Försvunnen Palett..

#1 - 13 mars 2005 17:31
Här är jag igen .. ytterligare ett problem. Märks det att detta är mitt första kar? ;)
Vi hade två paletter i vårat.. en hanne o en hona. De har haft barn, men inget yngel klarade sig tyvärr.
I början av veckan la jag märke till att jag inte såg honan.. och att hannen låg gömd.. Avvaktade lite, men när hannen legat o tryckt på samma ställe tre dagar i rad utan att jag sett honom simma ut därifrån så antog jag att han kanske 'fastnat'. Vi har en grävare i karet som jag misstänkte hade grävt igen det hål där han simmat in. Antog också då att honan var där.
Jag lyfte lite försiktigt på stenen för att fria hanen, han simmade slött därifrån. Från att ha varit en mycket färgglad och könsmogen palett var han nu mycket grå och trist i färgen. Han låg på botten och såg ut att må riktigt dåligt!
Honan hittade vi inte.. hon har fortfarande inte dykt upp.. inte ens spår av henne, som t.ex likdelar..
Någon sa att dom kan gräva ner sig när dom ska ha yngel.. är det sant?
Vi har flyttat hanen för att ha lite bättre koll på honom, var detta fel?
Han har ny legat i det andra karet i 2 hela dagar men har inte piggnat till det minsta.
Var är våran hona???
Vad är det med våran hane???
Kan någon av de andra ätit upp henne och han sörjer???

Tacksam för tips/svar!

Paula Lindquist
#2 - 13 mars 2005 23:19
För att kunna svara mera precis på din fråga behöver vi veta följande:

*Vattenvärden
*Storlek på Karet
*Sälskap?
*Inredning

/Baggen
#3 - 14 mars 2005 08:53
Försvunnen Palett

Oj .. vattenvärden . Det håller min pojkvän ordning på.. men jag vet att han sagt att det är "bra värden" för våra fiskar..
Karet är på 300 liter.
De andra fiskarna är malawi.. 4 stora blå (vet ej art) 2 likadana fast rosa. 3 delfinder. 2 röd zebra. 2 ahli. 1 palett. 2 segelfens pleco. 3 perlmutt.
Vi har en konstgjord grotta som alfahannen bor i och inte tillåter någon annan än fina tjejer att komma in i. 5 stora lavastenar lagda så det är grottor under. En rot med utrymme under och en handplockad snäcka från Gran Canaria.
Hon har haft barn i snäckan förut, men eftersom den är så stor så kommer även den största fisken in där om han vill.. sen är det ju stört omöjligt att veta hur utrymmet är inne i den.. kanske hon har hittat något utrymme där?
När dom hade barn sist så syntes hon till regelbundet..
Hur ska jag göra med hannen? Han har fortfarande inte piggnat till..

Tack på förhand.

Annons