppvisning av djurskinn o sa vidare men tycker dock att jakt o de flesta jagare gor ett bra jobb...[/QUOTE]

Don't get me startet sussia ;) Jag har läst en del om detta. Jakten är i de allra flesta fallen en nörjesaktivitet som måste berättigas med vidvårdssnacket. Man bedriver en jakt som gör att populationerna inte minskar, utan i vissa fall faktiskt ökar. Det går att göra genom att döda mest hanar och spara på honor. De färre hanarna som finns kan ändå para sig med alla tillgängliga honor så det föds lika många kalvar. Detta gäller ju hjortdjur. Det finns många andra djur som jagas för att de konkurrerar med jägarna om bytesdjuren eller bara för att det är kul.

Mänskliga jägare kan aldrig ersätta de verkliga rovdjuren som tar de svargaste och sjukaste bytesdjuren, vilket i längden leder till att generna försvagas.
#10 - 14 februari 2006 00:47
hm....tror inte manga skjuter rav for att fa en fin matta men jag kan ha fel....
#11 - 14 februari 2006 00:50
[quote=sussia]hm....tror inte manga skjuter rav for att fa en fin matta men jag kan ha fel....[/quote]

menar du att du tror att jägarna går ut p¨å grytjakt för att det är för mycke räv ute? skulle inte tro de,
ja bor ju i värmland och här finns det väldigt mycke jägare och ja känner många av dom, och alla dom ja känner gör det bara som ett rent nöje.
ständiga diskutioner på mitt jobb om detta där ca 40% jagar
#12 - 14 februari 2006 01:02
oki... helt oki... forbjud jakt... vilda djur lika fiskar kraver vist utrymme for att ma bra.... manniskan skulle valdigt snart vara en uttrotningshotad art....
#13 - 14 februari 2006 01:04
[quote=batski]Don't get me startet sussia ;) Jag har läst en del om detta. Jakten är i de allra flesta fallen en nörjesaktivitet som måste berättigas med vidvårdssnacket. Man bedriver en jakt som gör att populationerna inte minskar, utan i vissa fall faktiskt ökar. Det går att göra genom att döda mest hanar och spara på honor. De färre hanarna som finns kan ändå para sig med alla tillgängliga honor så det föds lika många kalvar. Detta gäller ju hjortdjur. Det finns många andra djur som jagas för att de konkurrerar med jägarna om bytesdjuren eller bara för att det är kul.

Mänskliga jägare kan aldrig ersätta de verkliga rovdjuren som tar de svargaste och sjukaste bytesdjuren, vilket i längden leder till att generna försvagas.[/quote]

jo det skulle vara super om djuren tog hand om detta sjalva... .men i manga fall sa funkar det inte riktigt sa.... just som med manniskan..
#14 - 14 februari 2006 01:09
Hmmm jag har haft både skinn och uppstoppade djur på väggen för att det är fint. Skinnen har jag kvar.
Hugg gärna huvvet av mig för det men jag ursäktar mig inte... dock gällande akvariet... jag har hellre ett "rakt" än ett vinklat, även om detta var vackert.

Gällande jakten så är inte alla jägare blodtörstiga...

Glömde säga att jag har 2 av skinnen kvar... grävling och coyote...
#15 - 14 februari 2006 01:12
[QUOTE=sussia]oki... helt oki... forbjud jakt... vilda djur lika fiskar kraver vist utrymme for att ma bra.... manniskan skulle valdigt snart vara en uttrotningshotad art....[/QUOTE]

Inte en chans. Om människan nånsin blir en utrotningshotad art är jag säker på att det i så fall är människan själv som är det stora hotet. Däremot har människan redan utrotat och fortsätter att utrota många andra arter...
#16 - 14 februari 2006 01:13
[quote=qenzo]Hmmm jag har haft både skinn och uppstoppade djur på väggen för att det är fint. Skinnen har jag kvar.
Hugg gärna huvvet av mig för det men jag ursäktar mig inte... dock gällande akvariet... jag har hellre ett "rakt" än ett vinklat, även om detta var vackert.

Gällande jakten så är inte alla jägare blodtörstiga...

