Fortsatt diskussion nya böcker!!

#1 - 4 juli 2004 21:26
Så länge man kan påverka tycker jag inte att man kan sluta!!!
Eftersom det är ett ämne som intresserar folk tycker jag inte att man kan sluta diskutera det!!!
Jag tror fortfarande att folk bryr sig!!
Dom flesta vet förmodligen någon akvariegrossist/akvarieaffärer som säljer guldfiskar som är mindre än 50l????
MVH Marita
Vet ni/har ni åsikter kontakta gärna mig. marital57@hotmail.com

#2 - 4 juli 2004 22:00
hur kan en fisk vara mindre än 50l??
eller menar du 50cm?
#3 - 4 juli 2004 22:42
Jag hoppas du är en av de få som är ointelligent Diskusludde.
Förmodligen väljer men alias efter hur man är!!!!

MVH Marita
#4 - 4 juli 2004 22:52
Trots kommmentarer tror jag fortfarande att det finns personer med en känsla av vad som är rätt och fel på Zoopet.com.Alla kanske inte skriver något men jag tror fortfarande att människor kan påverka !!
MVH Marita
#5 - 4 juli 2004 22:53
Vad har 50l guldfisk med nya böcker att göra?
#6 - 4 juli 2004 23:01
Då får du läsa tråden från början!

MVH Marita
#7 - 4 juli 2004 23:09
Jaha? Början på den här tråden säger ingenting.
#8 - 4 juli 2004 23:18
Jag antar att hon menar denna tråden;
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28113 ( som jag inte ens orkat läsa igenom... )
Men det är ju faktiskt bra om man kan förklara bakgrunden till en sådan här tråd när man startar den, för om man bara läser vad som står skrivet här så förstår man faktiskt ingenting ( även om man är intelligent [;)] ).
#9 - 4 juli 2004 23:21
Varför starta en ny tråd när det redan finns en diskussion om detta i en annan? Och varför vara spydig emot de som vill diskutera med dig?

Jag är emot små skålar som säljs för att hålla guldfisk, men som det är nu så debatterar du med fel folk. Du skall försöka skapa opinion emot försäljning av skålar genom att få personer med dig i dina värderingar...
Genom att snabbt ge spydiga kommentarer till de som inte riktigt förstår vad du menar ger inga pluspoäng och får definitivt inte personer att ställa upp på din sak trots att den må vara hur bra som helst.
#10 - 5 juli 2004 00:20
Jag tycker inte att någon är "ointelligent" däremot finns det folk som spelar "dumma" !!
Min tro är att de flesta förstår vad det handlar om!!

Jag tror inte att någon kommer med så "dumma" inlägg som att kommentera skrivfel om man verkligen tycker något!!!!
MVH Marita
:-)
#11 - 5 juli 2004 06:24
Dom flesta vet förmodligen någon akvariegrossist/akvarieaffärer som säljer guldfiskskålar som är mindre än 50l????

Alla affärer som jag känner till gör det, eller kan på begäran skaffa fram en mindre skål.
Det skulle vara roligt att äntligen få namnet på "din" grossist som inte gör det.

Guy
#12 - 5 juli 2004 07:04
Det skulle vara roligt att äntligen få namnet på "din" grossist som inte gör det.

Guy

Verkar onekligen tveksamt om den grossisten finns,,,
#13 - 5 juli 2004 07:54
Guy Palm varför tjatar du om vilka grossister som inte säljer skålar.
Om du tycker det är OK med "Guldfiskskålar" så skriv det då.
Det är inte intressant, det är de som säljer dem som kan påverkas.

Men som vanligt på Zoopet finns det de som ska "vränga" till saker och ting.

Men tror någon att butiker och grossister bryr sig om vad marta och jag tycker, nej knappast, men om många påpekar för dem att det bland djurvänner anses som olämpligt med små glasskålar eller akvarier då kan de reagera.

Att förbjuda dem går nog inte, men däremot kan man få butiker att med glasskålarna skick en lapp där det påpekas problemet med glasskålar som akvarium.

SVA skriver om Djurskydd-Fiskskydd citat: Fisk ska principiellt ha samma omsorg som katter, hundar, kor och hästar, det vill säga de ska hållas i en miljö som överensstämmer med deras biologiska behov och är djuret under vår vård är vi skyldiga att agera om djuret mår dåligt eller far illa.

