Fototävlingen för april är avgjord

#1 - 15 maj 2005 13:06
[color=black][font=Verdana]Så är då den tredje omgången av fototävlingen avgjord.[/font][/color][color=black][font=Verdana]

Resultatet blev som följer[/font][/color]
[color=black][font=Verdana]1/ [/font][/color][font=Arial]7.34 Petnym - rödmunstetra[/font]
[font=Arial]2/ 7.24 Muppins - corydoras[/font]
[color=black][font=Verdana]3/ 7.03 [/font][/color][font=Arial]Erland - guldgurami[/font]
[font=Arial]4/ 6.91 Azur – Nga-lyktöga[/font]
[font=Arial]5/ 6.85 Maria Sjöjungfru – Siamensis[/font]
[font=Arial]6/ 6.73 Destination – Hemichromis lifallli[/font]
[font=Arial]7/ 6.59 Ozmo – Fossorochromis rostratus[/font]
[font=Arial]8/ 6.48 Micke – Cichlasoma salvini[/font]
[font=Arial]9/ 6.26 Doctor - saulosi[/font]
[font=Arial]10/ 6.16 Ray – Ctenopoma acutirostere[/font]
[font=Arial]11/ [/font][font=Arial]5.61 Elinor – Lethrinops intermedius[/font]
[font=Arial]12/ 5.00 Psym - en tur runt modulerna[/font]

[font=Arial]Vi gratulerar Petnym till ytterligare en vinst[/font]

[color=black][font=Verdana]Man kan nu också gå in och göra kommentarer om de olika fotona.[/font][/color]

[color=black][font=Verdana]Totalt kom det in 407 röster och det var tämligen jämnt fördelat mellan de olika fotona.
Totalt var det 38 personer som röstade och av dessa hade 35 röstat på alla foton (eller nästan alla).

Vi kommer också att göra en topplista för att vid årets slut kunna utse årets fotograf och denne kommer också att tilldelas ett pris för sin prestation.
Vinnaren i varje omgång får 12 poäng och sedan i sjunkande skala ner till 1 poäng för tolvan.
[/font][/color][color=black][font=Arial]Ställningen efter 3 omgångar[/font][/color][color=black][font=Verdana]
[/font][/color][color=black][font=Arial]1/ petnym12+11+12= 35 [/font][/color][color=black][font=Verdana]
[/font][/color][color=black][font=Arial]2/ Azur 9+12+9 = 30[/font][/color][color=black][font=Verdana]
3[/font][/color][color=black][font=Arial]/ muppins 6+10+11= 27[/font][/color][color=black][font=Verdana]
4[/font][/color][color=black][font=Arial]/ Micke 11+9+5= 25[/font][/color][color=black][font=Verdana]
5/ [/font][/color][color=black][font=Arial]erland 8+10= 18 [/font][/color][color=black][font=Verdana]
6[/font][/color][color=black][font=Arial]/ ray 7+7+3= 17[/font][/color][color=black][font=Verdana]
7/ Maria Sjöjungfru 8+8= 16
8[/font][/color][color=black][font=Arial]/ Doctor 10+4= 14[/font][/color][color=black][font=Verdana]
9/ [/font][/color][font=Arial]Destination 7[/font]
[color=black][font=Arial]10/ Oresare 6[/font][/color][color=black][font=Verdana]
[/font][/color][font=Arial][color=black]10/ [/color]Ozmo 6[/font]
[color=black][font=Arial]12/ NE 5[/font][/color][color=black][font=Verdana]
[/font][/color][color=black][font=Arial]13/ Micke A 5[/font][/color][color=black][font=Verdana]
14/ [/font][/color][color=black][font=Arial]PsyM 1+2+1= 4[/font][/color][color=black][font=Verdana]
14/ [/font][/color][color=black][font=Arial]rolfw 4[/font][/color][color=black][font=Verdana]
[/font][/color][color=black][font=Arial]14/ Liston 4[/font][/color][color=black][font=Verdana]
[/font][/color][color=black][font=Arial]14/ Tricella 4[/font][/color][color=black][font=Verdana]
18/ [/font][/color][color=black][font=Arial]Tant Nancy 3[/font][/color][color=black][font=Verdana]
[/font][/color][color=black][font=Arial]19/ Maya 2[/font][/color][color=black][font=Verdana]
19/ [/font][/color][font=Arial]Elinor 2[/font]
[color=black][font=Verdana]21/ [/font][/color][font=Arial][color=black]Annika 1[/color][/font]
#2 - 15 maj 2005 13:08
Grattis grattis Petnym! Jättefin bild!
#3 - 15 maj 2005 15:39
Gratulerar!! :) En mycket fin bild!
#4 - 15 maj 2005 17:08
Jepp grattis Petnym! kanon bild
#5 - 15 maj 2005 17:21
Grattis!!

Tyvärr står det att jag inte är behörig för att se bilderna :(
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 maj 2005 17:53
[QUOTE=smurfmats]Grattis!!

