Fotbolls vm!

#1 - 9 juni 2010 15:46
Nu är det bara 2 dagar kvar till fotboll vm i sydafrika börjar, det tycker jag ska bli hur kul som helst!
Är det någon mer än jag som är intresserad av fotboll på detta forum?:d
Nu när sverige inte är med håller jag på holland för dom spelar roligast fotboll, men jag tror spanien tar hem det :)

Vore kul om någon här skrev, så man kan diskutera lite ;)
#2 - 9 juni 2010 17:15
jag kommer titta på VM lite då och då. vet du vilka som ska spela på fredag kl 15 på tv 4 ?
#3 - 9 juni 2010 17:56
Jag kommer titta på vm.
Varenda viktiga match!! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 juni 2010 18:02
Kommer säkert också att titta en hel del
#5 - 9 juni 2010 18:52
Jag tänker inte se en enda match. Nej, jag är inte tjej!
#6 - 9 juni 2010 22:57
Jag kommer se endel nog, men jag kommer säkert glömma det mesta. Jag är mer av en hockeytok än en fotbollsnörd. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 10 juni 2010 08:59
Tror Spanien eller Brasilien vinner, men det vore himla kul om det gick bra för hemmanationen och även de 2 afrikanska länderna med svenska tränare.
#8 - 10 juni 2010 09:02
bladh skrev:
jag tänker inte se en enda match. Nej, jag är inte tjej!

+1 :)
#9 - 10 juni 2010 09:06
Jag kör lite mer underdog och chansar på tyskarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 10 juni 2010 09:15
Bladh skrev:
Jag tänker inte se en enda match. Nej, jag är inte tjej!

Min fru är betydligt mer fotbollsintresserad än vad jag är och då kollar jag ändå normalt på 3-5 matcher per vecka;)

Har förresten avvaktat med att köpa en större TV enbart pga av att dessa inte tidigare funkat något vidare för fotboll ("22 spelare" på plan). Kommer ihåg en gång för 4-5 år sedan när jag gick in i en TV-affär för att köpa en TV och de samtidigt visade forboll i alla kanaler - det blev inget köp. Men nu har jag i alla fall köpt en och jag handlade den på netonnet "enbart" för att de sponsrar Elfsborg:p
#11 - 10 juni 2010 09:40
Åker till Ungern i morgon och är borta i två veckor så då blir det nog inte så mycket TV-tittande. Skall försöka se Danmarks matcher.
Tror mycket på Serbien, inte ända fram men nästan.
#12 - 10 juni 2010 10:04
Vad trevligt med Ungern! Min far är från Slovakien, på gränsen till Ungern, så halva släkten är därifrån. De är ju ganska fotbollstokiga så matcher borde visas. ;)

Serbien var ett intressant kort men försvarsmässigt är de trots allt toppklass.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 11 juni 2010 13:50
Äntligen, nu startar det:D
#14 - 11 juni 2010 16:38
Äntligen, nu startar det:D

:) :eek: !!
#15 - 11 juni 2010 19:51
Efter att ha tittat på halva Frankrike matchen är jag hörselskadad :(! Tycker bakgrundsljuden förtar nöjet med att titta [:(!]...
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 11 juni 2010 21:03
Efter att ha tittat på halva Frankrike matchen är jag hörselskadad :(! Tycker bakgrundsljuden förtar nöjet med att titta [:(!]...

Bättre då med svensk fotboll där man skrålar - hata, hata, hata;)

Bisvärmen kopplar man snart bort när man sett en stund.
Annars tycker jag att det var en trevlig start med 2 hyfsade matcher, även om ingen av nådde upp till högsta nivå.
Roligast var det sydafrikanska laget att kolla på, största besvikelsen var Frankrike. Inget av detta var dock direkt förvånande.
#17 - 11 juni 2010 21:22
Nja [:o]...
Problemet är kanhända att det dova tutljudet skär sig totalt i mina tinitus öron... kanske bara jag som upplever det som väldigt obehagligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 11 juni 2010 21:27
Nja [:o]...

Problemet är kanhända att det dova tutljudet skär sig totalt i mina tinitus öron... kanske bara jag som upplever det som väldigt obehagligt.

Jag tycker nog också att teknikerna kunde skruva ner på bakgrundsljudet lite - vilket ju knappast lär vara så svårt. Själv har jag dock som sagt inga problem med det ljudet.

Blev också impad av domaren i den första matchen som var en ung domare (32 år) från Uzbekistan:D
#19 - 15 juni 2010 13:14
Bill Shankly:"En del människor tror att fotboll är en fråga om liv och död. Jag avskyr den inställningen. Jag kan försäkra er om att det är mycket allvarligare än så".
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/article7299640.ab
http://www.aipsmedia.com/index.php?page=news&cod=4768&tp=n
<<<)^:>*
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 16 juni 2010 18:11
Så var första omgången avklarad och vad jag speciellt blivit positivt överaskad av är den höga domarnivån - väldigt få felaktiga domslut.

Sedan kan man ju också påstå att de bägge favoriterna Brasilien och Spanien hade det väldigt tufft i första omgången. Mot Brasilien kämpade Nordkorea heroiskt trots att de egentligen var bra mycket sämre än motståndaren så bjöd de upp till kamp. Och Schweiz vann ju t.o.m. mot Spanien - mycket bra.

Enda laget som egentligen imponerade rejält i första omgången var Tyskland - men det är ju långt kvar och mycket kan hända.