Glömde säga att jag har 2 av skinnen kvar... grävling och coyote...[/quote]

ja sa inte de heller att alla är blodtörstiga, sa bara att väldigt många gör de för nöjets skull o de tycker ja är fel o det finns ingenting i världen som kan få mig o ändra mig när de gäller det.
#17 - 14 februari 2006 01:14
[QUOTE=qenzo]Hmmm jag har haft både skinn och uppstoppade djur på väggen för att det är fint. Skinnen har jag kvar.
Hugg gärna huvvet av mig för det men jag ursäktar mig inte...[/QUOTE]

Hugga av dig huvudet? Usch nej, jag är inte blodtörstig ;)
#18 - 14 februari 2006 01:18
jo kanske ... djurens lag de starka overlever... jo helt ratt manniskan har utrotat manga arter villket ar sorgligt.... men jakten i sverige om man haller sig till lagarna utrotar inte djur utan haller dem till ett begransat antal som ar anpassat till ytan de har....
#19 - 14 februari 2006 01:24
[QUOTE=sussia]jo kanske ... djurens lag de starka overlever... jo helt ratt manniskan har utrotat manga arter villket ar sorgligt.... men jakten i sverige om man haller sig till lagarna utrotar inte djur utan haller dem till ett begransat antal som ar anpassat till ytan de har....[/QUOTE]

Men faktum är att jakten i Sverige bedrivs för att jägarna tycker om att jaga. Skulle man verkligen vilja begränsa antalet djur på ett sätt som tar hänsyn till djurens egna intressen så skulle man nog kunna komma på ett både skonsammare och effektivare sätt.

Vi skulle kunna diskutera det här i evigheter, men det har är kanske varken rätt tråd eller rätt forum. Om du vill fortsätta att diskutera detta med mig kan vi ta det privat utan att sno andra akvaristars trådar ;)
#20 - 14 februari 2006 01:27
vill saga en sak till.... jag skulle aldrig kunna ga pa jakt eller skjuta ett djur om inte jag maste pga lidande..
#21 - 14 februari 2006 01:38
[QUOTE=sussia]vill saga en sak till.... jag skulle aldrig kunna ga pa jakt eller skjuta ett djur om inte jag maste pga lidande..[/QUOTE]

En gång var jag tvungen att hålla kvar ett påkört ungt rådjur (som desperat försökte krypa in i skogen - ett av bakbenen var av) tills jägaren kom för att ge henne dödshjälpen. Det var bland det jobbigaste jag har varit med om. Jag kommer aldrig att glömma hennes skräckfyllda ögon, henns ångestfyllda rop på sin mamma (som ropade tillbaka från skogen) och hennes desperata försök att komma undan [:(]
#22 - 14 februari 2006 01:43
jag har varit i samma situation.... min pappa som kommer fran en "renodlad" jakt familj kan inte se blod pa ett djur..... jag o min mamma var tvungen att forsoka lugna djuret tills en jagare kom.... valdigt plagsamt!!
#23 - 14 februari 2006 08:19
[quote=andreassofus]ja sa inte de heller att alla är blodtörstiga, sa bara att väldigt många gör de för nöjets skull o de tycker ja är fel o det finns ingenting i världen som kan få mig o ändra mig när de gäller det.[/quote]

Självklart finns det jägare som jagar för nöjes skull... jag menar... vilken jägare skulle eg jaga alls om det var skittrist? Då är man väl bra dum...:confused:
Men att säga att (vem det nu var som sa det) man inte jagar för att hålla stammarna nere är ju inte heller sant.
Alla jaktlag får ju klara besked om hur många djur som får skjutas av. Och inte många djur får jagas året runt.
#24 - 14 februari 2006 08:51
Sedan finns det ju nöjesjakt som bedrivs för att finansiera viltvård, bla i afrika. Alla nöjda och glada.

Även de som håller djur i glasbehållare för nöjes skull, usch... ;)
#25 - 14 februari 2006 09:44
på tal om jakt..
jag läste en man i england som gick längs vägarna och plockade roadkill med sig hem! I frysen hade jag bl.a. skator, andra fåglar, grävling och andra mindre vanliga djur..har för mig det var råttor också. känns lite äckligt, men samtidigt bra att de kommer till nytta.
#26 - 14 februari 2006 10:13
ähum, fint akvarium... det handlade väl tråden om eller? :)
#27 - 14 februari 2006 10:25
jakt e kul och nödvändigt!

