förvara framtida akvarievatten?

#1 - 21 januari 2008 10:21
Vad jag förstår, så ska man låta vattnet stå ett par dagar innan man använder det, stämmer det? jag föreställer mig att man häver upp vatten en vecka i t.ex. ett spann i förväg, sedan när det är dags att byta 25% av vattnet i akvariet, så tar man det vatten man hällde upp en vecka innan i spannet?
#2 - 21 januari 2008 10:39
Man kan göra så men man behöver i normalfallet inte det. Dock måste man ha någon form av cirkulation i behållaren, då stillastående vatten snabbt blir dåligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 21 januari 2008 11:17
Temeraire skrev:
Vad jag förstår, så ska man låta vattnet stå ett par dagar innan man använder det, stämmer det? jag föreställer mig att man häver upp vatten en vecka i t.ex. ett spann i förväg, sedan när det är dags att byta 25% av vattnet i akvariet, så tar man det vatten man hällde upp en vecka innan i spannet?

99% (inklusive mig själv) gör inte så, men om man nu ändå vill göra så skall vattnet cirkulera som Petnym skriver
#4 - 21 januari 2008 11:27
Jag slår upp vatten i dunkar med kork på till småkaren. Eventuellt klor hinner i alla fall dunsta och fiskar, räkor och växter ser ut att trivas... vattnet hinner då även få rumstemperatur utan att jag behöver använda vatten från varmvattenkranen.

Jag förstår att Kjell inte gör så i sitt stora kar :D
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 21 januari 2008 11:39
patdah skrev:
Jag slår upp vatten i dunkar med kork på till småkaren. Eventuellt klor hinner i alla fall dunsta och fiskar, räkor och växter ser ut att trivas... vattnet hinner då även få rumstemperatur utan att jag behöver använda vatten från varmvattenkranen.

Jag förstår att Kjell inte gör så i sitt stora kar :D

Hur kan det dunsta om du har kork på;)
Som sagt - om du låter vattnet står se åtminstone till att du har cirkulatioon på det.
Bilagor:
#6 - 21 januari 2008 11:43
Hur kan det dunsta om du har kork på;)

Jag fyller aldrig ända upp... och mängden klorgas från vattnet expanderar ju inte så speciellt mycket så den får plats utan problem :) Vattnet är i alla fall tempererat och det ser jag som det viktiga för mig och mina kar.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 21 januari 2008 12:45
patdah skrev:
Jag fyller aldrig ända upp... och mängden klorgas från vattnet expanderar ju inte så speciellt mycket så den får plats utan problem :) Vattnet är i alla fall tempererat och det ser jag som det viktiga för mig och mina kar.

Man kan ha 2 sorters klor
1/ Den vanliga som man kan lufta ut. Detta kan man antingen göra genom att fylla på vattnet under högt tryck så att vattnet som fylls på "piskas" i, eller genom att man har det i en behållare där vattnet cirkulerar. Det är dock extremt ovanligt att man i Sverige har så mycket klor i vattnet att denna typ av klorering är farlig.
2/ Ammoniumsulfat tillsätts vilket bildar kloraminer och detta går inte att lufta ut.

Men OK har man det stående i en behållare så tempereras åtminstone vatten som du skriver, men å andra sidan så funkar det utmärkt att för åtminstone 95% av alla att använda varmvattnet;)
#8 - 21 januari 2008 13:48
Känns onödigt att förbereda vattnet i annat fall än om man behöver justera det för vattenvärdenas skull innan delvattenbytet.

Kloraminet tror jag man kan ta bort med lite askorbinsyra, rätta mig om jag har fel, korrekt dosering känner jag ej till.

De allra flesta kommunala vatten i vårt avlånga land är nog tillräckligt bra (för det mesta iaf) för att användas som det är direkt ner i karet när det gäller delvattenbyte. Ett större problem är väl dess egenskaper (mycket mjukt) på vissa håll, vilket kan innebära problem i vissa fall.

