Fotokaret blev till salt...

#1 - 28 februari 2008 22:09
Ja, det är precis som rubriken säger. Min sambo tyckte mitt fotokar såg tråkigt ut och en sväng med pricken gjorde inte saken bättre. Eftersom jag blir jätteglad när hon vill pyssla med våra akvarier på fritiden så är det lika bra att vika sig. ;)

Idag slängdes det i ny sand och saltning av vattnet pågår i denna stund.
[INDENT] [attach]10675[/attach][/INDENT]
#2 - 28 februari 2008 22:11
grattis? :)
#3 - 28 februari 2008 22:28
sambos medtyckande är a och o har jag märkt själv =)
#4 - 28 februari 2008 22:43
Hon jobbar ju med detta varje dag så jag kan förstå henne att hon inte gillar att skrapa alger även här hemma. Ibland händer det att hon får ett ryck och pysslar. Det blir allt oftare nu faktiskt - och det är kul.

Efter att ha hällt i en hel del salt skulle jag kolla salthalte. Det visade sig att saltmätaren inte ger något utslag alls. Mycket märkligt. Den verkar sönder. Är det någon som vet om det går att få igång den igen?
#5 - 28 februari 2008 22:52
så du har lyckats skaffa dig en flicka som jobbar i zooaffär? med saltvatten dessutom? OMG som ungdomarna säger nu för tiden!
#6 - 28 februari 2008 22:56
så du har lyckats skaffa dig en flicka som jobbar i zooaffär? med saltvatten dessutom? OMG som ungdomarna säger nu för tiden!

Sveriges största akvariebutik är det också. ;)
#7 - 29 februari 2008 07:43
Det där kallas för FUSK! :p
Vi andra får minsann dras med tillbehör (sambos osv) som gör motstånd, motsätter sig alla ens galna planer och sådär, men du ska minsann skryta med att ha en som inte bara trivs med fiskbaljor, utan även har tillgångar? Fusk!
:D:D:D
#8 - 29 februari 2008 08:23
Trollsvans skrev:
Det där kallas för FUSK! :p

Vi andra får minsann dras med tillbehör (sambos osv) som gör motstånd, motsätter sig alla ens galna planer och sådär, men du ska minsann skryta med att ha en som inte bara trivs med fiskbaljor, utan även har tillgångar? Fusk!

:D:D:D

Ja, och så har han mage att beklaga sig över att hon inte pysslar.. Åhh... Sen kan hon säkert fixa superbra rabatter osv... Vi är inte alls avundsjuka!!! [xx(]
:D
#9 - 29 februari 2008 08:29
Gick det att få igång saltmätaren?
#10 - 29 februari 2008 08:56
Gick det att få igång saltmätaren?

Vad är det för slags saltmätare du har? Vipparm? Refraktometer?
Är den kalibrerad? Tror du måste förklara bättre för att få svar.
#11 - 29 februari 2008 09:07
Heritage skrev:
Vad är det för slags saltmätare du har? Vipparm? Refraktometer?

Är den kalibrerad? Tror du måste förklara bättre för att få svar.

Det är en sån med vipparm. Har inte använt den på ett tag (läs ett halvår ungefär). Coralife Deep Six heter den.

Det är inga problem. Ska låna med mig en som funkar idag men ändå är det tråkigt att sakerna inte ska fungera.
Guest
#12 - 29 februari 2008 09:36
sambos medtyckande är a och o har jag märkt själv =)

Var hittar man en sambo med samma intresse :confused::D:D:D:D
#13 - 29 februari 2008 09:44
aggehunk skrev:
Var hittar man en sambo med samma intresse :confused::D:D:D:D

Inga problems.... det är bara att sno Robins...:D:D:D
Guest
#14 - 29 februari 2008 09:57
hfh75 skrev:
Inga problems.... det är bara att sno Robins...:D:D:D

Kan ju funka:D:D:D
#15 - 29 februari 2008 10:14
aggehunk skrev:
Kan ju funka:D:D:D

Fast han är riktigt stor och stark Robin......:D:D:D:p
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 29 februari 2008 10:32
Det är en sån med vipparm. Har inte använt den på ett tag (läs ett halvår ungefär). Coralife Deep Six heter den.

