Fort!! Vad är det med den?

#1 - 19 maj 2006 19:37
Har en del malawi ciklider.. Ganska små fortfarande..

Alla har vart ganska skygga, men spec en golden har vart väldigt lugnt o gömt sig..

Idag gjorde jag en makeover i akvariumet, o rensade lite o stoppade i nya saker..

Nu ser det ut som den skyggaste av golden (en hane) har svullen mun (eller har nått i munnen)

Är det hanarna som ruvar äggen i munnen? Och kan det vara rom? Har inte sett nån lek (iförsig har jag aldrig sett det, första gången med ciklider)

Hur ser man om dom leker och hur ska jag veta om den är sjuk eller har rom i munnen.. Kan det vara så?? Nån som vet o kan hjälpa mig lite kvickt?

Tacksam för alla svar :)
#2 - 19 maj 2006 19:46
Antagligen så har de lekt utan att du har sett det.Det är honorna som ruvar och är du helt säker på att det är en hanne.När de leker så simmar hanen in framför honan och vibrerar med stjärten,ser ut som spasmer.Om du sätter dig och försöker titta in i munnen så ser du nog om de har ägg i munnen.
MvH Richard
#3 - 19 maj 2006 20:22
Okey..

Är lite osäker faktiskt om det är en hane eller hona, trodde det var en hane, men blev osäker nu..

Och om det nu är en hona så är den helt själv vad jag kan se, inget fläktande från hanen.. Lyckades ta ett par kort ialf.

Kanske nån kan se om det är en hona/hane, och om det kan vara rom i munnen:

http://i77.photobucket.com/albums/j67/emillime/gul1.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j67/emillime/gul.jpg

:) Inte bästa korten kanske men hoppas att nån kan se..
#4 - 19 maj 2006 20:25
hej

vad jag kan se så tycker jag det liknar en hona som tuggar....rätta mig om jag har fel

MVH Macke_fisk
#5 - 19 maj 2006 20:31
[quote=macke_fisk]hej

vad jag kan se så tycker jag det liknar en hona som tuggar....rätta mig om jag har fel

MVH Macke_fisk[/quote]

Tuggar?? Menar du att den kan ha rom då eller? För mat har dom inget fått idag än, så det borde inte kunna vara nått annat.. Antar jag.. :)

Kanske nån mer som kan säga vad dom tror?

Men om det nu skulle vara en hona med rom, är det inte bra då att inte "farsan" är närvarande?
Bilagor:
#6 - 19 maj 2006 20:35
Det är absolut en hona som "tuggar", dvs har rommen i munnen, sedan yngel efter kläckning. Grattis till blivande barnstuga.
#7 - 19 maj 2006 21:10
Det är garanterat en hona som tuggar.
MvH Richard
#8 - 19 maj 2006 21:26
Ahh :)

Va roligt och spännande.. Blir första gångs kullen då.. Hoppas att det blir nått av det...

Får vänta o se.. :)

Tack så mkt för svaren också..
#9 - 20 maj 2006 13:00
Om du kan, så försöka plocka upp henne och lägg henne i ett eget kar
så får du behålla ynglen också. Risken finns annars att större delen går åt
till "levande foder" för resterande invånare.
#10 - 20 maj 2006 15:47
Ahh, okey..

Får försöka hitta på nått.. Har bara ett över, men där finns förtillfället 2 knivfiskar, så då blir nog cikliden mat istället..

Hur länge har dom romen i munnen ungefär?

Man kan inte ta små ynglena o lägga i en yngel bur? Eller måste dom ha mamman med isåfall?
#11 - 20 maj 2006 20:20
Ungefär tre veckor har jag för mig.
Det finns ju yngelburar visserligen, men jag har väl mer fått
för mig att ett eget yngelkar för dom skulle ge dom större yta att
växa på. Jag plockar upp honan och lägger henne i ett eget kar
och låter henne sedan gå kvar ett par dagar för att äta upp sig
innan hon släpps tillbaka till det stora.
#12 - 20 maj 2006 22:35
Okey.. Det låter bra. Ska försöka fixa det, ska höra med en kompis som har ett står tomt..

