Fotbolls EM

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 12 juli 2013 20:30
Faktiskt mycket kul fotboll i TV just nu när matcherna i fotbolls EM för damer visas. Idag var det t.ex. 2 mycket bra matcher där Frankrike imponerade rejält i den första och där den andra matchen blev riktigt spännande (Spanien mot England) med 3 mål i slutminuterna.

Tycker damfotbollen gått fram rejält och det är också trevligt att de inte i tid och otid håller på och gnäller på domarna som herrarna brukar göra, samt ett det är minimalt med filmningar (som också är vanligt i herrmatcherna). Får försöka fixa biljetter till semifinalen som går i Göteborg
#2 - 12 juli 2013 20:32
Men Spaniens sista mål kändes lite tveksamt, såg ut som hon "nickade" undan målvaktens arm när hon skulle ta bollen. Och gnäller på domaren, jodå, vid några utdelade varningar så såg man ganska tydligt att spelarna inte höll med domaren ;)

Och vartefter damfotbollen blir större och större, så kommer det nog tyvärr mer och mer filmningar även där. Se´n är det väl ett eller par herrlandslag som har satt i system att filma, så där jätteutbrett vet jag inte om det är.

Och fult spel förekommer också, var väl i dam-VM häromsistens där en amerikan (om jag minns rätt) gjorde en ganska opåkallad bakåtspark, och japanskan som blev träffad visade att även tjejer får ont på vissa speciella ställen :p
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 juli 2013 20:39
När det gäller herrar är filmingar och gnäll till förbannelse regel, när det gäller damer är det undantag.
#4 - 12 juli 2013 20:43
[QUOTE=Kjell Fohrman;1655873]När det gäller herrar är filmingar och gnäll till förbannelse regel, när det gäller damer är det undantag.[/QUOTE]

Tja, men som sagt, det kommer nog även i damfotbollen, har jag en känsla av :) Och det beror kanske lite på nivån, det filmas och gnälls nog mer på de högre nivåerna än på de lägre.
Christer5
#5 - 12 juli 2013 20:46
Tråkigt bara att pressen skrivet upp Pia Sundhage som en frälsare kan bara hoppas att det går bra för Sverige :)
#6 - 12 juli 2013 20:50
[QUOTE=Christer5;1655876]Tråkigt bara att pressen skrivet upp Pia Sundhage som en frälsare kan bara hoppas att det går bra för Sverige :)[/QUOTE]

Tja, pressen älskar att blåsa upp saker, tyvärr.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 12 juli 2013 20:56
[QUOTE=Christer5;1655876]Tråkigt bara att pressen skrivet upp Pia Sundhage som en frälsare kan bara hoppas att det går bra för Sverige :)[/QUOTE]
Hon ser sig nog inte som en frälsare direkt;)
Hon är väldigt osvensk i sitt agerande och är utan tvekan en oerhörd injektion för laget - sedan har hon tyvärr haft alldeles för kort tid på sig eftersom hon ju dessutom varit borta från svensk fotboll i många år så vi får se hur det går.
Oavsett hur det går så är det kul att hon är förbundskapten och får hon hålla på några år kan hon bli ett lyft för svensk fotboll och kanske ta oss tillbaka där vi var för 10 år sedan.
Christer5
#8 - 12 juli 2013 21:09
Håller fullständigt med att hon är ett lyft för svensk damfotboll :)
#9 - 12 juli 2013 21:14
Kunde hon vinna VM med USA (ett land som tycker att fotboll är att springa omkring med en oval sak i händerna, och slänga sig över varandra i en hög), så kan hon nog göra underverk för svenska landslaget :)
#10 - 13 juli 2013 06:31
[QUOTE=Animaniac;1655874]Tja, men som sagt, det kommer nog även i damfotbollen, har jag en känsla av :) Och det beror kanske lite på nivån, det filmas och gnälls nog mer på de högre nivåerna än på de lägre.[/QUOTE]
Undrar vad du menar med högre nivå ? Jag har följt damfotboll på nära håll sedan starten i början på 70-talet och jag tror inte du kan se högre nivå än det pågående EM-spelet. Håller med Kjell att damfotbollen är ärligare än herrfotbollen och det gäller på alla nivåer. Du ser nästan aldrig några filmningar eller så mycket tjafs mot domarna. De försöker inte fuska till sig fördelar i samband med inkast och frisparkar vilket är vanligt i alla nivåer inom herrfotbollen. Tror inte alls att det kommer bli vanligt förekommande inom damfotbollen vilket till stor del beror på den stora skillnaden på hur mycket de tjänar på sin sport.
#11 - 13 juli 2013 06:33
[QUOTE=Animaniac;1655882]Kunde hon vinna VM med USA (ett land som tycker att fotboll är att springa omkring med en oval sak i händerna, och slänga sig över varandra i en hög), så kan hon nog göra underverk för svenska landslaget :)[/QUOTE]
Tråkigt att du inte vet vad talar om, det är stor skillnad på football och soccer.
#12 - 13 juli 2013 06:57
Håller med om at Pia Sundhage säkert blir en stor tillgång för svensk damfotboll och jag hoppa att hennes stil smitar av sig lite till herrfotbollen. Jag såg Televsionens dokumentär om henne och blev djupt imponerad av bara den. En människa spm förstår att det inte bara räcker med en gammal kariär som spelare utan hela tiden vill förkovra sig.
Låt oss hoppas att pressen inte skriver ned henne om nu det inte skuille gå så bra för Sverige i EM. Det behövs som sagt en längre tids arbete för att kunna sätta sin prägel på landslaget och att klubbarma ställer upp. En landslagstränare har ju ganska kort tid på sig att forma spelarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 13 juli 2013 11:55
Idag gäller det. Man kan ju säga att Sverige bör vara bättre än Finland och Italien och av dom så var ju Finland sämst i deras inbördes möte så detta är helet enkelt en "måste-match"

Annars inför EM så betraktades ju Tyskland och Frankrike som de bästa lagen och därefter kommer en grupp med lag som Sverige, Danmark och England så utefter detta "bör ju" Sverige nå en semifinal, eller som sämst en kvartsfinal för att motsvara "rankingen". Men för att nå dit så bör i alla fall Sverige vinna dagens match.

Jag på hatten för den tyska fotbollsklubben St Pauli som nu har regnbågsflaggan som flagga - det är ett sundhetstecken i dagens homofoba värld (se bara alla hatinlägg från mörkermänniskor om damfotbollslaget på nätet).

I dag blir det för övrigt mycket idrott på TV så det blir att sitta inomhus trots att vädret ute är fantastiskt.

Först Tour de France - inte för att jag är så himla cykelintresserad (är lite trött på alla dopingavslöjandena) och nog för att jag är lite trött på de tramsiga kommentatorerna - men det visas en himla massa vackra lansdskap och byggander när cyklisterna cyklar förbi och dessutom är det spännande ibland.
Sedan allsvensk fotboll och eftersom både Elfsborg och IFK spelar samtidigt idag så blir det "slagsmål" om fjärrkontrollen här hemma
och sedan 2 matcher i fotbolls-EM..................
#14 - 13 juli 2013 12:55
[QUOTE=Guy Palm;1655898]Undrar vad du menar med högre nivå ? Jag har följt damfotboll på nära håll sedan starten i början på 70-talet och jag tror inte du kan se högre nivå än det pågående EM-spelet. Håller med Kjell att damfotbollen är ärligare än herrfotbollen och det gäller på alla nivåer. Du ser nästan aldrig några filmningar eller så mycket tjafs mot domarna. De försöker inte fuska till sig fördelar i samband med inkast och frisparkar vilket är vanligt i alla nivåer inom herrfotbollen. Tror inte alls att det kommer bli vanligt förekommande inom damfotbollen vilket till stor del beror på den stora skillnaden på hur mycket de tjänar på sin sport.[/QUOTE]