Nu börjar snart andra omgången i gruppspelet och det vore ju himla kul om Sydafrika kunde vinna den matchen.
#21 - 17 juni 2010 08:00
Bläh. Vad jag tycker var en domartabbe avgjorde nog VM för Sydafrika. Det målvakten gjorde var inte värt ett rött kort. :(
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 17 juni 2010 08:25
Håller inte alls med - visst var det en filmning men målvakten var faktiskt på motståndaren så han får faktiskt skylla sig själv när han slängde ut benen. Så domaren dömde rätt.
Dessutom var det ju dessutom egentligen straff vid ett tidigare tillfälle för Uruguay då en av deras spelare blev nerdragen innanför straffområdet - så om domaren gjorde "fel" var det nog snarare vid det tillfället
#23 - 17 juni 2010 08:28
Nja Hela situationen föregicks av en solklar offside så allt skulle varit avblåst innan straffsituationen uppstod.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 17 juni 2010 08:36
kaj.p skrev:
Nja Hela situationen föregicks av en solklar offside så allt skulle varit avblåst innan straffsituationen uppstod.

Var det verkligen så - det pratades ju om offside men bägge kommentatorerna sa ju att det inte var offside på spelaren som fälldes. Däremot på en annan som inte påverkade spelet.
Nåväl skit samma - mål blev det och Sydafrika förlorade (tyvärr för jag höll på dom) helt enkelt på att de var det klart sämre laget. Tyckte dom spelade klart sämre än i förra matchen.
#25 - 17 juni 2010 08:57
Det syntes rätt tydligt på repriserna i efteranalyserna. Målgöraren var inte offside när passningen slog men iom att bollen tuchade en medspelare så blev han det. Sedan går det ju aldrig o säga hur det hade gått om de inte fått en utvisad Jag tycker som du att de var sämre i denna matchen så resultatet är inte mycket o säga om.
Ikväll hoppas jag få se både Grekland-Nigeria och Frankrike-Mexico
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 19 juni 2010 11:18
Bara för att jag berömde domarna ovan så har det nu varit några riktigt dåliga domarinsatser på rad.
Sedan så tycker jag definitivt inte att Lagerbäck gör ett dåligt jobb, men en surare och gnälligare gubbe som bara skyller allt på domarn är nog svår att hitta:(
Visst Nigeria förlorade återigen, men inte heller denna gång berodde det på några feldomslut av domaren utan snarare på hjärnsläpp hos Nigerias spelare.

Idag är jag glad över att det visas 3 matcher från VM så slipper titta på rövslickarbröllopet i Stockholm - jag kanske inte ens klickar bort TV-4 reklamen som de lyckas förstöra allt paussnack med:mad:
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 19 juni 2010 20:52
En himla kul och svängig match (om än inte så himla bra, men det var skit samma) när Danmark vann:d
För en gångs skull måste man ju poängtera att man är halvdansk:p
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 20 juni 2010 10:50
Läste en rätt kul rolig historia i dagens GP

Ett skilsmässopar stod inför rätten i Frankrike angående vårdnaden över deras dotter.
Domaren frågade dottern: Vill du bo hos din mor?
Dottern: Nej, det vill jag inte för hon bara slår mig
Domaren: Jamen vill du bo hos din far då?
Dottern: Nej, det vill jag inte heller för han slår mig också.
Domaren: Jamen var vill du bo då?
Dottern: Hos det franska fotbollslandslaget - för dom slår aldrig någon:d
#29 - 20 juni 2010 10:55
Jo Danmark - Kamerun var ju rolig för oss att titta på. Men jag tror de två förbundskapterna tyckte lite annorlunda ibland:-)
Nu ska ju bara Danmark slå Japanerna också, men det blir nog en tuff match.
#30 - 20 juni 2010 11:57
Jag själv tror på holland-spanien i final!
#32 - 20 juni 2010 12:01
Grupperna och resultat!

http://www.vm-2010.se/vmgrupper.html
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 20 juni 2010 13:42
Bluesman skrev:
Nu ska ju bara Danmark slå Japanerna också, men det blir nog en tuff match.

Speciellt som deras bästa igår (Kjaer) är avstängd i nästa match
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 20 juni 2010 16:25
Starkt av Nya Zealand att spela oavgjort mot Italien:d
Egentligen är det lite tråkigt att länder som Italien, Frankrike och England fortfarande har chansen att gå vidare trots att de nu har varit kass i 2 matcher:(
#35 - 21 juni 2010 17:54
Portugal vann med 7-0 mot nordkorea :)
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 21 juni 2010 18:02
Malawi1 skrev:
Portugal vann med 7-0 mot nordkorea :)

TYckte det var lite synd om Nordkorea för SÅ dåliga var de definitivt inte.
Dessutom så har ju nu Elfenbenskusten minimal chans att gå vidare
#37 - 21 juni 2010 18:06
Bara för att jag berömde domarna ovan så har det nu varit några riktigt dåliga domarinsatser på rad.

För att inte snacka om domarinsatsen i matchen mellan Chile&#8211;Schweiz i dag...
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 21 juni 2010 18:18
ansjo skrev:
För att inte snacka om domarinsatsen i matchen mellan Chile&#8211;Schweiz i dag...

hela andra omgången tycker jag har kantats av dåliga domarinsater - där bedömningar har varierat oerhört från match till match. Ta bara matchen igår där brassen använde armen 2 gånger innan han fick in bollen i mål och det blev ändå godkänt
#39 - 21 juni 2010 18:19
Kanske Guds hand som var inblandad även där:p....
#40 - 21 juni 2010 21:40
TYckte det var lite synd om Nordkorea för SÅ dåliga var de definitivt inte.