Jag skulle t.ex. inte vilja se ett förbud på jakt av älgar för det ska inte ta många år så skall dödsolyckorna stiga.

Fint akvarium.. fina skinn på golvet och sist men absolut inte minst.. jättesnyggt hjorthuvud på väggen. ett riktigt mysigt rum
#28 - 14 februari 2006 10:30
[QUOTE=batski]Men faktum är att jakten i Sverige bedrivs för att jägarna tycker om att jaga. [/QUOTE]

dethär måste vara ett av dom dummaste kommentarerna. klart jägarna jaktar pga att det är roligt.. annars skulle väl ingen hålla på?

och skulle inte dina för-för-för-för-för-för-för-för-för-för-för-för fäder ha jaktat skulle varken du eller jag finnas på denna jord. thats a fact.
#29 - 14 februari 2006 10:40
[QUOTE=Bucket]och skulle inte dina för-för-för-för-för-för-för-för-för-för-för-för fäder ha jaktat skulle varken du eller jag finnas på denna jord. thats a fact.[/QUOTE]

Hahaha...

Hade lust att nöja mig med ovanstående men får väl tillägga att det är ett kasst argument som inte ens håller. För det första har jakt inte varit av någon större vikt under många av "människornas tisperioder" och för det andra så lever vi inte på samma sätt som våra för-för-för-för-för-för-för-för-för-för-för-för fäder. Gå och rota efter lite rötter du... (både bokstavligt och bildligt)
#30 - 14 februari 2006 10:49
[QUOTE=join4t]Hahaha...

Hade lust att nöja mig med ovanstående men får väl tillägga att det är ett kasst argument som inte ens håller. För det första har jakt inte varit av någon större vikt under många av "människornas tisperioder" och för det andra så lever vi inte på samma sätt som våra för-för-för-för-för-för-för-för-för-för-för-för fäder. Gå och rota efter lite rötter du... (både bokstavligt och bildligt)[/QUOTE]

tack för det personliga påhoppet. bra att det går att ha en dialog om sånthär på zoopet.

men det är troligtvis inte första gången.
#31 - 14 februari 2006 10:50
"Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

ja vad säger man :D
#32 - 14 februari 2006 10:59
det är väldigt stor skillnad på o jaga som man gjorde förr i tiden o som vi gör nu, förr jagade man för o kunna överleva, det göt vi inte nu, man måste inte äta älg gryta och rådjurssadel för o kunna överleva
#33 - 14 februari 2006 11:04
[QUOTE=Bucket]Jag skulle t.ex. inte vilja se ett förbud på jakt av älgar för det ska inte ta många år så skall dödsolyckorna stiga.[/QUOTE]

Skulle jakt vara ett effektivt sätt att undvika viltolyckorna hade vi inte haft några viltolyjor alls. Viltstängsel och viltbroar-och tunnlar skulle både spara människoliv och vara mycket schysstare mot djuren. Man det är kankse inte lika roligt att sätta upp villtstängsel och bygga broar som att skjuta ihjäl djur...

qenzo: det där med att begränsa populationer gäller ytterst få av de arterna som jagas i Sverige. Det finns fall (i Sverige ja) där djur föds upp för att sen skjutas. På vissa håll vill jägarna få älgstammen att öka för att kunna skjuta fler djur per år. De vill även skjuta ihjäl rovdjuren som naturligt skulle begränsa älgpopulationerna.

De flesta arterna begränsar faktiskt sig själva i viss utsträckning. Tom rådjuren. Om det finns ont om mat eller plats kan dräkiga rådjur få naturlig abort utan att ens vara medvetna om det. I hårtjagade populationer föds faktiskt fler ungar.