Jag menade inom både herr och damfotbollen. Och när damfotbollen (det är bara en tidsfråga) blir lika stor och populär som herrfotbollen, så lär vi få se samma divalater även där. Och som sagt, det är inte alla herrlag som har satt i system att filma i tid och otid. Människor är individer, och jag har mycket svårt att tro att det ena könet skulle vara mycket mer ärligt än det andra. Om man ser till saker som doping inom idrotten, så är det nog ungefär jämnt skägg mellan manliga och kvinnliga idrottare.
#15 - 13 juli 2013 12:57
[QUOTE=Guy Palm;1655899]Tråkigt att du inte vet vad talar om, det är stor skillnad på football och soccer.[/QUOTE]

Ja, precis, det är stor skillnad, och jag vet vad jag menar när jag tycker att det är konstigt att de använder ordet football för att beskriva en sport som inte använder sig särskilt mycket av fötterna för förflytta något som inte liknar en klassisk boll. Football blir i direktöversättning fotboll, och jag vill nog hävda att "fot" och "boll" är mer applicerbart på vår variant.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 13 juli 2013 13:25
[QUOTE=Animaniac;1655947]Jag menade inom både herr och damfotbollen. Och när damfotbollen (det är bara en tidsfråga) blir lika stor och populär som herrfotbollen, så lär vi få se samma divalater även där. Och som sagt, det är inte alla herrlag som har satt i system att filma i tid och otid. Människor är individer, och jag har mycket svårt att tro att det ena könet skulle vara mycket mer ärligt än det andra. Om man ser till saker som doping inom idrotten, så är det nog ungefär jämnt skägg mellan manliga och kvinnliga idrottare.[/QUOTE]
Varför racka ner på damfotbollen för att de eventuellt en gång i framtiden kanske kommer att bli samma divor som herrarna är nu. Nu är det 2013 och EM i fotboll för damer som det handlar om
#17 - 13 juli 2013 13:33
[QUOTE=Kjell Fohrman;1655951]Varför racka ner på damfotbollen för att de eventuellt en gång i framtiden kanske kommer att bli samma divor som herrarna är nu. Nu är det 2013 och EM i fotboll för damer som det handlar om[/QUOTE]

Jag rackar inte ner på damfotbollen, jag vill bara påpeka att män och kvinnor är rätt lika, på gott och ont, inte bara inom fotbollen. Plus att jag är lite trött på att behöva försvara mig mot Guy, vad det än gäller... Är det nå´n som tycker att damfotbollen ska bli lika stor, och få ta lika stor plats som herrfotbollen, så är det jag...

Jag följer gärna både EM och VM både vad det gäller dam och herrfotboll.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 13 juli 2013 14:12
[QUOTE=Animaniac;1655955]Jag rackar inte ner på damfotbollen, ..........[/QUOTE]
Läs ditt inlägg nummer 2 i denna tråd - som man bäddar får man ligga;)
#19 - 13 juli 2013 14:21
[QUOTE=Kjell Fohrman;1655957]Läs ditt inlägg nummer 2 i denna tråd - som man bäddar får man ligga;)[/QUOTE]

Tja, som sagt, det var mer ett försök att påvisa att vi alla är lika goda kålsupare :) Ingen är bättre/sämre än nå´n annan.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 13 juli 2013 15:55
Usch och fy för allsvenskan :p

Nu ser jag istället fram emot 2 bra matcher i dam EM och hoppas att Sverige vinner rejält ikväll och nästa match samt sin kvartsfinal för då blir det kanske dom som spelar semifinal här i Göteborg. Detta speciellt eftersom jag köpt biljetter till den matchen :D
#21 - 13 juli 2013 16:01
[QUOTE=Kjell Fohrman;1655933] I dag blir det för övrigt mycket idrott på TV så det blir att sitta inomhus trots att vädret ute är fantastiskt................[/QUOTE]

Man kan även sitta på Ullevi, jag skall in med döttrarna.:)

Hälsningar Johan
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 13 juli 2013 16:11
[QUOTE=Marten88;1655969]Man kan även sitta på Ullevi, jag skall in med döttrarna.:)

Hälsningar Johan[/QUOTE]
Mycket bra idé - tyvärr var jag lite sent ute med att köpa biljetter till dagens match.
Vädret är kanon, hoppas att matchen blir det också. Ha det så trevligt:D
#23 - 13 juli 2013 16:20
[QUOTE=Kjell Fohrman;1655971]Mycket bra idé - tyvärr var jag lite sent ute med att köpa biljetter till dagens match.
Vädret är kanon, hoppas att matchen blir det också. Ha det så trevligt:D[/QUOTE]

Tack, ja förutsättningarna för en lyckad kväll är ju goda. Hoppas nu tjejerna verkligen lyckas visa vad de kan. [:-106]

//Johan
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 13 juli 2013 18:05
Oj då en bra match och Italien var riktigt bra och tvålade till Danmark. Nu bara måste Sverige slå Finland ikväll - dvs det Finland som fick oavgjort mot Italien
#25 - 13 juli 2013 18:24
Heja Sverige :)
#26 - 13 juli 2013 18:43
:d
#27 - 13 juli 2013 19:05
:d :d
#28 - 13 juli 2013 19:06
:d :d :d
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 13 juli 2013 19:17
Riktigt jäkla bra första halvlek:D
Håll detta nu i andra halvlek så är det bra så
#30 - 13 juli 2013 19:19
Jodå, det ska nog gå vägen :D Skulle inte förvåna mig om Hammarström stod och nickade till i det svenska målet.
#31 - 13 juli 2013 19:49
:d :d :d :d
#32 - 13 juli 2013 20:29
Svenskorna spelade bra...
#33 - 13 juli 2013 20:30
Och Italien fick bara 0-0 mot Finland.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 13 juli 2013 20:43
[QUOTE=Animaniac;1655989]Och Italien fick bara 0-0 mot Finland.[/QUOTE]
Men slog Danmark som Sverige "bara" fick oavgjort mot.

Nåväl - en kanonmatch av Sverige - nu ser vi fram emot nästa och då är det en ny match med helt nya förutsättningar men det "räcker" i alal fall för Sverige att spela oavgjort då vinner vi gruppen
#35 - 13 juli 2013 21:32
[QUOTE=Kjell Fohrman;1655991]Men slog Danmark som Sverige "bara" fick oavgjort mot.

Nåväl - en kanonmatch av Sverige - nu ser vi fram emot nästa och då är det en ny match med helt nya förutsättningar men det "räcker" i alal fall för Sverige att spela oavgjort då vinner vi gruppen[/QUOTE]

Jo, men den matchen kändes det inte som om Sverige gick för fullt, premiärnerver eller nå´t.
#36 - 14 juli 2013 05:20
Fotbolls EM

Sverige gjorde verkligen bra reklam för tisdagens match mot Italien på Örjans Vall. Skall bli kul att se dem på plats. PSG skall vara stolta över sin svenska spelare, och då menar jag inte Zlatan.
#37 - 14 juli 2013 05:55
Fotbolls EM

[QUOTE=Kjell Fohrman;1655974]Oj då en bra match och Italien var riktigt bra och tvålade till Danmark. Nu bara måste Sverige slå Finland ikväll - dvs det Finland som fick oavgjort mot Italien[/QUOTE]

Ja fast den italienska målvakten fick ta fram sitt bästa spel i slutet av matchen.
#38 - 14 juli 2013 06:55
[QUOTE=Guy Palm;1656006]Sverige gjorde verkligen bra reklam för tisdagens match mot Italien på Örjans Vall. Skall bli kul att se dem på plats. PSG skall vara stolta över sin svenska spelare, och då menar jag inte Zlatan.[/QUOTE]

