Försvunna yngel?

#1 - 25 november 2010 09:27
Mina palettciklider har grävt, vaktat och varit duktiga, sedan lyckats få ett knippe yngel. När jag såg dom vara ute rasta gruppen för fjärde dagen så hade jag öven varit och köpt en lämplig håv och en yngelkasse. Jag fångade allihopa och satte dom i kassen utan föräldrar. Dom var bra små som ni förstår, kanske 2, högst tre mm? Jag droppade i lite yngelmat och lämnade dom för natten. Dagen efter var det inte ett spår av ynglen kvar. Vad i helv...har hänt? Dom bör inte ha kunnat ta sig över kanten, och ingen annan fisk borde ha kommit in. Så vad...?
#2 - 25 november 2010 09:41
De har säkert tagit sig ut mellan springorna.
Låt ynglen gå kvar med färäldrarna nästa gång de leker, då de ofta klarar av att vakta dem tills de vuxit till sig:).
#3 - 25 november 2010 11:49
Det finns inga springor i en yngelkasse som jag känner till. Men tack för tipset, jag ska göra så.

En fråga dock, hur många yngel brukar det bli? Jag hade ca 15, men det känns...lite.
#4 - 25 november 2010 11:56
Ok, men det låter som enda anledningen till att de bara kan försvinna så...men du kanske hittar lösningen till mysteriet sedan;).
15 Yngel låter lite, men dels kan det vara en av de första lekarna och paret inte är så stora ännu, sedan kan en del yngel ha försvunnit på vägen, den är ganska lång från äggläggning till frisimmande:).

Annons