Att byta ex. 1/4 kan man göra med kallvatten åt de flesta fiskar, då undvikar man de problem som kan vara på varmvattensidan (koppar).
#9 - 21 januari 2008 13:49
Natriumtiosulfat fungerar för att binda/neutralisera klor.
Dosering vet jag inte.
Askorbinsyra mer känd som c vitamin sägs också binda klor.
C vitamin är en känd antioxidant som är verksam i organismer mot fria radikaler. Syreatomen (inte syrgas!) samt kloratomen är fria radikaler
Dosering om någon vill prova 5-10 gram till 1000 l vatten, men man bör testa med en klor test om man vet att det är klor i vattnet.
#10 - 21 januari 2008 14:50
En teoretisk fundering:

Om man då använder vit C som radikalupptagare, borde inte det också koppla ihop/förstöra de fria syreatomer som också finns i vattnet? Vattnet borde ju isf bli syrefattigt såväl som klorfritt? (om man hårddrar det hela och pytsar tillräckliga mängder av vit C för att alla radikaler ska kunna oxidera, vilket man givetvis inte gör i verkligheten)
#11 - 21 januari 2008 18:50
Rådet om att ha vattnet stående några dagar innan användning och då med genomluftning har några år på nacken och var aktuell när i stort sett all klorering bestod av tillsatt klorgas/klordioxid. På detta sätt fick man ett klorfritt vatten. Nu för tiden kloreras det på många ställen genom att klorgas/klordioxid sätts in i vattnet samtidigt som man tillsätter ammiumsulfat. då bildas kloraminer som inte låter sig luftas bort så lätt. de neutraliseras istället av något vattenberedningspraparat (som ofta innehåller just natriumtiosulfat som Kramfors använder) eller askorbinsyra (vitamin C). Ett kryddmåyy askorbinsyra till hundra liter vatten brukar räcka.

Om du känner dig trygg med att lagra vattnet några dagar - gör det men du bör lufta eller ha cirkulation i det. Men man behöver/funkar inte att göra så idag för att bli av med kloret.

Ize - du får skilja på syrgas (O2) och en fri syreradikal (O). Den senare skall du inte ha för mycket av i akvariet :), däremor syrgas (O2) är bra att ha. C-vitamin förstör inte O2, bara neutraliserar den fria syreatomen O.

MVH Lasse
#12 - 21 januari 2008 19:05
Lasse skrev:
Ize - du får skilja på syrgas (O2) och en fri syreradikal (O). Den senare skall du inte ha för mycket av i akvariet :), däremor syrgas (O2) är bra att ha. C-vitamin förstör inte O2, bara neutraliserar den fria syreatomen O. MVH Lasse

. o 0 (Och nu glider vi in på syra-baskemin som jag erkänner att jag har rätt luftiga minnen av)

Syrgas är ju en hyfsat stabil gas men spjälkas den inte också under påverkan av askorbinsyrans vätejoner? Askorbinsyran är inte heller en lika stark som t ex citronsyran men den är ju ändå rätt så potent i sin oxidation? Eller är jag helt ute och cyklar?

För om jag inte minns fel så slutar inte en syra sin oxidationspåverkan förrän alla "extra" vätejoner har reagerat och tagit slut. Visserligen borde det ju finnas rejält med fria joner i vattnet som vätet kan reagera om man inte använder destvatten(vilket man inte gör.. ) och på så sätt neutraliseras askorbinsyran innan den börjar ge sig på stabila syrgasmolekyler..

Heh.. ibland svarar man på sina egna frågor bara genom att fortsätta tänka :D Om det blev rätt är en helt annan sak..
#13 - 21 januari 2008 19:09
är verkligen cvitamin en antioxidant
#14 - 21 januari 2008 19:12
Oh yes! Likaså E-vitamin (som man t ex använder till att konservera fetter och oljor)
#15 - 21 januari 2008 20:02
Kan bara kort konstatera att detta med att oroa sig för klor i vattenledningsvattnet är onödigt idag när vi har så pass bra vatten i vårt (kran)vattensystem på de flesta orter här i landet, bara fyll på och var glad! Krångla inte till det i onödan......
#16 - 22 januari 2008 06:48
Men OK har man det stående i en behållare så tempereras åtminstone vatten som du skriver, men å andra sidan så funkar det utmärkt att för åtminstone 95% av alla att använda varmvattnet;)

Absolut, och på 60-talet var det nyttigt att röka ;)

Det går att skämta bort allt... till 50-literskar går det dock inte åt så fasligt mycket vatten och jag har just nu bara två sånna småkar igång och då ser jag det inte som ett problem att hela tiden ha 30 liter vatten ståendes i dunkar... det är dessutom ganska praktiskt att ha det så ifall det kommer ett längre strömavbrott så vi i alla fall kan borsta tänderna och koka lite kaffe utan att behöva ta vatten från toaletten ;)

Nu har jag iof startat upp mitt första lowtech/walstad och inser att jag kommer byta ut botten i alla mina kar och då försvinner "problemet" med veckovis vattenbyte.
#17 - 22 januari 2008 08:02
Jag brukar låta min hinkar stå en dag för att de ska bli rumstempererade helt enkelt. Då spar man varmvatten!
#18 - 22 januari 2008 08:44
MattiasL skrev:
Jag brukar låta min hinkar stå en dag för att de ska bli rumstempererade helt enkelt. Då spar man varmvatten!

