Förvirrande!

#1 - 16 december 2004 12:53
Hur ska det va egentligen, är det någon som kan reda ut några saker för mig tack?

Ammoniak i vattnet är skadligt för fiskarna, eller hur?
Ammonium i vattnet - vad gäller där?

Läste att någon tillsatt ammoniak i vattnet, låter konstigt ifall det är farligt för fiskarna...?

Köpte ett test för ammoniak idag, tänkte försöka få lite koll på läget. Öppnade den lilla plastlådan och kliade mig i huvudet, fan va avancerat allt ska vara med pincetter och burkar hit o dit.

Någon som har någon erfarenhet av såna här tester?
#2 - 16 december 2004 13:39
Amoniak och amonium är samma steg i kvävekedjan.

Hela kedjan är proteiner-amoniak/amonium-nitrit-nitrat-(kvävgas). Den sista inom parantes för att den inte är aktuell att arbeta med i sötvattensakvarium, och även om man gör det så måste man ändå bli av med nitratet på annat sätt.

Om det blir amoniak eller amonium i karet beror på om ditt ph. Högre ph ger större del amoniak, därför skall man aldrig höja ph hastigt utan att byta vatten innan.

Om man tillsätter amoniak i ett nystartat kar utan fiskar så kommer det att genomgå alla stegen i kvävekedjan i karet. När man inte längre kan mäta amoniak eller nitrit är det bara att befolka karet för fullt utan att riskera nitrittoppar. Detta för att filterbakterierna har kommit igång. Kan vara bra när man skall ha kraftigt revirhävdande fiskar som måste sättas i alla på en gång, tex tropheus.

Normalt sett räcker det utmärkt med ett nitrittest och regelbundna vattenbytten för att ha kontroll på kvävet i karet.
MVH
Magnus
#3 - 16 december 2004 14:06
Tack Magnus!

Jag har inte (enligt stickorna iaf) någon nitrit i vattnet, men jag har haft för högt ph tidigare ph 9 (forfarande lite högt, 8,5). Och jag har sett att fiskarna (Malawi) ofta "kliar" sig mot botten.

Till saken hör att jag har behandlat för bukvattensot och ser med spänning fram emot och se om jag har några fiskar kvar när jag kommer hem, behandlade för 4 dagar sen med Metronidazole.

Skulle vara skönt och veta varför de kliar sig, har gjort täta vattenbyten 5 ggr på en och en halv vecka p g a högt nitrat. Men det är under kontroll nu!

Bara strul just nu...
#4 - 16 december 2004 23:23
Ursprungligen skickat av Erik Österlund

Jag har inte (enligt stickorna iaf) någon nitrit i vattnet, men jag har haft för högt ph tidigare ph 9 (forfarande lite högt, 8,5). Och jag har sett att fiskarna (Malawi) ofta "kliar" sig mot botten.

Ligger inte lämplig PH för malawi mellan 7.5-8.5?
#5 - 17 december 2004 00:26
Byta ut stickorna och köp ett riktigt droptest istället då stickor ofta visar fel.
#6 - 17 december 2004 01:21
Exakt, teststickor är oexakta, och visar ofta helt galet.
Skaffa en pH, gh/kH och Nitrit-test av vätsketyp, de visar mycket riktigare värden.

Byt 40-50% av vattnet en gång i veckan, så har du bra kontroll på att Amoniak-Amonium, Nitrit och Nitrat i akvariumet.
#7 - 17 december 2004 08:41
Så stickorna e ganska kassa med andra ord, men de borde ju ge en fingervisning om läget i karet tycker man...

Jag gjorde ett test för ammoniak igår, det fanns två typer av test. Den ena testade "fritt ammoniak" och den andra "ammoniak totalt". Jag hade ingen "fri" ammoniak men ammoniak totalt gav utslag.

Kan någon svara på vad jag ska göra nu, är det farligt med den typen av ammoniak. Om det är det ska jag göra stora vattenbyten eller många små, hälla i något spännande ämne kanske?

Finns det något bra sätt att höja ph-värdet utom bikarbonatmix?

#8 - 17 december 2004 21:21
Fri ammoniak NH3 som är giftig för fisk och bundet ammoniak NH4 som är mindre giftig.
Under pH 7 ammoniun över ammoniak.

Annons