Nu måste jag, efter att ha kollat dagens inlägg, ställa lite "idiotfrågor". Läser att enstaka övermatning kan ge en ammoniakspik som kan skada fiskarna på lång sikt. Min första reaktion är då att jag säkert gett för mycket mat vid tom några tillfällen, har jag satt spiken i kistan nu?! :rolleyes: Om det med för mycket mat menas det som inte äts upp på ca 10 sekunder... Frysmat, räkpellets och algkex tar allt längre tid på sig att bli uppätet än så... Varför uppstår denna ammoniakspik då? Beror det på:
a) mat som inte blivit uppäten och ligger och ruttnar
b) att mycket mat ger mycket sk*t [color=red] eller[/color]
c) att själva maten vistats längre än 10 sekunder i vattnet?
Se´n kommer nästa tanke...
Om inga "skickemed"filter är tillräckligt bra, går det att modifiera dessa genom att trycka i lite filtermatta i kammaren där den ytterst lilla filterkudden sitter? Om jag fattat rätt ger dessa filter mer mekanisk än biologisk rening, hur får man bättre balans?
Kan ju inte gärna köpa ett ytterfilter till mitt 63-liters??? (Känns lite påkostat). Det innerfiltret kramar jag ur ca 1 gång var tredje-fjärde månad, vilket känns lagom, ändå tycker jag att mina fiskar inte svälter direkt... ;) Brukar öka flödet istället, tror jag är rätt.
Dessutom så är det väl mest döda växtdelar och matrester som åker in i filtret, bajset (ursäkta) hamnar väl mestadels på botten? Tror inte att jag har sån´t drag i karet att det virvlar upp från botten och in i filtret, har iaf aldrig sett det.
Nu blev det ett sådant där lååångt inlägg från mig igen, hoppas någon har svar på mina funderingar!