Fototävlingen historia - vad skall vi ha istället

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 25 april 2011 10:45
Jag tycker lite att fototävlingen har spelat ut sin roll - för att summera det lite
Vad som är bra: Rätt många röstar och speciellt temomgångarna ger lite kul foton och nya tankegångar som håller intresset vid liv.
Vad som är dåligt: Ganska få deltar, visst har vi teman men många struntar i om fotot är ett bra temafoto när de röstar.

Det viktiga från vår sida med fototävlingen var ju att få in foton som kan användas till artbeskrivningarna - men detta fungerar dåligt idag. Inte ens i omgången med "nya artfoton" kom det in så många lämpliga artfoton och många röstade t.o.m. på foton som var omöjliga att använda som artfoton.
Just för att vi såg det som viktigt att få in nya artfoton har gjort att vi lagt mycket pengar på fina priser i fototävlingen (mycket bättre priser än vad alla andra akvaristiska fototävlingar har) men nu fyller det ju uppenbarligen inte den funktionen längre och då har det ju ur den synpunkten spelat ut sin roll.

Så något nytt krävs.
Skall vi helt lägga ned fototävlingen och köra något helt annat - i så fall vad?
Skall vi fortsätta med fototävlingen (men kanske i en annan form) och dra ner rejält på priserna (i nivå med för andra akvaristiska fototävlingar)?

ELLER VAD?

OBS. Oavsett vad vi gör - så kommer vi sjävklart att fortsätta med årets fototävling. Det är vad vi skall göra nästa år som jag vill ha en diskussion om.
#2 - 25 april 2011 11:12
Artfoton är ju lite svårt då de flesta av zoopets användare inte har nya eller ovanliga arter i sina akvarier. Det man kan se är ju att det främst är de som reser till tyskland som får med lite ovanligare fiskar på foto och andra bra icke art foton naturligtvis. Även om det naturligtvis inte gäller alla.

Mest ekonomiskt borde det vara att skaffa fisken man vill ha ett artfoto på och fota i avsett fotokar men då får man en massa fisk att husa som man kanske inte vill hålla.

Kollar man de andra forumens tävlingar så är det både lägre deltagande och väldigt mycket mindre röster vilket naturligtvis drar ned kvaliten överlag.
#3 - 25 april 2011 11:17
Ett sätt är att icke goldmedlemmar får vara med o tävla!
Då skulle jag vara med!
#4 - 25 april 2011 11:25
Wilhelm skrev:

Då skulle jag vara med!

Hur skall man kunna locka nya gold medlemmar om det inte finns några speciella "avdelningar" för dem. Det har diskuterats tidigare att de få kronor som det drar in knappt täcker driften.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 april 2011 11:26
lillfrasse skrev:
Artfoton är ju lite svårt då de flesta av zoopets användare inte har nya eller ovanliga arter i sina akvarier. Det man kan se är ju att det främst är de som reser till tyskland som får med lite ovanligare fiskar på foto och andra bra icke art foton naturligtvis. Även om det naturligtvis inte gäller alla.

Visst så är det i viss mån - men i handeln i Sverige förekommer det säkert 3000 arter som INTE finns med i Zoopets artregister så förutsättningarna är ju ändå inte så dåliga - sedan kommer det ju inte in mer tävlingsbidrag heller till de valfria omgångarna.

Kollar man de andra forumens tävlingar så är det både lägre deltagande och väldigt mycket mindre röster vilket naturligtvis drar ned kvaliten överlag.

Nej, Zoopets tävling ligger absolut inte i botten för de andra är sämre. Jag tycker i sig inte att fotona i tävlingen i sig är dåliga - utan jag tycker snarare som jag skrev ovan att nyttan av den för Zoopet satt i relation till vad det kostar i pengar och arbete inte är tillräcklig.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 25 april 2011 11:29
Wilhelm skrev:

Då skulle jag vara med!

Är det fler som deltar i de akvaristiska fototävlingar som är öppna?

Men visst den skulle kunna öppnas men då kommer det inte att finnas priser (idag årligen ca. 15 tusen kronor) och sen gillar jag inte heller att använda icke goldisars foton i artbeskrivningar när de sedan inte själva kommer att kunna se dessa artbeskrivningar.
#7 - 25 april 2011 11:39
Visst så är det i viss mån - men i handeln i Sverige förekommer det säkert 3000 arter som INTE finns med i Zoopets artregister så förutsättningarna är ju ändå inte så dåliga - sedan kommer det ju inte in mer tävlingsbidrag heller till de valfria omgångarna.

Nej, Zoopets tävling ligger absolut inte i botten för de andra är sämre. Jag tycker i sig inte att fotona i tävlingen i sig är dåliga - utan jag tycker snarare som jag skrev ovan att nyttan av den för Zoopet satt i relation till vad det kostar i pengar och arbete inte är tillräcklig.

Visst är det så att det behöver smaka vad det kostar så att säga. Jag tycker det är mer prestige än priser som lockar i tävlingen och naturligtvis att det är roligt att fota och få feedback.

Om nivån på priserna sänks och deltagandet följer dvs sjunker riskerar det nog att bli rätt döfött. Om det nu är priserna som motiverar?

En tanke kanske kan vara att ha mindre priser i månadstävlingarna och lägga mer krut på årsfinalen. Men som du säger så om 1-2 omgångar med artfoton per år resulterar i bästa fall en handfull användbara foton kanske man får tänka om helt.
#8 - 25 april 2011 14:20
Jag tycker annars att bilderna har blivit bättre i genomsnitt de senaste åren.
Jämför tävlingsbilderna på Zoopet och ett par andra icke namngivna forum så är det milsvidd skillnad, där leder Zoopet med hästlängder.
Jag kan bara se till mig själv, fototävlingen har gett mig lite extra motivation att börja fota mer, och sedan jag började deltaga för ett par år sedan känner jag att det hänt mycket. Det jag kan se som lite negativt är kommentarerna som fotona får, det är sällan det är något konstruktivt i dessa.

Att dra ner på prisbordet tror jag skulle sätta spiken i kistan, och att göra om själva fototävlingen skulle nog vara svårt det med.
Om man skulle ha ett vanligt artfoto med i en månadstävling, så brukar dessa komma långt ner i listan för dessa foton tilltalar inte de som röstar. En orsak för att det kommer dåligt med artfoton....
#9 - 25 april 2011 14:34
i artfotoomgångarna så kan ni som håller tävlingn först godkänna fotona som kommer in för att ni ska få några foton som sen går att använda som artfoton. skicka tillbaka till personen som har tagit fotot vad som var fel och sen kan h*n skicka in ett nytt på samma fisk men med förbättringar enligt era anvisningar.
#10 - 25 april 2011 14:43
en annan tävling istället för fototävlingen kan vara en frågesportstävling.

ahhh... nu när jag har skrivit allt så kom jag och tänka på att det är ju bara till att söka på internet efter svaren ;):(

ja vi hade ju en frågesport i början - men det var rätt mycket jobb med den och dessutom som du skriver så gick det himla snabbt att hitta svaret på internet

OBS. Korrigering. Av misstag råkade jag radera en del av Freddis inlägg och istället lägga in mitt svar på hans inlägg. Därför ser det rörigt ut ovanför - det är mitt fel och inte freddis. Ber om ursäkt
Kjell
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 25 april 2011 15:05
lillfrasse skrev:
En tanke kanske kan vara att ha mindre priser i månadstävlingarna och lägga mer krut på årsfinalen.

