Förvirrad ! Hur ofta ska jag göra rent filtret ?!

#1 - 31 augusti 2007 09:56
Nu har jag läst många inlägg men blir inte riktigt klok på hur ofta jag ska göra rent filtret. Jag vet att man inte kan säga någon speciell tid, men det måste ju finnas någon "skitighetsgrad" eller?
När jag byter vatten i mitt akvarie (60L) tar jag alltid en titt på filtret. Tycker jag att det ser väldigt "gojsigt"/skitit ut brukar jag borsta av det värsta på ytan med en tandborste i det gamla akvarievattnet. Ska jag sluta med det? Har relativt mycket fisk, 12 kardinaltetror, en ancristrus mal, 4 guppys, 4 mollys + 10 yngel i olika storlekar och en kampfiskhane.
Vattnet är klart och fint, och brukar göra stickprov på de olika värderna i akvariet, och de har aldrig varit dåliga. Brukar byta vatten ungeför var 10:e dag, då jag suger lite bottenslam (ej mycket alls) och kollar pumpen.
Menar ni att det ska gå längre tid innan jag gör rent filtret? Man får höra så olika överallt så nu har jag ingen aning hur jag ska göra :/
Någon som har bra råd?
Tack på förhand..
#2 - 31 augusti 2007 10:10
Det jag kan säga till dig med egna erfarenheter är att du ska bara byta när pumpen börjar arbeta trögare, för annars tar man bort de nytta bakterie kulturen som ska finnas i karet.

Har fått råd av andra att man ska göre rent redan vid andra veckan man har fått fiskarna i akvariumet, men jag har fått väldigt höda nitrit värden på grund av det. fast de flesta säger att jag har matat för mkt. Så jag kommer i fortsättningen att göra rent pumpen när det behövs göra rent när den arbetar trögt som jag skriv nyss till.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 31 augusti 2007 10:37
Man gör rent filtret när kapaciteten minskar - varken tidigare eller senare.
Sker detta väldigt tätt så beror det på 1/ filterpatronen börjar bli för gammal och behöver bytas ut 2/ det är för mycket skit i akvariet (för mycket matning, för litet filter, man sköter vattenbytena dåligt).

När man gör rent det kan man utan några som helst problem skölja rent det i vanligt kranvatten - det är då ingen nackdel om tempen är ungefäör som i akvarier (10 grader upp eller ner spelar dock ingen större roll).
#4 - 31 augusti 2007 10:41
elinj skrev:
Det jag kan säga till dig med egna erfarenheter är att du ska bara byta när pumpen börjar arbeta trögare, för annars tar man bort de nytta bakterie kulturen som ska finnas i karet.

Har fått råd av andra att man ska göre rent redan vid andra veckan man har fått fiskarna i akvariumet, men jag har fått väldigt höda nitrit värden på grund av det. fast de flesta säger att jag har matat för mkt. Så jag kommer i fortsättningen att göra rent pumpen när det behövs göra rent när den arbetar trögt som jag skriv nyss till.

Ojdå okej.. Det är väl bara den kvinnliga genen som vill städa oftare ;P
#5 - 31 augusti 2007 10:44
Låter som om du har bra koll på ditt akvarium. Möjligvis att du skulle ta och byta vatten 1ggr/vecka. Mer fisk ska du inte skaffa då du redan idag har lite i överkant.

Filtret kramar du ut i vattnet från akvariet. Det ska inte bli kliniskt rent bara få bort den värsta lösa skiten. Små filter brukar oftast behövas göras rent oftare än större och då du har mycket fisk så kan jag tänka mig att det snabbt blir igensatt. Prova och se om filtret håller en månad utan att bli totalt igensatt och tappa i flöde. Annars får du testa att göra rent vid var 3:e vattenbyte eller kanske t.om var annat vattenbyte.
#6 - 31 augusti 2007 10:45
Kjell Fohrman

varför ska man göra det under ett vatten kran,, har hört att det ska betydliggt mkt bättre att göra det i en hink med samma vatten som karets vatten eller från ett annat kar.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 31 augusti 2007 10:59
elinj skrev:
Kjell Fohrman

varför ska man göra det under ett vatten kran,, har hört att det ska betydliggt mkt bättre att göra det i en hink med samma vatten som karets vatten eller från ett annat kar.

Helt enkelt för att det är enklare. Är filtret skitigt så finns det även gott om nyttobakterier i akvarievattnet, i sand och övrig inredning så att det räcker. Sköljer man sedan i filterpatronen i skållhett eller iskallt vatten, eller tvättar det med klorin eller något sådant så överlever ändå rejält med nyttobakterier rengöringen.

Men som sagt tycker man att det är enklare att tvätta patronen i en hink med akvarievatten så gör det - man gör det som är enklast.
#8 - 31 augusti 2007 11:04
MagArne skrev:
Låter som om du har bra koll på ditt akvarium. Möjligvis att du skulle ta och byta vatten 1ggr/vecka. Mer fisk ska du inte skaffa då du redan idag har lite i överkant.

Filtret kramar du ut i vattnet från akvariet. Det ska inte bli kliniskt rent bara få bort den värsta lösa skiten. Små filter brukar oftast behövas göras rent oftare än större och då du har mycket fisk så kan jag tänka mig att det snabbt blir igensatt. Prova och se om filtret håller en månad utan att bli totalt igensatt och tappa i flöde. Annars får du testa att göra rent vid var 3:e vattenbyte eller kanske t.om var annat vattenbyte.

Jag hade ett "litet" filter/pump från början (360 L/h), det var anpassat till akvariet och en normal fiskmängd. Men eftersom jag har lite mer fisk så blev det aldrig riktigt fint klart vatten, och värderna var lite fel hela tiden. Så köpte jag en större pump (500 L/h) och nu är allting perfekt. Värderna är perfekta och vatten är klart och fint.
Får väl helt enkelt lära mig att låta filtret vara lite :)

Kjell Fohrman - Tack för ditt svar :) Det behöver väl inte spela någon roll var jag tvättar det? Min sambo tycker om att tvätta det i kranvattnet och jag tvättat det i akvarievattnet. Att tvätta det i akvarievattnet kan väl inte skada?
#9 - 31 augusti 2007 11:15
Akvarievatten sägs vara det bästa för att behålla maximalt med filterbakterier. Tvättar man under kranen så är ljummet vatten att föredra. Spola inte så det blir kliniskt rent. Bara väck med den värsta skiten.
Ner i akvariert igen och så igång med pumpen.

Nån gång per år kan det kanske vara värt med en jätterengörning av filtermaterialet men då ska akvariet vara väl inkört.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 31 augusti 2007 11:29
maruschka skrev:
Kjell Fohrman - Tack för ditt svar :) Det behöver väl inte spela någon roll var jag tvättar det? Min sambo tycker om att tvätta det i kranvattnet och jag tvättat det i akvarievattnet. Att tvätta det i akvarievattnet kan väl inte skada?

Nej det skadar självklart inte. Som sagt gör det som är mest praktiskt och enklast - dvs för dig att tvätta i kranvatten (då gör ju din sambo hela jobbet) och det måste ju vara enklast för dig, eller hur:D
#11 - 31 augusti 2007 16:22
ok.. trodde det var bästa sättet med de nyttiga baketrierna.. men det vara bara om det enklaste.. som jag har förståt det.. då gör jag som jag har gjort förrut. i hink med gammalt vatten från karet

Annons