Fota fågel

#1 - 7 maj 2008 20:50
Idag cyklade jag ut på Järvafältet igen med kamera och lååånga gluggar för att jaga fågel. Jag var ute mellan 10-16 och kom hem med ca 400 bilder, men det var en hel del att kassera.
Några blev lite roligare än andra. Som t ex sädesärlan som slänger sig efter en mygga med öppen näbb. Det var ren tur att jag fick en bild på den. Jag satt och ställde skärpan på fågeln som satt på en staketstolpe då den plötsligt slänger sig ut i luften och jag trycker av samtidigt. Lite tur ska man ha ;)
Sen var det rätt kul med den lilla tofsvipan som jagade kanadagäss som kom för nära. Kaxig liten parvel :D

Påfågelgobina mår fint. Men jag misstänker lite att det är fyra hanar. Ja, ja det kommer att visa sig med tiden.
#2 - 7 maj 2008 21:24
Tofsvipor är roliga. Kan stå och titta på dom hur länge som helst.
#3 - 7 maj 2008 21:27
Ja dom är verkligen trevliga. Jag visste inte att dom är så kaxiga som dom är. Har sett dom ge sig på kärrhök också, men hann inte fota då.
#4 - 8 maj 2008 04:26
Bilden på sädesärlan blev ju fantastisk.
#5 - 8 maj 2008 06:21
Jag hade en otrolig tur med sädesärlan. Tyvärr håller inte bilden för att beskära mer, då ser det konstigt ut.
#6 - 8 maj 2008 08:02
punkfrissa brukar väl förknippas med kaxighet? härliga bilder!
#7 - 8 maj 2008 08:04
Visst ja, jag har en blåmesbild där den har punkfrissa. Den ser också rätt kaxig ut, och dom är ju kaxiga vid fågelbordet har jag sett.
#8 - 8 maj 2008 08:17
Såg att du hade skaffat regnbågsgobysar. Jag köpte ett par för några månader sedan och de fick yngel ganska omgående. Jag har lyckats behålla 8 st som är ca 3 cm nu. Mitt par har gult och svart på fenorna båda två men hanen har ett mycket rundare huvud än honans lite spetsigare. Hoppas du fått någon av varje sort :)
#9 - 8 maj 2008 11:17
Ok, jo det där med huvudformen vet jag, men det ska vara något med fenornas teckning också. Men mina ser ut att ha lite rundare huvud alla fyra. Ja, ja får se vad som händer när de växer till sig lite mer.
#10 - 8 maj 2008 17:34
Vackra bilder som alltid, förra inläggets blåmes är nog min favoritbild :)
#11 - 8 maj 2008 20:39
Akta dig du, jag har säkert 30 olika bilder på blåmesen ;)
#12 - 9 maj 2008 09:15
Sädesärlan är otrolig! Grattis till bilden, man får inte hur många chanser på dessa!
#13 - 9 maj 2008 10:25
Sädesärlan är helt otrolig, turbild eller inte ? Min fotograferande jobbarkompis var mycket imponerad, speciellt eftersom du använt dig av F/ 4,0 med kort skärpedjup (Vi tittade på Naturfotoforum. Han funderar på att bygga en automatisk flugutkastare (1 fluga/30 sek) för att lyckas ta en motsvarande bild.

Annons