Förtvivlad!

#1 - 3 juni 2004 20:21
Min sambos son fick ett akvarium i 9års present, 112 l komplett med ramp pump & värmare etc etc..vi fixade & donade & gjorde iordning akvariet & köpte sedan fiskar, 2 slöjstjärtar & en kampfisk samt 4 silverhajar & en goldennugget...2 av hajarna & nuggeten är nu döda..kampfisken ser slö ut..vad är fel?? känner mig helt värdelös, har aldrig haft fisk tidigare & vi har följt zoohandlarens råd..kan det vara pumpen som inte är nog bra? vattnet såg lite grumligt & trist ut efter bara ngn dag..försökte göra ett delvatten byte men det hjälpte ju föga..ååh..vad ska vi ta oss till?
#2 - 3 juni 2004 20:50
Är akvariet köpt från zoo eller är det hemma byggt? Om hemma byggt kan det vara så att någon har använt silikon som ej är avsett för akvarium. Men jag tror inte det är ert problem dock.

Såg fiskarna ut på något speciellt sätt innan de dog?
#3 - 3 juni 2004 21:10
Släppte ni ner alla fiskarna på en gång, så fort akvariet var i ordningställt? I sådana fall kan det vara en del av problemet. Det tar ett tag innan man fått till en bra biologisk balans i ett akvarium, och om man direkt släpper ned ett flertal fiskar kan det bildas nitrit (= väldigt farligt och giftigt för fiskarna). Man får inte ha för bråttom i början alltså!

Ett annat problem är att den kombination av fiskar som ni valt inte är den bästa. Till exempel är silverhajar är snabba och vill ha ett stort akvarium att simma runt i, medan kampfiskar är rätt stillsamma och trivs inte alls med att bli stressade av silverhajar.
#4 - 3 juni 2004 21:11
Hur länge var akvariet igång utan fiskar?
Hur länge innan fiskarna dog?

Övermatning?
Vattenvärden?
#5 - 3 juni 2004 21:15
Jag läser det som ni stoppat i mycket fisk samtidigt. Och då kan det bli nitritproblem som Millie säger.

Hur fungerade delvattenbytet? Hjälpte det något? Hur mycket vatten bytte ni?

Annons