Fortsättning på problemet...

#1 - 11 april 2008 21:17
Tjaba, har skrivit förut angående mitt nya kar... där 10 av 15 fiskar dog.

Nystartat akvarium var det då, efter detta har jag bytt 2/3delar vatten och då har 5st fembandsbarber överlevt. Men ändå efter en vecka till så är jag tvungen att byta typ 20 liter vatten (karet är 140l) för att dom ska må bra. Sedan har jag märkt att alla mina växter har fått bruna fläckar nästan på varje blad och dom är många.
Har pratat med zoo butik där jag köpte karet och då sa dom att jag skulle släppa in lite mera fisk. Då har dom rekommenderat 4st Black Molly och 6st koppartetra. Nu en dag senare så har 4st av koppartetrorna dött och mina Black molly sitter vid doppvermaren nästan hela tiden. Fembandsbarberna sitter typ i mitten av akvariet och rör sig knappt. Kvarvarande tetrorna sitter nästan vid sanden och är oxå stilla.
Har testat vattnet för Nitrit och Ph osv i två olika zoobutiker... ingen av dom sa att nått var fel.

Vad gör jag för fel då?

Imorgon ska jag köpa egna tester och kolla själv. Några andra tips??? Lite trist när man har köpt ett AquaStyle vägg akvarium som ser skitsnyggt ut men fiskarna dör liksom.. det var inte det som var meningen med akvariumet.

Tack på förhand / Darek
#2 - 11 april 2008 21:18
Här har ni första tråden och beskrivningen av vad som har hänt och hur jag har startat akvariet...

http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=117388
QardinalE
#3 - 11 april 2008 21:35
Hej
Oflyt med ditt nya akvarie.
Vad har du för inredning i det förutom grus och växter. Inget annat skräp (plast, rötter eller sånt tjafs) som kan släppa ifrån sig något?
#4 - 11 april 2008 21:38
QardinalE skrev:
Hej

Oflyt med ditt nya akvarie.

Vad har du för inredning i det förutom grus och växter. Inget annat skräp (plast, rötter eller sånt tjafs) som kan släppa ifrån sig något?

nope ingenting
#5 - 11 april 2008 21:44
vad har du lagt i gruset?
temp?
vad för filter och hur sköter du det?
hur ofta och med vad matar du?
Du bör nog sluta ta råd från butiken eftersom rådet om fler fiskar när du redan har problem är riktigt korkat!
#6 - 11 april 2008 21:53
åheim skrev:
vad har du lagt i gruset?

temp?

vad för filter och hur sköter du det?

hur ofta och med vad matar du?

Du bör nog sluta ta råd från butiken eftersom rådet om fler fiskar när du redan har problem är riktigt korkat!

Ja det kanske jag ska sluta med men jag vet inte vem jag ska vända mig till just nu...
Det jag har är BIG WALL akvarium från www.aquastyle.se den som är 160cm lång... med andra ord cirka 140Liter. All utrustning var redan monterad förutom doppvärmaren och termometern. Man fick med oxå näring för växterna som skulle läggas mellan gruset. Det har jag gjort. Gruset har jag gjort rent noga, lagt ett lager sedan i med näringen och sedan i med gruset igen. Det är två pumpar som blåser mot varandra från varsitt håll så det är ett jäkla drag. Tempen ligger på 25,5 ibland 26. Fiskmat hängde oxå med, men det är inte det som är problemet pga att jag har inte matat fiskarna vid första insläppet och dom mådde daligt redan dagen efter. Kör enligt reglerna annars... in med nytt vatten AguaSafe och bakterier.. fast det har tagit slut nu så jag har inte lagt in dom på cirka 2 veckor.

Man kanske ska lägg till att fembandsbarbrerna har varit med från börjat och dom har varit i då cirka 3 veckor nu och lever fortfarande, mycket färg på dom oxå... men dom är röda under gelarna (om ni förstår vad jag menar)

Matningen sker varannan dag eller var tredje dag pga att mina barber äter inte och jag vill inte belasta akvariet men har matat lite igår och idag pga dom nya fiskarna.
QardinalE
#7 - 11 april 2008 22:02
Har du gjort en nystart igen? Eftersom i den förra tråden så hade du inte gjort rent gruset innan uppstart. Samt att du sa att det låg något medel [COLOR=red]I [/COLOR][COLOR=black]gruset från början.[/COLOR]
#8 - 11 april 2008 22:09
QardinalE skrev:
Har du gjort en nystart igen? Eftersom i den förra tråden så hade du inte gjort rent gruset innan uppstart. Samt att du sa att det låg något medel [COLOR=red]I [/COLOR][COLOR=black]gruset från början.[/COLOR]

Nope jag har inte gjort en omstart... tror att du har missförstått nått där.
Gruset har jag gjort rent redan från början och jag var jätte noga med det, men sedan fick jag rådet från zoot att jag skulle byta 2/3 delar av vattnet så jag gjorde det och det är nog därför som jag har kvar mina 5st fembandsbarber för att jag antar att dom skulle också dö.

Jag gjorde bara en snabb beskrivning av vad jag har i gruset och det är näringen som följde med akvariet. Där alla jag har frågat sa att jag ska ha i och att det inte spelade nån större roll om jag köpte näringen separat.
#9 - 12 april 2008 05:22
Hur ofta byter du vatten?
#10 - 12 april 2008 07:37
Lilla jag skrev:
Hur ofta byter du vatten?