Går oftast bra med kallvaten vid delvattenbyte, det sänker temperaturen minimalt (om man inte gör stort byte)
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 22 januari 2008 09:15
patdah skrev:
Absolut, och på 60-talet var det nyttigt att röka ;)

Det går att skämta bort allt... till 50-literskar går det dock inte åt så fasligt mycket vatten och jag har just nu bara två sånna småkar igång och då ser jag det inte som ett problem att hela tiden ha 30 liter vatten ståendes i dunkar... det är dessutom ganska praktiskt att ha det så ifall det kommer ett längre strömavbrott så vi i alla fall kan borsta tänderna och koka lite kaffe utan att behöva ta vatten från toaletten ;)

Nu har jag iof startat upp mitt första lowtech/walstad och inser att jag kommer byta ut botten i alla mina kar och då försvinner "problemet" med veckovis vattenbyte.

Poängen med mitt inlägg är väl mest att jag inte tycker att man skall göra akvariehobbyn krångligare än den är genom att göra saker som är helt onödiga.
OK, har man ett 50-liters kar så blir det i och för sig bara minimalt med onödigt merarbete så då kan det ju kvitta, men det finns ju rätt många som har större och då blir det en himla massa onödigt extraarbete.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 22 januari 2008 09:18
MattiasL skrev:

Rumsvärme är inte heller gratis och för att höja temperaturen på vattnet i hinkarna så går det åt mer energi till att värma upp rummet.
Så ok, du sparar varmvatten men inte energi (förutsatt att du inte har bergvärme eller liknande).
#21 - 29 januari 2008 20:07
Varför säger då en del och varför står det i böcker att man inte ska ta vatten direkt från kranen? hur ska man då göra om man inte får ta vatten direkt från kranen för att hälla i akvariet? man kan ju inte trolla fram rumstemperaturvatten direkt där klor mm försvunnit, eller?
#22 - 21 februari 2008 15:57
En del säger att man ska låta vattnet stå i några dagar så att klor och annat försvinner, men ni säger att man inte ska göra det?
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 21 februari 2008 16:10
Temeraire skrev:
Varför säger då en del och varför står det i böcker att man inte ska ta vatten direkt från kranen? hur ska man då göra om man inte får ta vatten direkt från kranen för att hälla i akvariet? man kan ju inte trolla fram rumstemperaturvatten direkt där klor mm försvunnit, eller?

I regel så handlar det i så fall om utländska akvarieböcker som har direktöversatts till svenska och denna fregel kan ju ha gällt för det land där boken skrevs.
Så står det nämligen inte i några moderna akvarieböcker
#24 - 21 februari 2008 18:29
Så jag kan släppa i fiskar i nyupphällt kranvatten?
#25 - 21 februari 2008 18:45
nej men du kan fylla på med tempererat kranvatten vid ett delvattenbyte..
#26 - 23 februari 2008 06:54
Varför har jag då läst någonstans i forumet att man ska låta vattnet stå typ en vecka så att klor och annat försvinner och så att det får rumstemperatur?

Så jag kan göra följande:

Efter att ha fullt inrett akvariet med allt, växter, grus osv.. så kan jag hälla i vatten direkt från kranen och sedan när det är klart lägga i fiskarna direkt?
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 23 februari 2008 08:41
Temeraire skrev:
Varför har jag då läst någonstans i forumet att man ska låta vattnet stå typ en vecka så att klor och annat försvinner och så att det får rumstemperatur?

Därför att det är en gammal myt att man skall göra så - det finns massor av myter i denna hobby

Efter att ha fullt inrett akvariet med allt, växter, grus osv.. så kan jag hälla i vatten direkt från kranen och sedan när det är klart lägga i fiskarna direkt?

Om man kan lägga i fiskar direkt beror på vilket kranvatten du har, men i regel kan man åtminstone lägga i några få fiskar dagen efter. Dock bara några få, beroende på att man inte har någon biologisk balans i ett akvarium. Men detta är en helt annan fråga som inte har med denna fråga att göra
#28 - 23 februari 2008 09:28
Tack så mycket :)

Annons