Förtvivlad - bräckvattensakvarist trist

#1 - 31 mars 2003 15:10
Hej !

Ny akvarist tycka livet är trist. Jag är förtvivlad för jag tycker jag har provat det mesta för att få bukt med hög nitrithalt i mitt 60 liters bräckvattensakvarium, som jag införskaffade för 2 månader sedan. Har nu bara 3 stackars fiskar kvar av 8 från början (en sprutfisk, 2 kulfiskar). Har följt instruktionen från Zoo-affären att ha 0.5 dl havssalt i. Kan det vara salthalten som är "boven" - fel salt, fel proportion?? PH ska vara runt 8 och det är det. Har provat allt annat : matat mindre, bytt foder, har bra Fluval-pump, har bytt vatten både helt och delvis, har tillsatt biologiska bakterier av olika märken dessutom, men det hjälpte inte. Har inga växter i akvariet då zoo-affären sa att de inte tål bräckvatten. Det skulle vara enkare med bräckvatten fick jag höra.. Jag känner mig som en mördare och ger snart upp. Snälla kunniga människor hjälp!
LENA
#2 - 31 mars 2003 15:20
man kan inte ha i vilket salt som helst... kolla i en välsorterad akavrie butik... där får du garanterat hjälp.... du måste ha special salt till akavrier
#3 - 31 mars 2003 15:41
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej !

Ny akvarist tycka livet är trist. Jag är förtvivlad för jag tycker jag har provat det mesta för att få bukt med hög nitrithalt i mitt 60 liters bräckvattensakvarium<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

1) Nej, saltet bör inte innehålla nitrit. Ja, man kan vända vanligt bordssalt till bräckvattensakvarier.
2) Hög nitrithalt tyder på att du har lite halvdassig filtrering - vad har du för pumpar och filter?
3) Hur vet du att du har hög nitrithalt? Luktar vattnet, mår fisken dåligt - eller har du nåt testkit som säger det?
4) Hur länge har ditt akvarium varit igång? Tillsätter du nånting förutom salt till vattnet? Har du medicinerat nyligen?

#4 - 31 mars 2003 16:58
Jag är också nybörjare på bräck (sedan 2 mån). Har precis blivit av med skyhöga nitritvärden som kom trots att gammalt akvarievatten och ett inkört filter användes när jag startade upp. Min teori är att sötvattensfloran av bakterier inte tål saltet och att man får låta det ta den tid det tar innan en ny flora har bildats. Vad gäller din handlares råd så tycker jag att ½ dl salt på 60 l låter i underkant - jag häller i minst ½ dl/10 l vatten vid vattenbyten för att få en salthalt på 0,05%. Vidare finns det växter som tål bräck - titta i växtarkivet. Jag har javaormbunke och fredskalla i mitt och de har klarat sig så långt. Det verkar f.ö. omöjligt att hitta bra litteratur om bräck. En länk som är bra (tror jag som amatör) är http://www.wetwebmedia.com/BrackishSubWebIndex/BrackishSubWebIndex.htm
#5 - 31 mars 2003 17:45
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej !

Ny akvarist tycka livet är trist. Jag är förtvivlad för jag tycker jag har provat det mesta för att få bukt med hög nitrithalt i mitt 60 liters bräckvattensakvarium<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

1) Nej, saltet bör inte innehålla nitrit. Ja, man kan vända vanligt bordssalt till bräckvattensakvarier.
2) Hög nitrithalt tyder på att du har lite halvdassig filtrering - vad har du för pumpar och filter?
3) Hur vet du att du har hög nitrithalt? Luktar vattnet, mår fisken dåligt - eller har du nåt testkit som säger det?
4) Hur länge har ditt akvarium varit igång? Tillsätter du nånting förutom salt till vattnet? Har du medicinerat nyligen?