Bucket: Om våra för-för-för-för-för-för-för-för-för-för-för-för fäder inte hade krigat, våldtagit hålligt slavar och gjort en massa andra "trevliga" saker skulle kanske varken du eller jag funnits på detta jord. Det innebär inte att vi ska göra likadant ändå. Vi lever inte heller under samma vilkor som de gjorde. Det kallas utveckling.
#34 - 14 februari 2006 11:19
Ja herregud. Det blev en jakt-tråd.
Nej vi lever inte lika nu som förr... de hade inte fiskar som husdjur förr;)
EN jägare får INTE skjuta vilket djur denne själv behagar utan har KLARA direktiv på VAD som ska skjutas av.
Vill jag skjuta en stortjur kanske jag inte får det för att tjurarna redan är avskjutna i området.
I fjol tror jag det sköts över 100 björn, vilket är rekord på många år eftersom björnstammen varit mindre förr.
Lo skjuts det endast ett fåtal av per år, för att stammen inte klarar större jakt än så.
Grävling är det "fri" tillgång på men ändå skjuts inte massor av dom, för de flesta sitter inte tillräckligt dugliga hundar för grytjakt på den nivån.
Rävar skjuts oftast via åtel eller fälla, få jagar den med grythund av samma anledning som ovan.
Rådjur finns inte många här uppe, och alltså skjuts heller inte några mängder av.
Ja det föds upp ex hjort i hägn för att sedan jagas. Och? De få djur som lyckas rymma utgör ingen större skada i naturen. Och om nu naturen så promt ska ha kvar större delen av allt vilt, måste det ju vara en klar fördel att man istället får jaga i hägn?!
Det är dock inte vad JAG kallar jakt...

Till sist... vad gäller troféjakt i Afrika så ÄR det ofta (inte alltid) en chans för byarna att överleva. Jag gillar det inte, men måste acceptera att människor gör vad de kan för dess existens. Hellre ett dött djur än massdöd på barn. Ja köttet går ofta (iaf en del av) till byn.

Ang karet som tråden EGENTLIGEN handlar om.... stod det någonstans hur stort det var?
#35 - 14 februari 2006 11:37
Jodå qenzo jag vet allt det där du skriver om. Men vem är det som bestämmer hur många djur som får skjutas? I Sverige har Jägareförbundet mycket stor makt och är även väldigt duktiga på att lobba på våra politiker. Dessutom är det rätt många politiker som själva jagar.

Beträffande troféjakt så finns den för att det finns människor som tycker det är kul med troféjakt. Hade det funnits en större kultur av t ex fotosafaris och djurskådningsverksamheter skulle dessa betydligt djurvänliga aktiviteter gynna lokalbefolkningen istället för blodiga aktiviteter.
#36 - 14 februari 2006 11:44
Snacka om att göra en höna av en fjäder. Men det var faktiskt Akvariet som jag ville visa:)

Annars ska vi kanske diskutera den brokiga tapeten oxå;)
#37 - 14 februari 2006 11:46
[QUOTE=riverhorse]Snacka om att göra en höna av en fjäder. Men det var faktiskt Akvariet som jag ville visa:)

Annars ska vi kanske diskutera den brokiga tapeten oxå;)[/QUOTE]

det blir sådär då människor har olika åsikt om saker :)

tapeten va fin tycker jag ;)
#38 - 14 februari 2006 11:49
[QUOTE=riverhorse]Snacka om att göra en höna av en fjäder. Men det var faktiskt Akvariet som jag ville visa:)

Annars ska vi kanske diskutera den brokiga tapeten oxå;)[/QUOTE]

Tapeten var ganska ok, men själv skulle jag föredra vita väggar :D

Ja riverhorse det var akvariet det handlade om. Så jag föreslår att om någon vill fortsätta diskutera jakt så får h*n starta en ny tråd istället för att fortsätta på din tråd.
#39 - 14 februari 2006 11:58
[QUOTE=bucket]"Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

ja vad säger man [/QUOTE]

Med tanke på att du verkar tycka att det är ok att döda andra varelser för skojs skull så tycker jag att mitt inlägg i jämförelse var en av de finaste och snällaste saker som någonsin sagts.... ;)
#40 - 14 februari 2006 12:04
[QUOTE=join4t]Med tanke på att du verkar tycka att det är ok att döda andra varelser för skojs skull så tycker jag att mitt inlägg i jämförelse var en av de finaste och snällaste saker som någonsin sagts.... ;)[/QUOTE]

jaja vi skiter i det här.. det slutar troligtvis med att någon av oss får en stroke ;)

akvariet va fint.. men jag skulle inte slösa bort ett sånt fint akvarie på malawis.. nej en massa sydamerkaner skulle vara helt perfekt. :)
#41 - 14 februari 2006 13:29
[quote=smurfmats]ähum, fint akvarium... det handlade väl tråden om eller? :)[/quote]Håller helt med denna talare!!Det finns jaktforum!!!!!!
#42 - 14 februari 2006 13:31
[QUOTE=Bucket]
akvariet va fint.. men jag skulle inte slösa bort ett sånt fint akvarie på malawis.. nej en massa sydamerkaner skulle vara helt perfekt. :)[/QUOTE]