Det är inga problem. Ska låna med mig en som funkar idag men ändå är det tråkigt att sakerna inte ska fungera.

Kanske har salt eller smuts torkat in så att vipparmen inte kan röra sig riktigt.

Själv hade jag föredragit att du behållit fotoakvariet, mer foton till Zoopet;)
#17 - 29 februari 2008 10:35

Det har varit en del diskussioner på andra forum kring just vipparm. Problem med avlagringar, felaktiga värden etc.
Idag kostar en refraktometer några hundralappar (3-4). Mitt råd är att släng den gamla och köp en ny refraktometer. Du borde med dina kontakter dessutom kunna få lite rabatt:-)
Kolla salthalten nu först med en tillförlitlig utrustning INNAN du gör mer med karet.
#18 - 29 februari 2008 11:38

Tips: Ni får utöka artbeskrivningarna till att även innefatta saltvattensfiskar...
#19 - 29 februari 2008 12:03
Har din sambo nån söt jobbarkompis som är singel? :)
#20 - 29 februari 2008 13:14

Jag resonerar som så att med sju sötvattenskar och Akvarielagret så nära så har jag stora chanser att leverera bilder till zoopet ändå. Antal sötvattensarter ökar inte bara för att jag har ett fotokar.

Heritage skrev:
Det har varit en del diskussioner på andra forum kring just vipparm. Problem med avlagringar, felaktiga värden etc.

Idag kostar en refraktometer några hundralappar (3-4). Mitt råd är att släng den gamla och köp en ny refraktometer. Du borde med dina kontakter dessutom kunna få lite rabatt:-)

Kolla salthalten nu först med en tillförlitlig utrustning INNAN du gör mer med karet.

Jag har nu varit och hämtat en ny vipparm från Akvarielagret och den har jag även kollat så den funkar.
Jag ska kolla med Gabbi om en refraktometer är ett bra inköp. De använder vipparmen i hela sin saltanläggning och har alltid gjort så frågan är om hon inte kommer att såga idén vid fotknölarna. =)
#21 - 29 februari 2008 13:29
Hmm, föredra vipparm framför refraktometer..................
Visst. Upp till var och en.
Du verkar ha bra hjälp i Gabbi. Det blir säkert bra. GL.
#22 - 29 februari 2008 14:52
[:)]Man brukar kalibrera vipparms mätare mot en refraktometer vilket säger en del...
Sen att en refraktometer är smidigare att använda är inte helt fel de heller.

Lycka till med saltkaret!!

//NiXoN
#23 - 29 februari 2008 15:05
de här blir kul.

salta på du :D
#24 - 29 februari 2008 15:51
Vipparm vs refraktormeter
Woody Allen vs Micke Tyson
#25 - 29 februari 2008 16:16
Kör vipparmsmätaren i ättiklösning över natten så ska avlagringar och dyl. lösas upp. En gång om året ska det tydligen "behövas" för att hålla den i form.

/Viktor
#26 - 29 februari 2008 16:42
Vipparmar kan funka, men de kan visa helt åt h-e också.
Jag gjorde ett test för en massa år sedan med alla vipparmar jag kunde hitta (3-4 stycken), och jämförde mot en lab-areometer: jag minns inte exakt resultatet, men jag har för mig att den sämsta visade +/- 15 promille, och den bästa visade +5 promille. Men jag vet att många framgångsrikt använder vipparmar, och de har fördelen att man inte behöver bry sig om temperatur, så...

Jag gillar personligen areometrar ("glasflöten"). De är lite bökiga pga att de behöver stort djup, men de är i stort sett underhållsfria och alla jag sett har varit exakta på 1-2 promille när.
Refraktometer har jag bara använt på labb, och åtminstone den var vansinnigt smidig - fast den behövde kalibreras och underhållas ibland.
#27 - 29 februari 2008 17:15
Ja, det är precis som rubriken säger. Min sambo tyckte mitt fotokar såg tråkigt ut och en sväng med pricken gjorde inte saken bättre. Eftersom jag blir jätteglad när hon vill pyssla med våra akvarier på fritiden så är det lika bra att vika sig. ;)

Idag slängdes det i ny sand och saltning av vattnet pågår i denna stund.