Det är på ca 60L har jag för mig, tror du att det räcker? Bättre än en yngel bur antar jag ialf..

Ser att hon har lite svårt o äta med romen i munnen (om det nu är det men antar det =)

:)
#13 - 20 maj 2006 22:39
Jo det räcker. Jag har ett på 80 och ett på 90 och det har funkat fint.
Hon kan oftast inte äta, även om det tydligen händer ibland.
Därför är det rätt bra att låta henne gå i karet i lugn och ro ett tag
efter hon spottat som sagt. Låta henne få tid att äta upp sig.
#14 - 21 maj 2006 20:12
Nu har jag fixat en extra burk som hon ska få vara i..

Men ska jag vänta tills det romen har kläckts eller vad man säger,
eller kan jag ta henne nu o stoppa ner henne i den andra burken..

Håller hon ihop med ynglena efter dom "fötts" också eller?

Eller finns det risk att hon spottar ut romen om jag fångar henne nu, har läst att nån anna har haft det problemet..

Hur/vad bör jag göra?

Och burken hon ska vara i, räcker det med bara vatten o pump, eller ska jag slänga i grus o växter o sånt också?
#15 - 21 maj 2006 21:34
Försök plocka upp henne och lägga ner henne. Om hon skulle hinna spotta ut ynglen så har du nog ingen större chans att få tag i dom.

Fixa lite inredning med grus och stenar så att hon känner sig trygg.
Ta gärna vatten från karet hon går i så hon inte får någon jättechock när du släpper ner henne där.
Mina honor har inte direkt visat ynglen något intresse efteråt. Låt henne gå ett par dagar så hon får vila upp sig och få ordentligt med mat och släpp sedan ner henne igen.
Rekomenderat att släppa tillbaks henne vid en matning för dom övriga fiskarna så att de blir distraherade och inte ger sig på henne.
#16 - 27 maj 2006 20:10
Ännu en..

Nu är iallafall den "gravida" golden honan satt i ett eget kar, med lite växter, grottor o så.. Men hon är ganska skygg, är i en grotta hela tiden, men det kanske hon ska?

Det är kanske runt 60 l, kan ja tänka mig (6kantigt)
Men nu har jag upptäckt att även en hona av mina andra ciklider
Labeotropheus trewavasae, också tuggar..

Kan jag ta den också o stoppa i samma burk som golden hona, eller kommer dom bråka, skada varandras rom/yngel eller nått?

Golden kanske är 4 cm, den andra kanske 5.
#17 - 1 juni 2006 21:32
Det börjar väll bli dax för min golden att spotta snart hoppas jag..

Undrar bara om jag behöver köpa nått spec yngel foder, eller klarar dom sig med bara krossat flingfoder o liknande??
#18 - 2 juni 2006 08:25
Klarar sig gör dom allt. Men artemia och sedan räkmix kommer att
ge dom finare färger. Jag brukar köra på med räkmix redan från början.
#19 - 2 juni 2006 09:21
Okey, trodde inte dom kunde äta sånt från början, men har lite allt möjligt här hemma, inkl artemia och räkmix, så då kör jag på det =)

Man tackar! :D
#20 - 2 juni 2006 09:25
Jodå artemia brukar vara rekomenderat att köra åtminstone första veckorna.
Räkmix kan du blöta ner lite och "mosa" mellan fingrarna så dom får små bitar.
#21 - 8 juni 2006 10:34
Måste bara fråga..

Imorgon är det 3v sen jag skrev o frågade om min Golden som tuggar..

Men det har fortfarande inte hänt nått, och det var ett par dar innan jag frågade som jag såg att nått var på g..

Den har iförsig börjat simma runt som en tog (i yngelburken), som den inte gjorde dom första veckorna.. Är det dax snart då eller?

Bara lite nyfiken, vill ju se bebisar, hehe :D

Annons