Fortsatt död och död och död - så förbannat less :-(

#1 - 24 februari 2011 10:52
I mitt kära kar fortsätter det att dö. Två kakaduahonor, en kardinaltetra och två otocinclusar har dött på den här sidan nyår. Vissa har varit svullna runt magen, men inte så som man sett på bild av bukvattensot. Otocinclusarna har jag inte sett varit sjuka eftersom de gömmer sig mest utan de har jag helt plötsligt bara hittat döda. De som hängt med från början och överlevt allt annat djävulskap har nu börjat lämna in. Har gått ungefär två veckor mellan dödsfallen.

Och annars är det bra? Nej. Tofsalgerna fortsätter trots 5 ml easy carbo varje dag att föröka sig. Har tagit bort en gren som var helt översållad men de fortsätter lägga en jämn mata över hela bakgrunden, den gren som är kvar, botten och stenar. Trådalgerna frodas också men de är lätta att rulla upp och ta bort så de stör mindre.

Snäckorna fortsätter att föröka sig. Små hål i alla växter. Jag skyller fortfarande på physorna även om posthornen är fler i antal. De små djävla skivsnäckorna ökar också i antal trots ihärdigt krossande.

Jag är så nära att ge upp nu. Min älskade akvariehobby känns inte rolig alls. Jag vet inte om jag har otur nu och hade tur förut under de år jag höll på och inte hade problem med varken sjukdom, död, snäckor eller alger.

Nåt mer? Ja det nya ytterfiltret suger luft fortfarande och ställer till med ett jävla liv emellanåt och hostar ut gojs och vit dimma i karet.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 24 februari 2011 11:06
Och annars är det bra....;)

Ibland är det bara att bryta ihop och börja om igen från 0
#3 - 24 februari 2011 11:20
Är så tråkigt när man drabbas av en massa problem. Jag skulle slamsuga upp det som sitter i grus, ev. ansa bort det värst angripna på växter. Kanske tom ta upp, skrubba och koka rötter/sten. Sedan köra tex. Easy-life FFM och köra vattenbyten/slamsug. Dvärgciklider är rätt känsliga i sig och det är även kardinaltetror. Vattenpreparat/överdosering/vattenkvalité kan göra en hel del åt det med då många fiskar/skaldjur inte tål preparatet i sig. Vad det bekommer filtret. Vilken modell är det? Låter som det inte riktigt är rätt monterat eller att oringen som skall täta lock kanske sitter lite snett.
#4 - 24 februari 2011 11:27
[QUOTE=Kjell Fohrman;bt33231]Och annars är det bra....;)

Ibland är det bara att bryta ihop och börja om igen från 0[/QUOTE]

Hehe. Mitt i all skit kan jag inte annat än att skratta högt åt det inlägget.

Och jo det är väl så. Hade jag någon som helst aning om varför det varit så här sen jag startade karet i juni hade jag kanske haft lättare att börja om från början, men när man inte har nån aning är det svårt att hitta peppen. Maken som aldrig haft akvarium och lyssnade på mina entusiastiska löften om kostnader, skötsel och hur lätt det är med akvarium blir bara mer och mer skeptisk.
#5 - 24 februari 2011 11:35
[QUOTE=C.Ciklid;bt33232]Är så tråkigt när man drabbas av en massa problem. Jag skulle slamsuga upp det som sitter i grus, ev. ansa bort det värst angripna på växter. Kanske tom ta upp, skrubba och koka rötter/sten. Sedan köra tex. Easy-life FFM och köra vattenbyten/slamsug. Dvärgciklider är rätt känsliga i sig och det är även kardinaltetror. Vattenpreparat/överdosering/vattenkvalité kan göra en hel del åt det med då många fiskar/skaldjur inte tål preparatet i sig. Vad det bekommer filtret. Vilken modell är det? Låter som det inte riktigt är rätt monterat eller att oringen som skall täta lock kanske sitter lite snett.[/QUOTE]

Jag slamsuger det som ligger på gruset varje veckan och ansar växter i och med vattenbyte. Easy life har jag kört till förra veckan vid vb, men märkte inte att det gjorde någon skillnad. Det är tyvärr inte bara dvärgciklider och kardinaltetror utan även de asiatiska fiskar jag haft som mått dåligt. Amanoräkorna och mosaikguramina är de enda hittills (*peppar peppar*) som inte påverkats av vad det nu är.