Tyvärr står det att jag inte är behörig för att se bilderna :([/QUOTE]
Rensa datorn från coockies samt se till att det står zoopet.com i adressen ovan och inte zpet.se
admin
Christian Alfredsson
#7 - 15 maj 2005 18:29
Det är dessutom bra om man loggar in i forumet när man återigen loggar in. Därefter går man till fototävlingen.
#8 - 15 maj 2005 18:40
Ett stort grattis till segern Petnym.
#9 - 15 maj 2005 18:51
Grattis! Du tar bra foton! =)

/ Micke
#10 - 15 maj 2005 18:55
så, nu funkar det!!

jag tycker alla har tagit riktigt fina kort!

Grattis än en gång petnym, nu när jag sett kortet... :)
#11 - 15 maj 2005 19:25
[font=Comic Sans MS][color=red]Grattis Petnym från mig oxå!! :)[/color][/font]
#12 - 15 maj 2005 19:41
Grattis Petnym men även alla andra som bidragit med så fina bilder :)
#13 - 15 maj 2005 20:30
Fint foto,grattis Petnym[:-76]!!.
#14 - 16 maj 2005 03:23
vill också säga grattis.
Men var det inte lite få som röstade.
Trodde att det skulle vara fler
#15 - 16 maj 2005 07:06
Verkligen kul att vinna denna omgång, särskilt när det var så himla jämnt! Medaljplats hade jag hoppats på, men jag trodde nog att Erlands Guldgurami skulle vinna. Tack så mycket! :-)

Jag är också lite förvånad över att Marias Siamesiska algätare bara kom på femte plats...

Gå nu in och skriv kommentarer på era favoritbilder!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 16 maj 2005 07:18
[QUOTE=Bosse.J]vill också säga grattis.
Men var det inte lite få som röstade.
Trodde att det skulle vara fler[/QUOTE]
Vi kommer att dra igång en tävling bland de som röstar för att få fler att rösta.
#17 - 16 maj 2005 07:50
[QUOTE=Kjell Fohrman]Vi kommer att dra igång en tävling bland de som röstar för att få fler att rösta.[/QUOTE]
Ett alternativ vore att även låta dom som inte är guldmedlemmar att rösta. Förnärvande så kan ju bara ca 320 personer (=guldmedlemmar) rösta totalt.

Ett alternativ vore att införa ett enklare röstningsförfarande, tex att man rangordnar några av bilderna. Exempelvis 1-3 eller 1-5.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 16 maj 2005 08:28
[QUOTE=petnym][QUOTE=Kjell Fohrman]Vi kommer att dra igång en tävling bland de som röstar för att få fler att rösta.[/QUOTE]
Ett alternativ vore att även låta dom som inte är guldmedlemmar att rösta. Förnärvande så kan ju bara ca 320 personer (=guldmedlemmar) rösta totalt.[/QUOTE]
Men då skulle vi inte ha någon helst kontroll över fuskröstning. Till exempel var vi ju tvugna att lägga av med galluparna eftersom en himla massa saboterade röstningen och då gällde det ju inte ens något.
Nu gäller det både pengar och ära:)
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 16 maj 2005 08:31
Ett alternativ vore att införa ett enklare röstningsförfarande, tex att man rangordnar några av bilderna. Exempelvis 1-3 eller 1-5.

Det nuvarande systemet är betydligt enkalre för oss att adminstrera och sedan är ju inte problemet att folk bara röstar på några få foton utan nästan alla som röstar tar sig faktiskt tid att rösta på alla foton eller nästan alla foton.
#20 - 16 maj 2005 09:00
En bidragande orsak till det sjunkande röstdeltagandet skulle kunna vara omställningen mellan zpet/zoopet. Det är lite olyckligt att man skall behöva rensa cookies och liknande för att överhuvudtaget kunna komma in och se bilderna.

Ett sätt att få fler att rösta vore att förenkla navigeringen mellan bilderna. Nu blir det ett väldans klickande fram och tillbaka om man vill se några av bilderna i största storlek och jämföra.

En alterativ sida med alla bilder i fullstorlek under varandra och röstningsmöjlighet under varje bild vore ett stort lyft.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 16 maj 2005 09:01
Tävling även för röstarna

Vi kommer nu att köra igång en tävling för de som röstar - vinnaren får ett mycket fint pris.

Regler:
Alla som i en tävlingsomgång sätter "betyg" på SAMTLIGA 12 fotona får en lott. Vid årets slut sker en dragning där alla lottandelar blandas och en vinnare dras. Störst chans att vinna har då självklart de som har många lotter.
Vinsten blir en 150/160 cm lång Back to Nature Woodrockbakgrund

Dessa har nu "erövrat" lotter:

3 lotter - [font=Arial]Carmahan, FI, [font=Arial]Join4t, [/font][font=Arial]Justme, [/font][font=Arial]Kaj.p, Lunden, Marie J[/font][/font]

[font=Arial]2 lotter - [/font][font=Arial]Annika, [/font][font=Arial]C.Ciklid, [/font][font=Arial]Cobra, Guy Palm, [font=Arial]Heeke, [font=Arial]Klara, [/font][font=Arial]Lenita, [font=Arial]Morellen, [/font][font=Arial]Måns, [/font][font=Arial]NE, [/font][font=Arial]Neptun, O[/font][font=Arial]resare, P[/font][/font][/font][/font][font=Arial][font=Arial]leaze, Serengeti, Stenborg[/font][/font]