Ett drag i sann VAF-anda ;)
#28 - 29 februari 2008 18:35
Långås skrev:
Ett drag i sann VAF-anda ;)

Du vet väl att jag är ordförande? ;)

Nog om VAF, salthalten 23 promille är uppnådd och levandestenen har flyttat in. Får se hur det går..
#29 - 29 februari 2008 18:46
svenska folket kräver bilder!! (och kanske nåra danskar och norrmän)
#30 - 29 februari 2008 21:08
Om Gabbi kan komma ifrån datorn och "fixa till" stenarna så att det ser anständigt ut så kan jag utlova bilder här så snart som möjligt. Mitt aquascape-sinne är ännu inte utvecklat. :D
#31 - 29 februari 2008 22:23
Här kommer en bild. Det är inte så mycket att hänga i granen än så länge. Vi har med flit gjort det lite glest. Förra karet gjorde jag en snygg (i mina ögon) stenformation men den försvann snabbt när korallerna skulle i eftersom de sitter på stenar.
[INDENT][attach]10689[/attach][/INDENT]
#32 - 1 mars 2008 07:53
Va mycket sand du har! Eller kör du DSB i karet? Annars ser det fint ut.
#33 - 1 mars 2008 08:35
Som jag brukar få höra:
"Antingen går man 1 eller 10 cm, allt där emellan is just asking for trouble"

Mvh Thomas
#34 - 1 mars 2008 08:50
Varför skulle det vara dåligt med 3-4 cm sand?
#35 - 1 mars 2008 10:40
det är inte dåligt alls men du kan trycka ner det lite i i fronten så det blir lite mer djup i karet. (Tycker jag) :)
#36 - 1 mars 2008 15:51
risk att sanden blir brun och ful i framkanten. Många kör nästan sandlöst.
#37 - 1 mars 2008 21:29
Pear skrev:
Många kör nästan sandlöst.

Det är ju fult om något! :D
#38 - 2 mars 2008 17:54
Det finns väl risker med "döda" zooner och annat elände som kan följa om man har lite mer sand. Dvs att det inte finns tillräckligt med syre för aeroba bakterier samtidigt som det finns för mycket för anaeroba som man vill ha i DSB.
Det är så jag uppfattat att man resonerat kring de hela, men jag har inte grubblat så mycke över de. Kör själv med 2cm ser bra ut och jag har inte fått några roliga överraskningar.

//NiXoN
#39 - 3 mars 2008 02:21
NiXoN skrev:
Det finns väl risker med "döda" zooner och annat elände som kan följa om man har lite mer sand. Dvs att det inte finns tillräckligt med syre för aeroba bakterier samtidigt som det finns för mycket för anaeroba som man vill ha i DSB.

Den risken är avrundningsvis noll. Vid det höga pH och redox som är i saltvattenskar får man ingen sumpgas, och svavelväte omvandlas till sulfid mycket snabbt. Det skall mycket till innan man får verkliga problem.

Anledningen till att ingen rekommenderar 3-4 cm sandbotten är att den anses för tunn för att funka som DSB - vilket jag f.ö. inte tror är sant, den är bara kanske inte lika effektiv.
#40 - 3 mars 2008 07:21
Klart det funkar med mycket sand, jag tycker dock det är snyggare när man inte ser den mot framrutan :)
#41 - 3 mars 2008 13:15
Jag letade upp vart jag läst lite om för och mot sand.
Enligt boken är det dock helt ok med sandlager upptill 5cm om man har bra vattenflöde och syresättning.
Jag tycker att de finns en del "regler" inom saltvatten som lever kvar utan att bli ifrågesatta eller omprövade alteftersom hobbyn/tekniken utvecklas.