Alla malawis verkar ha blivit uppätna av frontosor! :P
#43 - 14 februari 2006 13:44
[QUOTE=marcuspajp]Alla malawis verkar ha blivit uppätna av frontosor! :P[/QUOTE]

eh :) sedär.. så går det när man uttalar sig om saker man inte riktigt känner till ;)
#44 - 14 februari 2006 18:03
Min ->personliga<- åsikt om Rävar är, äkligt,räliga och sen käkar dom jävlarna upp mina KARPAR!!!!.... Går in i människo bebott område och käkar upp tamkatter.. eller ger dom den berömda skabben... Den ända funktion dom fyller är att hålla koll på kanin och harbeståndet och därför måste dom få vara kvar.. tyvärr.. Sen det med jakten kan jag inte yttra mig om, men vissa jagar nog för "kickens" skull.. Men det finns faktiskt en sak som är värre tycker jag.. Det är hur dom behandlar värphönsen... Och det är många höns som sitter i små skitiga burar. Nog fler än alla djur som dör under jakt på ett helt år i svergie. Kom ihåg min -personliga- åsikt så inget huggande på mig... =) Ha det!!
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 14 februari 2006 18:23
Ja, ja:mad:

Som sagt - jag tycker inte heller hjorten eller vad det nu är passar ovanför men det av estetiska skäl.
Ett par snygga diskreta tavlor med vattenmotiv hade passar bättre. Akvariemöbeln verkar snygg - men själva akvariet tycker jag är lite svårt att uttala sig om eftersom närbilderna är få
#46 - 14 februari 2006 18:56
[QUOTE=Isuxs]Min ->personliga<- åsikt om Rävar är, äkligt,räliga och sen käkar dom jävlarna upp mina KARPAR!!!!....[/QUOTE]

DINA karpar?????
#47 - 14 februari 2006 19:11
Några av er berättar om att "ni var tvungna att hålla kvar och lugna djuret" det är ju det sämsta man kan göra det är vilda djur de blir inte lugna av sånna stressade saker som att bli på körda, det mest humana är att man dödar dem själv, en kniv och ett snabbt stick i halsen hadde sett till att djuret lidigt minimalt......

Sedan tror jag denna tråden handlade om akvariet inte ett hjorthuvud....

Och karet det är skit snyggt och en mindre stimm dissar i det hade varit kul
#48 - 14 februari 2006 19:27
Djuret på väggen är ett bogmontage av en afrikansk antilop, jag tror det är en impala vilket är en av de absolut vanligaste afrikanska antiloperna. Så eftersom det är ett vackert afrikanskt djur så tycker jag den passar alldeles utmärkt över ett kar med afrikanska fiskar. Men det blir lite naket över det andra flygeln. Skinnen på golvet verkar mest sporadiskt utspridda och kunde antagligen göra sig bättre om man ansträngde sig lite (fö. så ser även de ut att vara antilopskinn).
Jag tycker fö att det diskuteras ganska lite hur man bäst inreder rummer kring akvariet här på forumet.