Så är det nog egentligen redan
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 25 april 2011 15:11
ansjo skrev:
Jag tycker annars att bilderna har blivit bättre i genomsnitt de senaste åren.QUOTE]

Nja, kanske lite men jag tycker nog att nivån är ungefär samma - OK de riktigt dåliga har ju "försvunnit" men å andra sidan har nog deltagarna bättre kameror nu för tiden

[QUOTE]Det jag kan se som lite negativt är kommentarerna som fotona får, det är sällan det är något konstruktivt i dessa.

Det håller jag helt med om - förr var det många konstruktiva kommentarer som hjälpte en att utvecklas som fotograf.

Att dra ner på prisbordet tror jag skulle sätta spiken i kistan.

Men om fototävlingen blir kvar så blir det definitivt med ett mindre prisbord
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 25 april 2011 15:12
freddi36 skrev:
i artfotoomgångarna så kan ni som håller tävlingn först godkänna fotona som kommer in för att ni ska få några foton som sen går att använda som artfoton. skicka tillbaka till personen som har tagit fotot vad som var fel och sen kan h*n skicka in ett nytt på samma fisk men med förbättringar enligt era anvisningar.

Det är ju också krångligt med för mycket regler att hålla reda på
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 25 april 2011 15:15
Under alla omständigheter - tack till er som kommit med synpunkter. Fler efterlyses
#15 - 25 april 2011 15:20

Men om fototävlingen blir kvar så blir det definitivt med ett mindre prisbord
Det ser jag personligen inte som något hinder. Att det ska vara en fototävling tycker jag absolut, sedan kan det gå lite upp och ner i fotandet och att det går i perioder, men så är det säkert för alla.
Ser man på prisbordet tror jag det ger mer att ha ett hyffsat pris till "årets fotograf" medans "årets bild" är något man kanske inte kan påverka så mycket, då man bör delta i de flesta månadstävlingarna med hyffsade bilder för att komma åt den titeln.
#16 - 25 april 2011 15:20
ehh.. nu är det nå´t konstigt. kjell, du har skrivit ett innlägg med min avatar eller vad det heter. kolla innlägg 10.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 25 april 2011 15:26
freddi36 skrev:
ehh.. nu är det nå´t konstigt. kjell, du har skrivit ett innlägg med min avatar eller vad det heter. kolla innlägg 10.

Shit sorry, mitt fel.
Jag skulle svara på ditt inlägg och då klicka på "Svara med citat" men av misstag så klickade jag på "Redigera inlägg" (som administratör och moderator kan jag redigera allas inlägg) och det blev då helt fel.
Så det var rent slarv från min sida - ber om ursäkt, men tyvärr går det inte att göra det ogjort
#18 - 25 april 2011 15:44

Shit sorry, mitt fel.

Jag skulle svara på ditt inlägg och då klicka på "Svara med citat" men av misstag så klickade jag på "Redigera inlägg" (som administratör och moderator kan jag redigera allas inlägg) och det blev då helt fel.

Så det var rent slarv från min sida - ber om ursäkt, men tyvärr går det inte att göra det ogjort

det gör inget. blev bara lite förvånad
#19 - 25 april 2011 19:15
freddi36 skrev:

Det blir ju bara en massa mer adminitrationsjobb som skall skötas av kjell då.

Fototävlingen bör väll leva vidare i någon form men svårt att förutse resultatet med mindre prisbord.
#20 - 25 april 2011 19:25
detta är kanske inte det bästa för arbetsbeskrivningen men kanske skulle ha varannan fisk och varannan något anat djur som skiftas
#21 - 25 april 2011 20:19
Vinnaren kanske skulle kunna få vara Bakgrundsbilden?
#22 - 25 april 2011 20:25
Det där med art foton och motiv blir nog lite tveksamt. Ett bra art foto enligt mig visar upp karakteristiska drag på fisken. Men det blir sällan något artistiskt av det och ingen röstar på det.

Jag vet själv att jag ofta röstar på bra och fina bilder exempelvis ansjos scalarer med flera förra året. Men skulle inte rösta på mina fjäll räknar bilder.

Jag tror du måste styra upp reglerna lite och förklara vad du vill ha. Exempelvis fattade jag inte om du vill ha nya arter eller om det funkar med bättre bilder på redan befintliga arter.

En annan grej kan vara bildserier exempelvis hane/hona/par/grupp biotop.

Kommer du ihåg de gamla hederliga hempristävlingarna som man hade i föreningarna förr (vet inte om det fortfarande finns)? Skulle man inte kunna göra något liknande men med bilder nu när bra digitalkameror i princip är var mans egendom. Då har du bra material för artiklar med inrednings tips, etc.

För att återgå till art registret så tror jag du på något sätt utan tävling kunde få in relativt mycket bilder. Kanske rent av öppna medlemmarnas fotoarkiv till icke guldmedlemmar? Plockar du bilder därifrån?
Risken är ju kanske att det blir fel bild till fel namn osv. men där kanske vi medlemmar kan hjälpa till lite?
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 25 april 2011 20:27
eriahl skrev:
vinnaren kanske skulle kunna få vara bakgrundsbilden?

:d
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 25 april 2011 20:33
bossep skrev:
Det där med art foton och motiv blir nog lite tveksamt. Ett bra art foto enligt mig visar upp karakteristiska drag på fisken. Men det blir sällan något artistiskt av det och ingen röstar på det.

Men just därför har vi ju tematävlingarna

Jag tror du måste styra upp reglerna lite och förklara vad du vill ha. Exempelvis fattade jag inte om du vill ha nya arter eller om det funkar med bättre bilder på redan befintliga arter.

Man kan inte skriva för mycket regler - folk håller inte reda på dom. Om det är något man inte förstår så kan man fråga och det gjorde också några (olika typer av frågor) och då förklarade jag

För att återgå till art registret så tror jag du på något sätt utan tävling kunde få in relativt mycket bilder. Kanske rent av öppna medlemmarnas fotoarkiv till icke guldmedlemmar? Plockar du bilder därifrån?

Risken är ju kanske att det blir fel bild till fel namn osv. men där kanske vi medlemmar kan hjälpa till lite?

Det är så det har funkat sedan starten - jag går regelbundet igenom goldsiarnas fotoarkiv. Dock lägger folk numera in alltfärre foton där och istället i fotona i forumet eller i bloggen. Där har jag liksom ingen möjlighet att kolla igenom vad som kommer in eftersom det skrivs så himla många inlägg varje dag i forumet.
#25 - 25 april 2011 20:39
Hmmm. Jo det går nog att tolka på två sätt. Men är vinnaren en 10-poängare så kan man ta vinnaren.
Det är inget "riktigt" pris men skulle själv tycka en sån sak vore kul att lyckas få till och en sporre.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 25 april 2011 20:43
eriahl skrev:
Hmmm. Jo det går nog att tolka på två sätt. Men är vinnaren en 10-poängare så kan man ta vinnaren.

Det är inget "riktigt" pris men skulle själv tycka en sån sak vore kul att lyckas få till och en sporre.