Dessutom så har ju nu Elfenbenskusten minimal chans att gå vidare

nordkorea hade några riktiga bra avslut på mål.
#41 - 21 juni 2010 22:02
På fredag smäller det, Portugal VS Brasilien kl 16:00 :) kommer hålla på Portugal. synd att kaká fick [COLOR=red]RÖTT [/COLOR][COLOR=black]kort. det var ju inte ens hans fel. :mad:[/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 22 juni 2010 07:45
Malawi1 skrev:
På fredag smäller det, Portugal VS Brasilien kl 16:00 :) kommer hålla på Portugal. synd att kaká fick [COLOR=red]RÖTT [/COLOR][COLOR=black]kort. det var ju inte ens hans fel. :mad:[/COLOR]

Nej den matchen dömdes riktigt uruselt och spårade ur rejält pga av detta. Flera filmningar belönades som t.ex. när Brasilien fick mål och sedan när de fick en utvisad som du skriver.
Parodiskt nog så var det väl Elfenbenskusten som drabbas värst av den utvisningen eftersom den minskar Brasiliens chans att slå Portugal vilket är absoult nödvändigt om Elfenbenskusten skall ha åtminstone en liten chans att gå vidare. Så i det fallet straffade synden sig själv:p
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 24 juni 2010 17:12
Tyskland och England vidare trots knackigt spel och nu möts dom. Frankrike och Italien utslagna. Ja det har varit tufft för de europeiska
storlagen.

Annars blir man bara trött på okunniga komentatorer. Igår påståd de att handsen i slutet av matchen som egentligen skulle ha gett Serbien en straff inte hade någon betydelse eftersom de behövde göra 2 mål för att gå vidare. Detta var helt fel - hade serbien fått straffen och gjort mål på den så hade de gått vidare och inte Ghana som det blev nu.
Idag påstod pauskommentatorerna att det mål som Italien fick underkänt för offside inte skulle ha underkänts eftersom man skulle ha dömt efter var benen var placerade. För några dar sedan så fick vi lära oss att man inte dömar efter benen utan efter var kroppen i huvudsak är placerad och utefter detta så var målet rätt bortdömt för offside. Jag vet inte vad som är rätt men nog kan man kräva att dessa expertkommentatorer skall kunna räkna och veta vad som gäller för offside.

Igår spelade Sverige kul fotboll och vann i sin landskamp med 17-0:D

Ikväll hejar jag på Danmark:d
#44 - 24 juni 2010 18:02
ca 30 minuter till avspark.:)
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 24 juni 2010 20:41
Malawi1 skrev:
ca 30 minuter till avspark.:)

Inge vidare kul:(
#46 - 24 juni 2010 20:53
japan gjorde två riktigt fina frisparkar, :) fats jag höll på Danmark.
#47 - 26 juni 2010 19:36
England - Tyskland kan nog bli kul :) Nu är det USA - Ghana, man måste ju bara heja på USA, som har en spelare som heter Dempsey, tyvärr inte Jack i förnamn :p
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 27 juni 2010 10:15
Uruguay vann över Sydkorea och Ghana över USA - precis vad jag hoppades på:D och segrarna var dessutom välförtjänta
Nu hamnar ett av dom lagen (tror det blir Uruguay) i semifinal och det är ju lite överraskande. Fast det är alltid kul med överraskningar.

Idag håller jag på Tyskland och Argentina. Tyskland för att de spelar en roligare fotboll än England samt för att ge den engelska pressen en spark på smalbenen:D
Argentina för att de är klart bättre än Mexico och har en roligare förbundskapten som dessutom är en nagel i ögat på de korrumperade FIFA-toppparna;)
#49 - 27 juni 2010 14:50
Nog för att Tyskland har imponerat mest men bortdömningen var helt galen! Varför är fotbollen så emot teknik till skillnad mot t ex hockeyn? Finns det någon inom de sporter med målkamera som tycker det är destruktivt?
#50 - 27 juni 2010 14:56
Skandal att inte det står 2-2 nu i matchen , sopdomare som inte borde får döma en enda match till.
Lika illa som han svenske domaren som missa Henrys hands i kvalet mot Nordirland.
#51 - 27 juni 2010 15:00
Han ska enligt många vara en av världens bästa domare och det visar bara på hur stor risk det är med den mänskliga faktorn. Domarna borde få använda kameror med tanke på personlig säkerhet också. Hur kul kommer de ha det på öppna gatan om England förlorar?
Visst ska det ha konsekvenser om de gör ett dåligt jobb men det som väntar önskar jag ingen.
#52 - 27 juni 2010 15:02
Ja, när det är en så viktig match får man bara inte göra en så´n miss, bollen var ju inne hur klart som helst, var ju inte i närheten av linjen. Jag tycker att även om de vägrar ha målkameror och så´nt, så borde väl domaren kunna kolla på en repris i pausen, och kunna döma mål i efterhand, eftersom den var så solklart inne. Ett lag ska helt enkelt inte kunna åka ur VM på grund av en så´n domarmiss.
#53 - 27 juni 2010 15:04
FIFA är en stor trög organisation där det sitter för många bakåtsträvare. Ursäkten att det inte ska vara en materialsport tar jag med ett gott skratt med tanke på allt annat kring sporten.
#54 - 27 juni 2010 16:02
Han ska enligt många vara en av världens bästa domare och det visar bara på hur stor risk det är med den mänskliga faktorn. Domarna borde få använda kameror med tanke på personlig säkerhet också. Hur kul kommer de ha det på öppna gatan om England förlorar?

Visst ska det ha konsekvenser om de gör ett dåligt jobb men det som väntar önskar jag ingen.

Nu är det inte huvuddommarens uppgift att hålla koll på linjerna utan de assisterande dommarna och i detta fallet var han helt felplacerad
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 27 juni 2010 16:03
drd skrev:
Skandal att inte det står 2-2 nu i matchen , sopdomare som inte borde får döma en enda match till.

Lika illa som han svenske domaren som missa Henrys hands i kvalet mot Nordirland.

Hålleer med om att domarna var usla - de missade målet, Rooney blev felaktigt avblåst för offside i friläge, Ronney filmade men fick frisparken med sig istället för varning, tyskarna skulle haft fflera hörnor etc. etc.
Dock vad gäller hålet här och Henrys hands i FRrankrikematchen så kan inte domarna se allt eftersom de inte är övermänniskor. Istället tycker jag att snåla FIFA borde se till att ha extra domare vid målen (eller målkameror) så att sådana feldomslut som dessa kan korrigeras direkt.

