Fotografera akvarium

#1 - 28 november 2008 11:07
Hejsan!

Undrar bara hur ni går tillväga när ni fotograferar era fiskar. Jag har själv försökt fota dem, men det går sådär. För att få bra ljus i bilderna så har jag använt ISO400 och med en slutartid som är för lång för att få firrarna "frysta" på bilden. När jag använder snabbare slutartid så blir det bara svarta bilder. Så, hur gör ni?

1. Ska rummet vara ljust eller släckt?

2. Vilken ISO, slutartid, objektiv mm använder ni?

Har en Nikon D60.

Tack på förhand! ;)
#2 - 28 november 2008 11:32
Använd blixt...
#3 - 28 november 2008 11:44
Testat blixt, men den reflekteras ju mot glaset...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 november 2008 11:51
Testat blixt, men den reflekteras ju mot glaset...

Är det kamernas blixt eller har du en separat blixt.
Vid blixtfotografering med blixten på kameran bör man stå relativt nära akvariet samt fota snett in i akvariet.
Man får testa sig fram. Jag fotar till 95% med blixten på kameran och det funjkar oftast bra.

Bästa fiskfotoobjektiv är ett macroobjektiv
Bilagor:
#5 - 8 juni 2010 10:28
Okej, tack!
#6 - 8 juni 2010 11:01
Min polare som fotar mycket åt mig har en blixt på sladd som jag håller så man slår ner blixten genom ytan, blir bra som fasen :)
Bilagor:
#7 - 8 juni 2010 11:35
Jag varierar mellan att använda blixt och inte. När jag använder blixt har jag en slutartid på ca 30-40, när jag fotar utan blixt så kort det bara går, omkring 15-20. Bländaren står alltid på 4-5, och ISO på 500-600. Sparar till en extern blixt och ett macroobjektiv, men är i princip pank, och pengarna jag får ihop ska gå till ett nytt akvarie ;)
#8 - 8 juni 2010 14:37
Ja brukar ta massa kort brukar alltid bli några bra. bara o köra expriment.
#9 - 13 juni 2010 10:33
Jag köpte häromdagen en Canon a480 och den har ett särskilt akvarieläge för fotning av akvarier och det funkar klockrent!!
#10 - 15 juni 2010 22:34
Vimsa skrev:
Jag varierar mellan att använda blixt och inte. När jag använder blixt har jag en slutartid på ca 30-40, när jag fotar utan blixt så kort det bara går, omkring 15-20. Bländaren står alltid på 4-5, och ISO på 500-600. Sparar till en extern blixt och ett macroobjektiv, men är i princip pank, och pengarna jag får ihop ska gå till ett nytt akvarie ;)

Slutartid på 30-40????
Det är ju jättelång tid som slutaren är öppen! Det måste ju bli ett virrvarr av streck efter fiskarna på bilderna!
#11 - 15 juni 2010 22:35
åheim skrev:
Jag köpte häromdagen en Canon a480 och den har ett särskilt akvarieläge för fotning av akvarier och det funkar klockrent!!

Va coolt!! Visste inte att det fanns kameror med akvarieläge!
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 16 juni 2010 08:17
Slutartid på 30-40????

Det är ju jättelång tid som slutaren är öppen! Det måste ju bli ett virrvarr av streck efter fiskarna på bilderna!

Det lär vara 1/30-1/40 sekund som avses
#13 - 16 juni 2010 14:20
Tänkte att jag skulle dela med mig av lite grundläggande tips och även "avslöja" lite om hur jag själv fotograferar dom små liven..=)
Min utrustning i det här fallet består av en Canon EOS 7D, Canons 100mm 2,8 macro, sync-kabel och en blixt fäst på stativ.
Viktigt att tänka på är följande...

- Tänk på att ha så lite vatten som möjligt mellan objektivet och objektet
- Fota inte snett mot objektet då vattnet tillsammans med glaset förvränger motivet och ger dig oskärpa.

Så med andra ord.. RAKT mot motivet/räkan/fisken.

I mitt fall så använder jag mig av en Nissin-blixt som länkas med en TTL-sync-kabel till kameran.
TTL-stödet gör att kameran mer eller mindre "pratar" med blixten och säger åt den hur mycket effekt den ska ge.
Jag själv ställer kameran på M (manuell) och väljer 1/160 sekund som slutartid.
Sen ställer jag bländare på ungefär 11.
Att ha ett lite högre bländartal innebär också att du får ett längre skärpedjup vilket kan vara rätt bra för att få hela din räka/fisk skarp =)
ISO-talet på kameran ställer jag på 100 för att få högsta möjliga kvalitet.

Och kom ihåg att självklart behöver man inte ha grejer för 25.000:- för att kunna ta en vettig räkbild.. Jag använder min kamera i mitt yrke så därför är den lite mera påkostad =)

Hoppas att det klarnade lite för nån, och hör gärna av er om det är nåt som är oklart ! =)
(Jag kan tyvärr inte bifoga bilder här.. antar att det beror på att jag inte är guldmedlem.. )

//Johan

Annons