<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
2) Pumpen heter Fluval 2, det är ett skumfilter i som sägs vara biologisk process i (har inte infobladet här just nu)
3) först luktade illa, fisk dog, och då försökte jag hitta lösningar och köpte en massa olika tester. köpte bla testkit för nitrithalter och som visar att vattnet rusar upp i nitritnivåer redan efter ett dygn.
4)jag har haft akvariet i ca 2 månader men har bytt vatten ofta, ca en gång i veckan eller mer. Har aldrig medicinerat.
#6 - 31 mars 2003 17:46
Jag är också nybörjare på bräck (sedan 2 mån). Har precis blivit av med skyhöga nitritvärden som kom trots att gammalt akvarievatten och ett inkört filter användes när jag startade upp. Min teori är att sötvattensfloran av bakterier inte tål saltet och att man får låta det ta den tid det tar innan en ny flora har bildats. Vad gäller din handlares råd så tycker jag att ½ dl salt på 60 l låter i underkant - jag häller i minst ½ dl/10 l vatten vid vattenbyten för att få en salthalt på 0,05%. Vidare finns det växter som tål bräck - titta i växtarkivet. Jag har javaormbunke och fredskalla i mitt och de har klarat sig så långt. Det verkar f.ö. omöjligt att hitta bra litteratur om bräck. En länk som är bra (tror jag som amatör) är http://www.wetwebmedia.com/BrackishSubWebIndex/BrackishSubWebIndex.htm
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Tusen tack snälla rara.
#7 - 31 mars 2003 17:59
Om du har 60 liters kar med 8 fiskar och fluval 2 så har du både överbefolkat och för liten filteryta. Oavsett vad handlaren säger så är bräckvattenfisk inte lättare tvärt om, pumpen är inte tillräcklig och du har för mycket fisk. Vad det gäller saltet så tror jag inte det bär skulden. Efter att ha sett en nitrit topp i saltvattens kar så tror jag att topparna blir större vid mer salt. Detta borde i sådana fall vara pga nerbrytningsbakterierna som man inte får med saltet och som inte finns naturligt i kranvattnet( de som finns där dör av saltet). Detta är anledningen till att saltvattensakvarister använder sk levande sten. Mitt tips till dig är: Släng ut det du har och börja om från början. Med nytt filter och en nitrit test kommer du långt. När karet har mognat dvs nitrit=0 så köper du en black molly, denna får vara försökskanin. När fisken kommer i så kan det hända att du får en liten nitrit topp, detta är fullt normalt. När nitrit =0 nästa gång så kan du ta ut blackmollyn och sätta i någon annan fisk. Sprutfisk och kulfisk blir inte aktuella efterssom dom blir alldeles för stora för ditt kar. 2-4 mindre fiskar borde funka, men bara en åt gången.
MVH
Magnus
#8 - 31 mars 2003 18:01
2) Pumpen heter Fluval 2, det är ett skumfilter i som sägs vara biologisk process i (har inte infobladet här just nu)
3) först luktade illa, fisk dog, och då försökte jag hitta lösningar och köpte en massa olika tester. köpte bla testkit för nitrithalter och som visar att vattnet rusar upp i nitritnivåer redan efter ett dygn.
4)jag har haft akvariet i ca 2 månader men har bytt vatten ofta, ca en gång i veckan eller mer. Har aldrig medicinerat.

Fluval2 har en kapacitet på 360 liter/timme, vilket borde vara tillräckligt för ett 60.
Att det luktar etc tyder på antingen överutfodring, för mycket fisk, eller, som Cecilia säger, att de 'goda' bakterierna dött. Det var f.ö. därför jag frågade om du använt medicin, det dödar filterbakterierna.

Man måste ta det lugnt med utfodringen i bräckt och salt vatten, liksom med antalet fisk, eftersom allt ruttnar mycket snabbare i salt än i sött vatten.

Tills vidare kan du göra stora regelbundna vattenbyten, 25-50% om dagen kanske, tills dina bakterier kommit igång - dvs vattnet slutar lukta, nitrithalten försvinner. Sen kan du långsamt börja ha i ny fisk.

Bry dig inte om att ha i mer "bakterie-starters" - de gör ingen nytta. Det enda man säkert vet om nitrifiering/denitrifiering i bräckt och salt vatten är att Nitrosomonas och Nitrobacter, de bakterier som är i de där kiten, inte är inblandade. De gör ingenting utom bidrar till övergödningen av akvariet. Om du däremot kan få tag i lite grus eller liknande från ett inkört bräckvattensakvarium, kan det hjälpa att starta dina bakterier igen.
#9 - 31 mars 2003 18:35

Fluval2 har en kapacitet på 360 liter/timme, vilket borde vara tillräckligt för ett 60.

Varför fokusera på pumpkapaciteten? Det är inte i cirkulationshastigheten problemet ligger utan i filterstorleken. Om du inte har tillräcklig filterkapacitet så kvittar det hur stora pumpar du har. Ett billigt sätt är att köpa blå filtermatta och stänga in filtret i. Jag själv förespråkar ytterfilter och gärna med intervall. Man måste fokusera på den biologiska nedbrytningen i bräckvatten.
I övrigt så instämmer jag helt i Mikes inlägg .
MVH
Magnus
#10 - 31 mars 2003 19:03

Varför fokusera på pumpkapaciteten? Det är inte i cirkulationshastigheten problemet ligger utan i filterstorleken.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det är riktigt. Min tanke var att om man har bra cirkulation så får man dels in mer syre i vattnet, dels blir allt i hela akvariet "filter" - bakterier på alla ytor (varje sandkorn, växtblad...) kan jobba, eftersom syre och näringsämnen rörs runt bättre. I övrigt håller jag med om att ytterfilter med bra filtermaterial är svårslagna när det gäller nitrifieringen.