Vad jag kan förstå vill marta skapa en opinion mot så kallade Guldfiskskålar då främst de som är riktigt små, men hur kan man få någon att avstå då tex Husdjurs Guidin skriver så här
http://hem.passagen.se/exotic/caresheets/guldfisk.htm?k

Vi som nu är mot användningen av glasskålar vi besöker akvariebutiker och skriver till grossisterna och framför vår åsikt.

http://www.akvarieteknik.com/
info@akvarieteknik.se

http://www.gibbon.se/Index.aspx
info@gibbon.se

http://www.imazo.se/imazo_main.asp
info@imazo.se

http://www.unipet.com/
info@unipet.se

http://www.simontorp.com/index_ie.htm
http://www.simontorp.com/info.html

SARF där ett debatt inlägg kan väcka opinion.
http://www.akvariet.tripnet.se/sarf/SARF.html

#14 - 5 juli 2004 08:04
Kramfors: Skrämmande läsning..Inte konstigt att folk aldrig lär sig..

/Jenny
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 5 juli 2004 08:04

Poängen med att få reda på vilka dessa är att det skulle vara bra reklam för dom och det är väl bara bra med positiva föredömen.

Varför starta en ny tråd när det redan finns en diskussion om detta i en annan?

Håller med - varför inte fortsätta diskussionen i den andra tråden?
Och sedan är det ju en minst sagt märklig rubrik på denna tråd - "Fortsatt diskussion nya böcker". I tråden diskuteras överhuvudtaget inte böcker.

#16 - 5 juli 2004 08:27

Om du tycker det är OK med "Guldfiskskålar" så skriv det då.

1) Därför att marta skriver att hon vet en grossist som inte säljer skålar under 50 liter, men hon vägrar att tala om vilken.
2) Om du hade läst mina tidigare inlägg så är jag emot att ha någon fisk i för små behållare, sedan spelar det ingen roll om det är guldfisk, slöjkampfisk eller någon annan art.
Men tror någon att butiker och grossister bryr sig om vad marta och jag tycker, nej knappast, men om många påpekar för dem att det bland djurvänner anses som olämpligt med små glasskålar eller akvarier då kan de reagera.

Detta har varit känt för akvarister sedan bruket att ha tropiska fiskar i hemmen startade, trots det så är försäljningen hög av s.k guldfiskskålar, och jag tror inte att någon affär kommer att sluta sälja dem så länge det finns efterfrågan på dem.

Guy
#17 - 5 juli 2004 14:39
Hej :-)
Akvariegrossisten som inte säljer "guldfisk"skålar under 50l har adressen http://www.pwss.nu.
Dessutom kommer jag att ta reda på vilka zoobutiker som INTE säljer guldfiskskålar under 50l och lägga ut en lista på vilka det är.
Eftersom jag bor i Stockholm kommer det i första hand vara djuraffärerna i Stockholm (finns en del :-)
Jag tycker att alla kan göra samma sak där du bor!!
MVH Marita
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 5 juli 2004 14:46
Akvariegrossisten som inte säljer "guldfisk"skålar under 50l har adressen http://www.pwss.nu.

PWSS är inte grossist utan en butik.
#19 - 5 juli 2004 15:01
Till Kjell Fohrman Jag startade en ny tråd eftersom den andra inte handlade om böcker!!
Det finns ett förlag som heter ICA Bokförlag(det är dom som ger ut dom enkla lättillgängliga böcker jag pratade om tidigare)
Är övertygad om att dom kan vara intresserade men det behövs sakkunskap!!
Jag kanske tycker det är roligt att skriva på Zoopet.com men tror tyvärr inte att jag har tillräckligt stor erfarenhet för att kunna skriva en sån bok.

PS Fast jag skulle gärna vilja kunna göra det.
MVH Marita
#20 - 5 juli 2004 15:04
Här i Kramfors säljer zoobutiken skålar, de kan inte låta bli för kunden köper den då hos någon annan butik.
Butiken kan inte ta ansvar för vad kunden gör eller vilka fiskar den tänker ha i den.
Men de får information om att det inte är lämpligt att ha fisk i skålen och orsaken till det.
Den som köper ett akvarium eller skål får information och vår adress så de kan kontakta vår förening, men det är väldigt sällan som någon hör av sig förrän butiken ringer och berättar att en kund kommit in och fiskarna är sjuka eller döda och behöver hjälp.