Ja du (vi som följer turneringen) har verkligen något att se framemot, det var härlig stämning före, under och efter matchen både bland finska och svenska supporters och inte ett enda hata, bara glädje.
#39 - 14 juli 2013 07:04
[QUOTE=Marten88;1656014]Ja du (vi som följer turneringen) har verkligen något att se framemot, det var härlig stämning före, under och efter matchen både bland finska och svenska supporters och inte ett enda hata, bara glädje.[/QUOTE]
Det är likadant i Halmstad där Italien spelar alla sina gruppspelsmatcher. Det spelar ingen roll om du är på Örjans Vall eller på EuroFan Zone på stora torg. Bara glada miner, inget bråk eller strul.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 14 juli 2013 07:45
[QUOTE=Marten88;1656014]Ja du (vi som följer turneringen) har verkligen något att se framemot, det var härlig stämning före, under och efter matchen både bland finska och svenska supporters och inte ett enda hata, bara glädje.[/QUOTE]
Måste ha varit undebart att se matchen IRL :D - avundsjuk nä då [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 14 juli 2013 07:45
[quote=guy palm;1656015]det är likadant i halmstad där italien spelar alla sina gruppspelsmatcher. Det spelar ingen roll om du är på örjans vall eller på eurofan zone på stora torg. Bara glada miner, inget bråk eller strul.[/quote]
:d
#42 - 14 juli 2013 09:07
[QUOTE=Kjell Fohrman;1656016]Måste ha varit undebart att se matchen IRL :D - avundsjuk nä då [:o][/QUOTE]

Det var verkligen en höjdare, jag är speciellt glad över att mina döttrar fick uppleva det och att min 83 åriga pappa var med.:)

// Johan
#43 - 14 juli 2013 17:07
Hmm, Norge - Holland, kan gå either way...

Apropå filmningar, så var den där möjliga norska straffsituationen nyss misstänkt lik en filmning ;)
#44 - 14 juli 2013 17:08
Men nu gjorde Norge 1-0 :)
#45 - 14 juli 2013 18:11
[QUOTE=Animaniac;1656108]Hmm, Norge - Holland, kan gå either way...

Apropå filmningar, så var den där möjliga norska straffsituationen nyss misstänkt lik en filmning ;)[/QUOTE]
Håller med om att det var en filmning, och jag får ta tillbaka mitt påstående om ärliga damspelare. Värre tröjdragningar än båda lagen hade i straffområdet får man leta efter.
#46 - 14 juli 2013 18:30
[QUOTE=Guy Palm;1656116]Håller med om att det var en filmning, och jag får ta tillbaka mitt påstående om ärliga damspelare. Värre tröjdragningar än båda lagen hade i straffområdet får man leta efter.[/QUOTE]

Då såg vi samma match verkar det som :) Domaren verkade släppa en hel del.
#47 - 15 juli 2013 17:27
Ryssarna kan filma de också :p Den där borde bli Oscarsnominerad.
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 15 juli 2013 17:54
[QUOTE=Animaniac;1656222]Ryssarna kan filma de också :p Den där borde bli Oscarsnominerad.[/QUOTE]
Lägg av är det det enda du tittar på - det var ingen fällning och ingen filmning. Hon slog i engelskans ben och snubblade.

Annars en rätt tråkig match som hettade till först på slutet: Ser fram emot kvällens match mellan Spanien och Frankrike - de övertygade bägge rätt rejält i sina resp. första matcher och lär bli etta och tvåa i gruppen.
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 15 juli 2013 20:40
Riktigt bra match även om dom tog ut varandra lite eftersom det var 2 riktigt bra lag. Frankrike går nog till final.
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 16 juli 2013 18:13
Nu ser jag fram emot kvällens match Sverige mot Italien och hoppas att Sverige klarar minst oavgjort.
Guy är du på plats och hejar - Sverige spelar ju i Halmstad ikväll och även kvartsfinalen om de får minst oavgjort ikväll......
#51 - 16 juli 2013 20:27
Bra jobbat det kändes stabilt, dock tycker jag att Italien hade en märklig
taktik då de vilade stjärnor. :)

// Johan
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 16 juli 2013 20:52
Instämmer - för även om Sverige var lite "sega" i första halvlek så var det ändå väldigt stabilt som du skriver. Hade Italien ens något skott på mål i första halvlek.

Efter "explosionen" i början av andra var det dock klart. Nu ser vi fram emot kvartsfinalen:D
#53 - 16 juli 2013 21:00
Mycket bra start på andra halvlek, det jag tar med mig som ett stort GILLA är när Fisher är missnöjd med domaren i slutet på matchen (och drar på sig en varning). Enligt mig skall det inte vara varning, lite "dialog" får domaren tåla på den här nivån, det är ändå den absolut högsta nivå och då skall spelarna kunna få visa missnöje i ögonblicket, så länge de inte gör en "Chelsea" vilket innebär att domaren omringas av upprörda spelare.

Fisher är klassiskt lagkapten ämne.

EK
#54 - 17 juli 2013 06:11
Fotbolls EM

[QUOTE=Kjell Fohrman;1656316]Nu ser jag fram emot kvällens match Sverige mot Italien och hoppas att Sverige klarar minst oavgjort.
Guy är du på plats och hejar - Sverige spelar ju i Halmstad ikväll och även kvartsfinalen om de får minst oavgjort ikväll......[/QUOTE]

Ja jag var på plats och såg en mycket bra match, Sverige väntade med att göra mål
tills de skulle göra mål framför den läktare jag satt på. Det var på den läktaren som CampSweden hade lagt ut alla blå/gula flaggor. Har även biljett till söndag.
#55 - 17 juli 2013 06:29
FanZone på Stora Torg och CampSwedens marsch genom Norre Katts Park i Halmstad i samband med EM-matchen Italien - Sverige:d
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 17 juli 2013 08:07
[QUOTE=Guy Palm;1656343]Ja jag var på plats och såg en mycket bra match, Sverige väntade med att göra mål
tills de skulle göra mål framför den läktare jag satt på. Det var på den läktaren som CampSweden hade lagt ut alla blå/gula flaggor. Har även biljett till söndag.[/QUOTE]
Trevligt. Du får heja på dom rejält på söndag så att dom vinner - i så fall får ju jag heja på dom i semifinalen:D

Mycket underligt förövrigt att man inte går efter målskillnad när de bästa treorna skall tas fram utan om 2 treor hamnar på samma poäng så avgör lotten!!!!!!!

Tycker också TV-sändingen (TV4) är tämligen nonchalant då de knappt alls rapporteradefrån den andra matchen igår.
#57 - 17 juli 2013 08:33
Fotbolls EM

[QUOTE=Kjell Fohrman;1656349]Trevligt. Du får heja på dom rejält på söndag så att dom vinner - i så fall får ju jag heja på dom i semifinalen:D

Mycket underligt förövrigt att man inte går efter målskillnad när de bästa treorna skall tas fram utan om 2 treor hamnar på samma poäng så avgör lotten!!!!!!!

Tycker också TV-sändingen (TV4) är tämligen nonchalant då de knappt alls rapporteradefrån de andra matchen igår.[/QUOTE]

Ja jag har biljett till söndag också så jag skall göra allt jag kan för att du skall få se Sverige i semifinalen. TV 4 borde inte få sända idrott, sämre finns inte. När vi skulle in på Örjans Vall kom en bil och kryssade bland allt folk. Patrik Ekvall, på tal om nonchalans :(
#58 - 17 juli 2013 13:02
TV4 är skräp rent allmänt, både vad det gäller programmen, och all reklam. Som på den tiden då de inte fick bryta för reklam mitt i, men la in veckans boktips mitt i Formel 1-sändningarna, för att kringgå det :p Genomskinligt? Japp... Nej, heja Claes Ericsson säger jag, som stämde TV4 för att de bröt hans film för reklam.

