fort hjälp!

#1 - 26 november 2006 21:12
Jag köpte nått bra men nyligen nytt akvarium i torsdags vänjdes fiskarna in allt har gått bra tills i igår morse nu simmar dem bara vid ytan och ser ut att chippa efter luft jag vet inte vad jag ska göra??:(
#2 - 26 november 2006 21:13
blev lite felskrivet där=)...köpte nyligen ett akvarium...ja ni förstog säkert
#3 - 26 november 2006 21:14
Nitrit i vattnet pga för snabbt/för många fiskar på en gång. Finns många trådar om det där, sök på nitrit, men det första du kan göra är att byta minst 30% av vattnet.
#4 - 26 november 2006 21:17
okej men i affären sa expediten att jag skulle börja med tio fiskar så trodde inte det skulle vara för mycket?men jag har nu under kvällen bytt en hel del vatten men dem e fortfarande vid ytan och chippar kanske ska byta ännu mer?vad gör man igenligen åt det här med nitrithalten?
#5 - 26 november 2006 21:20
Beror ju på hur stort det är...
Jag ännu mer vatten, eller hur mycket har du bytt?
#6 - 26 november 2006 21:20
Hur stort är akvariet? Tips, byt, byt vatten... tillsätt toxivec... och sedan när det börjar bli stabilt filterbakterier. Du kan också köpa nitrit test så du kan hålla koll.... och du Välkommen till Zoopet!
#7 - 26 november 2006 21:22
I affärer säger de så mycket...
Hur stort är akvariet och hur länge ahr det varit igång?

det finns som sagt många trådar om det här, men det huvudsakliga är väl att ta det försiktigt n'r man sätter i fisk i ett nystartat akvarium. Mer akut kan du bara fortsätta att byta vatten, ofta och mycket, tills du kan köpa någon form av bakteriekultur på flaska.
#8 - 26 november 2006 21:28
det är ett 75-liters akvarium..men okej jag fortsätter att bÿta vatten men ajg kan ju inte byta hela natten tror ni dem överlever tills imorgon om jag köper någon bakteriekultur?
#9 - 26 november 2006 21:29
det är inte helt säkert, men möjligen om du bytar mycket vatten innan.

och MATA ABSOLUT INTE.
#10 - 26 november 2006 21:32
vad är det för fiskar?
lite inte på djuraffären.

om du byter 50% morgon (och ev kväll) under några dagar så brukar nitriten gå ner

köp ett nitrittest, jag rekommenderar JBLS nitrittest (kostar lite över 100 har jag för mig) det är det enda test jag har, och jag har 5 akvarier. tycker det räcker med nitrittest.
#11 - 26 november 2006 21:32
Tror nog att dem flesta va oss har blivit blåsta när man var nybörjare så det är emd andra ord inte ditt fel att du blev blåst. Men gör som föregående personer har skrivit, byt mycket vatten och köp nitrittest i akvariebutiken för att hålla koll.

Lycka till med fiskarna och håller tummarna för att dem skall klara sig :)

/Glenn
#12 - 26 november 2006 21:39
jag hoppas verkligen dem klarar sig annars lägger jag ner tio döda fiskar pga av någons okunskap nej tack funderar på att åka dit med dem innan jobbet och lämna tillbaka så dem åtmisntonde överlever.Trist när man köpt dyrt akvarium och allt.Men om jag köper ett nitrittest och det visar sig vara problemet kan man råda bot på detta?finns det något man kan hälla i akvariet då?tack för era vänlkiga svar
#13 - 26 november 2006 21:40
såg att det var ca 30grader i akvariet ska tydligen ligga på en 25-26 hr sänkt vämrmen nu men akn detta påverka?
#14 - 26 november 2006 21:44
Ja, det hjälper nog att sänka temperaturen en smula, är det för varmt kan det bli ont om syre, och det är ju lite som att sparka på nån som redan ligger.
#15 - 26 november 2006 21:46
ok
#16 - 26 november 2006 22:40
t ex syresättningen blir bättre i svalare vatten än vad den är i varmt vatten.
#17 - 26 november 2006 23:11
nadja skrev:
okej men i affären sa expediten att jag skulle börja med tio fiskar så trodde inte det skulle vara för mycket?

Idioter!!!!!!!! :mad: När jag startade upp mitt 310 liter hade jag bara 4 fiskar under hela den första månaden, matade sparsamt samt tillsatte gott om bakteriekultur. Det blev ändå lite nitrit, men i så låga koncentrationer att det inte var giftigt.

Tänk på att det tar lite drygt en månad innan bakterierna hunnit etablera sig ordentligt i filtret: http://www.bestfish.com/newtank3.html Så bara för att man byter vatten kommer nitriten inte att försvinna. Man sänker bara nivåerna tillfälligt. Så du [b]måste[/QUOTE] se till att tillsätta bakteriekultur. Gärna dubbelt så mycket som det står i instruktionerna.

Lycka till!
#18 - 27 november 2006 00:43
Du har chockat fiskarna ordentligt har du tänkt på att det är 7 grader utomhus sen slänger du ner fiskarna i 30 grader det är ett under att de inte redan är döda
#19 - 27 november 2006 06:28
birgitta-lundin: Vad har utomhustemperaturen med detta att göra?

/Glenn

Annons