Reef Secrets ISBN1-890087-67-X
S.61 Aquascaping.
Sand is easily clogge, formost by deterius.
In stagnant sand beds, sulfide produced by anaerobic bacteria easily accumulates.
In rare cases, this may pose a poisoning risk for the aquarium organisms, but even long before that it will seriously inhibit nitrification.

//NiXoN
#42 - 3 mars 2008 13:44
Azur skrev:
Anledningen till att ingen rekommenderar 3-4 cm sandbotten är att den anses för tunn för att funka som DSB - vilket jag f.ö. inte tror är sant, den är bara kanske inte lika effektiv.

Poängen med en DSB är att man ska ha en levande sandfauna och försök visar att det finns en magisk gräns nånstans vid 8cm. Under denna gräns är det bara ett fåtal sandlevande djur som klarar sig men har man mer än 8cm klarar sig betydligt fler.

Det är oxå intressant att i levande, med ordentlig stor sandfauna, sandbäddar finns det oftast få och små anaeroba zoner i flera fall inga alls. Och då pratar vi sanddjup på 10-15cm.
mvh Mattias
#43 - 3 mars 2008 14:10
morphriz skrev:
Poängen med en DSB är att man ska ha en levande sandfauna och försök visar att det finns en magisk gräns nånstans vid 8cm. Under denna gräns är det bara ett fåtal sandlevande djur som klarar sig men har man mer än 8cm klarar sig betydligt fler.
Det tror jag ärligt talat inte på, utom om du har grävande predatorer i karet. Däremot vet jag att det finns korrelation mellan mängd och typ av djur i bottnen och kornstorlek.
En annan faktor är att en tunnare sandbädd ventileras bättre av normal vattenströmning och alltså inte behöver lika många grävande smådjur för att hållas syresatt - en tunn sandbädd kan helt enkelt inte bli anaerob om den inte är extremt finkornig.
Ytterligare en annan faktor är om man verkligen behöver nedsatt syrehalt alls för att få denitrifikation; enligt vissa studier försiggår huvuddelen av all denitrifikation i fullt syresatta miljöer.

Det är oxå intressant att i levande, med ordentlig stor sandfauna, sandbäddar finns det oftast få och små anaeroba zoner i flera fall inga alls. Och då pratar vi sanddjup på 10-15cm.
Pga att djuren är syrekrävande och bygger hålor som de aktivt ventilerar. Ja, det är själva grundtanken med att man vill ha mycket mask i DSB'er.
#44 - 3 mars 2008 22:44
Lite uppdatering.
Karet har nu varit igång några dagar. Jag häller i drygt 10ml nitrivec varje dag och idag introducerade vi två startpiloter. Två Bangaier. Varför det blev Bangaier istället för en clown är enkelt att svara på. Det kryllar av dem nere på Akvarielagret. Desto glesare är det med Amphiprion ocellaris så det fick bli Bangai. De är riktigt snygga faktiskt.
[attach]10732[/attach]
#45 - 4 mars 2008 12:20
Nu blir jag ...........Karet i gång några dagar och redan fisk???
Har du koll på vattenvärdena? Nitrittopp har du haft en sådan?
Stenen du använt var den kurerad från början? Många frågor blir det.
Du verkar gå mycket fort fram.
Den största skillnaden egentligen att köra salt kontra sötvatten är:
TID=TÅLAMOD.
Förklara gärna.
#46 - 4 mars 2008 12:34
Lite uppdatering.

Karet har nu varit igång några dagar. Jag häller i drygt 10ml nitrivec varje dag och idag introducerade vi två startpiloter. Två Bangaier. Varför det blev Bangaier istället för en clown är enkelt att svara på. Det kryllar av dem nere på Akvarielagret. Desto glesare är det med Amphiprion ocellaris så det fick bli Bangai. De är riktigt snygga faktiskt.

[attach]10732[/attach]

De är supersnygga. Samma sorts elegans som Prinsessan av Burundi på nåt sätt tycker jag.

Är de som finns på A-lagret vildfångade eller odlade? Jag är på jakt efter odlade exemplar.