Men lite från Finland-Danmark visade de ju. Finland spelade 0-0 mot Italien, och 1-1 mot Danmark (även om Danmark kanske skulle vunnit med 2-1, eftersom det bortdömda offsidemålet inte var offside, vad jag förstod), så de kanske inte är så dåliga, det kanske var Sverige som gjorde dem dåliga, när vi slog dem med 5-0.
#59 - 17 juli 2013 13:51
[QUOTE=Animaniac;1656361]
Men lite från Finland-Danmark visade de ju. Finland spelade 0-0 mot Italien, och 1-1 mot Danmark (även om Danmark kanske skulle vunnit med 2-1, eftersom det bortdömda offsidemålet inte var offside, vad jag förstod), så de kanske inte är så dåliga, det kanske var Sverige som gjorde dem dåliga, när vi slog dem med 5-0.[/QUOTE]
Varför kan du inte lyfta fram det positiva i spelet och inte alltid sitta och leta fel ?
#60 - 17 juli 2013 14:05
[QUOTE=Guy Palm;1656363]Varför kan du inte lyfta fram det positiva i spelet och inte alltid sitta och leta fel ?[/QUOTE]

Jag letade inte fel, snarare lyfte jag fram det positiva i att Sverige vann med 5-0, det vill säga Sverige lyckades inte slå Finland för att Finland var dåliga, utan för att Sverige var bra. Det är väl snarare positivt?

Det känns istället som att det alltid är du som sitter och letar fel, hos mig... Det här är inte den första tråden där du tydligen har bestämt dig för att racka ner på det mesta jag skriver, vi har pratat om det förr, även efter den gången du bad om ursäkt.
#61 - 17 juli 2013 16:54
[QUOTE=Animaniac;1656364]Jag letade inte fel, snarare lyfte jag fram det positiva i att Sverige vann med 5-0, det vill säga Sverige lyckades inte slå Finland för att Finland var dåliga, utan för att Sverige var bra. Det är väl snarare positivt?

Det känns istället som att det alltid är du som sitter och letar fel, hos mig... Det här är inte den första tråden där du tydligen har bestämt dig för att racka ner på det mesta jag skriver, vi har pratat om det förr, även efter den gången du bad om ursäkt.[/QUOTE]
Inte bara jag som reagerar på att du måste leta fel i alla matcher.
#62 - 17 juli 2013 17:00
[QUOTE=Guy Palm;1656373]Inte bara jag som reagerar på att du måste leta fel i alla matcher.[/QUOTE]

Jag letar inte fel i alla matcher, t.ex den du nyss påstod att jag letade fel i, vilket jag inte gjorde, det var som sagt tvärtom. Däremot är du rätt ensam om att försöka leta fel hos mig hela tiden, som i nyss nämnda inlägg, där du uppenbarligen missförstod mig helt... Man börjar ju undra, det är som sagt långt ifrån det första inlägget, eller första tråden, där du gnäller på mig titt som tätt. Trodde det skulle bli bättre när du bad om ursäkt.

Nej, nu tänker jag fortsätta kolla på Norge-Tyskland, och glädjas med Norge, som leder med 1-0.
#63 - 17 juli 2013 17:54
Grattis Norge :)
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 17 juli 2013 19:07
[QUOTE=Animaniac;1656380]Grattis Norge :)[/QUOTE]
........och Island. Får Sverige nu möta Island i nästa match? eller blir det trean i grupp C.
Om nu Sverige vinna kvartsfinalen så är risken stor att det blir Tyskland i semifinalen - inte helt kul för Sverige brukar ha svårt för Tyskland. Visst har Tyskland underpresterat hitintills men ändå.

Särklassig sämst som vanligt TV-sändningen. Jag kollade på Tyskland-Norge och reportrarna var sanslöst usla på att tala om hur det gick i den andra matchen - trots att den var viktig för Sveriges del.

Helt annan sak - Himla skönt att Elfsborg är vidare till tredje omgången av CL trots att de har en match kvar i dubbelmötet:D
En riktig målkavalkad stod de för.
#65 - 17 juli 2013 19:11
[QUOTE=Kjell Fohrman;1656387]........och Island. Får Sverige nu möta Island i nästa match? eller blir det trean i grupp C.
Om nu Sverige vinna kvartsfinalen så är risken stor att det blir Tyskland i semifinalen - inte helt kul för Sverige brukar ha svårt för Tyskland. Visst har Tyskland underpresterat hitintills men ändå.

Särklassig sämst som vanligt TV-sändningen. Jag kollade på Tyskland-Norge och reportrarna var sanslöst usla på att tala om hur det gick i den andra matchen - trots att den var viktig för Sveriges del.

Helt annan sak - Himla skönt att Elfsborg är vidare till tredje omgången av CL trots att de har en match kvar i dubbelmötet:D
En riktig målkavalkad stod de för.[/QUOTE]

Kul att Island vann, gillar när underdogs skräller, om de inte gör det mot Sverige förstås ;) Det där lottningssystemet verkar ju dock lite mysko.
#66 - 18 juli 2013 06:13
Fotbolls EM

[QUOTE=Kjell Fohrman;1656387]........och Island. Får Sverige nu möta Island i nästa match? eller blir det trean i grupp C.

En riktig målkavalkad stod de för.[/QUOTE]

Inte helt säkert att Tyskland går till semifinal, Italien har ett bättre lag att ställa upp med än när man mötte Sverige. Deras klart bästa spelare var t.ex bara avbytare mot Sverige, men gjorde Italiens tröstmål när hon kom in
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 18 juli 2013 20:30
Så var gruppspelet klart - nja inte riktigt för nu återstår ju lottningen av vilket av Danmark och Ryssland som skall gå vidare - usch vad dumt[:(!]

Det blir nu i alla fall Ryssland eller Island som Sverige får möta i kvartsfinalen och det är väl hugget som stucket och man kan väl tycka att Sverige på hemmaplan borde klara vilket som.
I semifinalerna tror jag att det blir Sverige-Tyskland och Frankrike-Norge. I finalen Tyskland mot Frankrike och där vinner Frankrike för de har ju imponerat ruggit mycket hitintills.
#68 - 18 juli 2013 20:57
Frankrike har verkligen imponerat som sagt och de lär gå till final, men där tror ja att de får möta Sverige, men vem som vinner där vågar jag inte gissa.
Kjell Fohrman
Administrator
#69 - 18 juli 2013 21:36
Danmark vann lottdragningen - så nu möter vi Island på söndag.
Osis för Ryssland som ju dessutom skulle haft en straff i slutet i sin match - hade de fått den och satt den så hade de varit vidare
#70 - 18 juli 2013 21:44
Jo, det där lottningssystemet känns ju rätt mycket som en nödlösning. Jaja, Sverige bör väl klara av Island.
#71 - 19 juli 2013 04:27
Måste ändå vara imponerad över Norden i detta EM, av fem deltagande lag går fyra vidare till kvartsfinal. Lottningssystemet är urdumt men försvinner till nästa EM, då kommer det att vara 24 lag som deltar i Frankrike 2016. Tippar också på en final mellan Frankrike och Sverige.
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 19 juli 2013 07:58
[QUOTE=Guy Palm;1656514]Måste ändå vara imponerad över Norden i detta EM, av fem deltagande lag går fyra vidare till kvartsfinal. Lottningssystemet är urdumt men försvinner till nästa EM, då kommer det att vara 24 lag som deltar i Frankrike 2016. Tippar också på en final mellan Frankrike och Sverige.[/QUOTE]
Kommer det verkligen att bli hela 24 lag i EM nästa gång - då kommer det väl knappat att krävas någon kvalificering längre!!!!!
Inte ens för herrarna har det tidigare (nästa gång är det 24) varit 24 lag utan 16 i slutspelet.

