Förvirrad med många frågor

#1 - 18 september 2005 17:05
Jag undrar lite, är gödning av växter verkligen ett måste? Har ett 54-litersakvarium just nu och håller på att starta upp ett 375-liters. Jag har aldrig använt någon gödning i det lilla. Växterna kanske inte växer med någon rekordfart men jag kan inte se något fel på dom. Jag tycker personligen inte om att hälla i så mycket saker och har kört utan vare sig vattenberedningsmedel eller annat och fiskarna har ju överlevt.

Till det stora fick jag med lite grejer också: Tetra Aquasafe, Sera florenette A (iron and miniral fertilizer), Uni Cell samt Ferrogan fluid (Liquid iron complex). Något av detta som man bör överväga att ha i det stora karet ??

Har även hört talas om PMDD och sökt lite info om det på forumet, men är fortfarande lite tvekande...det verkar ju som sagt fungera utan.

Nån som fått ett akvarium att fungera utan en "massa" medel istoppat?

En annan sak, jag mäter aldrig PH, KH, nitrit eller nitrat...utan försöker sköta delvattenbytena. Bör jag i alla fall hålla koll på något av de där värdena?

Ni får ursäkta att det blev lite mycket frågor...
#2 - 18 september 2005 17:08
Visst går det utan gödning, jag göder aldrig min diskusbalja men de är å andra sidan ganska bra på att skita ner (nitrat) så det är nog ett undantag...

Se det såhär istället, om nu firrarna behöver mat varför skulle inte växterna behöva det !
#3 - 18 september 2005 17:13
[QUOTE=oveb]Visst går det utan gödning, jag göder aldrig min diskusbalja men de är å andra sidan ganska bra på att skita ner (nitrat) så det är nog ett undantag...

Se det såhär istället, om nu firrarna behöver mat varför skulle inte växterna behöva det ![/QUOTE]

Sant, men jag känner mig rätt osäker på det hela. Vad man ska ha i...
#4 - 18 september 2005 17:26
Kolla in http://www.pmdd.se och kasta det du fick med akvariet. Utom aqua-safe förståss.

Med bara nitrat (KNO3), fosfat (KH2PO4) samt någon form av micro (micro+ eller nutrisi) så klarar du dig jättebra. Och tänk på att brist på gödning är bästa tänkbara miljö för alger.
#5 - 18 september 2005 17:31
[QUOTE=oveb]Kolla in http://www.pmdd.se och kasta det du fick med akvariet. Utom aqua-safe förståss.

Med bara nitrat (KNO3), fosfat (KH2PO4) samt någon form av micro (micro+ eller nutrisi) så klarar du dig jättebra. Och tänk på att brist på gödning är bästa tänkbara miljö för alger.[/QUOTE]

Mmm....har läst lite och så....men att göra et 50%-igt vattenbyte varje vecka, kan det verkligen vara bra? Låter mycket...
#6 - 18 september 2005 18:35
Om du inte alls är hemma på hur du skall göda, så skall du inte göda. Det är inte bara gödning man skall ha i, och så börjar växterna att växa, utan det har med ljus och CO2 att göra också, bland annat. Blir det lite fel, så har du på tre dagar en häftig algsoppa.

Jag gillar din inställning att alla medel man har i är av ondo. Jag tycker dock du skall överväga att ha Nitrivec eller annan startkultur för nitrifikationsbakterier redo, samt ett nitrittest. Många erfarna akvarister som är proffs har lyckats få nitrittoppar i vattnet under en uppstart, och det är sämsta tänkbara start, näst efter en stor läcka.

Fiskarna dör av nitritförgiftning, eller får ett så pass nedsatt immunförsvar att svamp och andra parasiter tar kål på fisken.

De medel du fick med tycker jag skall lämnas till kommunens kemikalieåtervinning.
#7 - 18 september 2005 19:59
[QUOTE=swetrot]Om du inte alls är hemma på hur du skall göda, så skall du inte göda. Det är inte bara gödning man skall ha i, och så börjar växterna att växa, utan det har med ljus och CO2 att göra också, bland annat. Blir det lite fel, så har du på tre dagar en häftig algsoppa.

Jag gillar din inställning att alla medel man har i är av ondo. Jag tycker dock du skall överväga att ha Nitrivec eller annan startkultur för nitrifikationsbakterier redo, samt ett nitrittest. Många erfarna akvarister som är proffs har lyckats få nitrittoppar i vattnet under en uppstart, och det är sämsta tänkbara start, näst efter en stor läcka.

Fiskarna dör av nitritförgiftning, eller får ett så pass nedsatt immunförsvar att svamp och andra parasiter tar kål på fisken.

De medel du fick med tycker jag skall lämnas till kommunens kemikalieåtervinning.[/QUOTE]

Okej, då tror jag nog kanske att jag ska fortsätta på samma sätt som förr fast införskaffa ett nitrittest samt startkultur. Det känns lite som om man blir dömd bara för att man inte är proffs och kan eller har pengarna att lägga ner på CO2 grejer m.m. Självfallet är väl det det allra bästa men som amatör blir det lätt lite väl mycket saker att ha i åtanke. Men ska följa dina råd...Tack tack!
#8 - 19 september 2005 10:48
[QUOTE=swetrot]Om du inte alls är hemma på hur du skall göda, så skall du inte göda. Det är inte bara gödning man skall ha i, och så börjar växterna att växa, utan det har med ljus och CO2 att göra också, bland annat. Blir det lite fel, så har du på tre dagar en häftig algsoppa.[/QUOTE]

Okej, så man ska inte ha i vatten-växtgödning utan att samtidigt ha i något medel som heter CO2? Gäller samma sak med bottengödning?
#9 - 19 september 2005 23:42
[QUOTE=swetrot]Om du inte alls är hemma på hur du skall göda, så skall du inte göda. Det är inte bara gödning man skall ha i, och så börjar växterna att växa, utan det har med ljus och CO2 att göra också, bland annat. Blir det lite fel, så har du på tre dagar en häftig algsoppa. [/QUOTE]

håller inte med där direkt.
körde pmdd i 3 månader utan co2 och funka helt ok.

mitt nästa akvarie 375L kommer köras med pmdd också utan co2.

50% vattenbyte är inget krav när man kör pmdd utan det är mest till för att nollställa näringsvärdena så inget skjuter i höjden och blir skadligt men finns flertal härinne som kör utan vattenbyten och har i pmdd typ varannan vecka och funkar bra.

mina växter såg rätt tråkiga ut innan ja började med pmdd men nu är dom gröna å fina har lite problem med staghornsalger dock men dom kommer inte pga av pmdd

Annons