Försvunnet inlägg..

#1 - 31 maj 2004 08:51
I går skrev jag ett inlägg om sniglar.. Hade fått lite svar och fortsatten med en på den frågan.. Men nu är den försvunnen.. När jag klickar på "sezzan" och mina inlägg så finns det inte där.. Nån som vet vad som kan ha hänt.. Kan inlägg bara försvinna??
#2 - 31 maj 2004 08:53
du kanske hade lagt det under fel kategori? Då plockas de bort.
#3 - 31 maj 2004 08:54
Det togs precis bort när jag skulle skriva.
Vet ej varför det togs bort.
Fråga Kjell.
#4 - 31 maj 2004 08:56
Jag skrev det under akvarier.. Då jag inte vet vad sniglar går under... Ja.. det är väl bara att skriva ett nytt... Det var inget konstigt i texten eller nått som kan uppfattats kränkande...
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 31 maj 2004 09:00
Så här står det i "Hur man skriver ett inlägg i forumet"

"På rätt plats.
Skriv ditt inlägg i rätt ämnesavdelning (inlägg som ligger fel kommer att plockas bort). Vet du inte var du skall skriva ditt inlägg så fråga i avdelningen 3-03 "Vilken kategori" så kommer du att få svar."

Frågor om sniglar skall självklart inte in på "Akvarier och Tillbehör" och plockas därför bort.
#6 - 31 maj 2004 09:11
Tack!!!![:-94] Det är mycket med det jordiska....
#7 - 31 maj 2004 09:13
Pröva att skriva under "Skaldjur", eller gräv runt lite så är frågan säkert besvarad där någonstans redan.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 31 maj 2004 09:24
Som Gustav skriver - lägg in den på skaldjur, det skulle kunna finnas yttreligare några lämpliga kategirier, men sniglar är under inga omständigheter ett akvarietillbehör i alla fall.
Har man kollat runt lite och fortfarande inte vet var man skall ställa en fråga så finns alltid möjligheten "Vilken kategori" - skriv då frågan och lägg in den där så flyttar jag den till rätt kategori.
#9 - 31 maj 2004 10:13
Nu har det hänt igen, moderatorn har plockat bort en tråd med svar. Svar som *kanske* innehöll väldigt intressanta saker. Svar som någon *kanske* hade ägnat stor möda åt att knåpa ihop.

Jag anser att det är en dålig metod att moderera.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 31 maj 2004 10:24
Jag anser att det är en dålig metod att moderera.

Det är möjligt att det är så - men det är så vi valt att göra här så då får man finna finna sig i de regler som gäller här.
Tycker också det är märkligt att det alltid är de som står bakom sidan som skall få skit när vissa totalt struntar i de regler som gäller.
#11 - 31 maj 2004 10:56
reglerna finns ju av en anledning, att man ska kunna söka efter ämnen så att samma sak inte är uppe flera gånger. finns säkert fler anledningar.

Jag kan dock se att sniglar är ett otrevligt och inte alls önskar tillbehör till växterna, som hör hemma i akvariet, men det är lite väl långsökt för att kalla dem för tillbehör ;)
#12 - 31 maj 2004 11:09
Äre svårt att flytta en tråd i detta forum? Vet inte hur det är uppbyggt men i andra forum flyttar man om det hamnar tokigt.
#13 - 31 maj 2004 11:18
Som Kjell skrivit tidigare.... Förut flyttade dom inläggen till rätt kategori... vilket resulterade i att många slutade bry sig i om inläggen kom på rätt ställe... Tyvärr drabbar det nya systemet ibland nybörjare på forumet, men samtidigt verkar det vara det enda sättet att få det hela att funka... För vi vill väl inte att Kjell och Christian skall få för mycket jobb med forumet... så att de ledsnar????
#14 - 31 maj 2004 11:20
Detta har diskuteras ett flertal gånger, och moderatorerna anser att det är bättre att vi lägger ner lite tid och eftertanke på våra inlägg. Det är inte meningen att man skall lägga inlägg hur som helst och sedan lita på att någon annan rättar till det. Varför inte själv försöka att lägga det rätt från början. Inte allt så svårt.

