Förvaring av slang

#1 - 15 januari 2005 12:08
Jag tillhör skaran som har diverse kar utspridda i lägenheten och inte har en lokal /rum i källaren för mina kar.

Vattenbyten görs varje vecka med hjälp av en slang för påfylning och en för avtappning. Slangarna är ju relativt stora och bökiga. Dessutom vill man inte rulla ihop dem för "litet" eftersom de ser ut som rena afrokrullet när man tar fram dem vid nästa tillfälle.

Var och hur förvarar ni era slangar ?!?! Idag har jag tryckt ner dem i en förvaringsväska, i svart hårdplast, som är avsedd för en bioplast Co2 anläggning.
Men den är tyvärr bara lagom för en slang.

Frugan blir tokig om jag låter slangarna hänga synliga i badrummet så alla tips mottages tacksamt.
#2 - 15 januari 2005 12:24
Jag har min slang i städskåpet, upphängd på den där mojjen där dammsugarslangen egentligen ska vara. På så sätt slipper jag att den viker sig på fel ställen och kan ha den ganska "luftigt" ihoprullad. Dammsugaren däremot har jag ingen plats för ;)
#3 - 15 januari 2005 12:28
Rulla ihop dem med lagom stora bukter som hålls ihop med ett spännband och stoppa slangarna i en plastkasse i en garderob.
Personligen har jag stoppat ner rullen (använder bara en slang) bakom bidén där den inte stör.
#4 - 21 januari 2005 15:49
Tips är att spola hett vatten genom slangen innan den ska rullas, iaf min slang (trycklufts-slang) blir totalt medgörlig och låter sig rullas upp o ihop till liten rulle. Tryckluftsslangen är genomskinlig/vit så min make har överseende med den på gästtoan.. (innan hade jag en grön och det gick bort)
#5 - 21 januari 2005 21:46
[QUOTE=billo]Tips är att spola hett vatten genom slangen innan den ska rullas, iaf min slang (trycklufts-slang) blir totalt medgörlig och låter sig rullas upp o ihop till liten rulle. Tryckluftsslangen är genomskinlig/vit så min make har överseende med den på gästtoan.. (innan hade jag en grön och det gick bort)[/QUOTE]
Du tror inte att man kommer att tröttna på att byta vatten i akvariumet efter en tid på ditt krångliga tillvägagångsätt? "No hard feelings"
Du använder helt fel slang till ändamålet! En ½tum´s slang för avsugning och påfyllning rekomenderar jag (minimum)till ett akvarium större än 100L. En tunnare slang gör jobbet uttråkande och avstötande! En ½tum slang kan man använda till påfyllningen också. Det finns nämnligen en "uppsjö av sortiment tillbehör till slangen att införskaffa! (kran-kopplingar,snabbkopplingar m.m.).
Som ,tidigare nämnts, så ringlar man -bäst- in slangen "efter dess naturliga böjning"(hetvatten behövs ej). Och sen ,så buntar man den med "najtråd" eller -grövre-ståltråd.
(återanvändning av bunttråden)
Ett lämpligt ställe att slippa se dess åsyn i en-två veckor .Hittar du bäst ,hemma hos dej själv! (städskrubb,under säng,-hos mej=under akv. m.m.) Hälsn. Geezer ;-)
#6 - 21 januari 2005 21:49
[QUOTE=morphide]

Frugan blir tokig om jag låter slangarna hänga synliga i badrummet så alla tips mottages tacksamt.[/QUOTE]

Byt fruga!
#7 - 21 januari 2005 22:07
[QUOTE=Håven]Byt fruga![/QUOTE]
Ps.man byter inte ut "frugor" lika lätt ,som man byter ut flickvänner..;-)Geezer
#8 - 22 januari 2005 00:09
Hej!

Jag gick och köpte en slangvagn för trädgård. Har vagnen i källarförådet bara rulla in den vid vattenbyte.
#9 - 22 januari 2005 07:22
[QUOTE=Geezer]En ½tum´s slang för avsugning [/QUOTE]
Kan ju bli riktigt avancerat det här ;)
#10 - 22 januari 2005 10:58
Trädgårdslang som är kopplad till duschen.
Rullar ihop den och lägger den i en påse. Då blir den ganska lätt att stuva undan...
#11 - 22 januari 2005 11:09
[QUOTE=Karon]Kan ju bli riktigt avancerat det här ;)[/QUOTE]

Ha,Ha,Ha....Du kan få hoppa över min ribba när du vill !
Hälsn. Jonas Gardell :-)
#12 - 22 januari 2005 11:27
[QUOTE=Håven]Byt fruga![/QUOTE]

Hehe.. Hon är ganska nyligen införskaffad så det kan nog bli ett problem eftersom hon kom utan "bytesrätt".
"Öppet köp" på frugor kanske kan vara en affärsidé :)

Känns lättare att hitta ett nytt sätt att förvara slangar hur som helst.
#13 - 22 januari 2005 20:13
Jag använder en slangvinda där jag vevar upp bägge slangarna parallellt... funkar skapligt, även om det kan bli lite väl mycket "afrokrull" på den delen av slangen som varit längst in. När man väl har slangen på vindan är det lättare att "ställa undan" den på lämpligt ställe...
#14 - 22 januari 2005 20:55
[QUOTE=Geezer]
Du använder helt fel slang till ändamålet! En ½tum´s slang för avsugning och påfyllning rekomenderar jag (minimum)till ett akvarium större än 100L.[/QUOTE]
Det finns tryckluftslangar med innerdiameter på 10 mm att köpa. En sådan har jag själv använt och duger utmärkt att använda vid vattenbyten. Fördelen med denna typ av slangar är att de inte viker sig så lätt som vanliga trädgårdslangar, åtminstone de av billigare kvalitet.

