Fortfarande grumligt efter 1 månad

#1 - 23 juni 2006 14:07
Vattnet i mitt nystartade akvarium är fortfarande lite grumligt/mjölkigt fast akvariet har varit igång ca 5 veckor nu (fiskar i över 3 veckor). Det är även lite hinna på ytan fortfarande (fast ganska lite - jag har ytcirkulation).

Är detta normalt (minns faktiskt inte hur det var med det andra akvariet)? Om inte, vad kan det bero på? Jag har matat försiktigt och hållit koll på vattenvärdena. Fiskarna mår bra.
#2 - 24 juni 2006 03:25
[QUOTE=batski]Vattnet i mitt nystartade akvarium är fortfarande lite grumligt/mjölkigt fast akvariet har varit igång ca 5 veckor nu (fiskar i över 3 veckor). Det är även lite hinna på ytan fortfarande (fast ganska lite - jag har ytcirkulation).

Är detta normalt (minns faktiskt inte hur det var med det andra akvariet)? Om inte, vad kan det bero på? Jag har matat försiktigt och hållit koll på vattenvärdena. Fiskarna mår bra.[/QUOTE]

Det är förmodligen infusorier som brukar komma i nystartade akvarium, dom brukar försvinna av sig själva. Gör dom inte det, eller om du har bråttom så kan du mörklägga akvariet i 2-3 dagar. Täck över det med något, så att det inte kommer in något ljus alls.
#3 - 24 juni 2006 13:44
Tack! Nja bråttom har jag inte precis. Undrade bara om det var normalt.
#4 - 24 juni 2006 19:54
[quote=batski]Tack! Nja bråttom har jag inte precis. Undrade bara om det var normalt.[/quote]mjölkaktigt utseende är ett tecken på bakterieutveckling pga ej fungerande filter eller övermatning!
#5 - 24 juni 2006 21:30
[QUOTE=åheim]mjölkaktigt utseende är ett tecken på bakterieutveckling pga ej fungerande filter eller övermatning![/QUOTE]

Hmm, övermattning kan det verkligen inte vara. Jag har matat ganska sparsamt eftersom akvariet är nystartat. Och filtret är ett splittans nytt Eheim där jag använt en del filtermaterial från mitt andra akvarium plus att jag har tillsatt bakteriekultur, så jag kan inte tänka mig att det skulle vara nåt fel på filtreringen heller.

Vattnet är bara ganska svagt grumligt och det brukar det alltid bli i nystartade akvarier. Fast jag hade för mig att det försvann efter bara ett par veckor...
#6 - 25 juni 2006 19:06
Skaffa JBL Clearol, tillsätter alltid det i nystartat vatten för att just få bort "dammet". Jag har själv haft igång mitt nystartade 105l kar i några dagar och doserat vid ett tillfälle... trots att vi haft torv runt BTn bakgrunden så har det klarnat upp otroligt fort.

Är pumpen så pass stark för ditt akvarium då?.. det har ju en viss betydelse hur mycket vatten per timme den suger igenom.
#7 - 25 juni 2006 19:15
[QUOTE=SockerSara]Skaffa JBL Clearol, tillsätter alltid det i nystartat vatten för att just få bort "dammet". Jag har själv haft igång mitt nystartade 105l kar i några dagar och doserat vid ett tillfälle... trots att vi haft torv runt BTn bakgrunden så har det klarnat upp otroligt fort.[/QUOTE]

Tack för tipset!

[QUOTE=SockerSara]Är pumpen så pass stark för ditt akvarium då?.. det har ju en viss betydelse hur mycket vatten per timme den suger igenom.[/QUOTE]

Ja filtret är ett Eheim 2226 och är anpassat till akvariets volym. Fast det går iofs inte på max eftersom jag har guramis som inte trivs i för strömt vatten. Men det borde räcka ändå.
#8 - 26 juni 2006 13:56
[QUOTE=SockerSara]Skaffa JBL Clearol, tillsätter alltid det i nystartat vatten för att just få bort "dammet". Jag har själv haft igång mitt nystartade 105l kar i några dagar och doserat vid ett tillfälle... trots att vi haft torv runt BTn bakgrunden så har det klarnat upp otroligt fort.[/QUOTE]

Har läst om Clearol på JBL:s hemsida och man ska inte använda det i fall man har KH under 5. Så jag som har KH 2-3 kan jag glömma Clearol. Synd, det lätt som en bra produkt annars.

Annons