<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
2) Pumpen heter Fluval 2, det är ett skumfilter i som sägs vara biologisk process i (har inte infobladet här just nu)
3) först luktade illa, fisk dog, och då försökte jag hitta lösningar och köpte en massa olika tester. köpte bla testkit för nitrithalter och som visar att vattnet rusar upp i nitritnivåer redan efter ett dygn.
4)jag har haft akvariet i ca 2 månader men har bytt vatten ofta, ca en gång i veckan eller mer. Har aldrig medicinerat.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Fluval2 har en kapacitet på 360 liter/timme, vilket borde vara tillräckligt för ett 60.
Att det luktar etc tyder på antingen överutfodring, för mycket fisk, eller, som Cecilia säger, att de 'goda' bakterierna dött. Det var f.ö. därför jag frågade om du använt medicin, det dödar filterbakterierna.
Man måste ta det lugnt med utfodringen i bräckt och salt vatten, liksom med antalet fisk, eftersom allt ruttnar mycket snabbare i salt än i sött vatten.
Tills vidare kan du göra stora regelbundna vattenbyten, 25-50% om dagen kanske, tills dina bakterier kommit igång - dvs vattnet slutar lukta, nitrithalten försvinner. Sen kan du långsamt börja ha i ny fisk.
Bry dig inte om att ha i mer "bakterie-starters" - de gör ingen nytta. Det enda man säkert vet om nitrifiering/denitrifiering i bräckt och salt vatten är att Nitrosomonas och Nitrobacter, de bakterier som är i de där kiten, inte är inblandade. De gör ingenting utom bidrar till övergödningen av akvariet. Om du däremot kan få tag i lite grus eller liknande från ett inkört bräckvattensakvarium, kan det hjälpa att starta dina bakterier igen.