GooGoo, jag har även skrivit en artikel om lämpliga digitalkameror för akvariefotografering:
http://hem.bredband.net/maxstr/aquarium_camera.htm
Om du vill veta vad jag har för tillbehör till min kamera, se http://hem.bredband.net/maxstr/camera.htm
Det enskilt mest användbara tillbehöret för akvariefotografering är en extern blixt med förlägningssladd och därför bör man helst välja en kamera med externt blixtuttag. Har man inget externt blixtuttag på kameran kan man visserligen använda extern blixt i form av slavblixt, men det är omständigt och inget jag rekommenderar om man inte redan äger utrustningen och saknar uttag på kameran. Välj därför en kamera med externt blixtuttag.
Andra mycket praktiska tillbehör är extra lagringsutrymme och batterier. Det flesta andra viktiga sakerna som man bör tänka på är egenskaperna hos själva kameran och objektiven, där färgåtergivningen, upplösningen, ISO värden, manuell fokus, optisk zoom och macro närgränsen är mest intressant.
Vilken kamera man väljer beror främst på vilken ekonomi man har. Det är ju stor skillnad på en proffsutrustning för 100.000kr och en kompaktkamera för 5.000kr. Det beror också mycket på vilken typ av motiv man vill fotografera samt på vilka platser man ska fotografera på och vad bilderna sedan ska användas till.
Om man redan äger ett stort antal dyra objektiv som passar till något visst märke av systemkamera (främst Nikon, Canon och Sigma) kan det också vara lämpligt att köpa en digital systemkamera av samma märke så man får användning av sina objektiv.
Ska bilderna kunna vara ett mittuppslag på en exklusiv akvarietidning, eller räcker det med att man får en liten bild till Internet för att visa vad man har för fisk i sitt akvarium? Fotograferar man bara stora fiskar, eller vill man kunna ta detaljerade macrobilder genom ett mikroskop för att få bilder av ägg och yngel? Har man tänkt använda kameran för att fotografera andra motiv som inte har med akvarier att göra, eller är kameran enbart tänkt till just akvariefotografering? Själv vill jag ju ha en kamera som även är lämplig för att fotografera t.ex. fåglar i naturen.
Om jag själv skulle köpa en ny kamera kan jag generellt säga att jag personligen är rätt så intresserad av tekniska finesser som underlättar fotograferandet och vill ha en så universal och ergonomisk kamera som möjligt som helst inte är så stor utan går att ta med sig överallt. Detta gör att jag tyvärr blir tvungen att prioritera ned bl.a. bildkvaliteten en aning till förmån för allsidigheten. Tittar man i ca 10.000:- klassen så blir då Nikon 995 ett bra val för mina användningsområden.
Alla kameror har svagheter, det gäller mest att välja en kamera som inte har någon allvarlig svaghet för den typ av användning som man har tänkt använda den till, och för det resultat man är ute efter.
Personligen tycker jag att en swivel display är så pass användbar finess att jag inte vill vara utan denna typ av funktion. Skulle jag skaffa en kamera utan swivel måste kameran vara extremt bra på de flesta andra områdena, alternativt vara ett komplement till en kamera med swivel och alltså inte min enda kamera.