Försvunna räkor

#1 - 10 januari 2009 22:44
Igår köpte jag 3 amano räkor på ca 2cm, kapade försiktigt med släckt ljus och släppte in dem. Efter ungefär en halv timme senare tände jag bara det ena lysröret för att inte skrämma dem och var förstås nyfiken på dem. Det tog en tid innan jag kunde urskilja och se konturerna av räkor men två av dem var framme iaf. Idag har jag inte sett ett skymt av dem :( Nu vet jag inte om de gömt sig eller blivit uppätna? Fiskarna verkade inte intresserade igår...men något måste ha hänt under natten eller är de bara skygga och gömmer sig?
#2 - 10 januari 2009 22:48
Kan det vara din pump som inte är räksäkrad?
Bilagor:
#3 - 10 januari 2009 22:54
Pumpen har jag bakom bakgrunden som är säkrad med nät och filtervadd så jag tror inte det, men har även tittat där med ficklampan och inte sett något :confused:
#4 - 10 januari 2009 22:56
De är mästare på att gömma sig så de kommer nog fram snart isåfall :D
#5 - 10 januari 2009 23:01
Hoppas det för de var så söta, tack för svaret :)
#6 - 10 januari 2009 23:06
Mina körsbärsräkor lyckas gömma sig från mig i en 10L burk... :(

De visar sig nog vid matning igen ;)
#7 - 10 januari 2009 23:11
Jasså, hur lyckas dem, har du röda växter? :D
#8 - 11 januari 2009 00:14
Nej, knallgrön mossa, så de är en jättesnygg kontrast till hela burken som lyser med sin grönhet... sen varför jag ibland bara ser två stycken är ett mysterium :eek:
#9 - 11 januari 2009 08:58
Hoppas du har haft täckglasen på för vissa räkor är duktiga hoppare..
Har blivit av med flera Amano räkor på det viset. Hittade dom utsprudda i hela vardagsrummet. så långt som 5-6 meter från akvariet, tom i ett annat rum.
Guest
#10 - 11 januari 2009 13:04
GöranE skrev:

Har blivit av med flera Amano räkor på det viset. Hittade dom utsprudda i hela vardagsrummet. så långt som 5-6 meter från akvariet, tom i ett annat rum.

Det där var med min tanke. Tyvärr...
#11 - 11 januari 2009 13:09
Vad har du för fisk?
I din signatur står det nåt om gurami och kampfisk - de kan nog tänkas äta räkor.
#12 - 11 januari 2009 13:13
Själv har jag haft mina amano räkor ca ett år utan att någon har rymt, då har jag ändå haft täckramp med ett "hemmagjort" hål för ett ytterfilter.
#13 - 11 januari 2009 13:44
GöranE skrev:

Jag har en heltäckande ramp med en liten springa för sladdar men sen min ena kampfisk hoppade ur genom den så har jag lagt där en extra filtervadd
#14 - 11 januari 2009 13:51
Azur skrev:
Vad har du för fisk?

I din signatur står det nåt om gurami och kampfisk - de kan nog tänkas äta räkor.

Ja, jag har 6 gurami och 4 kampfiskar. Har inte sett en enda idag heller så det lutar åt att de blivit mat :(
F*n ett till bevis att man inte kan lita på personalen i affären, har ju sagt vilka fiskar jag har :mad:
#15 - 19 januari 2009 23:28
aneta skrev:
Ja, jag har 6 gurami och 4 kampfiskar. Har inte sett en enda idag heller så det lutar åt att de blivit mat :(

F*n ett till bevis att man inte kan lita på personalen i affären, har ju sagt vilka fiskar jag har :mad:

Tycker du skall gå tillbaka till affären och klaga om dom har sagt att det skall fungera..
#16 - 20 januari 2009 07:12
GöranE skrev:
Tycker du skall gå tillbaka till affären och klaga om dom har sagt att det skall fungera..

Jag har varit i affärren och berättat om räkornas öde men förmodligen varit för snäll [:o] Det är ändå en bästa affär på fisk här i stan och jag litar på de annars. Ska se om jag kan få någon rabatt nästa gång jag handlar.
#17 - 28 januari 2009 20:49
En glad uppdatering, mina räkor lever :D

De har hela tiden levt och gömt sig bakom bakgrunden och jag som trodde att mina fiskar åt upp dem [:o]

Men med detta kommer ett problem, jag vet inte hur jag ska komma åt dem? De är i den trängsta delen inte där där pumpen sitter. Har ni några tips hur ska jag locka de fram?
#18 - 29 januari 2009 05:51
Men om de har kommit in så kommer de troligtvis ut, och det är ju inte säörskilt schysst att dra frram de om de är livrädda och behöver några dagar till innan de lugnar ner sig?
#19 - 29 januari 2009 10:26
JojjeN skrev:
Men om de har kommit in så kommer de troligtvis ut, och det är ju inte säörskilt schysst att dra frram de om de är livrädda och behöver några dagar till innan de lugnar ner sig?

Jo men de har varit där i nästan 3 veckor och då undrar man vad lever de på? Det finns ju inget där förutom en massa "skit" eller så kommer de fram på nätterna när fiskarna sover? :confused:
#20 - 31 januari 2009 18:00
En av mina amanoräkor har inte setts till på länge, men jag har en stor grotta som den kanske gömmer sig i, hoppas den också dyker upp som dina gjorde :)

Annons