Vi har fakstiskt ibland använt vinnarfoton som bakgrundsfoton (dock inte foton på vinnaren) men jag tror inte att det direkt är någon större uppmuntran, eller vad tycker ni?
#27 - 25 april 2011 20:45
ansjo skrev:

Jämför tävlingsbilderna på Zoopet och ett par andra icke namngivna forum så är det milsvidd skillnad, där leder Zoopet med hästlängder.

Håller med dig! Mina bra bilder vinner aldrig på andra icke namngivna forum! ;)
#28 - 25 april 2011 21:42
Om det nu är artfoton som är problemet kanske man skall sätta fokus på det?
Jag gick igenom resultaten och kommentarerna från den senaste art tävlingen, vilka jag tycker var bra.
Men det slår mig att de flesta gör samma misstag. Kanske vore det på sin plats med lite fler artiklar? Typ, hur fotograferar jag och editerar ett bra art fotografi?
Jag tror det finns många här som kunde hjälpa till att skriva ihop det!
Sedan tror jag det finns några här som kunde hjälpa till just med editering om de får tillgång till original bilden. Det finns nog fler som tar bra bilder än som kan hantera exempelvis Photoshop.
#29 - 25 april 2011 21:50
Angående teman och röstning: jag har bara röstat på "läckrast bild" eftersom jag aldrig lyckats se att det står tema förrän resultaten publiceras. (?)
#30 - 25 april 2011 22:01
Vi har fakstiskt ibland använt vinnarfoton som bakgrundsfoton (dock inte foton på vinnaren) men jag tror inte att det direkt är någon större uppmuntran, eller vad tycker ni?

Jag vet två avatars som skulle platsa! Men då måste ju dessa vinna först! :D:DHemska tanke![:o]
#31 - 25 april 2011 22:02
bossep skrev:

Jag gick igenom resultaten och kommentarerna från den senaste art tävlingen, vilka jag tycker var bra.

Men det slår mig att de flesta gör samma misstag. Kanske vore det på sin plats med lite fler artiklar? Typ, hur fotograferar jag och editerar ett bra art fotografi?

Sedan tror jag det finns några här som kunde hjälpa till just med editering om de får tillgång till original bilden. Det finns nog fler som tar bra bilder än som kan hantera exempelvis Photoshop.

Det där med att andra skall editera bilden går nog bort då blir det ju en massa krångel med uppladdningar och ännu mer administration. Sedan är det ju inte säkert att fotografen som sett objektet i verkligheten inte alls blir nöjd med editeringen.
#32 - 25 april 2011 22:13
lillfrasse skrev:
Det där med att andra skall editera bilden går nog bort då blir det ju en massa krångel med uppladdningar och ännu mer administration. Sedan är det ju inte säkert att fotografen som sett objektet i verkligheten inte alls blir nöjd med editeringen.

Det där med uppladdning och administration kan man lösa ganska enkelt.
Upphovsrätt och om man är nöjd kan man nog fixa informellt.
Exempelvis:
Jag har en bild på en firre.
Jag mailar den till dig.
Du editerar och skickar tillbaks.
Jag skickar till Kjell.
Om bilden är med i en tävling delar vi på snuset vi vinner!:D
#33 - 25 april 2011 22:17
De har varit en svacka just nu men var det inte i t ex januari som det var så fullt med foton att man knappt klarade att bläddra igenom noggrannt?
Det är så det har funkat sedan starten - jag går regelbundet igenom goldsiarnas fotoarkiv. Dock lägger folk numera in alltfärre foton där och istället i fotona i forumet eller i bloggen. Där har jag liksom ingen möjlighet att kolla igenom vad som kommer in eftersom det skrivs så himla många inlägg varje dag i forumet.

Jag skulle gladeligen ladda upp bilder till arkivet, men då jag redan laddar upp rejält många bilder i forumet (och på andra internetsidor) blir det inte av. Om man vid forumuppladdaren kunde bocka i "Ladda även upp till arkivet" eller liknande skulle jag garanterat lägga in betydligt fler.
#34 - 25 april 2011 22:39
Editeringen är nog inte den stora frågan jag vill göra det själv finner ingen anledning att outsourcea det. Har man en bra original bild krävs minimalt med editering.

Frågan gäller väll mer att kjell läger ned tid och massa pengar på det och känner att meningen med tävlingen har spelat ut sin roll. Och det är ju kanske helt naturligt ju svårare tema eller det är att hitta nya arter desto lägre deltagande och mindre antal användbara artfoton. Här tror jag prisets värde i kronor spelar mindre roll.
#35 - 25 april 2011 22:59
lillfrasse skrev:
Editeringen är nog inte den stora frågan jag vill göra det själv finner ingen anledning att outsourcea det. Har man en bra original bild krävs minimalt med editering.

Ja det är kanske lätt att editera när man kan! Men jag tror det är många som inte kan, vill, etc.
Att ta en bra bild som representerar en art kan vara riktigt svårt. Exempelvis, man har en hyffsat skarp bild men en massa störande moment så det ser gräsligt ut. Skall rota i slask mappen och ladda upp ett par exempel. Kunde vi ta reda på en massa sådana bilder kanske vi kan hjälpa zoopet med bättre bilder?

Frågan gäller väll mer att kjell läger ned tid och massa pengar på det och känner att meningen med tävlingen har spelat ut sin roll. Och det är ju kanske helt naturligt ju svårare tema eller det är att hitta nya arter desto lägre deltagande och mindre antal användbara artfoton. Här tror jag prisets värde i kronor spelar mindre roll.
Håller med dig, men Kjell skrev att en av huvudanledningarna till fototävlingen var att få bilder till artregistret. Vi är ju inte alla proffsfotografer men kanske vi ändå kan dra vårt strå till stacken?
#36 - 25 april 2011 23:47

Inte på vinnaren?? :p
För mej (OM jag skulle vinna) Så är det inte priset jag är ute efter, utan bara glädjen att folk tyckte jag var bäst:p
äran liksom;)

Det finns ju en hel del foton i Artbeskrivningarna som är dåliga, fisken inte är blek, syns dåligt mot en "krävande" bakgrund eller att fotot är överdrivet redigerat, har sett några stycken... dessa borde man piffa upp, både dom som är dåliga och dom som är överdrivna.
Men detta har ni säkert pratat om, säkert haft i tävlingarna också (bara jag som är lite seg:p)
Man skulle ju kunna göra en lista på dom som borde förnyas och lägga in i nästa temaomgång, så kan folk välja och vraka:)

Vad gäller att redigera andras bilder så är det svårt...
Den som tagit bilden vet precis hur motivet såg ut, det blir mkt fram och tillbaka innan bilden blir bra
Och man kan lägga ner timmar på att få fotot så som fotografen vill ha det, timmar som man kunde lägga på ett eget motiv te x
#37 - 26 april 2011 00:36

Det viktiga från vår sida med fototävlingen var ju att få in foton som kan användas till artbeskrivningarna - men detta fungerar dåligt idag. Inte ens i omgången med "nya artfoton" kom det in så många lämpliga artfoton och många röstade t.o.m. på foton som var omöjliga att använda som artfoton.