Att korrigera feldomslut i pausen eller efter matchen är helt uppåt väggarna eftersom spelet efter ett mål (eller ett bortdömt mål) blir helt annorlunda direkt efter domslutet.

Till slut:
Det absolut bästa laget vann matchen. Det yngsta och mest kämpande laget vann matchen. Landet med den bästa unddomsatstningen på forboll vann matchen. Kul för fotbollen att Tyskland vann:d
#56 - 27 juni 2010 16:07
Säger som jag sagt ifrån början Tyskland är värde detta guldet,angående det tänkta målet 2-2 så hade det förändrat matchbilden helt,men som nu matchbilden såg ut efter så var Tyskarna mycket bättre dem kommer bli vassare framåt nästa match..
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 27 juni 2010 16:41
Guy Palm skrev:
Nu är det inte huvuddommarens uppgift att hålla koll på linjerna utan de assisterande dommarna och i detta fallet var han helt felplacerad

ja men han skall samtidigt hålla koll på offsiden och eftersom det var ett snabbt anfall och dessutom ett långskott så var det omöjligt för honom att befinna sig på rätt ställa för att kunna utföra dessa bägge uppgifter. Med måldomare eller målkameror så hade det dock kunnat lösts på ett korrekt sätt.
#58 - 27 juni 2010 17:32

Till slut:

Det absolut bästa laget vann matchen. Det yngsta och mest kämpande laget vann matchen. Landet med den bästa unddomsatstningen på forboll vann matchen. Kul för fotbollen att Tyskland vann:d

Håller med dig Kjell till punkt ock pricka!

(Var är smilysarna? De ska ju finnas på svara avancerat!) :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 27 juni 2010 17:36
Wilhelm skrev:
(Var är smilysarna? De ska ju finnas på svara avancerat!) :confused:

de finns fortfarande där (men inte på snabbsvar) - men till skillnad från tidigare måste man klicka på "Gå till avancerad" - tidigare kom man direkt dit när man klickade på "Svara"[:-159]
#60 - 27 juni 2010 17:47
En Måldomare känns lite väl overkill men en målkamera kan väl inte vara fel tycker man
#61 - 27 juni 2010 18:22
En Måldomare känns lite väl overkill men en målkamera kan väl inte vara fel tycker man

Fördelen med en domare är att man slipper "telefonsamtalet" men det är ett osäkrare system än en kamera.
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 27 juni 2010 20:32

En måldomare skulle även se vad som händer inne i straffområdet vilket skulle göra att det t.ex. blev färre filmningar, se hands (som Henrys i kvalet) etc. vilket väl inte är helt fel. Detta kan inte en målkamera se.
En extra domare kan även direkt se vad som är rätt eller fel så det blir inte den fördröjning som det blir när man först skall kolla på en målkamera som Visualdarkness också skriver.

Nu är också Argentina-Mexico matchen slut och Argentina vann välförtjänt. Dock var deras första mål en klar offside.
#63 - 27 juni 2010 20:34
Två matcher med galet feldömda mål men det var de "bästa" lagen som gick vidare.
Tevesz, vilken lirare!
#64 - 27 juni 2010 20:46
Bra matcher men 2 riktigt dåliga "skandaler"

Inget vet ju vad som hade hänt om det 2-2 målet hade blivit godkänt. Men målkamera samt en dommare fr målområdet hade varit bra för dessa stora matcher. Det är ju inte direkt en jättestor utgift i dessa sammanhangen.
#65 - 28 juni 2010 05:30
Behövs egentligen inte två måldomare utan ge 4:e domaren utökade befogenheter och tillgång till en bildskärm. Eftersom det är på reprisbilderna man ser alla misstag så skulle han kunna informera huvuddomaren om fatala misstag. Alla har headset med komunikationsmöjligheter.
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 28 juni 2010 07:54
Guy Palm skrev:
Behövs egentligen inte två måldomare utan ge 4:e domaren utökade befogenheter och tillgång till en bildskärm. Eftersom det är på reprisbilderna man ser alla misstag så skulle han kunna informera huvuddomaren om fatala misstag. Alla har headset med komunikationsmöjligheter.

Som jag skrev ovan - en målkamera kan bara se om bollen är inne eller inte. Extra måldomare ser dessutom mycket av vad som händer inne i straffområdet som filmningar, hands etc. etc.
Jag ser säkert 100 fotbollsmatecher om året på TV och kanske 2-3 gånger om året uppstår det en situation där man hade kunnat korrrigera ett felaktigt domslut med hjälp av en målkamera, men i nästan varje match uppstår situationer där man hade haft nytta av extra måldomare.

Så om antingen eller gäller så vore helt klart extra domare att föredra. Men visst denna multimiljardindustri borde ju kunna ha råd med bägge delarna och även kameraövervakning ute på plan. Visst kan dessa kameror leda till ett avbrott på någon minut, men å andra sidan så försvinner ju flera minuter per match då spelarna "vilar" efter sina filmningar och dessa skulle då kanske försvinna:p
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 28 juni 2010 08:24
Holland-Slovakien och Brasilien-Chile idag och det kan väl bara sluta på ett sätt dvs att Holland och Brasilien går vidare - men det vore kul om Slovakien eller Chile kunde överraska
#68 - 28 juni 2010 08:44
Min far är från Slovakien så jag hoppas på en skräll modell större. ;)
#69 - 28 juni 2010 09:44
Holland får stryk idag!:d Hoppas jag!:p
#70 - 28 juni 2010 09:50
En måldomare skulle även se vad som händer inne i straffområdet vilket skulle göra att det t.ex. blev färre filmningar, se hands (som Henrys i kvalet) etc. vilket väl inte är helt fel. Detta kan inte en målkamera se.