Lycka till med dem!
#47 - 4 mars 2008 14:44
Bangai har en mycket dålig överlevnadsprocent som vildfångade.
Därför är de allra flesta som säljs i vårt land odlade. De är dessutom förhållandevis lättodlade.
Man bör sträva efter att köpa odlade exemplar. Om de inte redan finns på CITES så dröjer det nog inte länge förrän de är där.
#48 - 4 mars 2008 14:48
Heritage skrev:
Nu blir jag ...........Karet i gång några dagar och redan fisk???

Har du koll på vattenvärdena? Nitrittopp har du haft en sådan?

Stenen du använt var den kurerad från början? Många frågor blir det.

Du verkar gå mycket fort fram.

Den största skillnaden egentligen att köra salt kontra sötvatten är:

TID=TÅLAMOD.

Förklara gärna.

Ja du, jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Levandestenen kommer direkt från akvarielagret där den varit i deras kar ett bra tag (läs år). Eftersom jag inte har något mer i karet än just LS och vill få igång karets bakterieflora så valde jag att stoppa i två små fiskar som ska öka på nitrat och ammonium-halterna. Jag tillsätter Nitrivec som sagt och allt är näst intill enligt Lasses alla uppstarter. Kommer nog även byta vatten med gammalt vatten från Akvarielagret framöver. Jag överlåter allt till sambon egentligen. Det är hon som sitter på kunskapen. Jag tycker inte du ska oroa mig för mitt kar för mycket framöver. Om jag säger att jag inte har någon skummare - smäller du av då? :)

Är de som finns på A-lagret vildfångade eller odlade? Jag är på jakt efter odlade exemplar.

Det är odlade.
#49 - 4 mars 2008 14:53
LOL. Att du inte kör med skummare får mig knappast att smälla av:-)
Går utmärkt om man vet vad man pysslar med, utan tvekan. En hel del som gör det.
Nä, jag reagerade mest för hastigheten på ditt projekt. Mycket också för att jag vet att du har en "krigsminister" som jobbar med det.
Det går säkert bra.
Risken jag såg mest är att någon annan som vill starta läser tråden och gör som du UTAN den support du har hemma. En liten tankeställare för andra mest alltså.
Kör på. Karet ser bra ut och Bangai är ett utmärkt val!
Bilagor:
#50 - 4 mars 2008 14:53
Heritage skrev:
Om de inte redan finns på CITES så dröjer det nog inte länge förrän de är där.

En viss Norrman dementerade detta rykte i denna tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114315&highlight=vildf%E5ngat
#51 - 4 mars 2008 15:17
Det var inte ett rykte. Jag jobbade på Riksmuseet, som var en av "remissinstanserna" för förslaget att CITES-klassa Pterapogon kauderni. Jag vet inte vad Riksmuseets åsikt blev, men min åsikt var att CITES klassning kunde vara på sin plats trots att fångstmän släppt ut P. kauderni på flera håll så den inte längre var begränsad till en enda atoll.

Jag har sen ändrat åsikt. P. kauderni är bara teoretiskt, inte akut, hotad, och det finns hundratals arter av fisk som är akut hotade pga miljöförstöring och byggnation som det vore mer berättigat att sätta på CITES lista.
Bilagor:
#52 - 4 mars 2008 20:34
Tror inte om det är någon fördel att stenen gått hos Akvarielagret eller att du skall hämta vatten därifrån med tanke på hur deras kar ser ut. Är nog bättre att du skapar dig egen bakterieflora. Själv har jag använt Denitrol från JBL med goda resultat vid båda mina uppstarter.