Guy
#15 - 31 maj 2004 11:26
Problemet med den här typen av moderering är att det inte bara drabbar de som gör fel utan även de som snällt svarar på frågan som ställs. Då är det betydligt bättre att bara låsa tråden, då försvinner i alla fall inte några välskrivna svar.
Vill man ännu tydligare markera att det är dags att personen bättrar sig så kan man skicka en varning per mail och efter tre varningar så portar man personen.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 31 maj 2004 12:00
Då är det betydligt bättre att bara låsa tråden, då försvinner i alla fall inte några välskrivna svar.

Då kommer mycket snabbt att ligga hundratals med låsta trådar i forumet som kommer att utgöra ett enormt irritationsmoment.

Tyvärr drabbar det nya systemet ibland nybörjare på forumet, men samtidigt verkar det vara det enda sättet att få det hela att funka...

Är det någon som är helt ny på forumet så skickar jag alltid ett mail där jag talar om att inlägg som läggs in i fel kategori raderas.

Vill man ännu tydligare markera att det är dags att personen bättrar sig så kan man skicka en varning per mail och efter tre varningar så portar man personen.

Så sker redan - personer som har vägrat följa reglerna har också uteslutits.

Då det varje dag läggs in flera hundra inlägg (300-500) så krävs det att de som skriver där följer de regler som finns. Om vi inte hade haft de strikta regler som vi har är jag övertygad om att det varit helt kaos i forumet idag.

#17 - 31 maj 2004 14:30
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Då är det betydligt bättre att bara låsa tråden, då försvinner i alla fall inte några välskrivna svar.

Då kommer mycket snabbt att ligga hundratals med låsta trådar i forumet som kommer att utgöra ett enormt irritationsmoment.[/quote]Jo jag förstår dig men plockar man även bort trådar där det finns välskrivna svar så försvinner snart den typen av svar, man lessnar rätt snabbt då en tråd man har bemödat sig att skriva ett långt inlägg i helt plötsligt bara kan försvinna. Är tråden låst så finns i alla fall inlägget kvar och man skrev det inte helt i onödan.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 31 maj 2004 14:58
Jo jag förstår dig men plockar man även bort trådar där det finns välskrivna svar så försvinner snart den typen av svar, man lessnar rätt snabbt då en tråd man har bemödat sig att skriva ett långt inlägg i helt plötsligt bara kan försvinna
.

Jag plockar dagligen bort ca. 10 trådar där någon har ställt frågan i fel kategori. På ett år skulle det innebära 3.500 låsta trådar dvs så skulle jag låsa ungefär 20% av alla trådar - hur kul vore det.
Jag skulle också för varje gång bli tvingad att skriva en förklaring i varenda låst tråd + att jag får flytta dom till rätt kategori annars kommer det att dyka upp en massa frågor om varför den och den tråden är låst.
Idag tar det ca. 30 sekunder att radera ett inlägg - om jag dels skall flytta tråden, låsa den och skriva ett svar så tar det minst 2 minuter dvs totalt 116 arbetstimmar per år. Därför deletar jag inlägg som lagts in i fel kategori (obs - jag flyttar också säkert minst 10 om dan pga att de kunde lagts in under en bättre kategori än de hamnade under - det är alltså enbart inlägg som hamnat helt fel som raderas).

Visst som du skriver kan detta också få negativa konsekvenser som du skriver, men av två onda ting får man välja det minst onda. Vet man också om vilka regler som gäller så är det ju också lite upp till en själv att kolla i vilken kategori som tråden ligger innan man lägger ner en massa jobb på att få ihop ett bra svar. T.ex. så bör väl de allra flesta som är kompententa att avge ett svar om sniglar veta att de inte är ett akvarietillbehör.

Annons