Vad gäller resultatet så hoppas jag att ni får rätt och jag fel:D
#73 - 19 juli 2013 09:45
Fel av mig det skall vara 16 lag
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 19 juli 2013 09:49
[QUOTE=Guy Palm;1656529]Fel av mig det skall vara 16 lag[/QUOTE]
ja det verkar mer logiskt - då lär vi dessutom slippa den korkade lottningen nästa gång
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 20 juli 2013 09:57
Guldfisk Islands "vapen" mot Sverige - nja, si sådär kul http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2013/article17165481.ab
#76 - 20 juli 2013 10:28
[QUOTE=Kjell Fohrman;1656625]Guldfisk Islands "vapen" mot Sverige - nja, si sådär kul http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2013/article17165481.ab[/QUOTE]

Tja, vi har ju Peppe Älg, som känns som ett litet plagiat av den där tyska bläckfisken (Otto hette han va?), så varför inte en guldfisk :p Then again, varför nå´t av det...
#77 - 21 juli 2013 08:24
Stackars guldfisk!
#78 - 21 juli 2013 08:48
[QUOTE=Fanbyalperna;1656699]Stackars guldfisk![/QUOTE]
Ja men islänningar har väl aldrig varit kända som djurvänner när det gäller vattenlevande varelser:(
#79 - 21 juli 2013 08:49
Snart startar uppladdningen inför matchen på stora torg i Halmstad.
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 21 juli 2013 09:00
Du får ha det så trevligt idag:D
#81 - 21 juli 2013 13:42
3-0 till Sverige efter 40 minuter spelade, bra så :)

Men hur kan det bli hands när man får bollen hårt skjuten på armen/handen på en meters håll? Börjar de blåsa hands för så´nt, så finns ju risken att spelare medvetet börjar skjuta bollen på armen eller handen på motståndarna för att få frispark, eller ännu värre, straff. Minns jag fel nu, eller finns det inte en regel som säger att det måste antas vara medveten hands för att domaren ska blåsa?
#82 - 21 juli 2013 15:06
Härligt så långt, nu börjar det tuffa men med det offensiva spel Sverige kör känns det onekligen bra.
Händerna skall hållas undan och inte ut och vifta, medveten eller omedveten hands spelar ingen
roll om spelet påverkas.
//Johan
#83 - 21 juli 2013 16:19
Hon viftade inte särskilt vad jag kunde se, såg ut som en helt vanlig bollduell... Det är ju rätt naturligt att man använder armarna för att hålla balansen. Har för mig att jag hörde det sägas i nå´n match (inte detta EM) att domaren inte ska blåsa om det kan anses att spelaren som får bollen på handen/armen inte kunde undvika det.

Jaja, sak samma, Sverige är i semifinal :) Nu ska vi bara se om det blir Tyskland eller Italien. Kanske hugget som stucket, Tyskland har inte imponerat, och Italien har Sverige vunnit mot en gång redan.
#84 - 21 juli 2013 16:51
Men hur kan det bli hands när man får bollen hårt skjuten på armen/handen på en meters håll? Börjar de blåsa hands för så´nt, så finns ju risken att spelare medvetet börjar skjuta bollen på armen eller handen på motståndarna för att få frispark, eller ännu värre, straff. Minns jag fel nu, eller finns det inte en regel som säger att det måste antas vara medveten hands för att domaren ska blåsa?[/QUOTE]

Du har helt rätt i att man inte skall blåsa för en oavsiktlig hands, men som sagt om man vinner fördel av sin oavsiktliga hands då skall det blåsas för straff eller frispark.
//Johan
#85 - 21 juli 2013 17:07
Jo, så klart, men hon fick ingen fördel, hon blev t.o.m liggande efter att ha fått antingen bollen eller isländskans hand i ansiktet, hon hade själv ingen kontroll över var bollen tog vägen, den var för hård.
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 21 juli 2013 19:38
Riktigt bra match av Sverige i en halvtimme och sedan säkerhetsspelade de vilket räckte gott och väl. Nu blir det Tyskland i semifinal som jag tippade och nu hoppas jag bara att jag tippade fel i Sveriges semifinal (jag tippade att Tyskland skulle vinna).

Skall bli riktigt kul att se matchen IRL på Ullevi.
#87 - 22 juli 2013 05:47
UEFA Women´s EURO Halmstad 2013

Nu tackar vi i Halmstad för oss och trots att vi har den minsta EM-arenan tror jag säkert att spelarna har gillat Halmstad. Mycket folk både på arenan och Fan Zoone. Nu lämnar vi över till Kjell och Göteborg som får fixa en finalplats. Jag både hoppas och tror att landslaget tillsammans med göteborgspubliken fixar det. En sak är dock säker, detta EM kommer att gå till historien som det absolut bästa EM-arrangemang hittills. Mycket folk på alla arenor och fint väder. Hoppas att detta blir ett riktigt lyft för svensk damfotboll. :d
#88 - 22 juli 2013 06:10
Roligt att se de fina bilderna. Det verkar ha varit en riktig folkfest i Halmstad. Bra reklam för staden.
#89 - 22 juli 2013 06:18
[QUOTE=Fanbyalperna;1656784]Roligt att se de fina bilderna. Det verkar ha varit en riktig folkfest i Halmstad. Bra reklam för staden.[/QUOTE]
Vi Halmstadsbor är faktiskt rätt stolta över att inom loppet av tre veckor först fått vara med om SM-veckan och sedan EURO 2013
På bild: Charlotte Kalla
#90 - 22 juli 2013 06:55
[QUOTE=Animaniac;1656721]3-0 till Sverige efter 40 minuter spelade, bra så :)

Men hur kan det bli hands när man får bollen hårt skjuten på armen/handen på en meters håll? Börjar de blåsa hands för så´nt, så finns ju risken att spelare medvetet börjar skjuta bollen på armen eller handen på motståndarna för att få frispark, eller ännu värre, straff. Minns jag fel nu, eller finns det inte en regel som säger att det måste antas vara medveten hands för att domaren ska blåsa?[/QUOTE]
Det är en bedömningsfråga, reglerna är kanske lite tvetydiga:
Hands
Alla hands är inte bestraffningsbara vilket många tror. Följande hands ska bestraffas med frispark alt. straff:
- Avsiktlig hands (när spelaren avsiktligt stoppar bollens framfart).
Avsiktlig hands ska även rendera i gult kort.
- Skyddshands (när spelaren instinktivt drar upp händerna för att skydda sig)
- När en spelare som har armen i en för situationen onaturlig vinkel får bollen på
handen/armen.

Det ska alltså inte blåsas frispark när en spelare som har armen intill kroppen eller i en naturlig vinkel får bollen på handen/armen.
Kjell Fohrman
Administrator
#91 - 22 juli 2013 08:18
Just handsituationen reagerade jag inte alls på - hands är ju alltid en svår bedömningsfråga. Däremot så var en linjedomaren fel ute vid ett flertal tillfällen och vinkade fel för offside flera gånger och missade även en rätt tydlig hörna.
Men, skit samma - det är inte lätt att vara domare och så länge det inte är matchagörande så kan det väl kvitta.

Tack för fotona Guy
#92 - 22 juli 2013 08:40
I TV ser man offside rätt så tydligt, svårare när man sitter 80 meter från situationen. Visserligen finns det många åskådare som kan se det, men inte jag. Den missade hörnan såg jag dock, fast på storbildsskärmen i repris. :d
#93 - 22 juli 2013 08:48
Tack för förklaringen om handsreglerna Guy, och fina bilder, som gör att man skulle velat vara där :)
#94 - 22 juli 2013 08:55
[QUOTE=Animaniac;1656798]Tack för förklaringen om handsreglerna Guy, och fina bilder, som gör att man skulle velat vara där :)[/QUOTE]
Det var värt att vara där trots att man satt i solen c:a 3 timmar utan huvudbonad. Känns i skallen idag, har ju inget hår heller.
#95 - 22 juli 2013 09:18
Nu har det Isländskalandslaget anmälts för djurplågeri.

EK
#96 - 22 juli 2013 10:36
[QUOTE=Erikderek;1656804]Nu har det Isländskalandslaget anmälts för djurplågeri.

