Försvunnen brun bågfencyklid

#1 - 3 april 2012 19:53
Köpte ett par av brun bågfencyklid för några veckor sedan. I början jagade hanen iväg honan hela tiden men nu i helgen ändrades beteendet lite. Hanen "spände" upp sig framför honan och följde henne hela tiden utan att jaga henne. Jag såg henne i söndags när jag gjorde vattenbyte och planterade några nya växter. Nu verkar det som hon är helt försvunnen. Har inte sett henne trots att jag suttit och tittat länge vid flera tillfälle. Kan det var så att paret har lekt och hon byggt en grotta där hon ligger och trycker, eller finns det risk att någon har käkat upp henne? Har ett par av paletter och några skalarer men det känns som de är för små för att lyckas med detta. Jag vill inte börja rota runt i karet om det är så att hon är i en grotta, men ligger hon död någonstans måste jag ta hand om det. Vad rekommenderar ni att jag gör?
#2 - 3 april 2012 20:12
Om du har mycket växter och gömställen så kan de mycket väl ha lekt, bågfensciklider är ju grottlekare, och leker gärna undanskymt. Under leken blir honan även mycket aggressiv mot hanen. Vänta och se är mitt tips :)
#3 - 4 april 2012 16:07
Fortfarande inga spår av henne. Hur länge ligger de och "ruvar" om det är det hon gör?
#4 - 4 april 2012 17:26
Tja, äggen kläcks väl efter ett 2-3 dagar, och blir frisimmande efter nå´n vecka, så en dryg vecka tar det nog innan du ser dem. Men känner honan att grottan är hotad, t.ex om hanen kommer för nära, så kan hon visa sig snabbt för att jaga bort hotet. I större akvarier hjälper hanen till med revirförsvaret, i mindre akvarier kan han bli ihjäljagad av honan när hon har yngel.
#5 - 4 april 2012 17:57
Nu har honan visat sig igen och hanen jagar efter henne precis som innan helgen. Undrar var den kan legat och tryckt? Verkar inte som hon lagt ägg eftersom hon inte är aggressiv mot hanen. Akvariet är iofs på 540l så det finns ganska bra plats. Hon har inte speciellt starka färger heller. Konstigt.... Riktigt spännande ibland med akvarium :) Ska bli intressant att se hur det fortlöper...
#6 - 4 april 2012 18:03
Ok, i ett såpass stort kar kan du skaffa ett par honor till :)
#7 - 5 april 2012 06:44
Animaniac skrev:
Ok, i ett såpass stort kar kan du skaffa ett par honor till :)

Tänkte skaffa några par till av andra dvärgar. Kanske boliviansk fjäril och något par till. Har ett par av palett också men de verkar inte bry sig så mycket om de andra fiskarna förutom när någon kommer nära grottan.
#8 - 13 april 2012 21:19
Hittade hanen död idag. Vi var borta några dagar över påskhelgen. Är ganska säker på jag såg honom när vi kom tillbaka men kan inte svära på det. Paletterna fick yngel under tiden. Frågan är om han dog pga att paletterna jagade honom eller pga något annat. Det lär man nog inte få veta.... Paletterna jagar iväg alla fiskar som kommer i närheten av ynglen, men de är brukar nöja sig med att köra iväg dem en bit. Den verkade inte sjuk på något sätt innan vi åkte så det är lite konstigt.

Annons