Det är ett Eheim 2217, nytt. Bytte ut pumphuvudet för att det verkligen skramlade och sen har det varit tystare. Helt plötsligt började det låta igen och det var massa luft i. Hur kan oringen sitta snett? Det är ju liksom en skåra som den sitter i eller hur jag ska förklara? Har slangklämmor vid in och utblås både vid själva pumpen och in/utgång vid akvariet på utsida - dock inte runt själva avstängningskranarna eller vad de heter.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 24 februari 2011 11:49
[QUOTE=vickson;bt33233]Hehe. Mitt i all skit kan jag inte annat än att skratta högt åt det inlägget.

Och jo det är väl så. Hade jag någon som helst aning om varför det varit så här sen jag startade karet i juni hade jag kanske haft lättare att börja om från början, men när man inte har nån aning är det svårt att hitta peppen. Maken som aldrig haft akvarium och lyssnade på mina entusiastiska löften om kostnader, skötsel och hur lätt det är med akvarium blir bara mer och mer skeptisk.[/QUOTE]

Och mitt problem är ju att mina jäkla fisklar aldrig dör så jag får köpa in lite nytt:p

Men som sagt - ibland går det troll i ett akvarium och då är det bättre att starta upp från början igen.
#7 - 24 februari 2011 12:02
[QUOTE=Kjell Fohrman;bt33236]Och mitt problem är ju att mina jäkla fisklar aldrig dör så jag får köpa in lite nytt:p

Men som sagt - ibland går det troll i ett akvarium och då är det bättre att starta upp från början igen.[/QUOTE]

Vilket sabla lyxproblem! :d

Jo det är kanske det och när vi väl hittar ett hus så blir det ju lite av en omstart. Ska byta ut allt grus då, har haft lite "dålig känsla" kring det av nån anledning (köpte karet begagnat med gruset. Men att börja om helt från början - var gör man då av de invånare man har nu? De kan ju fortfarande ha smitta men man vet ju inte. Gör rent alla filter och så när de ska i direkt känns ju också lite farligt. Hur hade du gjort?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 24 februari 2011 12:28
Jag hade stratat om från 0 - behållit akvariet och de tekniska tillbehören efter en noggrann rengöring. Gruset hade jag använt till att sanda utomhus med - då kommer det ju till nytta;)

Antingen så skall du avliva fiskarna eller skaffa ett nytt litet akvarium som du kan ha dom. Fiskar kan bli/vara bärare av en sjukdom och även om det inte bryter ut på dom själva så kan det bryta ut på nya fiskar.
#9 - 24 februari 2011 13:33
Hm. Oboy. Jag undrar bara VAD det är, alla fiskar har haft olika symtom. Detta måste ju innebära att också byta ut grenar, växter - kasta ut de älskade räkorna som jag antar också kan vara bärare? Men jag får ju fundera på det helt klart. Måste fundera också på om jag verkligen tycker det är värt det nu när jag är så less redan. Antar att allt måste torka ordentligt emellan också? Blir bakgrunden tillräckligt ren eller måste man skippa den också är frågan.
#10 - 25 februari 2011 13:25
[QUOTE=vickson;bt33235]Jag slamsuger det som ligger på gruset varje veckan och ansar växter i och med vattenbyte. Easy life har jag kört till förra veckan vid vb, men märkte inte att det gjorde någon skillnad. Det är tyvärr inte bara dvärgciklider och kardinaltetror utan även de asiatiska fiskar jag haft som mått dåligt. Amanoräkorna och mosaikguramina är de enda hittills (*peppar peppar*) som inte påverkats av vad det nu är.

