Fotografering

#1 - 4 juli 2006 20:58
Hur fotograferar man fiskarna o akvariet på bästa sett med vanlig digitalkamera får alltid blixten synlig?
#2 - 4 juli 2006 21:17
sätt ett finger för blixten =) det gjorde jag
#3 - 4 juli 2006 22:05
Kan du inte ställa in ISO;n på den (ljuskänsligheten)
#4 - 5 juli 2006 05:43
[QUOTE=miluhe]Hur fotograferar man fiskarna o akvariet på bästa sett med vanlig digitalkamera får alltid blixten synlig?[/QUOTE]
Prova fotografera lite i vinkel mot akvariet så minskar du risken för reflektioner av blixten. Dock måste man se upp med distortion och kromatisk abertion som dyker upp istället. Om du fotograferar närbilder på fiskarna kan du istället försöka vara så nära glaset som möjligt, (förutsatt att din kamera klarar av att fokusera på det korta avståndet). Då undviker du iallafall reflektioner från den främre rutan.
#5 - 10 juli 2006 16:13
Vid närbilder brukar jag ta bort blixten, samt ta zoom (digitalkamera), och gå nära glaset. Det underlättar ju såklart att ta foton när vattnet är relativt nybytt och klart. :)
Men har någon tips på hur man tar en bra helhetsbild av akvariet? Får alltid med mig själv i bakgrunden eller något annat! Ska man ha mörkt i rummet och lyse i avkariet eller?

MVH: Scalara
#6 - 10 juli 2006 17:03
[QUOTE=Scalara]Men har någon tips på hur man tar en bra helhetsbild av akvariet? Får alltid med mig själv i bakgrunden eller något annat! Ska man ha mörkt i rummet och lyse i avkariet eller?[/QUOTE]
Ja, mörkt i rummet brukar vara en fördel. Prova att fotografera utan blixt, med självutlösare och kameran på stativ (eller liggande stilla på en stol, ett bord eller liknande)...
#7 - 10 juli 2006 17:06
Tack för hjälpen! det ska ja prova! :) Kanske kan bli en shysst bild som ja kan ha me här på Forumet! ;)

MVH: Scalara
#8 - 14 juli 2006 20:28
Okej, detta hör inte till ,men vet ng. vart man kan skapa egna hemsidor GRATIS ?
isfl. kan ni väll maila mig : [email]citron-_-@hotmail.com[/email]
har problem med att komma in på zoppet :/

Annons