Förvirrad (trodde jag hade koll på detta)...

#1 - 23 maj 2005 19:33
Nu måste jag, efter att ha kollat dagens inlägg, ställa lite "idiotfrågor". Läser att enstaka övermatning kan ge en ammoniakspik som kan skada fiskarna på lång sikt. Min första reaktion är då att jag säkert gett för mycket mat vid tom några tillfällen, har jag satt spiken i kistan nu?! :rolleyes: Om det med för mycket mat menas det som inte äts upp på ca 10 sekunder... Frysmat, räkpellets och algkex tar allt längre tid på sig att bli uppätet än så... Varför uppstår denna ammoniakspik då? Beror det på:
a) mat som inte blivit uppäten och ligger och ruttnar
b) att mycket mat ger mycket sk*t [color=red] eller[/color]
c) att själva maten vistats längre än 10 sekunder i vattnet?

Se´n kommer nästa tanke...
Om inga "skickemed"filter är tillräckligt bra, går det att modifiera dessa genom att trycka i lite filtermatta i kammaren där den ytterst lilla filterkudden sitter? Om jag fattat rätt ger dessa filter mer mekanisk än biologisk rening, hur får man bättre balans?
Kan ju inte gärna köpa ett ytterfilter till mitt 63-liters??? (Känns lite påkostat). Det innerfiltret kramar jag ur ca 1 gång var tredje-fjärde månad, vilket känns lagom, ändå tycker jag att mina fiskar inte svälter direkt... ;) Brukar öka flödet istället, tror jag är rätt.
Dessutom så är det väl mest döda växtdelar och matrester som åker in i filtret, bajset (ursäkta) hamnar väl mestadels på botten? Tror inte att jag har sån´t drag i karet att det virvlar upp från botten och in i filtret, har iaf aldrig sett det.
Nu blev det ett sådant där lååångt inlägg från mig igen, hoppas någon har svar på mina funderingar!
#2 - 23 maj 2005 20:00
Har du ph över 7 så blir det en amoniaktopp som är direkt giftig för fiskarna. Om du har ph under 7 så blir det en amoniumspik som inte är lika farlig men som kan ge skador på lång sikt om det händer ofta.

Amonium/amoniak är en del av nitrificeringen, den del som oftast felar när man har underdimentionerat filter. Det kommer från all protein som hamnar i vattnet, altså i princip alla dina tre alternativ. 10 sek??? All mat och skit som finns i vattnet inehåller proteiner som måste brytas ner, detta oavsett hur länge det ligger. Nitificeringsprocessen tar avsevärt längre tid än 10 sek.

I tråden du syftar på har frågeställaren oerhört mycket fisk i sitt kar. Om du bara befolkar karet efter vad filtret tål skall det vara lugnt.

Visst kan du modifiera ditt filter. Använd bara pumphuvudet och ett rör som du trär blå filtermatta på. Det är kanske inte det snyggaste men det är väldigt effektivt. Varför man inte kan ha ytterfilter i småkar förstår jag inte. Vad finns det för regel som säger att man skall sköta stora kar ordentligt och småkar lite sämre. Är det bara för att man har billigare fisk i det lilla eller hur tänker du?
MVH
Magnus
#3 - 23 maj 2005 20:14
Tjaaa... :o
Det är väl så att det lilla karet är "billigare" (mindre fisk och fiskar, inte plats för så mycket växter mm). Tänker också att det blir en väääldig fart med ett ytterfilter, även om jag klämmer dit ett strilrör som är lika långt som akvariet.Vill väl inte att tekninken ska synas helt enkelt...
Har ett Fluval 2 innerfilter som har en kapacitet på 200l/h, vilket alltså ger bra cirkulation men kass filtrering? Läser tråden om för eller emot förfilter, hur fungerar det praktiskt i ett så här litet kar? Till de stora ytterfiltrena kan man väl sätta filter matta på insugslangarna om jag fattat det rätt?
Det där med 10 sekunder är väl den uppfattning som gäller vid matning tycker jag mig förstått, men det funkar ju endast i praktiken om man kör med flingfoder (min åsikt). Kände mig bara förvirrad ang vad det är som triggar amonium/amoniak.
#4 - 23 maj 2005 20:29
Ofullständig filtrering triggar amoniak, det är det första tecknet på att något inte står bra till med filtret. Andra tecknet är nitrit, men då är skadan oftast redan skedd.

Jag har inga bra ideér på lösningar med förfilter på innerfilter, däremot så går det ju bra på ett ytterfilter. Att ett ytterfilter skulle ge mer blås än ett innerfilter tycker jag låter som en generalisering som inte håller. Det bör finnas massor av bra ytterfilter som är anpassade för små kar. Om du skulle få ett för mycket fart i karet är det bara att strypa på trycksidan.
MVH
Magnus

Annons