EK[/QUOTE]
Länsveterinären i Halland grep in när islänningarna ville ta med sig guldfisken hem. Den förbjöds att lämna Sverige och lämnades till en djuraffär i Malmö
#97 - 22 juli 2013 15:13
Trots att det inte är klart att Sverige går till final så är det redan sållt 40,000 biljetter till finalen på Friends Arena. Nu öppnar de upp de sista 10,000 platserna. Tala om intresse för damfotboll.
Kjell Fohrman
Administrator
#98 - 22 juli 2013 16:50
[QUOTE=Guy Palm;1656829]Trots att det inte är klart att Sverige går till final så är det redan sållt 40,000 biljetter till finalen på Friends Arena. Nu öppnar de upp de sista 10,000 platserna. Tala om intresse för damfotboll.[/QUOTE]
Ja riktigt kul.
Annars en vettig tanke från början att dels spela på lite mindre arenor och sedan dessutom spärra av en del av finalarenan allt för att det skall se hyfsat fullt ut på läktarna för inget är ju tråkigare än en jättefotbollsarena som inte är fylld med åskådare. Vem kunde tro på denna publiksuccé - riktigt kul:D
#99 - 22 juli 2013 16:58
Å andra sidan var det väl en problematik som togs upp på TV häromdagen, att en del av matcherna går på små arenor, så alla som ville gå på matcherna kunde inte få tag i biljetter? Vad jag förstod var intresset större än arenorna. Ge folk chansen att visa att de är intresserade :) Så länge matcherna går på små arenor för att man inte tror att intresset för damfotboll är så stort, så blir det ju aldrig större heller.

Norge - Spanien 2-0 i halvtid. Stackars Paredes får man nog säga [:-97]
Kjell Fohrman
Administrator
#100 - 22 juli 2013 17:05
[QUOTE=Animaniac;1656839]Å andra sidan var det väl en problematik som togs upp på TV häromdagen, att en del av matcherna går på små arenor, så alla som ville gå på matcherna kunde inte få tag i biljetter? Vad jag förstod var intresset större än arenorna. Ge folk chansen att visa att de är intresserade :) Så länge matcherna går på små arenor för att man inte tror att intresset för damfotboll är så stort, så blir det ju aldrig större heller.[/QUOTE]
Jo men som sagt hellre fulla mindre arenor, än knappt halvfulla stora. Det hela har ju planerats efter hur stor publiken varit vid tidigare EM
#101 - 22 juli 2013 17:08
[QUOTE=Kjell Fohrman;1656841]Jo men som sagt hellre fulla mindre arenor, än knappt halvfulla stora. Det hela har ju planerats efter hur stor publiken varit vid tidigare EM[/QUOTE]

Ja, men intresset kan ju ha ökat, när fler har fått upp ögonen för det :) Åtminstone här i Sverige verkar intresset stort, men man får ju anta att de försöker att alltid förlägga turneringarna i länder där intresset kan förväntas vara stort.
#102 - 22 juli 2013 17:26
Marknadsföringen till detta EM måste varit superb. Taktiskt rätt att slumpa bort biljetter ( typ 50 spänn).
Bor i Växjö (tror att en stor faktor att bygga arenan var just detta faktum).
Tycker dock att skillnaden spelmässigt fortfarande är stor, känns som det saknas kraft i avsluten.
#103 - 22 juli 2013 17:47
Jag tycker det är kul att inte bara Sveriges matcher drar mycket publik. Vad jag däremot ogillar är att TV4 väljer att lägga matcher på TV4 Sport när de lika gärna skulle kunna gå på TV4, alla har inte TV4 Sport. Åtminstone jag ser mycket hellre Danmark - Frankrike än det fåniga och skrikiga Lotta på Liseberg :p
Kjell Fohrman
Administrator
#104 - 22 juli 2013 17:53
Så var den tredje semifinalisten klar - nämligen Norge. De vann ganska klart och rättvist även om de hade lite flyt genom att Spanien gjorde ett självmål och att Spanien blev "bestulna" på en straff
#105 - 22 juli 2013 20:05
Fotbolls EM

[QUOTE=Animaniac;1656839]Å andra sidan var det väl en problematik som togs upp på TV häromdagen, att en del av matcherna går på små arenor, så alla som ville gå på matcherna kunde inte få tag i biljetter? Vad jag förstod var intresset större än arenorna. Ge folk chansen att visa att de är intresserade :) Så länge matcherna går på små arenor för att man inte tror att intresset för damfotboll är så stort, så blir det ju aldrig större heller.

Norge - Spanien 2-0 i halvtid. Stackars Paredes får man nog säga [:-97][/QUOTE]

Som Kjell så riktigt påpekade bestämdes arenorna för ett och ett halvt år sedan. Ingen kunde då tro att intresset skulle bli så här stort. Att byta arena mitt under pågående mästerskap är omöjligt. Folk i Halmstad har fått visa att de är intresserade genom att förutom de som ser matchen live även visa den på storbildsskärmar på stora torg. I efterhand har man även fått tillstånd av UEFA att visa semifinaler och final på torget. Detta hade man inte fått göra om inte matcherna var utsålda.
Kjell Fohrman
Administrator
#106 - 22 juli 2013 21:28
Oj vilken skräll - Danmark som gick vidare med lottens hjälp och väl ännu inte vunnit någon match slog ut det Frankrike som övertygat mest i turneringen och som vunnit allt tidigare.
Riktigt kul med 3 nordiska lag i semifinalen även om det kanske varit bättre för damfotbollens popularitet att fler sydeuropeiska lag gått vidare.

Denna match var också den enda match jag tippade fel på i kvartsfinalen.

Nu ser jag fram emot semifinalen :D
#107 - 23 juli 2013 04:12
Danmark - Norge i semifinal, vem hade trott det ? Blir en riktig publikmatch. Fast egentligen skall ett lag inte kunna gå till kvartsfinal utan att vinna någon match under ordinarie tid. 1 förlust och tre oavgjorda. Vidare med hjälp av lottning och straffar.
#108 - 23 juli 2013 09:00
Hehe, om bara Sverige gör sitt jobb mot Tyskland, kan det ju bli en nordisk trippel i topp :)
Kjell Fohrman
Administrator
#109 - 23 juli 2013 09:06
Nåväl det lär nog inte bli 3 lag i finalmatchen:p

Lite dråpligt i alla fall att det sas att Sverige hade gynnats av lottningen så att de därigenom inte skulle behöva möta vare sig Frankrike eller Tyskland innan finalen!!!!!!!!!
#110 - 23 juli 2013 09:11
[QUOTE=Kjell Fohrman;1656894]Nåväl det lär nog inte bli 3 lag i finalmatchen:p[/QUOTE]

Nej, men de som förlorar sina semifinaler får väl spela bronsmatch mot varandra? Jag gissar Sverige - Norge i final, och Danmark - Tyskland i bronsmatchen.
Kjell Fohrman
Administrator
#111 - 23 juli 2013 09:34
[QUOTE=Animaniac;1656895]Nej, men de som förlorar sina semifinaler får väl spela bronsmatch mot varandra? Jag gissar Sverige - Norge i final, och Danmark - Tyskland i bronsmatchen.[/QUOTE]
Någon bronsmatch lär det inte vara - utan det är final på söndag.

Sedan lär det vara Sveriges svåraste match imorgon - mot Tyskland. Tyskland är ju förstasidat och även om de inte övertygat så mycket tidigare i detta EM så har de bara förlorat en match och det var en match där de skulle tjäna på att förlora (trodde de och vi) och därför knappast satsade för fullt. Deras mästerskapsstatisk gentemot Sverige är ju förkrossande - men nu är det en ny match och bara de inte får in ett mål i början så kanske Sveriges respekt gentemot dom släpper lite.