F.ö. förvarar jag min slang på en slangvinda för trädgårdsbruk (vit plastöverdragen metall-sak) i badrummet. Stör inte alls.
#15 - 22 januari 2005 21:28
Oftast brukar jag bara släppa ner slangen på golvet där jag råkar befinna mej men om möjligt sparka in den i ett hörn eller under akvariehyllan så jag inte snubblar på densamma. :)
Hänger man upp den brukar det ofta droppa vatten ur den vilket jag inte tycker om. [xx(]
Vad gäller storleken så kör jag halvtum på småburkarna men har en ganska styv 3/4-tum att ta till om det skall gå undan. :D
#16 - 23 januari 2005 14:15
Jag gillar inte vare sig vattendroppet eller att ha den liggande...
Nu har jag källarvåning och där hänger slangen på 2 kraftiga spikar- den del som ska upp till akvariet på spiken närmast trappen, den som bara ska till tvättstugan på den inre spiken.
Droppet löser sig självt när jag först rullar ihop "akvariedelen" av slangen, med tvättstugedelen i avloppet - sen lyfta den delen tills man är i tvättstugan och därefter rulla ihop den.
Men varför ha 2 slangar?
#17 - 23 januari 2005 15:04
3/4 tum-slangen suger alldeles för kraftigt för slamsugning av småburkarna.
Det säjer bara slurp så följer det mesta, även fisk med.
Så för småburkarna får man ta till 1/2 tum-slangen och det går ju ganska fort ändå eftersom burkarna inte är ssk stora.
#18 - 23 januari 2005 15:31
[QUOTE=erikthur]3/4 tum-slangen suger alldeles för kraftigt för slamsugning av småburkarna.
Det säjer bara slurp så följer det mesta, även fisk med.
Så för småburkarna får man ta till 1/2 tum-slangen och det går ju ganska fort ändå eftersom burkarna inte är ssk stora.[/QUOTE]

Ja- det förstod jag, - men inte som Morhpide skrev; "Vattenbyten görs varje vecka med hjälp av en slang för påfylning och en för avtappning."

Jag använder en och samma slang- för och nackdelar med det?
(För egen del är nackdelen uppenbar, snälla! inte 15meter slang till!! Då blir jag och fiskarna utslängda, av han- mannen i huset... Inte såå lyckat nu i minus 15* ;) )
#19 - 23 januari 2005 17:22
[QUOTE=Leia]Jag gillar inte vare sig vattendroppet eller att ha den liggande...
Nu har jag källarvåning och där hänger slangen på 2 kraftiga spikar- den del som ska upp till akvariet på spiken närmast trappen, den som bara ska till tvättstugan på den inre spiken.
Droppet löser sig självt när jag först rullar ihop "akvariedelen" av slangen, med tvättstugedelen i avloppet - sen lyfta den delen tills man är i tvättstugan och därefter rulla ihop den.
Men varför ha 2 slangar?[/QUOTE]

Det finns fler anledningar till att jag har två slangar.
Först och främst måste jag nog säga att jag själv idag endast har kar där växterna står i fokus.
Jag tappar av vatten, samtidigt som jag fyller på.
Under tiden är filter odyl igång och jag trimmar växter, "fluffar" till dem och när jag är klar så har jag fått ett trimmat och ordninggjort kar med klart vatten.
Denna metod är även guld om man drabbas av svävalger odyl. Då låter man helt enkelt karet stå på detta sätt och så går man dit och "rör om" lite då och då tills vattnet är helt klart.

När jag bakåt i tiden endast körde ciklider i "stenmiljö" och ett fåtal växter så hade jag endast en slang. Just när man jobbar med växtkar så upplever jag det mycket enklare med dubbla slangar.
#20 - 23 januari 2005 19:00
Jag har två slangar eftersom jag har 9 akvarier med en sammanlagd volym av närmare två kubik... Därför fyller jag gärna upp det först tömda karet samtidigt som jag tömmer nästa... annars skulle det ta en evighet att byta 6-700 liter vatten varje vecka.
#21 - 28 januari 2005 21:21
mina slangar brukar få hänga utsträkta över duschdrapperistången över natten då jag använt dem, sen rulas de ihopa o slängs under akvariet. Jag har en 12-15 meter av den där "tjusiga" gröna siliconslangen 16/22 som är mer eller mindre standard att man byter till när man kör fluval (efter vad jag förstått i alla fall, jag kör alltid på den här, lätthanterlig)

Eftersom jag inte gillar slabbandet mer än nån annan så har jag en extra fluval dubbelkran, så att jag kan stänga av pumparna, koppla på slangen på utgående vatten, slå på pumparna, o pumpa ut lämplig mängd vatten. sen stängs pumparna av, slangen flyttas till pumparnas insug (och pumparnas ut kopplas tillbaka till akvariet, än har jag aldrig glömt det, men det kommer nog en dag) sen e det bara till o fylla på o se glad ut... har funkat bra än så länge.pumpar tyvärr rätt mycket fortare än vad vatten som kommer in via kranen, måste sitta nån strypning där nånstans...

B!
#22 - 28 januari 2005 21:47
Jag blev tvungen att hämta en slang i förrådet häromdagen när jag "övergött" och rackars vad den spottade is !! Lååånga decimeterklumpar kom det ur den :)

Annons