En extra domare kan även direkt se vad som är rätt eller fel så det blir inte den fördröjning som det blir när man först skall kolla på en målkamera som Visualdarkness också skriver.

Nu är också Argentina-Mexico matchen slut och Argentina vann välförtjänt. Dock var deras första mål en klar offside.
Tycker det räcker med en kamera eller ett par som ser i olika vinklar på målet..Som du är inne på så ska domaren eller linjemännen se detta och det gör dem också dem flesta gångerna.Ditt altenativ skulle kännas som det var en domare som skulle se efter domaren så han skötte sitt jobb??men jag förstår vad du vill komma fram till alla dessa fula knep är en del av fotbollen tyvärr
#71 - 28 juni 2010 09:50

Det absolut bästa laget vann matchen.. . Kul för fotbollen att Tyskland vann

"Fotboll är ett spel mellan två elvamannalag. Matcherna pågår i 90 minuter och Tyskland vinner alltid till slut"
<<<(^:>*
#72 - 28 juni 2010 09:55

men å andra sidan så försvinner ju flera minuter per match då spelarna "vilar" efter sina filmningar och dessa skulle då kanske försvinna:p
Detta skulle varnas med ett Gult var jäkla gång är så satans trött på detta hykleri,först ligga och vrida sig och ta sig för huvudet m.m sen att resa sig upp som inget har hänt.Det värsta med detta fenomen är att det har smittats av på den yngre skaran,räcker man tittar på jobb(skolan)så ligger där 8åringar på plan och vrider sig och skriker sen när dem blir tillsagda så reser dem sig upp och fortsätter..
#73 - 28 juni 2010 09:56
Som jag skrev ovan - en målkamera kan bara se om bollen är inne eller inte. Extra måldomare ser dessutom mycket av vad som händer inne i straffområdet som filmningar, hands etc. etc.

Jag pratar inte om någon målkamera ,eftersom det är det minsta problemet, utan låt fjärdedomaren ha tillgång till alla repriser som vi TV-tittare har. Det tar inte längre tid för honom att upptäcka fel än det tar för dig och mig. Skall flera av de mindre länderna tvingas till att betala ytterliggare domare eller gäller bara dessa regler under stora mästerskap ? Vilka regler gäller under kvalmatcher ? De olika cuperna ? Alla åldersklasser ? Dam- och Herr ? Seriespel ? Eller skall det vara olika förutsättningar ?
#74 - 28 juni 2010 09:59
Guy Palm skrev:
Jag pratar inte om någon målkamera ,eftersom det är det minsta problemet, utan låt fjärdedomaren ha tillgång till alla repriser som vi TV-tittare har. Det tar inte längre tid för honom att upptäcka fel än det tar för dig och mig. Skall flera av de mindre länderna tvingas till att betala ytterliggare domare eller gäller bara dessa regler under stora mästerskap ? Vilka regler gäller under kvalmatcher ? De olika cuperna ? Alla åldersklasser ? Dam- och Herr ? Seriespel ? Eller skall det vara olika förutsättningar ?
Väldigt intressant som du kommer med var ska man dra gränsen,jag kan aldrig tänka mig en kamera på en Div3 match haha...Men Fotbollen strävar åt att samma regler gäller överallt
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 28 juni 2010 10:55
Väldigt intressant som du kommer med var ska man dra gränsen,jag kan aldrig tänka mig en kamera på en Div3 match haha...Men Fotbollen strävar åt att samma regler gäller överallt

Helt klart vore det en fördel om samma övervakning kunde vara överallt, men så sker inte ens idag så man kommer inte ifrån att det ändå finns skillnader.
Att filma sig till en straff i en Champions League eller en VM-match har ekonomiskt mycket större betydelse än en filmning i division 3.
Det är väl ungefär som så att det sannolikt är mycket vanligare med dopade cyklister i Frankrike Runt än i Partillemästerskapet och därfrör kollas detta noggrannare i FRankrike Runt än i Partillemästerskapet.
#76 - 28 juni 2010 11:16
harbard skrev:
"Fotboll är ett spel mellan två elvamannalag. Matcherna pågår i 90 minuter och Tyskland vinner alltid till slut"

Tyvärr är det inte så, för då hade Tyskland varit världsmästare i all VM![:-61]
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 28 juni 2010 20:40
Holland-Slovakien och Brasilien-Chile idag och det kan väl bara sluta på ett sätt dvs att Holland och Brasilien går vidare - men det vore kul om Slovakien eller Chile kunde överraska

Ja det kunde väl bara sluta på ett sätt och det gjorde det - även om nu Slovakien och Chile stretade emot så vann Brasilien och Holland klart.
Har nu gissat rätt vinnare i de 6 första åttondelsfinalerna så jag är väl nu nästa lika bra på att gissa som den tyska bläckfisken:d:p
Kjell Fohrman
Administrator
#78 - 29 juni 2010 11:09
Idag spelar Spanien-Portugal samt Paraguay-Japan. Den "stora" matchen är utan tvekan Spanien-Portugal matchen och jag tycker nog att bägge de lagen är klart bättre än de i den andra matchen.
Jag tror nog att Spanien vinner mot Portugal även om det definitivt inte är så säkert som man kan få för sig om man läser i tidningarna.
Inget av de andra bägge lagen har väl övertygat så där himla mycket även om nu Paraguay vann sin grupp och de är favoriter. Dock så tycker jag att det vore kul om ett asiatiskt lag gick vidare och jag tycker att japanerna har spelat rätt kul tidigare och dessutom är ena jäklar på att slå frisparkar. Så i den matchen lägger jag min röst på dom.
#79 - 29 juni 2010 11:44
Glöm inte hur jäkla högt japanerna kan hoppa och nå bollar trots deras längd!
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 29 juni 2010 16:49
Idag spelar Spanien-Portugal samt Paraguay-Japan. Den "stora" matchen är utan tvekan Spanien-Portugal matchen och jag tycker nog att bägge de lagen är klart bättre än de i den andra matchen.