Skulle en sån här bild platsa i artregistret?
[ATTACH=CONFIG]44452[/ATTACH]

Orginalet såg ut så här
[ATTACH=CONFIG]44453[/ATTACH]

Troligtvis finns det en hel del liknande bilder om detta duger.
Det tog ca 20 min att fixa.
#38 - 26 april 2011 03:05
<<<<< Lägger ned editerings iden.
#39 - 26 april 2011 06:22
om vi ska ha kvar fototävlingen så kanske det skulle vara kul med ännu mer specifiserade teman. t.ex ett speciellt fisksläkte eller en speciell art.
typ: månadens tema: malar.
#40 - 26 april 2011 07:40
Jag tror tyvärr fototävlingen i sin nuvarande form är historia, sorry ansjo mfl. som månad efter månad producerar fantastiska bilder. Och det är just där jag tror problemet ligger. Jag har varit inne på många siter vars fototävlingar inte alls håller samma höga klass, inte ens i närheten. Det krävs helt enkelt väldigt mycket för att kunna konkurrera i tävlingarna på Zoopet. Det räcker inte med att ha en hyffsad fotoutrustning (jag tar exempelvis alla bilder med min iphone), det krävs rätt ljus, akvarier som lämpar sig för att ta bra foton (mina SA med te-färgat vatten är ju inte helt optimala har jag märkt :D ) och fram för allt tid och tålamod.

Om nu syftet med tävlingarna är att få in nya bilder till artbeskrivningarna, krävs det tävlingar där fler känner att de har chansen. Exempelvis teama tetror, där vinnarna (fler vinnare ger fler deltagare) får sina bilder publicerade på artbeskrivningar (för mig är det vinst nog) och kanske nåt litet pris. Många artbilder är fantastiska, men en hel del skulle behöva uppdateras med bättre bilder. Ett problem är att de som inte är goldmedlemmar kanske inte får se sina bilder, vilket är trist.

När det gäller att få in bilder till artbeskrivningar på fiskar som ännu inte är upplagda kommer det nog tyvärr allltid att vara svårt. Zoopets artregister är omfattande, så det är endast en liten klick akvarister som kan bidra där, alla mina fiskarter finns exempelvis på Zoopet.
#41 - 26 april 2011 09:01
ansjo skrev:

Jag kan bara se till mig själv, fototävlingen har gett mig lite extra motivation att börja fota mer, och sedan jag började deltaga för ett par år sedan känner jag att det hänt mycket. Det jag kan se som lite negativt är kommentarerna som fotona får, det är sällan det är något konstruktivt i dessa.

Det mest negativa är kommentarerna som fotona inte får. Tycker att de som placerar sig högt i de olika omgångarna skulle bjuda till lite själva. Det är inte så svårt att kommentera andras foton.
Det vore även bra om t.ex de tre bäst placerade i varje omgång berättade lite om bakgrunden till bilden. Var, när och hur den fotograferades. Vilken utrustning som användes. Kanske skulle det skulle sporra fler att försöka.
För min del tycker jag att äran borde vara en tillräcklig drivkraft för att delta.
#42 - 26 april 2011 09:25
Jag tror också att dominansen med några få fotografer som månad efter månad och år efter år ligger i topp med fantastiska bilder kan vara lite hämmande, även om deras grymma bilder också är inspirerande.

Nu är det väl snarast aktuellt med färre priser i en eventuell framtida fototävling. Men annars kanske rookiepriser eller en slumpmässig vinst till en deltagare vore något som kunde dra upp intresset.

I MAF har vi haft lite av samma problem, det är några få storodlare som år efter år vinner föreningens odlingstävling. För att öka motivationen för de som inte kan konkurrera på samma villkor, tex pga sämre utrustning eller mindre kunnande, har vi infört en slumpmässig vinst, för att delta i utlottningen måste man ha anmält minst en odling under året. Det har väl funkat sådär...

Att på något sätt stimulera och uppmärksamma även de som inte kommer i den absoluta toppen är alltså tanken. Detta kan göras med priser eller på annat sätt.

Jag tror också starkt på Guys idé ovan att de som vinner ska berätta lite om bakgrunden till bilden, teknik etc. Precis som Guy tror jag det skulle sporra andra att försöka.

Återigen en parallell till MAFs odlingstävling - vi hade tidigare en tävling där en specifik framlottad art skulle odlas, den som odlade arten först vann. Kravet för att vinna var att man skrev en odlingsberättelse till vårt lilla medlemsblad. Denna tävling är nedlagd av andra skäl, men iden men kunskaps- och inspirationsspridning kopplad till tävlingen tror jag på.
#43 - 26 april 2011 09:38
detta kanske inte är en tävling direkt, men kjell skulle kunna välja ut en fisk som inte finns med i artbeskrivningarna, sen skulle vi på zoopet som har erfarenhet av den fisken kunna bidra med våra kunskaper genom att skriva ihop en liten beskrivning på fisken. man skulle kunna ha som man har nu med fototävlingen att man har fram till den 21 på sig att skicka in. sen väljer ni ut vad som ska stå i den "ofeciella" artbeskrivningen från vårt material.

det skulla jag tycka vara kul, att bidra med någon egen info. men vi har iof redan komentarerna på artbeskrivningarna.

detta var inte enkelt, att komma på en ny tävling :confused:
#44 - 26 april 2011 09:40
Det om att lyckas få foton bra nog att duga till artregistret är drivkraft nog för mig oxå att lägga in bilder. Om det sen är något genom tävlingen eller inlagt i ens eget fotogalleri spelar ingen roll.
Hur skulle det funka med t ex en t-shirt med något slags Zoopet-tryck på som vinst eller utlottad bland deltagare i tävlingen?
#45 - 26 april 2011 09:40

Nu är det väl snarast aktuellt med färre priser i en eventuell framtida fototävling. Men annars kanske rookiepriser eller en slumpmässig vinst till en deltagare vore något som kunde dra upp intresset.

Det dras en slumpmässig vinnare varje månad bland de som deltar :)
#46 - 26 april 2011 09:45
Jag känner ofta att jag inte har en möjlighet att vinna för jag har en så kallad liten fickkamera(lumix panasonic DMC-TZ5) och har ingen aning om hur man använder funktioner så att det ska bli bättre men jag kämpar ändå.
Är heller inte duktig i photoshop.
Jag har ju haft turen att vinna extravinsterna ibland ivarjefall.Men även någon större vinst.
Det roliga är ju att se hur bra man kommer ändå och läsa vad man får för kommentarer, och vem vet kanske så händer det att man får en riktigt bra placering.:)
Spänningen är olidlig varje månad;)
#47 - 26 april 2011 09:46

Hur skulle det funka med t ex en t-shirt med något slags Zoopet-tryck på som vinst eller utlottad bland deltagare i tävlingen?

ja, det skulle va coolt :) en så´n tröja skulle man bära med enorm stålthet :D
#48 - 26 april 2011 09:50
bossep skrev:
Det där med art foton och motiv blir nog lite tveksamt. Ett bra art foto enligt mig visar upp karakteristiska drag på fisken. Men det blir sällan något artistiskt av det och ingen röstar på det. --- Jag tror du måste styra upp reglerna lite och förklara vad du vill ha.

Håller alldeles med om detta. Det är stor skillnad på ett snyggt foto och en bra identifieringsbild. Ett bra foto har action och känsla, visar kanske bara en del av fisken, eller är suddig; en bra identifieringsbild visar fisken i skarp helfigur i normal färgteckning rakt från sidan med fenorna utspända.

