Förvara tomt akvarium, hur rädda silikonet?

#1 - 6 april 2005 16:14
Jag har en arbetskamrat som ska förvara ett tomt akvarium i minst ett år, akvariet är ett Juwel panorama som är ca ett år gammalt. Hur skyddar man bäst silikonet från uttorkning... genom att ha lite vatten i och toppen på, för att få fukt... eller kan man skydda det på annat sätt???
#2 - 6 april 2005 16:20
Hmm.. Jag har förvarat ett 54-liters på en kallvind (alltså en vind som utsätts för nästan samma klimat som utomhus) i tio år. När jag sen kollade karet så var silikonet fortfarande "mjukt"..
#3 - 6 april 2005 16:47
Ett akvarium som jag fortfarande har igång limmades på slutet av 1970-talet förmodligen. Och stod tomt 1989-1994. Så något extra skydd för silikonet är troligen onödigt... :)
#4 - 6 april 2005 17:38
Jag tror att det bästa är att göra det rent och sedan inget mer, silikon används inte enbart under vatten och torkar inte ut.
Mitt 325-liters stod tomt i 5år utan problem.
#5 - 6 april 2005 17:45
Måste bara lite till.....

Jag tror att detta är en "myt" eller gammal fakta som lever kvar sedan akvarium var kittade och inte skulle torka ut.
Eventuellt kan denna sak även späs på av akvarium med mycket dålig silikon kvalité.
#6 - 6 april 2005 17:53
Det viktigaste är att akvariet inte står i sol ljus, Uv strålningen bryter ner det lite (siliconet), det är nog det enda förövrigt som kan bryta ner silicon...
/Lasse
#7 - 6 april 2005 20:54
Okidok, tack ska ni ha för det! Jag säger till honom att förvara det svalt och mörkt då....

Annons