Jag tippar Tyskland och Norge i final - men hoppas så klart att Sverige vinner och jag skall i alla fall göra mitt för att heja fram dom på Ullevi imorgon.
#112 - 23 juli 2013 09:37
Tja, nå´n måste ju komma på tredjeplatsen, och ta bronset, hur som helst. Det brukar ju lösas genom att de två som förlorar sina semifinaler möter varandra. Eller tänker de lotta där också?
Kjell Fohrman
Administrator
#113 - 23 juli 2013 09:40
Delad tredjeplats
#114 - 23 juli 2013 09:46
[QUOTE=Kjell Fohrman;1656902]Delad tredjeplats[/QUOTE]

Mysko [:-100]
#115 - 23 juli 2013 14:43
[quote=animaniac;1656904]mysko [:-100][/quote]
uefa
Kjell Fohrman
Administrator
#116 - 23 juli 2013 16:42
[QUOTE=Animaniac;1656904]Mysko [:-100][/QUOTE]
Nja, inte heller 2009 i Finland var det väl någon bronsmatch
#117 - 23 juli 2013 16:44
[QUOTE=Kjell Fohrman;1656952]Nja, inte heller 2009 i Finland var det väl någon bronsmatch[/QUOTE]

Mysko i alla fall :p Jag menar, i hockey-VM spelar man ju bronsmatcher, och det gör man väl i fotbolls-VM också, i alla fall på herrsidan? Rent allmänt så brukar väl idrott, både lagidrott och individuella idrotter, funka så att ettan får guld, tvåan får silver, och trean får brons. Är det ett försök att göra semifinalerna mer spännande? Vinn, annars blir ni garanterat utan medalj?
Kjell Fohrman
Administrator
#118 - 23 juli 2013 17:01
Inte heller i herrarnas EM 2012 spelades någon bronsmatch så på detta sätt har det varit tidigare.

Trots allt så är det förlorarnas match som sällan brukar dra någon större publik
Kjell Fohrman
Administrator
#119 - 24 juli 2013 13:35
Nu börjar det dra ihop sig - ser fram emot kvällens match:D
#120 - 24 juli 2013 13:40
Ja, och jag tror Sverige kan klara det. De säger att Sverige inte har slagit Tyskland på 18 år (om jag minns rätt), men å andra sidan har Tyskland inte imponerat den här turneringen, vilket däremot Sverige har gjort. Om jag inte minns fel så var det väl längese´n nå´n överhuvudtagen slog Tyskland, tills häromdagen, det var väl Norge som slog dem då? Så det känns inte riktigt som samma Tyskland längre. Sverige å sin sida känns bättre och solidare än tidigare.

Och Pia Sundhage verkar ha fört in spelglädje, och en känsla av att det är kul att spela fotboll, i laget, och med en så´n stämning i laget kan man nog gå långt.
#121 - 24 juli 2013 14:06
[QUOTE=Kjell Fohrman;1657073]Nu börjar det dra ihop sig - ser fram emot kvällens match:D[/QUOTE]
Ha nu riktigt kul Kjell hoppas på en tuff och välspelad match.
#122 - 24 juli 2013 14:19
[QUOTE=Animaniac;1657075]Ja, och jag tror Sverige kan klara det. De säger att Sverige inte har slagit Tyskland på 18 år (om jag minns rätt), men å andra sidan har Tyskland inte imponerat den här turneringen, vilket däremot Sverige har gjort. Om jag inte minns fel så var det väl längese´n nå´n överhuvudtagen slog Tyskland, tills häromdagen, det var väl Norge som slog dem då? Så det känns inte riktigt som samma Tyskland längre. Sverige å sin sida känns bättre och solidare än tidigare.

Och Pia Sundhage verkar ha fört in spelglädje, och en känsla av att det är kul att spela fotboll, i laget, och med en så´n stämning i laget kan man nog gå långt.[/QUOTE]

Jag håller fullständigt med. I em sammanhang har tyskorna varit fullständigt överlägsna, men under deras hemma vm 2011 slogs de ut av japanskorna i kvarten en stor missräkning, det satte nog sina spår.

Kjell ha det så trevligt på Ullevi.

//Johan
Kjell Fohrman
Administrator
#123 - 24 juli 2013 14:56
Tack för det - ser fram emot matchen även om det inte startar så bra då molnen just nu (först gången på väldigt länge) hänger mörka. Regn vill vi inte ha.

Och vi vill också att Tysklandstrenden skall brytas eftersom Tyskland leder mot Sverige med 7 vinster mot 0. Sverige har aldrig tidigare tagit poäng mot Tyskland i något mästerskap.
#124 - 24 juli 2013 19:49
F-n också! :mad:
#125 - 24 juli 2013 20:14
Nejdå, de filmar inte alls, tyskarna :p
#126 - 24 juli 2013 20:25
Det sura är #1, Hammarström var nära att ta bollen... #2, en försvarare var på väg ikapp den... #3, den kunde lika gärna gått utanför...

Och så Sveriges bortdömda mål. Och bollen som gick i stolpen och ut... Sverige spelade bra, men slarvade för mycket. Och ni får tycka att jag gnäller, men tyskarna filmade till sig flera tidsödande frisparkar... Vet inte om Sveriges bortdömda mål var offside, eller för att tyskan ramlade, i så fall filmade de till sig den 1-0-segern...

Jaja, grattis Tyskland.
Kjell Fohrman
Administrator
#127 - 24 juli 2013 21:13
En riktigt bra match där Sverige spelade bäst, men Tyskland gjorde målen och då vinner man. Visst Sveriges avslutningar satt inte i andra halvlek men Sverige kämpade då som galärslavar och är man trött då är inte skärpan perfekt.

Sverige ägde andra halvlek, men den första gick nog på poäng till Tyskland även om de första 5-10 minuterna och de sista 10 minutrarna var Sveriges.

Domarn var bra - fast om Sveriges bortdömda mål var korrekt bortdömt vet jag inte - det skedde alldeles för långt ifrån där jag stod.

Så som sagt - mitt tips slog tyvärr in[:(!] men jag är ändå inte besviken på att jag gick dit för det var en riktigt bra match och det var härlig stämning och hade det bara inte varit det där med att flest mål vinner så......:p
#128 - 24 juli 2013 21:29
Detta var otroligt tungt, det var länge sedan jag var så emotionellt engagerad.
Sådana ögonblick är ju alltid minnesvärda. Tyvärr gick det inte vägen denna gången.
Det kändes bekant, likt herr fotbollen.
Jag måste tyvärr citera Gary Lineker " Fotboll är ett enkelt spel. 22 spelare sparkar på en boll i 120 minuter och sedan vinner alltid tyskarna" (tyskorna).
// Johan
#129 - 24 juli 2013 21:41
Ja, det var ju tråkigt det här!
Kosovare Asllani kunde ju knappt hålla sig för gråt efteråt, tycker riktigt synd om dem...
#130 - 25 juli 2013 10:03
[QUOTE=Mr Woods;1657140]Ja, det var ju tråkigt det här!
Kosovare Asllani kunde ju knappt hålla sig för gråt efteråt, tycker riktigt synd om dem...[/QUOTE]

Även Schelin... Och det som gör det ännu surare är att de tydligen inte ens får spela om bronset, de får ingenting, och de var värda betydligt mer än ingenting...
Kjell Fohrman
Administrator
#131 - 25 juli 2013 10:53
[QUOTE=Animaniac;1657168]Även Schelin... Och det som gör det ännu surare är att de tydligen inte ens får spela om bronset, de får ingenting, och de var värda betydligt mer än ingenting...[/QUOTE]
Jodå de får brons - förlorarna i semifinalen i EM (både för herrar och damer) har aldrig spelat någon match om vem av de bägge förlorarna som skall bli 3 eller 4 och det tycker jag är helt OK.

Nu ser jag fram emot att titta på kvällens nordiska semifinal på TV och framförallt på finalen. Jag hoppas nu bara att alla de som har köpt biljetter till finalen nu också går dit även om nu inte Sverige spelar - vore skamligt för Sverige annars. Svenska landslagets insats är definitivt inget att skämmas för
#132 - 25 juli 2013 10:58
[QUOTE=Kjell Fohrman;1657176]Jodå de får brons - förlorarna i semifinalen i EM (både för herrar och damer) har aldrig spelat någon match om vem av de bägge förlorarna som skall bli 3 eller 4 och det tycker jag är helt OK.[/QUOTE]

Hur vet man då vem av semiförlorarna som ska få bronset? Delar de på det, och så blir det ingen fyra? Eller går de på målskillnad och så´na saker?