Det känns som att jag Måste göra det varje vecka för att barberna (det är bara dom jag har haft nu länge) en av dom iaf började tappa kraft så den typ "flöt" omkring i karet. Eftersom jag har två pumpar i varsin ända så flöt den fram och tillbaka. Så jag gör ett vatten byte typ 10 till 20 liter och en stund senare så är han "på bena igen" hur pigg som hellst.

P.S. Nu verkar det som att alla mina koppartetror har dött (alla 6) nu har jag bara 4st Balck Molly och 5st fembandsbarber. Trodde att Black Molly var en krävande fisk och tetrorna starkare D.S.
#11 - 12 april 2008 07:40
Nu ska jag till affären och köpa tester. Kanske hinner posta värderna innan jobbet om det kan hjälpa Er.
#12 - 12 april 2008 09:09
Fick tag på NO2 test bara och den visar 0 inte ens 0,1 det är ett dropp test från Nutrafin.

NO2 = 0

Kan det vara så eller gör jag nått fel?
#13 - 12 april 2008 09:18
titta efter ammoniak
#14 - 12 april 2008 11:29
Darre skrev:
Det känns som att jag Måste göra det varje vecka för att barberna (det är bara dom jag har haft nu länge) en av dom iaf började tappa kraft så den typ "flöt" omkring i karet. Eftersom jag har två pumpar i varsin ända så flöt den fram och tillbaka. Så jag gör ett vatten byte typ 10 till 20 liter och en stund senare så är han "på bena igen" hur pigg som hellst.

P.S. Nu verkar det som att alla mina koppartetror har dött (alla 6) nu har jag bara 4st Balck Molly och 5st fembandsbarber. Trodde att Black Molly var en krävande fisk och tetrorna starkare D.S.

Byt större mängd vatten, och oftare tills du ser att dom mår bättre. 10 - 20 liter är nog inte tillräckligt om ditt kar är på 140 liter. ( Jag byter 30 liter var fjärde dag ( har fjärilsciklider) och mitt kar är på 130 liter.
#15 - 12 april 2008 11:58
titta efter ammoniak

Jo jag tänkte oxå på det, men det är ingen zoo butik i närheten som har just ammoniak test på hyllan :mad: Så det får vänta. Däremot känns det som att det är lite långt sökt men men kanske lika bra att testa.
#16 - 12 april 2008 12:01
Lilla jag skrev:
Byt större mängd vatten, och oftare tills du ser att dom mår bättre. 10 - 20 liter är nog inte tillräckligt om ditt kar är på 140 liter. ( Jag byter 30 liter var fjärde dag ( har fjärilsciklider) och mitt kar är på 130 liter.

Jo men det är väl inte meningen att jag ska byta vatten i ett stort kar varje vecka. Har pratat med zoo butiker och med Aquastyle alla säger att mitt akvarium har pumpar som är överdimensionerade och det ska inte behövas med vattenbyte varje vecka. Dom säger att vattenbyte en gång på två månader skulle räcka.

Vet fan inte vad jag gör för fel eller vad det är som har hänt.
#17 - 12 april 2008 12:14
Darre skrev:
Jo men det är väl inte meningen att jag ska byta vatten i ett stort kar varje vecka. Har pratat med zoo butiker och med Aquastyle alla säger att mitt akvarium har pumpar som är överdimensionerade och det ska inte behövas med vattenbyte varje vecka. Dom säger att vattenbyte en gång på två månader skulle räcka.

Vet fan inte vad jag gör för fel eller vad det är som har hänt.

Nej, du behöver kanske inte byta vatten så ofta när akvariumet har kommit igång, men om dina fiskar mår dåligt och dör, så är det väl värt att försöka? Du skriver ju själv att när du byter vatten piggnar dom till? Har du ammoniak i vattnet så måste du byta vatten.
#18 - 12 april 2008 12:32
Lilla jag skrev:
Nej, du behöver kanske inte byta vatten så ofta när akvariumet har kommit igång, men om dina fiskar mår dåligt och dör, så är det väl värt att försöka? Du skriver ju själv att när du byter vatten piggnar dom till? Har du ammoniak i vattnet så måste du byta vatten.

Jag säger inte att det inte är värd ett försök jag säger att det inte är meningen och menar att nått är fel. Probelemt vill jag lösa jag vill inte bara skita i det och göra vattenbyten varje vecka för att dom ska må bra för att jag skiter i problemet. Det är det jag vill lösa. Det stör mig inte att byta vatten varje vecka men jag vill inte byta vatten bara för att nått är fel och att dom ska må bra i typ 4 dagar och resten av veckan vänta på vattenbyte. Det är det jag vill lösa alltså.
Eftersom jag inte vet och hittar inga direkta problem med karet så är det svårt.

Ammoniak ska jag testa så fort jag får tag i ett test.
#19 - 12 april 2008 13:06
Sjukdomar/kvalster/parasiter?

(ja, jag är ju nybörjare....men såg inte någon fundering kring detta)
#20 - 12 april 2008 13:47
perfetto skrev:
Sjukdomar/kvalster/parasiter?

(ja, jag är ju nybörjare....men såg inte någon fundering kring detta)

Ja jag tänkte oxå på det. Zoo affären nämnde en av sjukdomarna och det var nått med "Gulsot buk" eller vad det nu heter. Dom gissade och sa att det var lång sökt men dom gissade på detta pga... mina fiskar barbrerna sitter på botten och är typ stilla (dom kliar inte sig) och mina molly är vid ytan men mest runt doppvärmaren. Dom fiskarna som dog (innan dom gjorde det) så andades dom väldigt snabbt och det var det som gjorde att zoot gissade på det men det var tydligen väldigt långsökt.

Annons