Jag tror nog att Spanien vinner mot Portugal även om det definitivt inte är så säkert som man kan få för sig om man läser i tidningarna.

Inget av de andra bägge lagen har väl övertygat så där himla mycket även om nu Paraguay vann sin grupp och de är favoriter. Dock så tycker jag att det vore kul om ett asiatiskt lag gick vidare och jag tycker att japanerna har spelat rätt kul tidigare och dessutom är ena jäklar på att slå frisparkar. Så i den matchen lägger jag min röst på dom.

Hade fel - Paraguay slog Japan men först på straffar. Dock var inget av lagen något vidare så de lär nog inte ha en chans mot Spanien/Portugal
Kjell Fohrman
Administrator
#81 - 30 juni 2010 11:18
Som väntat vann Spanien även om det nu var på ett på ett offsidemål så var det tämligen välförtjänt.

Idag och imorgon blir supertråkiga dagar - inte en enda fotbollsmatch så abstinensen blir svår:p

I kvartsfinalerna möts
Uruguay-Ghana
Tyskland-Argentina
Holland-Brasilien
Spanien-Paraguay

Att något av lagen Uruguay och Ghana går vidare till semifinal är väl något av en sensation äbven om de där lär få stryk. Jag hoppas att Ghana går vidare men tror att Uruguay gör det.

Tyskland och Argentina vore bägge värda att gå vidare till semi men nu åker ett av dem. Dessa bägge lag samt Brasilien är väl de som övertygat mest under VM. Svårtippat och jag hoppas att Argentina vinner, men vete sjutton om inte Tyskland gör det.

De bägge andra matcherna har ju klara favoriter och jag både tror och hoppas att det blir Brasilien och Spanien som vinner och kommer att mötas i semifinalen.

Så jag tror att Paraguay, Tyskland, Brasilien och Spanien går vidare
Men jag hoppas att Ghana, Argentina, Brasilien och Spanien går vidare
#82 - 30 juni 2010 11:48
Ghana, Tyskland, Brasilien och Spanien är de jag hoppas går vidare. Löw verkar helt enkelt vara en genialisk tränare ochhar blivit en av mina favoriter i tekniska zonen.
#83 - 1 juli 2010 09:30
Jag drömde inatt att bläckfisken hade fel! Argentina vinner tyvärr! Så sätt hela löningen på Argentina och bli rik!
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 1 juli 2010 09:40
Wilhelm skrev:
Jag drömde inatt att bläckfisken hade fel! Argentina vinner tyvärr! Så sätt hela löningen på Argentina och bli rik!

Jag hoppas verkligen att bläckfisken har fel - så jag hoppas istället att din dröm slår in:D
#85 - 1 juli 2010 10:20
Ghana, Tyskland, Brasilien och Spanien är de jag hoppas går vidare. Löw verkar helt enkelt vara en genialisk tränare ochhar blivit en av mina favoriter i tekniska zonen.

Tänkte du på bilderna när han petar snorkusar i näsan och äter upp dem? :D

Självklart aftonbladet som hittade detta...

http://www.aftonbladet.se/webbtv/sport/laulcalling/article7386770.ab?start=528
#86 - 1 juli 2010 13:38
Du ser, han är så bra att de inte ens hittar något riktigt att klandra honom för. ;)
#87 - 1 juli 2010 13:51
&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Har inte läst hela tråden så att det kan vara repris men kul är dom
Kjell Fohrman
Administrator
#88 - 2 juli 2010 13:56
Idag håller4 jag på Brasilien, om inte annat för miljöns skull;)

Pressrelease från Greenpeace

"Tisdagen den 6 juli ska den brasilianska kongressen rösta om att lätta på den lag som begränsningar regnskogsavverkning i Amazonas. Förslaget öppnar för att ytterligare minst 85 miljoner hektar regnskog skövlas, hundratals arter hotas. Sådan skövling skulle skapa ytterligare koldioxidutsläpp på upp till 37 miljarder ton.

MEN - tisdagen den 6 juli är även den dag då semifinalerna i fotbolls-VM spelas. Idag kl. 16 spelar Brasilien mot Nederländerna. Vinner Brasilien går de vidare till semifinal på tisdag – alltså samma dag som regnskogsomröstningen.

Spelar Brasilien semifinal kommer inte den brasilianska kongressen sammanträda, och möjligheten att rösta bort regnskogsskyddet försvinner! Därför är det av yttersta vikt, för regnskogen i Amazonas och för klimatet, att alla hejar på Brasilien idag
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 2 juli 2010 15:57
Där gick den regnskogen åt helskotta :(
Brasilien gjorde VMs bästa halvek i den första men gjorde "inga" mål och sedan gjorde deras målvakt en tabbe och Holland kämpade sig in i matchen igen.
Bra och kul match att titta på - men oj vad jag irriterrade med mig på filmaren Arjen Robben
#90 - 2 juli 2010 16:13
Kanske äntligen blir Hollands VM, har väntat länge på det. Senare i kväll kommer VM-s charmlag Uruguay slår ut Ghana
#91 - 2 juli 2010 16:19
Ja de borde ju börja dra i handbromsen för alla dessa filmningar efter att de känt(och ibland inte ens känt) den andra spelaren peta på dem. Börja ge mycket mer gula kort för filningar men för det skulle de frmodligen behöva kolla på repriser för att ens upptäcka då det ofta går väldigt fort och är svårt att se i första anblick.
#92 - 2 juli 2010 16:32
Grothras skrev:
Ja de borde ju börja dra i handbromsen för alla dessa filmningar efter att de känt(och ibland inte ens känt) den andra spelaren peta på dem. Börja ge mycket mer gula kort för filningar men för det skulle de frmodligen behöva kolla på repriser för att ens upptäcka då det ofta går väldigt fort och är svårt att se i första anblick.