Det är ett Eheim 2217, nytt. Bytte ut pumphuvudet för att det verkligen skramlade och sen har det varit tystare. Helt plötsligt började det låta igen och det var massa luft i. Hur kan oringen sitta snett? Det är ju liksom en skåra som den sitter i eller hur jag ska förklara? Har slangklämmor vid in och utblås både vid själva pumpen och in/utgång vid akvariet på utsida - dock inte runt själva avstängningskranarna eller vad de heter.[/QUOTE]

Kanske lika bra att börja om från början som Kjell nämner. Ta ur grus, sten och rötter å koka. Finns tom de som klorerar grus m.m., fast jag skulle inte göra det. Börja om från början med någon invånare som får simma igång akvariet. Sedan sakta tillsätta fler individer under uppsikt. Jag brukar ha problem med alger vid just denna årstid, funderar på om det kan vara vårt brunnsvatten som spökar. Brukar få bukt på det hela med metoden jag nämnt. Vet inte hur ditt vatten är eller kommer ifrån. Oftast krånglar akvariet vid dåliga vattenvärden av något slag.

Vad det bekommer filtret. Antingen suger det luft via slangkopplingarna eller så är det från pumphuvudet/oring/sned ihop montering som skadat oringen. Kan tom vara så att det är felmonterat. Har hänt mig och det lät inget vidare och fungerade inte som det skulle. Jag skulle glo igenom manualen och kolla så det verkligen är rätt monterat. http://diplodocs.se/fullswf-EHEIM.php?type=.SWF&file=SWF/EHEIM/15-03-10-11-58-59-248837&langue=sv&img_width=420&img_height=595&cat=vide
Man kan enkelt testa om det verkligen är tätt runt slangar. Spottloska/vatten på fingret och gno runt slanganslutningar. Filtrets lock kan man med en duschspruta duscha runt springan. Bubbel=läcka.
#11 - 3 mars 2011 19:40
[QUOTE=C.Ciklid;bt33242]Kanske lika bra att börja om från början som Kjell nämner. Ta ur grus, sten och rötter å koka. Finns tom de som klorerar grus m.m., fast jag skulle inte göra det. Börja om från början med någon invånare som får simma igång akvariet. Sedan sakta tillsätta fler individer under uppsikt. Jag brukar ha problem med alger vid just denna årstid, funderar på om det kan vara vårt brunnsvatten som spökar. Brukar få bukt på det hela med metoden jag nämnt. Vet inte hur ditt vatten är eller kommer ifrån. Oftast krånglar akvariet vid dåliga vattenvärden av något slag.

Vad det bekommer filtret. Antingen suger det luft via slangkopplingarna eller så är det från pumphuvudet/oring/sned ihop montering som skadat oringen. Kan tom vara så att det är felmonterat. Har hänt mig och det lät inget vidare och fungerade inte som det skulle. Jag skulle glo igenom manualen och kolla så det verkligen är rätt monterat. http://diplodocs.se/fullswf-EHEIM.php?type=.SWF&file=SWF/EHEIM/15-03-10-11-58-59-248837&langue=sv&img_width=420&img_height=595&cat=vide
Man kan enkelt testa om det verkligen är tätt runt slangar. Spottloska/vatten på fingret och gno runt slanganslutningar. Filtrets lock kan man med en duschspruta duscha runt springan. Bubbel=läcka.[/QUOTE]

Hej och tack för svaret - har helt missat det. Jag avvaktar eventuell omstart, vi är på jakt efter hus och ska se hur det går fram tills vi hittar nåt eftersom allt ändå måste ur i vilket fall vid flytt.

Filtret suger kopiöst med luft. Började bröta som fasiken idag och förra veckan. Less less less. Jag tror att det suger någonstans vid insugsvägen för det är mycket luft i botten. Försökte att gnida vatten runt alla kopplingar men ser inte bubbel. Vet inte vad jag ska göra, vore ju kul om EN grej kunde funka i alla fall.

Annons