Temeraire skrev:Vad jag förstår, så ska man låta vattnet stå ett par dagar innan man använder det, stämmer det? jag föreställer mig att man häver upp vatten en vecka i t.ex. ett spann i förväg, sedan när det är dags att byta 25% av vattnet i akvariet, så tar man det vatten man hällde upp en vecka innan i spannet?
patdah skrev:Jag slår upp vatten i dunkar med kork på till småkaren. Eventuellt klor hinner i alla fall dunsta och fiskar, räkor och växter ser ut att trivas... vattnet hinner då även få rumstemperatur utan att jag behöver använda vatten från varmvattenkranen.
Jag förstår att Kjell inte gör så i sitt stora kar :D
Kjell Fohrman skrev:Hur kan det dunsta om du har kork på;)
patdah skrev:Jag fyller aldrig ända upp... och mängden klorgas från vattnet expanderar ju inte så speciellt mycket så den får plats utan problem :) Vattnet är i alla fall tempererat och det ser jag som det viktiga för mig och mina kar.
Lasse skrev:Ize - du får skilja på syrgas (O2) och en fri syreradikal (O). Den senare skall du inte ha för mycket av i akvariet :), däremor syrgas (O2) är bra att ha. C-vitamin förstör inte O2, bara neutraliserar den fria syreatomen O. MVH Lasse
Kjell Fohrman skrev:Men OK har man det stående i en behållare så tempereras åtminstone vatten som du skriver, men å andra sidan så funkar det utmärkt att för åtminstone 95% av alla att använda varmvattnet;)
patdah skrev:Absolut, och på 60-talet var det nyttigt att röka ;)
Det går att skämta bort allt... till 50-literskar går det dock inte åt så fasligt mycket vatten och jag har just nu bara två sånna småkar igång och då ser jag det inte som ett problem att hela tiden ha 30 liter vatten ståendes i dunkar... det är dessutom ganska praktiskt att ha det så ifall det kommer ett längre strömavbrott så vi i alla fall kan borsta tänderna och koka lite kaffe utan att behöva ta vatten från toaletten ;)
Nu har jag iof startat upp mitt första lowtech/walstad och inser att jag kommer byta ut botten i alla mina kar och då försvinner "problemet" med veckovis vattenbyte.
MattiasL skrev:Jag brukar låta min hinkar stå en dag för att de ska bli rumstempererade helt enkelt. Då spar man varmvatten!
Temeraire skrev:Varför säger då en del och varför står det i böcker att man inte ska ta vatten direkt från kranen? hur ska man då göra om man inte får ta vatten direkt från kranen för att hälla i akvariet? man kan ju inte trolla fram rumstemperaturvatten direkt där klor mm försvunnit, eller?
Temeraire skrev:Varför har jag då läst någonstans i forumet att man ska låta vattnet stå typ en vecka så att klor och annat försvinner och så att det får rumstemperatur?
Efter att ha fullt inrett akvariet med allt, växter, grus osv.. så kan jag hälla i vatten direkt från kranen och sedan när det är klart lägga i fiskarna direkt?