Folk kommer aldrig att rösta på identifieringsbilder, så jag tror det bästa är att renodla fototävlingen till att enbart handla om vackrast bild. För att få bilder till artdatabladen är inte tävling rätt format, kanske kan man i stället bjuda in bilder, eller erbjuda en mindre vinst för varje använt foto.
#49 - 26 april 2011 10:17
Kan inte detta vara två saker då?

En fototävlig som det är nu men med färre priser och utan temat nya artfoton.

En artfototävligt där man kan skicka in nya artbilder och sen kan zoopet använda alla men belönar vissa. Tex med gratis förlängning av guld-medlemskap.
Val av vinnare här sker av kjell. Belöning kan ges tex till speciellt bra bilder, var 5e publicerade bild eller liknande. Man kanske kan jobba sig till guldmedlemskap genom att få sina bilder publicerade? 5 bilder = 1 år
#50 - 26 april 2011 10:24

bra idé, här kan dom som inte är så duktiga på att fota vara med för att lära sig och bara för att det är kul

En artfototävligt där man kan skicka in nya artbilder och sen kan zoopet använda alla men belönar vissa. Tex med gratis förlängning av guld-medlemskap.

Val av vinnare här sker av kjell. Belöning kan ges tex till speciellt bra bilder, var 5e publicerade bild eller liknande. Man kanske kan jobba sig till guldmedlemskap genom att få sina bilder publicerade? 5 bilder = 1 år

och här kan dom lite duktigare som vet hur man gör vara med för det är svårare att få ett bra artfoto.
#51 - 26 april 2011 10:38
bossep skrev:

Helt rätt Bosse, jag håller med
#52 - 26 april 2011 10:47
Guy Palm skrev:
Det dras en slumpmässig vinnare varje månad bland de som deltar :)

Hehe ja där ser man... :) Då 'min' idé redan testad.

Men din idé om kunskapsspridning i tävlingsmomentet var i alla fall grym. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 26 april 2011 11:00
Azur skrev:
Folk kommer aldrig att rösta på identifieringsbilder, så jag tror det bästa är att renodla fototävlingen till att enbart handla om vackrast bild. För att få bilder till artdatabladen är inte tävling rätt format, kanske kan man i stället bjuda in bilder, eller erbjuda en mindre vinst för varje använt foto.

Mycket möjligt - men att det kommer in foton som vi kan använda till artfoton är ju också det som motiverar till att använda bra vinster.
Sedan tycker jag själv att det är tematävlingarna i sig som är intressantast - utan dem vore fototävlingen rätt tråkig. Det kommer jag idag också in ungefär lika många foton till temaomgångarna som till de valfria omgångarna.
Problemet är dock (som du nämner) att folk skiter i temat när de röstar
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 26 april 2011 11:03
bossep skrev:

Det finns ju redan sådana artiklar på Zoopet - problemet är snarare att folk inte läser dom
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 26 april 2011 11:04
Jina skrev:
Angående teman och röstning: jag har bara röstat på "läckrast bild" eftersom jag aldrig lyckats se att det står tema förrän resultaten publiceras. (?)

Man ser vad man vill - men det är angivet på flera ställen;)
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 26 april 2011 11:07
karrokaja skrev:
Det finns ju en hel del foton i Artbeskrivningarna som är dåliga, fisken inte är blek, syns dåligt mot en "krävande" bakgrund eller att fotot är överdrivet redigerat, har sett några stycken... dessa borde man piffa upp, både dom som är dåliga och dom som är överdrivna.

Jag går regelbundet igenom gildisarnas fotoarkiv och fototävlingen och alla bara rtfoton samlas upp och läggs i det stora fotoarkivet.
Visar fotot en ny art så används det i artbeskrivningen
Visar fotot en art som det redan finns en artbeskrivning på men detta foto är bättre så ersätts det gamla med det nya
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 26 april 2011 11:11
bossep skrev:
Det där med uppladdning och administration kan man lösa ganska enkelt.

Upphovsrätt och om man är nöjd kan man nog fixa informellt.

Exempelvis:

Jag har en bild på en firre.

Jag mailar den till dig.

Du editerar och skickar tillbaks.

Jag skickar till Kjell.

Om bilden är med i en tävling delar vi på snuset vi vinner!:D

det är ju en individuell fototävling
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 26 april 2011 11:13
De har varit en svacka just nu men var det inte i t ex januari som det var så fullt med foton att man knappt klarade att bläddra igenom noggrannt?.

Undantaget som bekräftar regeln

Jag skulle gladeligen ladda upp bilder till arkivet, men då jag redan laddar upp rejält många bilder i forumet (och på andra internetsidor) blir det inte av. Om man vid forumuppladdaren kunde bocka i "Ladda även upp till arkivet" eller liknande skulle jag garanterat lägga in betydligt fler

Vet inte om det praktiskt går att lösa - värt att kolla upp
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 26 april 2011 11:15
bossep skrev:
Ja det är kanske lätt att editera när man kan! Men jag tror det är många som inte kan, vill, etc.

Att ta en bra bild som representerar en art kan vara riktigt svårt. Exempelvis, man har en hyffsat skarp bild men en massa störande moment så det ser gräsligt ut. Skall rota i slask mappen och ladda upp ett par exempel. Kunde vi ta reda på en massa sådana bilder kanske vi kan hjälpa zoopet med bättre bilder?

Det finns ju som några artiklar på Zoopet som visar hur man enkelt kan redigera sina foton

Håller med dig, men Kjell skrev att en av huvudanledningarna till fototävlingen var att få bilder till artregistret. Vi är ju inte alla proffsfotografer men kanske vi ändå kan dra vårt strå till stacken?

Absolut - det är bara att ladda upp dom i goldsarnas fotoarkiv
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 26 april 2011 11:18
bossep skrev:
Skulle en sån här bild platsa i artregistret?

[ATTACH=CONFIG]44452[/ATTACH]

Orginalet såg ut så här

[ATTACH=CONFIG]44453[/ATTACH]

Troligtvis finns det en hel del liknande bilder om detta duger.

Det tog ca 20 min att fixa.

Uppställningen på fisken är OK - men formatet bör hellst vaar 1250 pixlar och absolut inte mindre än 1000 pixlar
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 26 april 2011 11:19
freddi36 skrev:
om vi ska ha kvar fototävlingen så kanske det skulle vara kul med ännu mer specifiserade teman. t.ex ett speciellt fisksläkte eller en speciell art.

Blir den för specifik - så blir det nog ännu färre deltagare
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 26 april 2011 11:24
Steff777 skrev:
När det gäller att få in bilder till artbeskrivningar på fiskar som ännu inte är upplagda kommer det nog tyvärr allltid att vara svårt. Zoopets artregister är omfattande, så det är endast en liten klick akvarister som kan bidra där, alla mina fiskarter finns exempelvis på Zoopet.

Jag skulle nog ändå vilja påstå att 95% av alla akvarieaffärer i Sverige ständigt har en eller flera arter i lager som det inte finns artbeskrivning på.
Kollar man på en svensk grossistprislista så finns det alltid flera hundra arter i lager hos dessa som det inte finns artbeskrivningar på.

Men visst - fotar man bara i sitt hemmaakvarium så är det inte alltid så lätt
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 26 april 2011 11:27
Guy Palm skrev:
Det vore även bra om t.ex de tre bäst placerade i varje omgång berättade lite om bakgrunden till bilden. Var, när och hur den fotograferades. Vilken utrustning som användes. Kanske skulle det skulle sporra fler att försöka.