Jakt kan vi diskutera i en annan tråd, och var skulle det kunna vara bättre att diskutera hur man snabbt och effektiv avlivar ett intet ont anande djur än på ett forum för folk som tycker om att spärra in levande djur i små glas lådor ;)
#49 - 14 februari 2006 20:36
Mmmm

[quote=batski]DINA karpar?????[/quote]
Mmmm... Såg när en hoppade ut och tog en på yngel delen av dammen [:(!] ..
Men nu e det så att det är inga Koi Karpar jag har utan fjäll och spegel även läder Karp...... Men men naturens gång.. [:o]
#50 - 14 februari 2006 21:08
[QUOTE=peterhaack]Några av er berättar om att "ni var tvungna att hålla kvar och lugna djuret" det är ju det sämsta man kan göra det är vilda djur de blir inte lugna av sånna stressade saker som att bli på körda, det mest humana är att man dödar dem själv, en kniv och ett snabbt stick i halsen hadde sett till att djuret lidigt minimalt......[/QUOTE]

Jag håller med att det bästa hade varit att ge rådjuret dödshjälp direkt, men jag hade varken ett vapen eller tillräckliga biologikunskaper för att kunna döda ett så stort djur, så jag gjorde det bästa jag kunde.

Vi såg en bil som stod parkerad på vägkanten och en man som stod med en mobiltelefon i handen och tittade bort mot skogen. Vi förstod att nånting var fel och stannade. Det visade sig att mannen försökte ringa polisen men han var lite skakad efter att ha kört på det stackars rådjuret plus att han inte kunde så bra Svenska. Och så såg vi att lite längre bort mot skogen låg ett rådjur som försökte krypa bort från vägen. Så jag gjorde det bästa jag kunde. Sprang dit och höll kvar henne så hon inte skulle lyckas rymma och ligga sen i skogen och gå en långsam död tillmötes. Min kompis hjälpte mannen ringa polisen. Och vi väntade.

Jag kände mig hemsk som höll fast det stackars djuret och jag kände verkligen hennes ångest. Men det var det enda jag kunde göra. Önskar jag hade varit utbildad veterinär men det är jag inte [:(]
#51 - 14 februari 2006 21:16
Just av av den anledningen så har jag en stor vass kniv liggandes i reservhjulsbaljan... Men det är aldrig roligt att behöva andvända den.... Har tyvärr hänt.. Men men.. Man gör så gott man kan..
#52 - 14 februari 2006 21:18
Hej
jag har inte läst hela tråden men jag undar hur många som vet att det är massvis av grävlingar,igelkottar,rävar etc som blir överkörda på svenska vägar!!!
Akvariet i första bilden verkar helt "schysst".Varför inte uppdelat på två.???
MVH Marita
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 14 februari 2006 21:20
Tycker att ni är tämligen oförskämda som stjäl tråden helt och hållet - det som diskuteras nu hör inte hemem i denna tråd eller i denna kategori.
Skärpning och återgå till ämnet:mad:
#54 - 14 februari 2006 21:38
Hej Kjell Fohrman:-)
Jag kan faktiskt förstå diskussionen.Som alltid i USA är det "overkill".Bilden visar någon som "känner sig som en viltjägare!!!
Fiskarna är inte till nöje utan en del av JAKTEN.
Vilttrofeerna på golvet gör inte saken bättre!!
MVH Marita
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 14 februari 2006 21:49
Jag kan absolut inte förstå att en diskussion om jakt hör hemma i kategorin "Akvarier och tillbehör".
Det är OK om den förs i "Off topic".
Däremot hör ursprungsinlägget hemma i denna kategori - så håll er till ämnet (vilket INTE är jakt).
#56 - 14 februari 2006 21:54
Hmmm, alltid i USA?

Någon sa att man inte tänker på hur man ska inreda rummet efter karet... och det är ju ngt jag själv har problem med.
Nu står karet bakom min soffa. Visst det är det första man ser (förutom alla grejjor;)) när man kliver in i rummet... men vad har ni annars för råd om inredning?
Om man nu ska göra karet centrerat.
#57 - 14 februari 2006 22:12
:-):-)
Håller helt med!!
Akvariet i centrum!!
:-)
Jag har haft akvarium i köket,i sovrummet och just nu i vardagsrummet.
Får finnas där det finns plats men också där jag kan se och njuta av det.
MVH Marita
#58 - 14 februari 2006 22:13
[quote=Isuxs]Just av av den anledningen så har jag en stor vass kniv liggandes i reservhjulsbaljan... Men det är aldrig roligt att behöva andvända den.... Har tyvärr hänt.. Men men.. Man gör så gott man kan..[/quote]

vet du om att du gör dej skyldig till brott mot vapenlagen trots att kniven ligger "oåtkomlig" i bilen oavsett orsak varför den finns där ?
finns dom som har fått böter för det på gott å ont.

