Forumregler angående postandet av bilder.

#1 - 3 januari 2005 22:49
Så här står det i reglerna.
"
13/ Storlek på foton
Man kan lägga in hur stora foton som helst i forumet, men för att forumet skall vara lättöverskådligt så tillåter vi enbart foton som är maximalt 400 x 400 pixlar. Större foton kommer att plockas bort.
"

Hur går detta ihop? Man kan lägga in hur stora bilder som helst i forumet men allt över 400*400 pixlar plockas bort... ???
Om det där stämmer rent ordagrant så blir denna funktion oanvändbar för mig, jag har inte en enda bild som endast är 400 pixlar i bredd, detta betyder att jag antingen skulle tvingas förminska samtliga bilder jag vill posta på forumet eller tvingas länka till bilderna precis som tidigare.
Varför går det inte att göra som på alla amerikanska forum? Där kan man utan problem posta bilder som är runt 800 pixlar i bredd och fortfarande så slipper man scrolla åt sidan vid en skärmupplösning på 1024*768.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 januari 2005 08:21
Vi la in denna regel för att vi testade med större bilder under testperioden och det allmänna omdömet var att de tog för stor plats så att det blev fult samt att risken var att det också skulle ta upp för mycket datautrymme, därför gjorde vi så här. Vi får väl testa under en period hur det funkar sen får vi se

Det finns ju också alltid möjligheten att lägga in fotot i Zoopets fotoarkiv för Goldmedlemmar - lägga in mellanstorleken i forumet och sedan är är det ju bara att klicka på fotot så blir det i fullformat
#3 - 4 januari 2005 08:37
Själv funderade jag lite på den där diskussionen vi hade tidigare om vilken typ av bilder man fick lägga in... Om man har en särdeles snygg väderbild t.ex. - får man lägga in den under goo-goo tråden? Eller är det endast akvarierelaterade bilder som gäller? Å tredje sidan bor jag precis vid Vättern och där finns det ju både vatten och fisk :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 januari 2005 09:48
Tanken med Goldarkivet är ju att det skall vara akvarierelaterade foton - så om dina akvariefiskar kommer från Vättern är det OK;)

Men som det står - någon enstaka annan bild är OK
#5 - 4 januari 2005 10:58
Det blir till att gå ut och fånga en gädda då ;) Undrar vad mina små söta kubotai säger då? *om dom nu hinner säga något*
#6 - 4 januari 2005 11:05
[QUOTE=Kjell Fohrman]Det finns ju också alltid möjligheten att lägga in fotot i Zoopets fotoarkiv för Goldmedlemmar - lägga in mellanstorleken i forumet och sedan är är det ju bara att klicka på fotot så blir det i fullformat[/QUOTE]Jo fast grejen är att jag gärna postar en stor mängd bilder om möjligheten finns och det känns onödigt att skräpa ner zoopetservern om det inte är nödvändigt då jag även lägger upp allt i mitt eget bildgalleri. Fördelen med att kunna posta bilder med en bredd på 800 pixlar är att jag skulle kunna direktlänka till bilderna i bildgalleriet och på så sätt göra så att forumbesökarna slipper klicka på en massa länkar samtidigt som det inte dyker upp 30 nya "identiska" jaguarciklidbilder per vecka i medlemmarnas bilder på zoopet. 400 pixlar känns i alla fall väldigt ynkligt, det fungerar ju på andra forum med större bilder, ibland får man scrolla lite i sidled men oftast så ser det ut som i tråden nedan.
http://forums.waterwolves.com/index.php?showtopic=75029&hl=

Annons