Tänkvärt - skall uppmuntra vinnarna framöver till att skriva en liten kommentar.
Det bör dock vara frivilligt - jag själv t.ex. har avstått från att delta i fototävlingar på andra sidor bara för att de har krävt att man måste skriva en massa information om fotot för att delta. Det druknar lätt i teknikaliteter
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 26 april 2011 11:30
freddi36 skrev:
detta kanske inte är en tävling direkt, men kjell skulle kunna välja ut en fisk som inte finns med i artbeskrivningarna, sen skulle vi på zoopet som har erfarenhet av den fisken kunna bidra med våra kunskaper genom att skriva ihop en liten beskrivning på fisken. man skulle kunna ha som man har nu med fototävlingen att man har fram till den 21 på sig att skicka in. sen väljer ni ut vad som ska stå i den "ofeciella" artbeskrivningen från vårt material.

tack för tipset - men vad som behövs för artbeskrivningarna är foton - texten fixar sig allltid
Kjell Fohrman
Administrator
#65 - 26 april 2011 11:31
Nasso skrev:

Få fundera över detta - men det får dock inte bli mer jobb eller kosta mer pengar då är det ogenomförbart
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 26 april 2011 11:33
Har försökt svara kortfattat på de inlägg som kommit in - men kan säkert ha missat något (det var ju en hel del inlägg) - i så fall skriv det gärna en gång till
#67 - 26 april 2011 11:58
Steff777 skrev:
Jag tror tyvärr fototävlingen i sin nuvarande form är historia, sorry ansjo mfl. som månad efter månad producerar fantastiska bilder. Och det är just där jag tror problemet ligger. Jag har varit inne på många siter vars fototävlingar inte alls håller samma höga klass, inte ens i närheten. Det krävs helt enkelt väldigt mycket för att kunna konkurrera i tävlingarna på Zoopet. Det räcker inte med att ha en hyffsad fotoutrustning (jag tar exempelvis alla bilder med min iphone), det krävs rätt ljus, akvarier som lämpar sig för att ta bra foton (mina SA med te-färgat vatten är ju inte helt optimala har jag märkt :D ) och fram för allt tid och tålamod.

Visst fasen gå det att få i alla fall poäng och chans på lottningsvinsten ved skabbutrustning. Jag sitter med en Canon A2000IS som knappast lämpar sig för akvariefotografering, men får ändå ett par poäng. Det är först på senare tid jag börjat använda photoshop och då gör jag bara de simplaste retuscheringarna utan något riktig kunskap.

Visst ligger jag bra långt efter "proffsen" men att få poäng i den hårda konkurrensen är nog med motivation och visar att någon uppskattar ens jobb och slit. När man inte kan ta en bra bild på 10 försök får man göra som jag och köra på 100st. ;)
#68 - 26 april 2011 12:16
Få fundera över detta - men det får dock inte bli mer jobb eller kosta mer pengar då är det ogenomförbart

Det borde inte bli så mycket extra arbete om det finns någonstans där man kan lägga skicka in sina artbilder, tex ett galleri eller liknande. Där kan du plocka bilder om du vill och om du använder någon bild så är det bara att skriva upp det på en lista någonstans (kan vara på din dator, behöver inte vara publikt).
Sen, en gång om året, kanske i samband med årets fotograf, så drar du tex. 5 namn från denna listan och de 5 personerna får varsitt år guldmedlemskap. Har man bidragit två bilder så finns man med två gånger på listan och vinstchansen är större.
När en bild används kan det kanske stå en notis som det i månadsbladet, eller en extra notis i artbeskrivningen någonstans, för att ge lite extra beröm :)
(Spånar lite bara :) )
#69 - 26 april 2011 12:25
jag tycker att Nassos idé är bra. men sen tycker jag att det typ 2 ggr om året ska finnas ett tema som heter något i stil med allmäna djurfoton där alla sorters djurbilder får vara med. inte bara akvariefiskar
#70 - 26 april 2011 13:00
Visst fasen gå det att få i alla fall poäng och chans på lottningsvinsten ved skabbutrustning. Jag sitter med en Canon A2000IS som knappast lämpar sig för akvariefotografering, men får ändå ett par poäng. Det är först på senare tid jag börjat använda photoshop och då gör jag bara de simplaste retuscheringarna utan något riktig kunskap.

Visst ligger jag bra långt efter "proffsen" men att få poäng i den hårda konkurrensen är nog med motivation och visar att någon uppskattar ens jobb och slit. När man inte kan ta en bra bild på 10 försök får man göra som jag och köra på 100st. ;)

Jag vill vinna, inte komma på 10:e plats :D

Skämt å sido, jag tror många jämför sina bilder mot de som hela tiden slåss i toppen och känner att ens egna bilder inte är tillräckligt bra. Jag kommer aldrig vinna en deltävling även om jag tog 10000 bilder med min iphone, däremot så kanske man har någon bild som skulle passa till någon av artbeskrivningarna, ny eller gammal. För mig är det stor skillnad mellan fototävlingsbilder med teman och rena artbeskrivningsbilder, som BosseP tidigare varit inne på, bilderna till artbeskrivningarna är till för att visa fiskens karaktäristiska drag och utseende.
#71 - 26 april 2011 13:26
Nasso skrev:
Det borde inte bli så mycket extra arbete om det finns någonstans där man kan lägga skicka in sina artbilder, tex ett galleri eller liknande. Där kan du plocka bilder om du vill och om du använder någon bild så är det bara att skriva upp det på en lista någonstans (kan vara på din dator, behöver inte vara publikt).

Sen, en gång om året, kanske i samband med årets fotograf, så drar du tex. 5 namn från denna listan och de 5 personerna får varsitt år guldmedlemskap. Har man bidragit två bilder så finns man med två gånger på listan och vinstchansen är större.

När en bild används kan det kanske stå en notis som det i månadsbladet, eller en extra notis i artbeskrivningen någonstans, för att ge lite extra beröm :)

(Spånar lite bara :) )

Lägg till en upload-länk på varje art också, så kan folk ladda upp fler bilder till befintliga beskrivningar. Finns ju många som idag tex bara har bilder på honor etc. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 26 april 2011 13:52
Nasso skrev:

Även om det inte är en tävling så finns ju redan Goldmedlemmarnas fotoarkiv som man kan lägga in sina foton på. Där stå det också som regel att om man lägger in sina foton där så inebär det att vi har rätt att använda fotona i artbeskrivningen.
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 26 april 2011 13:53
freddi36 skrev:
men sen tycker jag att det typ 2 ggr om året ska finnas ett tema som heter något i stil med allmäna djurfoton där alla sorters djurbilder får vara med. inte bara akvariefiskar

Detta är trots allt en akvariehemsida och det tänker vi hålla fast vid.
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 26 april 2011 13:54
Steff777 skrev:
Jag vill vinna, inte komma på 10:e plats :D

Skämt å sido, jag tror många jämför sina bilder mot de som hela tiden slåss i toppen och känner att ens egna bilder inte är tillräckligt bra. Jag kommer aldrig vinna en deltävling även om jag tog 10000 bilder med min iphone, däremot så kanske man har någon bild som skulle passa till någon av artbeskrivningarna, ny eller gammal. För mig är det stor skillnad mellan fototävlingsbilder med teman och rena artbeskrivningsbilder, som BosseP tidigare varit inne på, bilderna till artbeskrivningarna är till för att visa fiskens karaktäristiska drag och utseende.