Numera när någon ringer eller skriver svarar vi att vi bara har rådgivning till medlemmar.

http://www.kramforskoi.com
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 5 juli 2004 15:07
Till Kjell Fohrman Jag startade en ny tråd eftersom den andra inte handlade om böcker!!

???? - den andra tråden handlade ju trots allt faktiskt till största delen om böcker - denna tråden har faktikst inte alls handlat om böcker.

Det finns ett förlag som heter ICA Bokförlag(det är dom som ger ut dom enkla lättillgängliga böcker jag pratade om tidigare)

Är övertygad om att dom kan vara intresserade men det behövs sakkunskap!!

Problemet är nog inte sakkunskapen. Om det bara är det det gäller så kan du hänvisa dom till mig så kan jag nog leta reda på personer som säkert har den kunskap som behövs för detta både i Sverige och utomlands. De flesta av ICAs akvarieböcker är ju också böcker som översatts.

#22 - 5 juli 2004 15:23
Du är mycket simpel Kjell Forhman.
Antagligen blåsre du omkull om man skulle "knuffa till dig!
Att vara så negativ och emot en bättre situation för slöjstjärt tycker jag är synd.
Speciellt om man "driver" en sida som handlar om akvariefisk.

MVH Marita
#23 - 5 juli 2004 15:54

Handlar denna om böcker då ? Om du vill att flera skall läsa tråden så föreslår jag dig att du mailar Kjell och ber honom ändra överskriften till något mer lämpligt. T.ex "Guldfiskskålens vara eller inte vara.
Du är mycket simpel Kjell Forhman.

Med påhopp liknande detta så kommer du ingen vart. Ingen kommer att ta dig på allvar.

Guy
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 5 juli 2004 16:15
Att vara så negativ och emot en bättre situation för slöjstjärt tycker jag är synd.

Jag har aldrig varit negativ till information som gör det bättre för guldfisk/slöjstjärt. Läs t.ex. vad jag skrivit i artbeskrivningen och i Fiskgrupper-allmän info-guldfisk.
Hur du kan utläsa något negativt för slöjstjärtar i t.ex. mitt förra inlägg är nog för alla utom du själv en gåta.

Jag har stått pall för värre stormar än denna utan att blåsa omkull[;)]
#25 - 5 juli 2004 20:00
Jag tycker att det gått förbi gränsen på denna tråd nu. Den diskussionsnivå som hålls av marta nu är förolämpande.[V]
#26 - 5 juli 2004 20:07
Jag tror inte att det är så lätt att få tag i böcker som passar dig kanske...[;)] Jag har diskuterat med dig här förut i forumet ang guldfiskar och då jag känner att du inte viker dig en tum från dina åsikter trots vad jag och andra skriver till dig så tvivlar jag att du hittar lämplig litteratur som passar dina åsikter.

Tycker att du för en väldigt låg nivå på diskussionen och tar mig då friheten att yttra mig på gränsen till ohövligt.
#27 - 5 juli 2004 20:28
Tycker du skall skaffa dig en riktig slagpåse Marta/Marita. En sån som boxare har!! Du har alldeles för mycket aggressioner inom dig. Vanlig ödmjukhet och vänlighet är nog vad du skulle behöva läsa en bok om!!!

Tycker din tråd borde heta något i stil med guldfiskskål för/emot. Förra tråden läste jag för att jag är intresserad av litteratur om slöjstjärtar men den blev ju helt snedvriden hela tråden eftersom du jagade upp dig på guldfiskskålar och affärer som för dessa. Tycker du går väl hårt åt alla som ifrågasätter det du skriver.

Någonstans måste ju människor själva lära sig att söka information! När de sedan fått den är det upp till dem själva att bearbeta den information de fått och handla/agera därefter. Att svartlista affärer som säljer guldfiskskålar är ju att jämföra med affärer som säljer klorin eller med affärer som säljer ekologiskt nötkött från Uruguay eller med, ja precis vad du vill. Man gör ju själv valet att köpa Klorin eller EKO-kött från Uruguay. När man lärt sig vilka effekter Klorin har på miljön eller hur ekologiskt ett nötkött från Uruguay egentligen är kan man ju själv välja att avstå (eller inte). Man kan inte omyndigförklara människor på det viset du gör. Alla har ju en skyldighet att aktivt välja för eller emot.