Mvh Thomas
#53 - 29 mars 2008 22:46
Här kommer en bild från ikväll. Nästan en månad efter uppstart.
Bilden är nermörkad lite granna. Det är mer ljus i karet än vad det ser ut..
#54 - 30 mars 2008 10:57
Uppstarten har gått bra? Ser bra ut - ingen algsoppa :)

MVH Lasse
#55 - 30 mars 2008 18:40
Lasse skrev:
Uppstarten har gått bra? Ser bra ut - ingen algsoppa :)

MVH Lasse

Det har har funkat bra. Blev ett litet cyanotäcke ganska snabbt men det tog jag bort och sen dess har det inte kommit tillbaka. Har införskaffat en Gylta som gräver och vänder sanden med jämna mellanrum. En liten eremit hjälper till. Det kliar i fingrarna och jag vill öka på med korallbeståndet - ska försöka hålla mig ett tag till.. =)
#56 - 30 mars 2008 19:33
Tycker det ser jätte fint ut!! Bra jobbat!! :D
Man blir ju inte lite avis eller så ... *mummlar* :p
Tummen upp!
#57 - 30 mars 2008 20:14
Jag tror du kan börja öka korallbeståndet nu, jag har i alla fall börjat med att öka efter någon månad.

MVH Lasse
#58 - 30 mars 2008 20:16
Korallerna, räkan och gyltan har bott i karet sen i torsdags. På torsdag ska jag se om jag kan hitta något skoj att stoppa ner. När jag ändå åker till Lagret för att hämta Gabbi och vovven.
#59 - 30 mars 2008 20:18
En sak jag funderar på Lasse är pumpen. Jag har endast en microjet i just nu på 450 l/h. Det är ju ganska exakt 10ggr vattenvolymen. Räcker det eller ska det vara mer tycker du - i ett så här litet kar.
#60 - 31 mars 2008 20:36
Angående cirkulationen så tror jag man får testa sig fram. Mitt RSM har en cirkulation på ca 10 (som du) och jag testade med att sätta i en Koralia 1 också (nästa en fördubbling av cirkulationen) Nyttan av denna pump övervägde definitivt inte det anskrämliga utseendet på karet med denna klump i - så jag har tagit bort den nu. Ju mer koraller du har (och därmed mer fotosyntes) - desto viktigare är cirkulationen (enligt mitt tyckande i alla fall) Cirkulationen skall hjälpa till att föra bort syreproduktionen och förhindra bildandet av syreradikaler.

MVH Lasse
#61 - 31 mars 2008 21:26
Spännande projekt, hoppas det blir mycket bilder.
#62 - 7 juni 2008 10:26
Så här några månader senare har jag ökat på cirkulationen en aning med en Aquaelpump som jag vann på ciklidstämman i Malmö i våras samt köpt till 2 koraller till. Alla koraller växer så det knakar (tycker jag) och jag har inga problem med alger. De turbosniglar som finns jobbar självklart men det är inget som gör karet fult. Eremiten har bytt skal några gånger och jag har blivit av med Bengaihonan. Varför vet jag inte men nu har jag 1 clown och en bengai kvar. Väntar med spänning på att AL ska ta en sändning från TMC så att jag kan köpa in lite mer skoj.
Jag ska försöka fixa en bild nu i helgen.

Gör delvattenbyte ungefär var tredje vecka och då en hink.
#63 - 14 juni 2008 19:01
Här kommer bilder.

[attach]12348[/attach]

[attach]12349[/attach]
#64 - 14 juni 2008 19:46
Riktigt snyggt! :)
#65 - 14 juni 2008 20:33
Tjusigt ja :)
#66 - 14 juni 2008 21:17
Tackar och bockar! Jag vart lite orolig att det inte skulle gå vägen men att lämna karet ifred verkar vara melodin.
#67 - 15 juni 2008 07:15
Håll valonian och caluerpan i schack från början, blir lätt en plåga annnars.
#68 - 15 juni 2008 07:35
Om du menar glasrosen och de gröna bollarna så är det uppmärksammat. Tack!
#69 - 15 juni 2008 10:10
Valonian är dom små gröna bubblorna, som du redan visste. Caulerpa är dom algerna du har som ser ut som växtdelar, dom kan bli en riktig plåga om dom trivs.
#70 - 15 juni 2008 16:51
Ok, jag tycker det gröna är snyggt men får väl ta bort det. Det sitter på en liten sten så det är lätt att ta bort utan för mycket skada.
#71 - 17 juni 2008 09:25
Ok, jag tycker det gröna är snyggt men får väl ta bort det. Det sitter på en liten sten så det är lätt att ta bort utan för mycket skada.