Problemet är bara att man i olika fotbollskulturer tycker olika om filmningar. Söderut tycker nog de flesta att det är en del av spelet medan vi här uppe ser det som spelförstörande.
#93 - 2 juli 2010 16:56
Problemet är bara att man i olika fotbollskulturer tycker olika om filmningar. Söderut tycker nog de flesta att det är en del av spelet medan vi här uppe ser det som spelförstörande.

Det filmas lika mycket i Allsvenskan och det inte bara av utländska spelare
#94 - 2 juli 2010 17:07
Det var inte så jag menade. Det filmas i alla ligor och bland alla nationaliteter och spelartyper men här vill man göra mer åt "problemet" än vad t ex italienarna vill. De verkar se det mer som en del av såpoperan kallad fotboll. Lögner svek, lycka, förlust och intriger. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#95 - 2 juli 2010 21:23

Nja, det är väl snarare så att när andra filmar så gnälls det väldigt mycet, men inte när svenskar gör det;)
Den mest kända svenska filmningen är väl när Glenn Strömberg filmade sig till en avgörande straff.

Tråkigt förövrigt att Ghana förlorade:(
#96 - 2 juli 2010 21:34
Jag klagar minsann på alla som filmar, men så är jag en "blandras" också! :p

F************k, vad synd om Ghana! Pulsen kändes ut i hela kroppen från 90min och framåt! De var enligt mig det bättre laget från 25min men blev stoppade av skador varje gång de närmade sig en ledning i andra halvlek.

Vilken lirare i Suarez (stavning? Hjärnsläpp!) som tar den på mållinjen och blir matchhjälte på det sättet.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#97 - 4 juli 2010 09:36
Så jag tror att Paraguay, Tyskland, Brasilien och Spanien går vidare

Men jag hoppas att Ghana, Argentina, Brasilien och Spanien går vidare

Kollade tyvärr inte på Tyskland-Argentina-matchen igår (vi hade ju grillfest med Zoopetklubbväst och det var ännu trevligare) och för mig var det kanske inte så förvånande att Tyskland vann. Nu gissade jag rätt vinnare i 3 av 4 matcher (i 7 av 8 matcher i åttondelsfinalen).
Tråkigare var att bara ett av de 4 lag som hoppades skulle vinna gjorde det:(

Man måste nog ändå säga att 3 av de 4 semifinallagen är tämligen överraskande semifinalister - det är väl egentligen bara Spanien som man hade förväntat sig skulle gå så långt.

Missade som sagt Tysklandsmatchen igår men läste i tidningen att domaren hade varit väldigt bra och det var han jag blev väldigt impad av i turneringens öppningsmatch. Vad han heter minns jag inte men han kommer från Uzbekistan av alla ställen och jag hoppas att han får döma finalen.
Bilagor:
#98 - 5 juli 2010 10:22
http://www.fifa.com/worldcup/highlights/video/video=1267223/index.html
Får man citera sig själv?:
harbard skrev:

Kjell Fohrman
Administrator
#99 - 6 juli 2010 12:11
Idag är det äntligen dags igen.
Uruguay har ju ikväll sin "extramålvakt" avstängd så de får nog det svårt mot Holland. Jag tippar därför Holland som vinnare även om jag inte tycker det är så himla kul att "filmaren" Arjen Roben går till finalen.

Imorgon är den "stora matchen" - Tyskland mot Spanien och alla tippar ju att Tyskland vinner den matchen efter sitt fina spel tidigare i turneringen. Kul lag att se på och trevligt med ett så ungt lag som dessutom är sammansatt med spelare med så olika ursprung. Skall bli extra kul att se den matchen och vinnaren i den matchen tror jag också tar hem finalen. Mitt ursprungstips innan turneringen började var ju att Spanien skulle gå till final och jag står fast vid det tipset - trots att tyskarna nu är favoriter.
Bilagor:
#100 - 7 juli 2010 20:04
Undrar varför man sitter och tittar på Tyskland - Spanien?

Bläckfisken har ju redan berättat hur det går och han verkar får rätt igen.
#101 - 7 juli 2010 20:31
Bläckfisken är läskig nu med alla rätt...
Kjell Fohrman
Administrator
#102 - 7 juli 2010 20:34
c90368 skrev:
Undrar varför man sitter och tittar på Tyskland - Spanien?

Bläckfisken har ju redan berättat hur det går och han verkar får rätt igen.

Jag tippar inte riktigt lika bra som bläckfisken, men nästan:p
I åttondelen tippade jag rätt i 7 av 8 matcher (den jag missade var den som avgjordes på straffar), i kvarten hade jag 3 rätt på 4 matcher (missade på Hollands vinst mot Brasilien) och sedan hade jag rätt i bägge semifinalerna.

Tyckte det var en riktigt bra match idag med 2 lag som spelade tufft och ärligt och inte bar sig som som filmande divor. Två bra lag som bägge borde ha gått till final.

Nu tror jag att Spanien tar hem det hela
#103 - 7 juli 2010 20:43
Jag tippar inte riktigt lika bra som bläckfisken, men nästan:p

I åttondelen tippade jag rätt i 7 av 8 matcher (den jag missade var den som avgjordes på straffar), i kvarten hade jag 3 rätt på 4 matcher (missade på Hollands vinst mot Brasilien) och sedan hade jag rätt i bägge semifinalerna.

Tyckte det var en riktigt bra match idag med 2 lag som spelade tufft och ärligt och inte bar sig som som filmande divor. Två bra lag som bägge borde ha gått till final.