Hur som helst, jag tror på Norge ikväll, och se´n hoppas jag de sätter dit tyskorna i finalen :p
#133 - 25 juli 2013 17:56
[QUOTE=Animaniac;1657177]Hur vet man då vem av semiförlorarna som ska få bronset? Delar de på det, och så blir det ingen fyra? Eller går de på målskillnad och så´na saker?

Hur som helst, jag tror på Norge ikväll, och se´n hoppas jag de sätter dit tyskorna i finalen :p[/QUOTE]
De ger båda förlorarna i semifinalen brons, Kjell har försökt förklara det för dig tidigare. Det är inte bara i EM-fotbollen som man gör så utan även i andra idrotter. Jag tycker att det är mest rättvist. Att förlora en match om tredje pris är värre än att förlora en final.
#134 - 25 juli 2013 20:17
Ja, han har väl sagt att man inte spelar bronsmatch, men inte varför, om jag inte missat nå´t...

Hur som helst så håller jag som sagt på Norge, tror de har störst chans att tvåla till tyskorna i finalen, och det vore trevligt, om inte annat för att vore kul med nå´n annan EM-vinnare för en gångs skull.
#135 - 25 juli 2013 20:19
Fotbolls EM

1 - 1 vid full tid, Danmark är mästare på att krångla sig vidare. Har inte sett matchen så jag vet inte vem som har filmat, fast det får vi nog reda på.
#136 - 25 juli 2013 20:22
[QUOTE=Animaniac;1657255]Ja, han har väl sagt att man inte spelar bronsmatch, men inte varför, om jag inte missat nå´t...

Hur som helst så håller jag som sagt på Norge, tror de har störst chans att tvåla till tyskorna i finalen, och det vore trevligt, om inte annat för att vore kul med nå´n annan EM-vinnare för en gångs skull.[/QUOTE]

Roligt ändå med en liten vändning såhär på slutet får du hålla med om! ;)
Och mer spännande!
#137 - 25 juli 2013 20:24
Den här gången var det nog ingen filmning. Läste en intervju med Schelin, som faktiskt sa att tyskan som föll vid Sveriges bortdömda mål, hade bett henne om ursäkt efteråt, och sa att hon föll själv.
#138 - 25 juli 2013 20:25
[QUOTE=Mr Woods;1657258]Roligt ändå med en liten vändning såhär på slutet får du hålla med om! ;)
Och mer spännande![/QUOTE]

Hehe, jodå :) Hade ju inte suttit fel igår heller...
#139 - 25 juli 2013 20:33
Men det är Danmark som har mest press nu i förlängningen. Förutom att Norge nyss hade en bra målchans.
#140 - 25 juli 2013 20:45
Ja tänk vad en kvittering kan göra för humöret, men jag tycker det fipplas lite väl mycket...
#141 - 25 juli 2013 21:01
Straffar...
#142 - 25 juli 2013 21:06
Grattis Norge.
#143 - 25 juli 2013 21:07
Man får väl säga att det var välförtjänt!
Kjell Fohrman
Administrator
#144 - 25 juli 2013 21:09
Ja ja historien upprepar sig - Danmark spelade bäst men Norge gjorde flest mål och gick vidare.

Så det blir Norge och Tyskland i final - dvs de som jag tippade som vinnare i semifinalerna.
Nu tror jag Tyskland vinner - men hejar på Norge
#145 - 25 juli 2013 21:10
Ja, en mer välförtjänt vinnare idag. Men Danmark kämpade bra, och dominerade stora delar av förlängningen.
#146 - 25 juli 2013 21:15
Tråkigt för mig bara som höll på Danmark...
Kjell Fohrman
Administrator
#147 - 25 juli 2013 21:15
[QUOTE=Animaniac;1657271]Ja, en mer välförtjänt vinnare idag. Men Danmark kämpade bra, och dominerade stora delar av förlängningen.[/QUOTE]
Danmark dominerade väl hela matchen utom de 10 fösrta minutrarna - vilken match har ni tittat på ;)
#148 - 25 juli 2013 21:19
[QUOTE=Kjell Fohrman;1657274]Danmark dominerade väl hela matchen utom de 10 fösrta minutrarna - vilken match har ni tittat på ;)[/QUOTE]

Jo jag tyckte väl Danmarks spel var mer underhållande men tyvärr inte effektivast tydligen...
Jag höll ju som sagt på danskorna!
#149 - 25 juli 2013 21:28
[QUOTE=Mr Woods;1657276]Jo jag tyckte väl Danmarks spel var mer underhållande men tyvärr inte effektivast tydligen...
Jag höll ju som sagt på danskorna![/QUOTE]

Jag tror ju ändå Norge har större chans mot Tyskland i finalen, än vad Danmark hade haft.
#150 - 26 juli 2013 04:52
[QUOTE=Animaniac;1657280]Jag tror ju ändå Norge har större chans mot Tyskland i finalen, än vad Danmark hade haft.[/QUOTE]
Bara för att Norge vann över Tyskland i gruppspelet betyder det inte att Norge gör om det. Tyskland är Tyskland och är skyhöga favoriter.
#151 - 26 juli 2013 06:26
Jag tycker det här med att båda förlorarna i semin får brons är en helt riktig utveckling som pekar framåt. Nästa år kan man slopa finalen och ge båda guld och så vidare tills man når det optimala, alla får guld från början, alla blir nöjda och vi slipper allt trams.
#152 - 26 juli 2013 07:03
[QUOTE=Bygert;1657305]Jag tycker det här med att båda förlorarna i semin får brons är en helt riktig utveckling som pekar framåt. Nästa år kan man slopa finalen och ge båda guld och så vidare tills man når det optimala, alla får guld från början, alla blir nöjda och vi slipper allt trams.[/QUOTE]

Hehe, anar jag lite ironi så här på morgonkvisten? Jag anser fortfarande, att eftersom man i andra sporter brukar spela om bronset, så bör man väl göra det även här? Och att vinna en bronsmatch känns nog bättre än att förlora en final. Då känns det ju mer som att vinna ett brons, istället för att förlora ett guld, man vinner liksom sin sista match i turneringen.
#153 - 28 juli 2013 14:32
Hmm, den där straffen... Visst, hon blev stämplad, men hon förstärkte ju en aning. Domaren verkar inte riktigt vaken, som den norska "hörnan" som inte var en hörna, och när hon blåste frispark för Norge, när norskan trampade tyskan på foten, ramlade själv, och fick frispark.

Och en krönikör i GP idag håller med mig, Sverige och Danmark borde spela bronsmatch.
#154 - 28 juli 2013 14:57
Och TV4, var nå´nstans på fotbollskanalen.se kunde man se hyllningen av svenska landslaget? Den kunde gott ha visats i TV istället tycker jag.
#155 - 28 juli 2013 15:17
Den där straffen kändes mer riktig... Men känns lite som om damlagen borde träna lite mer på straffar :p
Kjell Fohrman
Administrator
#156 - 28 juli 2013 15:57
En bra och spännande final där det bästa laget vann även om man kan tycka lite synd om Norge som missade 2 straffar (den första fick dom felaktigt, den andra var rätt dömd) och fick ett mål bortdömt för offside (vilket var rätt).

Ett bra EM som förhoppningsvis har fört fram damfotbollens positioner lite grann i alla fall.

Sedan gick ju mitt tippande rätt hyfsat eftersom jag i de 7 kvarts/semi/final-matcherna gissade rätt i 6 matcher. Minns en del här i tråden som inte ens trodde att Tyskland skulle ta sig vidare från kvartsfinalen;)
#157 - 28 juli 2013 16:25
Det var rätt lag som vann, tyvärr inte det som jag tippade, vilket hade varit bättre för den europeiska damfotbollen men sammantaget har ju hela arrangemanget varit en enda fest och en skjuts framåt som varit mycket roligt att följa.

//Johan

Annons