men till topic.
tyckte inte akvariet va sådär snyggt men är ju rätt inne på de där med växter men finns helt klart potential.
#59 - 14 februari 2006 22:24
[quote=martal]Jag har haft akvarium i köket,i sovrummet och just nu i vardagsrummet.
Får finnas där det finns plats men också där jag kan se och njuta av det.
MVH Marita[/quote]

haha har mitt precis till höger om soffan där ja oftast sitter eller ligger så det syns.
vilket är bra då den där j***a cirkulationspumpen hade stannat ida men nu snurrar den igen
Lucas_no1
#60 - 15 februari 2006 00:15
Personligen tycker jag inte karet eller något annat på bilden är speciellt snyggt men smaken är ju som baken.
Däremot är det en rolig form på karet fast brutna hörn är jäkligt fult så det hade varit mycket snyggare om det var raka vanliga hörn. :-)

Sen förstår jag inte hur något som en skinnfäll eller hjortskalle kan skapa en diskussion som den här och det i ett akvarie forum!
Vad är den sköna fotöljen som står framför akvariumet gjord av för material?
I mina ögon så ser det ut som skinn.
Är inte det lika upprörande i era ögon som fällen och skallen på väggen?
Jag bara undrar.....

Själv är jag både akvaraist och sportfiskare.
#61 - 15 februari 2006 00:31
soffan behöver ju inte va av äkta skinn. men nu finns det en "jakt tråd" i forumet :)
#62 - 15 februari 2006 00:33
Hej.
Jag tycker faktiskt attman kan flytta detta till off topic(Heja Kjell Fohrman)
Ska intelägga mig i men är vegeterian och avskyr jakt.
Jag har slutat fiska(ett av mina intressen) eftersom jag inte klarar av att döda fisken!!
Häckla mig gärna Flytta tråden!!
MVH Marita
#63 - 15 februari 2006 00:35
martal.. de finns en jakttråd nu som sagt
#64 - 15 februari 2006 02:49
[QUOTE=Lucas_no1]Själv är jag både akvaraist och sportfiskare.[/QUOTE]

DET är är något som jag verkligen inte kan förstå. Detta är inget påhopp, utan jag menar precis det jag skriver. Jag kan inte förstå det. Men det här hör inte heller hemma i denna tråd ;)

Var finns jakttråden?
#65 - 15 februari 2006 03:09
[quote=batski]Var finns jakttråden?[/quote]

I offtopic sktionen
#66 - 15 februari 2006 09:58
[QUOTE=Raven]I offtopic sktionen[/QUOTE]

Tack! Funderar på om jag ska ta en titt. Risken är att det slutar med att jag spenderar alldeles för mycket tid med en diskussion som pågår i evigheter...
Lucas_no1
#67 - 15 februari 2006 12:38
[QUOTE=batski]DET är är något som jag verkligen inte kan förstå. Detta är inget påhopp, utan jag menar precis det jag skriver. Jag kan inte förstå det. Men det här hör inte heller hemma i denna tråd ;)

Var finns jakttråden?[/QUOTE]

Om man kan äta fisk ska man också kunna fånga den själv men sen gör sportfiske mycket gott för vilda fiskar.
Sportfiske organisationer har på många ställen restaurerat många bäckar och forsar och därmet räddat många stammar av öring och lax.
Sportfiske har också räddat flera forsar från utbyggnad av dammar mm.
På många sätt så kan sportfiske göra det bättre för både människor och fisken för många länder har börjat inse att sportfiske genererar bättre ekonomi än vanlig yrkesfiske.
Nästan all fisk som fångas av sportfiskare släpps tillbaka och upplever säkerligen inte mer stress än fisk som håvas från butik och sen bärs i påse och sedan kommer till kar med dålig vattenkvalité!
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 15 februari 2006 13:38
Man blir faktiskt förbluffad över hur oförskämda folk är[:(!] . Först stjäl man tråden helt och byter ämne och trots flera påpekanden så struntar man totalt i det och fortsätter obekymrat.

Låser därför tråden nu eftersom det uppenbarligen inte finns en chans att det kommer att återgå att handla om något som ens har i denna kategori att göra.

Annons