Nu hoppas och vill jag att Spanien tar hem det hela

Tippa vågar jag inte!
#104 - 7 juli 2010 20:57
Både tror och hoppas att Holland tar det denna gången:)
#105 - 7 juli 2010 21:58
Guy Palm skrev:
Kanske äntligen blir Hollands VM, har väntat länge på det. Senare i kväll kommer VM-s charmlag Uruguay slår ut Ghana

Holland i final :)
#106 - 7 juli 2010 21:59
Guy Palm skrev:
Holland i final :)

Din signatur säger "Hallandsakvaristerna ", har du inte skrivit fel bokstav på ett ställe. ;)
#107 - 8 juli 2010 07:40
Jag har tagit beslutet att heja på Bläckfisken istället för Fotbollen han är den ända som det går att lita på
#108 - 8 juli 2010 08:12
Som min far sa, att bläckfisken valde andra låra lådan kan ha satt griller på några av de tyska spelarna. Visst, det påverkar nog inte mycket men på en sådan elitnivå så är det inte mycket som skiljer vinnaren från förloraren. Positiva bilder är otroligt viktiga och många idrottare är extremt vidskepliga.
#109 - 9 juli 2010 13:24
Då har Bläckfisken Paul sagt sitt Spanien vinner så då får man säga GRATTIS!!Spanien till ett VM-GULD lite tråkigt att en slemmig sak ska förstöra spänningen var gång men men...Man har inget annat val Bläckis har sagt sitt då är det som gäller
Kjell Fohrman
Administrator
#110 - 11 juli 2010 18:21
Nu börjar det dra ihop sig.
Om 10 minuter börjar finalen:D
#111 - 11 juli 2010 18:44
Men bläckis har ju redan sagt hur det slutar;)

Men jag tittar i alla fall:d
#112 - 11 juli 2010 19:26
Då har Bläckfisken Paul sagt sitt Spanien vinner så då får man säga GRATTIS!!Spanien till ett VM-GULD lite tråkigt att en slemmig sak ska förstöra spänningen var gång men men...Man har inget annat val Bläckis har sagt sitt då är det som gäller

Misströsta ej, min ancistrus har siat att Holland vinner och han har haft rätt på samtliga matcher i VM (inte bara Tysklands) :)
Bilagor:
#113 - 11 juli 2010 20:58
Om bläckis lever om fyra år så behöver dom ju inte spela en massa matcher under fyra veckor, det räcker med att bläckis får gå igenom sina lådor!

Tänk vilket miljövänligt VM;)
#114 - 11 juli 2010 22:06
c90368 skrev:
Om bläckis lever om fyra år så behöver dom ju inte spela en massa matcher under fyra veckor, det räcker med att bläckis får gå igenom sina lådor!

Tänk vilket miljövänligt VM;)

Och vilket lyft för akvariehobbyn! :D

Hur som helst, grattisk Spanien (även om jag höll på Tyskland)!
Kjell Fohrman
Administrator
#115 - 12 juli 2010 08:43
Kul att Spanien vann - dom var ju klart bättre än Holland som dock spelade bra utifrån sina förutsättningar och satsade på kontringar och hårt/fult spel.
Trots att det bara blev ett mål så var matchen riktigt bra (läs spännnade) men oj vad förbannade vi blev här hemma när strömmen gick när det var 10 minuter kvar av förlängningen[:(!]
Jordfelsbrytaren hade slagit av och fortsatte att slå av direkt när man slog på den igen - tog en stund att hitta felet (överslag i en kopplingsdosa) så strömmen kom igång igen. Som tur va så fick vi igång den precis innan Spanien gjorde målet:D

Lite sorgligt nu i alla fall när VM är över för denna gång:(
#116 - 12 juli 2010 16:18

Lite sorgligt nu i alla fall när VM är över för denna gång:(

Jamen det kommer ju ett nytt om 4 år! Och dessemellan ett EM ;) som Tyskland vinner!
#117 - 12 juli 2010 18:30
Cyruz10 skrev:
Misströsta ej, min ancistrus har siat att Holland vinner och han har haft rätt på samtliga matcher i VM (inte bara Tysklands) :)
Tråkig Mal du har som gissade så fel att Holland skulle vinna hehe
#118 - 12 juli 2010 18:36
Då får man säga grattis Spanien!!
Annars en bra match utförda av Holland dem visste precis hur dem skulle störa ut Spanien med sitt hårda spel och kontringarna,men det ska inte mycket till för ett mål,Holland hade kunnat vinna men det blev Spanien med ett udda mål.Annars så är jag mycket besviken på Telia då jag har Digital TV jäkla skit!!!!!Åskade som satan här igår kväll så det blev avbrott konstant lite störigt då det skedde konstant under hela matchen medan grannen hade perfekt bild med en hederlig antenn med en simpel digital box till..
#119 - 16 juli 2010 17:55
Håller med kjell riktigt sorgligt.

Mest synd tycker jag om syd afrika, byggt i flera år för detta och så går inte laget vidare från gruppen...

Men ni måste hålla med mej om att spanien har riktigt tråkigt spel. Visst riktigt bra spel, men riktigt tråkigt spel. Tyskland och holland har ju lite roligare spel med att satsa på kontringar, tyskland fick väl inte riktigt till det mot spanien, robben hade iaf chansen att göra mål 2 gånger.
Kjell Fohrman
Administrator
#120 - 16 juli 2010 18:18
pontulf skrev:
Men ni måste hålla med mej om att spanien har riktigt tråkigt spel. Visst riktigt bra spel, men riktigt tråkigt spel. Tyskland och holland har ju lite roligare spel med att satsa på kontringar, tyskland fick väl inte riktigt till det mot spanien, robben hade iaf chansen att göra mål 2 gånger.

Tyskland spelade kul och bra det håller jag med om - men Holland fy sjutton.
Spanien spelade kanske inte den roligaste fotbollen - men för den sakens skull tyckte jag definitivt inte att dom var tråkiga.

Annons