Man kan vinna med en iphone om man är en duktig fotograf - problemet är väl snarare att om man är en duktig fotograf så fotograferar man inte med en iphone;)
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 26 april 2011 13:57
icehacker skrev:
Lägg till en upload-länk på varje art också, så kan folk ladda upp fler bilder till befintliga beskrivningar. Finns ju många som idag tex bara har bilder på honor etc. :)

Det är som sagt bara att lägga upp sitt foto i goldmedlemmarnas fotoarkiv så plockar jag med det. Ditt förslag skulle leda till mycket mer arbete för mig, att en hel del felaktiga foton skulle laddas upp, och dessutom måste Christian bygga en helt ny datbas för detta.
#76 - 26 april 2011 13:59
Man kan vinna med en iphone om man är en duktig fotograf - problemet är väl snarare att om man är en duktig fotograf så fotograferar man inte med en iphone;)

ha ha ha, där slog du huvudet på spiken, jag är ingen duktig fotograf
#77 - 26 april 2011 14:13
freddi36 skrev:

Håller med. Bra!
#78 - 26 april 2011 14:15
Uppställningen på fisken är OK - men formatet bör hellst vaar 1250 pixlar och absolut inte mindre än 1000 pixlar

Det var bara ett exempel så jag gjorde det lätt laddat!
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 26 april 2011 14:18
bossep skrev:
Håller med. Bra!

Förstår inte hur du kan tycka att det är bra. Hur kan ett ännu snävare foto ge mer tävlingsbidrag - förklara gärna hur ni har tänkt.
Eller menar ni att det är bra om det bara blir 2-5 foton i en omgång - jag har svårt att se att detta på något sätt kan stimulera fototävlingen.
#80 - 26 april 2011 14:23
Det finns ju redan sådana artiklar på Zoopet - problemet är snarare att folk inte läser dom

Detta leder till en annan fråga. Varför gör dom inte det?
#81 - 26 april 2011 14:25
Varför inte ett poängsystem där man får ett visst antal poäng för foto publicerat och för en artikel osv. Sedan en kröning vid slutet av året!
Detta är enkelt fixat tror jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#82 - 26 april 2011 14:29
bossep skrev:

Fråga inte mig - JAG läser dom så jag vet inte. Gör du det själv?

Rent allmänt så tror jag att folk läser rätt lite artiklar på internet. På internet tar man till sig kort info (typ artbeskrivningarna) eller frågar i forum (även om man samma fråga ställdes för 2 dagar sedan så letar man intre reda på den utan frågar istället på nytt).

Tror helt enkelt att det är så internet fungerar
Kjell Fohrman
Administrator
#83 - 26 april 2011 14:31
bossep skrev:
Varför inte ett poängsystem där man får ett visst antal poäng för foto publicerat och för en artikel osv. Sedan en kröning vid slutet av året!

Detta är enkelt fixat tror jag.

Vi hade de första fem år en tävling om bästa artikeln - på 5 år kom det in totalt EN artikel. Gissa vem som vann det året;)

Fast å andra sidan var det en billig tävling:D
#84 - 26 april 2011 16:05
Minskar man det till mindre eller snävare eller hur man nu uttrycker sig så minskar deltagandet minskar det så minskar röstandet och kommentarerna och vips så är det lika dött som Frasse en måndags morgon.

Det har ju flera gånger varit uppe trådar där man fått lämna förslag till vilka teman det skall vara nästkommande år det har väll vart tunnsått även i de trådarna.

Räknar man på siffran som kjell angav (15000) på vinster motsvarar det 67 goldmedlemskap tror det totala antalet legat runt 450 det sista skall man öppna tävlingen för alla kanske deltagandet ökar men jag tror inte det genererar fler goldmedlemar kanske slår det bakut eftersom det är mindre tjänster till de få som betalar in de stackars kronorna.
#85 - 26 april 2011 16:13
Även om det inte är en tävling så finns ju redan Goldmedlemmarnas fotoarkiv som man kan lägga in sina foton på. Där stå det också som regel att om man lägger in sina foton där så inebär det att vi har rätt att använda fotona i artbeskrivningen.

Om jag lägger upp orginalbilderna på den/dom arter jag har som inte finns artbeskrivningar på, beskär "ansvarig" bilden så den passar som art-foto? (Om den nu passar..)
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 26 april 2011 17:05
lillfrasse skrev:
Minskar man det till mindre eller snävare eller hur man nu uttrycker sig så minskar deltagandet minskar det så minskar röstandet och kommentarerna och vips så är det lika dött som Frasse en måndags morgon.
:p:D
#87 - 26 april 2011 17:07
lillfrasse skrev:

Eller efter en färjeresa;):p....
Kjell Fohrman
Administrator
#88 - 26 april 2011 17:08
HenkeP skrev:
Om jag lägger upp orginalbilderna på den/dom arter jag har som inte finns artbeskrivningar på, beskär "ansvarig" bilden så den passar som art-foto? (Om den nu passar..)

Ja jag brukar beskära fotona lite gran - men man kan ju inte sbeskära för mycket efterom fotona som läggs in är på 1250 pixlar och vi gärna vill ha det i artfotot också. Så därför beskär jag oftast bara i ovan och nedkanten.
admin
Christian Alfredsson
#89 - 26 april 2011 17:27
Man skulle kunna ha en filmtävling under nästa år. 1 minut lång, vi skapar en grupp som heter Zoopet på Youtube och länkar in filmerna i en tråd i forumet.

Efter så röstar vi på filmerna.

Enklare att filma (tom iphone spelar in bra) men mycket svårare med manus och redigera.
#90 - 26 april 2011 18:04

Förstår inte hur du kan tycka att det är bra. Hur kan ett ännu snävare foto ge mer tävlingsbidrag - förklara gärna hur ni har tänkt.

Eller menar ni att det är bra om det bara blir 2-5 foton i en omgång - jag har svårt att se att detta på något sätt kan stimulera fototävlingen.

jag tänkte att om man t.ex har temat malar så får vi in snygga malfoton. har man temat tetror så får man in många snygga tetra foton. osv...
sen kan ni använda dom för att byta ut eller lägga till till artbeskrivningarna. om man har teman på fisksläkten som inte är så ovanliga och som dom flesta har, t.ex malar och tetror, dom är ju inte så ovanliga.
men om ni inte tror det kommer funka så kör naturligtvis inte på det :)
#91 - 26 april 2011 19:27
admin skrev:
Man skulle kunna ha en filmtävling under nästa år. 1 minut lång, vi skapar en grupp som heter Zoopet på Youtube och länkar in filmerna i en tråd i forumet.

Efter så röstar vi på filmerna.

Enklare att filma (tom iphone spelar in bra) men mycket svårare med manus och redigera.