[font=Arial]1 lott - Destination, [/font][font=Arial]Elinor, [/font][font=Arial]Erikthur, [/font][font=Arial]Erland, [/font][font=Arial]Fred Fish, H[/font][font=Arial]asse H, [/font][font=Arial]Joacim, [/font][font=Arial]MagicFingers, M[/font][font=Arial]aria-Sjöjungfru, [/font][font=Arial]Mckvinnan, [/font][font=Arial]Mohlin, O[/font][font=Arial]veb, [/font][font=Arial]Rambo, [/font][font=Arial]SimonB, [/font][font=Arial]Smurfmats, [/font][font=Arial]Sonja, [/font][font=Arial]Torstensson, [/font][font=Arial]Zone[/font]
#22 - 16 maj 2005 09:03
Kjell! Missa inte mitt förslag som hamnade längst ned på förra sidan.
#23 - 16 maj 2005 09:05
[QUOTE=Kjell Fohrman]Alla som i en tävlingsomgång sätter "betyg" på SAMTLIGA 12 fotona får en lott. Vid årets slut sker en dragning där alla lottandelar blandas och en vinnare dras. Störst chans att vinna har då självklart de som har många lotter.
[/QUOTE]
Varför inte sänka kravet till 11 foton så kan de som deltar med egen bild också ha möjlighet att erövra lotter?
#24 - 16 maj 2005 09:08
[QUOTE=petnym]Varför inte sänka kravet till 11 foton så kan de som deltar med egen bild också ha möjlighet att erövra lotter?[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Håller med! Dom 2 gånger jag inte röstat på alla bilder är för att jag inte röstat på min egen bild.[/color][/font]
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 16 maj 2005 09:09
[QUOTE=petnym]En bidragande orsak till det sjunkande röstdeltagandet skulle kunna vara omställningen mellan zpet/zoopet. Det är lite olyckligt att man skall behöva rensa cookies och liknande för att överhuvudtaget kunna komma in och se bilderna.

Ett sätt att få fler att rösta vore att förenkla navigeringen mellan bilderna. Nu blir det ett väldans klickande fram och tillbaka om man vill se några av bilderna i största storlek och jämföra.

En alterativ sida med alla bilder i fullstorlek under varandra och röstningsmöjlighet under varje bild vore ett stort lyft.[/QUOTE]

En annan anledning är säkert också årstiden - intresset för akvarier minskar faktiskt rejält under denna tid på året.
För ungefär en månad sedan besökte ca. 5.000 personer Zoopet varje dygn - nu är det nere under 3.000.

Ciklid.se har ju också en fotoomröstning (deltog själv där för en tid sedan) och de får in drygt 200 röster på mer än 1.000 medlemmar, vi får in drygt 400 röster på 320 medlemmar så alltför dåligt är väl inte vårt resultat.
Men självklart kan och bör det bli betydligt bättre och jag kan hålla med om att det vore bra om det vore enklare att rösta men det låter sig tyvärr inte göra rent praktiskt- vi skall dock titta ytterligare på detta.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 16 maj 2005 09:11
[QUOTE=petnym][QUOTE=Kjell Fohrman]Alla som i en tävlingsomgång sätter "betyg" på SAMTLIGA 12 fotona får en lott. Vid årets slut sker en dragning där alla lottandelar blandas och en vinnare dras. Störst chans att vinna har då självklart de som har många lotter.
[/QUOTE]
Varför inte sänka kravet till 11 foton så kan de som deltar med egen bild också ha möjlighet att erövra lotter?[/QUOTE]
Detta är just anledningen till att jag satte upp 12 - dvs att denna tävling är enbart avsedd för de som röstar och inte de tävlande fotograferna.

För att nu inte någon skall avstå från att skicka in foton just av denna anledning så kommer vi också att införa en dragning med ett fint pris bland de som deltar i fototävlingen men inte får något pris för sitt deltagande.
#27 - 16 maj 2005 23:50
Grattis till segern petnym!

Ni var väldigt duktiga allihopa, så grattis på er alla att ni lyckas ta er igenom Kjell och Christians nålöga och då fick möjlighet att visa upp era vackra bilder för oss på denna tävling!

Ett trevligt initiativ att skapa en tävlig i form av lottdragning bland oss som röstar. Det uppskattar jag verkligen även om jag sällan har turen med mig.
#28 - 19 maj 2005 05:45
Varför fick inte jag någon lott?
Har jag missat att rösta på någon?
Hmmm trodde jag hade koll:(
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 19 maj 2005 08:16
[QUOTE=Bosse.J]Varför fick inte jag någon lott?
Har jag missat att rösta på någon?
Hmmm trodde jag hade koll:([/QUOTE]
I de två första omgångarna röstade du inte, i den tredje röstade du på 11 foton - så sorry bättre lycka nästa gång:D
#30 - 20 maj 2005 05:49
hmmmmmm surt:)

Annons