Ditt problem är ju att du inte diskuterar! Du attackerar!! Alla med en avvikande åsikt!!!

Usch, vad dåligt av mig! Hade lovat mig själv att aldrig läsa/kommentera dina inlägg igen eftersom du hoppade på mig i golfbollstråden:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27491

Ha ett bra liv!!
#28 - 6 juli 2004 11:04
Varning: http://koti.mbnet.fi/~latuman/forum/capacity.jpg
#29 - 6 juli 2004 11:16
Hahaha.... Christian & Kjell, kan ni inte lägga bilden i harbards länk till smileylistan?
#30 - 6 juli 2004 11:30
Hej.
Håller med Harbard.
Tycker också att den här diskussionen inte leder vidare.
Min förhoppning (och en anledning till att jag fortsatt att skriva) är att av alla dom som läst inläggen (många fler än dom som skrivit något)är det förhoppningsvis någon som INTE köper en guldfiskskål eller iallafall funderar en gång till innan dom köper en!!
MVH Marita

PS Till Marie J Jag tyckte inte du hade något mellan pannbenen i vår förra "diskussion" och jag tycker det ännu mindre nu.
PS Du får gärna kontakta mig på marital57@hotmail.com om du har mer att säga.
#31 - 6 juli 2004 11:32
Visst är den rolig...

Jag blir dock lite bestört över diskussioner som får benämningen "osmarta" eller "ointelligenta" då jag tycker detta är helt åt he***te. Varför ska inte en diskussion kunna hållas utan att någon skall börja diskutera om en annan medlem/person är intelligent eller inte?

Det finns en del trådar här på Zoopet som ibland förvånar mig över medlemmars intolerans för andra människors "uppskattade" förmåga.
Jag bryr mig inte alls om jag diskuterar med en medlem av Mensa (Förening för intelligenta över ett visst IQ - en klubb för inbördes beundran) eller en som klassas av andra som "dum". Jag tycker verkligen att denna typ av diskussion eller inlägg borde få ett slut då detta inte är ett forum för att mäta sina respektive IQ-nivåer (även om det finns en del som verkligen vill påpeka att han/hon är sååååå intelligent).

Nej håll en trevlig attityd och ett trevligt bemötande på forumet även om man inte alltid håller med alla...
Hårda diskussioner kan förekomma och visst är det ok...men endast så länge det inte innebär påhopp av person pga dennes åsikt. Man får hålla isär sak och person bättre.

PS Till Marie J Jag tyckte inte du hade något mellan pannbenen i vår förra "diskussion" och jag tycker det ännu mindre nu.

På senare tid så har Marta blivit ett bedrövligt exempel på det jag syftar på...verkligen gått över gränsen i diskussionerna och det förvånar mig att det får fortgå.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 6 juli 2004 12:34
Till Marie J Jag tyckte inte du hade något mellan pannbenen i vår förra "diskussion" och jag tycker det ännu mindre nu.

Nu får det vara nog med dina oförskämdheter Marta - bete dig på ett hyfsat sätt mot dina medmänniskor annars stängs du av. Uttryck som ovanstående säger mer om dig själv än om andra[:(!]
Du är sannerligen inte heller den rätte att uttala sig om hur andra (såväl privatpersoner som affärer) håller sina fiskar eftersom du själv håller dina fiskar i akvarier som inte är mer än halva den minimistorlek som rekommenderas på Zoopet.
#33 - 6 juli 2004 13:14
Till Kjell Forhman Om du accepterar sådana påhopp som varit i den här tråden (som från början var en seriös tråd)från personer som inte överhuvudtaget inte varit inblandade förrän nu i dom senaste inläggen då tycker jag inte det här forumet är ett seriöst forum.Då får du gärna stänga av mig.

Marita

#34 - 6 juli 2004 20:58
Då Kjell och Tricella redan har skrivit en kommentar ang ditt inlägg till mig så känner jag att jag inte behöver kommentera det eller de förra diskussionen ang storleken på kar mm. (Tack Kjell och Tricella)

Tack för erbjudandet ändå att jag fick lov att maila dig men jag avböjer då jag anser att jag inte har något utbyte av dig och dina åsikter.