#11 - 31 mars 2003 19:03
Är inte det ett för litet akvarium för sprutfisk eller?

Lycka till!!!

Med akvaristiska hälsningar //Mert
#12 - 31 mars 2003 20:37
Citat:
"Man måste ta det lugnt med utfodringen i bräckt och salt vatten, liksom med antalet fisk, eftersom allt ruttnar mycket snabbare i salt än i sött vatten."
Hur kommer det sig? Har de "onda" bakterierna övertaget?
Undrar Cecilia (som ju inte har hittat någon litteratur om bräck!)

#13 - 31 mars 2003 21:25
Citat:
"Man måste ta det lugnt med utfodringen i bräckt och salt vatten, liksom med antalet fisk, eftersom allt ruttnar mycket snabbare i salt än i sött vatten."
Hur kommer det sig? Har de "onda" bakterierna övertaget?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jag vet inte riktigt säkert, och kanske det inte alls är sant, men det är mitt bestämda intryck. Jag har funderat om det kanske beror på det det högre pH't, att det finns en massa joner tillgängliga för bakterierna, eller om det kanske helt enkelt finns fler bakterier som lever i saltvatten. Det är inte alls bara dåligt heller, man vill ju att stuff skall försvinna, men det blir lätt 'toppar' av ammoniak eller nitrat när nedbrytningen går snabbt.
#14 - 1 april 2003 06:26
Är inte det ett för litet akvarium för sprutfisk eller?

Alldeles riktigt Mert, zoopet rekomenderar minst 250 liter. Själv så skulle jag inte hålla dom i mindre än 500 liter efterssom man gärna vill ha lite luft i karet så att fisken får en schans att spruta vilket är dens naturliga beteénde.
Jag vet inga bräckvattensfiskar som trivs i så små vattenmängder. Men om Fina fisken vill ha sötvatten i burken så rekomenderar jag kampfisk, molly, guppi, ottocinclus och dvärgpansarmal. Men som sagt, var försiktig med överbefolkning, det kan hända (och händer alltför ofta) även i sötvatten.
MVH
Magnus
#15 - 1 april 2003 06:58
Kan inget om bräckvatten men råkade se ordet dvärgpansarmal. De tål så vitt jag vet inget salt alls så välj något annat.
#16 - 1 april 2003 07:23
Det är mycket svårt att ha ett bräckvattenakvarium på bara 60 liter. Det är jättesvårt att få någon balans i så lite vatten. Till bräckvatten funkar biologiska filter bäst (biobollar, makaroner, filtermatta...). Filtervolymen skall vara betydligt större än till sötvatten. Zeolit och aktivt kol är inte bra i bräckvattenfilter. Kan inte förklara detta kemiskt utan talar av egen erfarenhet.

Jag köper alltid marinsalt på akvarieaffären till mina akvarier. Tillsätter inget annat i kranvattnet än saltet.

Bräckvattenfiskar till 60 liter:
Black Molly, Poecilia sphenops http://www.zoopet.com/Akvarium/fisk.asp?NR=35
Humlafisk, Hypogymnogobius xanthozona http://www.zoopet.com/Akvarium/fisk.asp?NR=384
Pristella, Pristella maxillaris http://www.zoopet.com/Akvarium/fisk.asp?NR=479
Floridatandkarp, Jordanella floridae
Röd sötvattenskrabba, Sesarma bidens

Växter som går bra bräckvatten:
Aponogeton crispus http://www.zoopet.com/Akvarium/vaxt.asp?NR=39
Crinum-lök, Crinum thaianum http://www.zoopet.com/Akvarium/vaxt.asp?NR=10
Vattenpest, Egeria densa http://www.zoopet.com/Akvarium/vaxt.asp?NR=50
Jättehygrophila, Hygrophila corymbosa http://www.zoopet.com/Akvarium/vaxt.asp?NR=44
Javaormbunke, Microsorum pteropus http://www.zoopet.com/Akvarium/vaxt.asp?NR=59
Röd tigerlotus, Nymphae lotus "red" http://www.zoopet.com/Akvarium/vaxt.asp?NR=34

Fråga gärna om du vill veta mera.

//Annika
#17 - 1 april 2003 07:24
dvärgpansarmal är exempel på vilka fiskar man kan ha i 60 liters SÖTvattenskar. Hoppas att det framgår tydligt för alla andra, jag vill inte ha döda dvärgpansarmalar på mitt samvete.
MVH
magnus
#18 - 1 april 2003 13:32
Jag tycker att det är skitsnack om att corydoras inte tål Salt i vattnet det har inte mina visat tecken på när jag har hällt i en hal dl salt men men det kanske skiljer sig mellan artena jag har C.melini.

Lycka till!!!

Med akvaristiska hälsningar //Mert

Annons