Om du tycker det är snyggt så behåll det då, ditt akvarium är ju såpass litet så det borde vara enkelt att hålla efter algen
#72 - 23 september 2008 18:20
Nu några månader senare lägger jag in en dagsfärsk bild.
#73 - 27 september 2008 07:09
- Mycket trevligt och fint litet akvarium. Det som imponerar mest på mig är tillväxten i burken. Otroligt fint det blivit. Ett "smyckeakvarium" tycker jag det kan liknas vid:)
#74 - 27 september 2008 09:04
Tack. Det växer så in i ..... Jag tänkte jag skulle plocka lite från den här burken till mitt nya saltprojekt på jobbskrivbordet.
#75 - 27 september 2008 10:55
Riktigt fint var det!! Är så avundsjuk så det finns inte.. Hur mycket Gick ditt akvarium med allt du har i nu på?? (Du fick väll dock rabatt för din tjej jobba i butiken?) haha
#76 - 1 oktober 2008 18:45
Jag har ingen aning om vad allt kostat.. men det är säkert väldigt dyrt. ;)
Kontorskaret är uppe i 1000-lappen nu och då räknar jag inte med LS och sniglarna som går däri nu. Det är oftast allt levande i karet som kostar.
#77 - 1 oktober 2008 20:00
Inte mer än 1000 lapp? =P Jag är ju ute efter ett kar på en 200 liter och få igång de.. men har ingen aning om vad det hela kan kosta..
#78 - 1 oktober 2008 20:24
Karet på kontoret är på 15 liter... det visar väl proportionerna. ;)
#79 - 21 november 2008 18:54
Här kommer en bild från idag.. det växer så det knakar.
#80 - 22 november 2008 22:48
Här kommer en bild från idag.. det växer så det knakar.

Växer så det knakar är nog helt rätt formulerat, riktigt snyggt saltkar!
#81 - 23 november 2008 15:42
Jätte snyggt :) sååå avis !! lycka till ^-^
#82 - 3 december 2008 19:16
Ser riktigt bra ut när det fått växa till sig, riktigt trevligt.
#83 - 3 december 2008 22:30
Instämmer, det ser väldigt bra ut!
#84 - 4 december 2008 05:36
Tackar!
#85 - 4 december 2008 19:43
Robin - jag har för mig att du kör detta akvarium väldigt basic och jag tycker det är väl värt att trycka på detta för det visar ju att det här med ganska enkla akvarier fungerar bra med saltvatten också - det blir inte så komplicerat som det verkar. dessutom är ditt akvarium snyggt

MVH Lasse
#86 - 4 december 2008 21:34
Lasse skrev:
Robin - jag har för mig att du kör detta akvarium väldigt basic och jag tycker det är väl värt att trycka på detta för det visar ju att det här med ganska enkla akvarier fungerar bra med saltvatten också - det blir inte så komplicerat som det verkar. dessutom är ditt akvarium snyggt

MVH Lasse

Ja mer än 1W/liter på lyset och 15 ggr karets volym i cirkulation... inget mer. Liter filtermatta också förstås.
#87 - 5 december 2008 21:47
Håller med Lasse, det är väl värt att lyfta fram detta akvarium. För att visa att man behöver inte lägga en förmögenhet på ett saltvattensakvarium, man kan lyckas med ett mycket enkelt upplägg.
#88 - 19 december 2008 11:08
Man måste ju erkänna att jag blev riktigt sugen på att konvertera ett av mina 105L till salt enligt denna tråd. Dock så klurar jag på det här med belysning. Tidigare i tråden läste jag 1W/1L vatten. Okej.

Vilken typ av belysnig exakt används i detta kar? Är det MH som gäller eller funkar det även med T5 eller T8 rör?
#89 - 19 december 2008 11:21
T5 funkar utmärkt, speciellt i mindre kar där MH skulle koka både fisk och koraller rätt så fort.
Ta "1W/l" med en nypa salt, det är inget man behöver följa slaviskt.
Basera ljusmängden på vilka koraller du vill ha i stället.

Annons