Tack ni 7 som personligen har mailat mig ang Martas inlägg till mig. Alltid trevligt med mail av den karaktären =)
#35 - 6 juli 2004 22:35
Ursprungligen skickat av marta

(som från början var en seriös tråd)

Marita

Ahahahahahahah..........[:-11]
#36 - 7 juli 2004 04:04
Denna tråd är den mest förvirrande och "off topic" jag läst på flera år. Starten var förvirrad och svår att förstå vad syftet är. Så den spårade i princip ur redan innan den började. Att den senare även innehöll personliga påhopp förstärker bara den åsikten.
Denna tråd är bara slöseri med tid...

Som skinny_rat_boy skrev:

Ursprungligen skickat av skinny_rat_boy

[quote]Ursprungligen skickat av marta

(som från början var en seriös tråd)

Marita

Ahahahahahahah..........[:-11]
[/quote]
#37 - 7 juli 2004 11:12
Till Kjell Fohrman Du frågade mig om mina kampfiskar och dom är i ett 25l akvarium men ska snart flytta till ett 71l.Kampfiskhanen är tyvärr illa åtgången!!
Kampfiskhonan (1) har "gett sig på honom" så att han nästan inte har några slöjor kvar och ligger tryckt mot marken .Hon är deporterad :-)till slöjstjärtarna och där får hon vara kvar tillsvidare.
MVH Marita
#38 - 7 juli 2004 11:51
Jag flyttar gärna över frågan till labyrintfiskar.
För det är inte min mening att fortsätta den här tråden.
MVH Marita
#39 - 7 juli 2004 12:04
Är det inte dags att låsa den här tråden?
Totalt fel och förvirrande rubrik (jag läste tråden för att jag tänkte det skulle stå något intressant om nya akvarieböcker), den startade med ett mycket förvirrande innehåll och med en Marta som direkt började förolämpa folk till höger och vänster när de snällt påpekade att det vore idé att förklara vad trådens ämne var och sedan bara fortsatt förolämpa och kritisera alla andra (på mycket lösa grunder elelr helt utan anledning) utan att se sina egna fel och brister.
att flytta över den här diskussionen till kampfiskar är nog inte bästa idén, eftersom tråden lika lite har att göra med kampfiskar som med böcker. Välj t.ex. kategori "övrigt" och starta tråden på ett seriöst sätt så kanske det blir något vettigt sagt.
#40 - 7 juli 2004 12:29
Den borde varit låst för länge sedan.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 7 juli 2004 12:48
Rent allmänt så är jag mycket restriktiv med att låsa trådar - vill man att en tråd skall upophöra är det ju bara att sluta skriva inlägg i tråden.
Vad gäller Marta har hon fått en varning - nästa steg är uteslutning - så det finns väl inte någon anledning att älta detta vidare.
Flyttar tråden till 04-Övrigt - men för min del tänker jag avsluta min del av diskussionen i tråden eftersom jag anser att den inte förtjänar att "leva vidare".
#42 - 31 juli 2004 00:44
Passus:

Tricella: Din kritik av Mensa är nog allt lite obefogad. "(Förening för intelligenta över ett visst IQ - en klubb för inbördes beundran)" Gränsen ligger vid 130 och man knäböjer inte inför de som har högre (eller bespottar de som har lägre). Folk är med i en "klubb" eftersom de har något gemensamt och i detta fallet är det logik, inte att vara förmer än någon annan.
mvh
/J
#43 - 31 juli 2004 01:16
Nä, men för tusan! Mumindalen behövs! Med sina hattifnattar(marta).

Att komma in som helt ny och undra: Vad vill hon egentligen? Och varför vill hon det egentligen? Det är helskoj att läsa och garva åt! Har hitills inte sett ett enda argument, men en j**la massa påhopp från trådstartaren.....

Hehehehehehe.......
(Kanske bara är jag som tycker det är lite småkul ändå)
#44 - 31 juli 2004 08:50
Nejdå gogar, du är inte ensam.... tåten är ganska komisk! Tyvärr är det lite för många som drabbats av fula påhopp bara...
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 31 juli 2004 08:59
Och varför i himlens namn väcka liv i denna diskussion igen, bara för att andra beter sig på ett synnerligen omoget sätt behöver man ju inte göra det själv.
Låser nu trots allt tråden - eftersom det verkar vara omöjligt att hålla fingrarna i styr.

Annons