Då får man ha klara regler om att man inte får lägga upphovsrättsskyddad musik på filmklipen för då kommer det mail från youtube som lyder. Fritt taget ur minnet. Bäste Tony Franzen vänligen avlägnsna det upphovsrättsskyddade matrealet du lagt ut på youtube om inte kommer rättsliga åtgärder vidtas av warner/emi typ.
admin
Christian Alfredsson
#92 - 26 april 2011 19:32
http://www.opensourcemusic.com/

Finns massa fri musik.
#93 - 26 april 2011 19:42
Filmtävling lät spännande! Frågan är vad det ger Zoopet? Kan man tekniskt sätt göra en filmlänk i artbeskrivningarna länkade till zoopet? Då slipper zoopet slösa bandbredd samt att klippen skulle vara märkta med www.zoopet.com och därigenom leverera reklam på youtube.
lillfrasse skrev:
Då får man ha klara regler om att man inte får lägga upphovsrättsskyddad musik på filmklipen för då kommer det mail från youtube som lyder. Fritt taget ur minnet. Bäste Tony Franzen vänligen avlägnsna det upphovsrättsskyddade matrealet du lagt ut på youtube om inte kommer rättsliga åtgärder vidtas av warner/emi typ.

På tal om inget blev jag varnad en gång för upphovsrättsbrott då en av mina akvariefilmer i staren fick med lite svag och brusande musik från ett annat rum i huset. Knappt så att jag ens hörde vad det var!
#94 - 26 april 2011 20:31
Ja jag brukar beskära fotona lite gran - men man kan ju inte beskära för mycket eftersom fotona som läggs in är på 1250 pixlar och vi gärna vill ha det i artfotot också. Så därför beskär jag oftast bara i ovan och nedkanten.

Det var det jag menade med orginalbilden, för vad jag kunde läsa mig till så är det ingen begränsning i guld-galleriet. Så om jag slänger upp en orginalbild som är t.ex 3456*2345, så finns det ju lite att ta på, om du hänger med.. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#95 - 26 april 2011 20:40
HenkeP skrev:
Det var det jag menade med orginalbilden, för vad jag kunde läsa mig till så är det ingen begränsning i guld-galleriet. Så om jag slänger upp en orginalbild som är t.ex 3456*2345, så finns det ju lite att ta på, om du hänger med.. :)

Ja men det går inte att ladda upp foton större än 1250 pixlar på Zoopet - i så fall får du maila mig fotot. Men såg att du lagt in ett fint foto på A.iniridae och den behöver ju inte beskäras mer så sådana foton är helt OK
#96 - 26 april 2011 20:50
Ja men det går inte att ladda upp foton större än 1250 pixlar på Zoopet - i så fall får du maila mig fotot. Men såg att du lagt in ett fint foto på A.iniridae och den behöver ju inte beskäras mer så sådana foton är helt OK

Aha.. Såg inte att bilderna blev förminskade helt auto-magiskt.. ;)
Jo, det kortet duger säkert. :) Bara att göra nya försök på hanen då.. :D
#97 - 26 april 2011 23:49
Vi hade de första fem år en tävling om bästa artikeln - på 5 år kom det in totalt EN artikel. Gissa vem som vann det året;)

Fast å andra sidan var det en billig tävling:D

Visst kanske det är så med artiklar. Men det skulle nog funka bättre med bilder.
#98 - 26 april 2011 23:52

Jag har som en gammal gramofon hakat upp mig på vikten av artfoton. Det kanske blir färre bilder men troligtvis bättre kvalitet på dom. Så om du får 3 bilder du kan använda av 6 blir det bättre än 1 utav hundra.
#99 - 26 april 2011 23:54
Fråga inte mig - JAG läser dom så jag vet inte. Gör du det själv?

Rent allmänt så tror jag att folk läser rätt lite artiklar på internet. På internet tar man till sig kort info (typ artbeskrivningarna) eller frågar i forum (även om man samma fråga ställdes för 2 dagar sedan så letar man intre reda på den utan frågar istället på nytt).

Tror helt enkelt att det är så internet fungerar

Ja, jag tror jag åtminstånde tittat igenom de flesta. Framför allt så kan man referera till de bra i forumet.
#100 - 27 april 2011 06:05

Filmtävling lät spännande! Frågan är vad det ger Zoopet? Kan man tekniskt sätt göra en filmlänk i artbeskrivningarna länkade till zoopet? Då slipper zoopet slösa bandbredd samt att klippen skulle vara märkta med [COLOR=#0033cc]www.zoopet.com[/COLOR] och därigenom leverera reklam på youtube.

en film på en fisk skulle nog vara det bästa artfotot. då ser man ju hur fisken rör sig och hur hela fisken serut
#101 - 27 april 2011 11:14
Tycker att fototävlingen skall vara kvar, men man behöver kanske inte köra den varje månad? Vill man få in nya artbilder, kan man ju köra det temat lite oftare? Det kan kännas lite trist att man alltid kommer på platserna under de tre, men det är inte priserna vi är ute efter. Så för vår del behöver inte priserna vara särskilt dyra eller fina.
#102 - 5 september 2011 06:22

bossep skrev:

Jag tror att artiklarna skulle läsas av fler om de bara var mer synliga och lätttillgängliga... Tex en så enkel sak som att ha en klistrad tråd (lämpligen stängd för vidare inlägg) med länkar till artiklar och annan bra info under varje ämne i forumet...
#103 - 5 september 2011 08:02
Mycket möjligt - men att det kommer in foton som vi kan använda till artfoton är ju också det som motiverar till att använda bra vinster.

Sedan tycker jag själv att det är tematävlingarna i sig som är intressantast - utan dem vore fototävlingen rätt tråkig. Det kommer jag idag också in ungefär lika många foton till temaomgångarna som till de valfria omgångarna.

Problemet är dock (som du nämner) att folk skiter i temat när de röstar

Det är ju lätt löst, skippa röstandet och ha en jury istället, bestående av Kjell och hans utvalda undersåtar. Skippa priset per månad, och dela istället ut flera priser vid årets slut. Här kommer mitt förslag till hur tävlingen kan utformas.

Varje månad kan varje gold medlem bidra med en (eller två?) bilder till fototävlingen. Vi månadens slut väljer juryn ut tre bilder som etta, tvåa och trea. Dessa bilder väljs utifrån bästa bidrag till artbeskrivningarna och får inget pris nu, utan uppladdaren får tre, två resp ett poäng för sitt bidrag. Detta sker varje månad fram till den månad (december?) då årets tävling tar slut.

Vid årets slut väljs följande vinnare ut.
- Den uppladdare som fått fest poäng under året.
- Den mest estetiska bilden. (För att det ska finnas en anledning till att ladda upp snygga bilder)
- Bästa nya artbild. (Hela poängen med tävlingen, right?)
- Bästa befintliga artbild. (Här vägs in att bilden ska vara arttypisk, samt att det ska finnas få bilder på arten i den befintliga artbeskrivningen)
- Bästa växt.
- Bästa skaldjur.

Varje vinnare kommer med en motiver i stil med "Denna estetiska bild på 'himrophylla astitoria' beskriver väl utseendet på denna ganska vanligt förekommande växt som trotts det inte finns med bland atbeskrivningarna.".

Med etta upplägg hoppas jag att man får följande resultat. Fler bilder som faktiskt kan användas till artbeskrivningarna. Att fler "vågar" bidra, eftersom det inte längre bara är den snyggaste bilden som vinner.

Detta upplägg gör även att priserna inte behöver vara mindre/billigare, eftersom de redan blivit färre.
#104 - 7 september 2011 19:21
Priserna har aldrig spelat någon större roll för mej, och jag tycker den borde vara kvar. Kanske man kan köra bara 5 tävlingar per år + en final?

Annons