Försvunna räkor?

#1 - 14 oktober 2003 12:18
Nu fattar jag inte!

Vi köpte tio räkor i Juni till vårt 240l.
Hela tiden har räkorna varit tämligen aktiva och dom har vuxit fint. Ett par av dom är nästan helt bruna och närmare fyra cm långa och med rom.
Vi har ganska hyfsat med växtlighet, en stor rot och några stenar. Räkorna har hela tiden bott under roten och utgått därifrån. Det ser nästan ut som om dom grävt under roten, men det är jag inte säker på.

Nu är alla räkorna borta!

Har letat i flera dagar, men hittar ingenting.

Jag har hört talas om en liknande historia där alla räkor försvann, nya köptes och helt plötsligt fanns där otroliga mängder räkor.

Annat alternativ är att någon fisk ätit upp dom, men jag har inte sett någon sådan tendens tidigare och räkorna är både blixtsnabba och försiktiga, så det borde ta lite tid, dessutom finns det inte så många misstänkta. Blå Gurami eller Ancistrus, båda på runt 10 cm.

Några synpunkter eller erfarenheter?
#2 - 14 oktober 2003 12:21
Ancistrus är i alla fall inte skyldig. Räkor är världsmästare på att gömma sig.
#3 - 14 oktober 2003 12:24
om dom av någon anledning har dött och ancistrusen kommer åt dom så försvinner liken illa fort. Räkor är ganska "lättupplösta" (får man säga så?) djur så dör dom av någon anlednign så tar det itne lång tid innan andra fiskar bakterier har kalasat upp alla spår utav dom.
#4 - 14 oktober 2003 12:47
jag stoppade i två stora rötter i mitt kar för ett par månader sen & ph föll..mina 2 amanoräker dog trodde jag..men igår när jag lyfte upp den ena roten så satt det en räka där..jag har spenderat ett ANTAL timmar de senaste månaderna & tittat i karet men inte sett dem ens en enda gång, så hittar de nåt favoritställe så kommer de tydligen inte fram???
#5 - 14 oktober 2003 12:50
dom är nattaktiva i naturen är dom inte det??
#6 - 14 oktober 2003 13:47
Hmmm, dom är allt lite mystiska dom där räkorna. Det ska bli ett stort vattenbyte ikväll, det brukar locka fram dom av någon anledning. Men dom har alltid varit väldigt aktiva på dagen tidigare, man har alltid kunnat hitta minst fem samtidigt.
Jag återkommer!
#7 - 15 oktober 2003 10:02
Vattenbyte gjort och vips for tre räkor fram! Väldigt konstigt. SÅ bra på att gömma sig har dom aldrig varit tidigare. Dessutom var det tre ganska små räkor som var synliga. Hanar? Undrar om det kan vara något på gång med den rom jag sett de stora honorna släpa runt på. Att dom kanske gömmer sig då det är dax, eller nått.
Fortsättning följer. (Hoppas jag.)
#8 - 15 oktober 2003 22:25
Så gjorde mina räkor, försvann tvärt i fyra veckor. Sen dök de upp med en massa småräkor i släptåg.
Mina räkor har ynglat av sig på våren/försommaren både i år och förra året.
#9 - 16 oktober 2003 00:55
Mina 10 st C. japonica försvann i mitt 500liters växtakvarium. Såg dem inte på två-tre veckor. Trodde att scalarerna hade ätit upp dem. Men en dag så såg jag tre av dem spankulera på botten som inget hade hänt. Sedan har jag sett några av dem till och från under några månaders tid. Så de är bra att gömma sig, fick ett tips om att lysa med en ficklampa in i akvariumet mitt i natten. Då skall man kunna se deras ögon lysa in natten som små prickar. Med större fiskar i akvariumet så blir de nattaktiva.

Notera att det finns många olika sorters räkor. Några förökar sig i sötvatten, andra gör det inte. C. japonica gör det inte. De behöver bräckt vatten för att ynglen skall utvecklas (men vuxna djur skall inte ha salt vatten). Läs inlägg i forumet på http://www.akvarieguiden.nu/ för länkar om kräftdjur, räkor och speciellt C. japonica.
#10 - 16 oktober 2003 06:27
Har 6 C. japonica i 128L. Disse forsvinner i perioder. I samme periodene har jeg funnet tomme rekeskall, så jeg tror de holder seg i skjul når de skifter skall for at det nye skallet skal bli hardt?!

De er skikkelige verdensmestere i å gjemme seg :)
#11 - 16 oktober 2003 06:40
Jag hoppas lite på att det blir som i Ullas fall. Räkorna har varit så aktiva tidigare och dessutom har flera burit på rom så detta plötsliga försvinnande stämmer inte. Något är på gång hoppas jag. Det ser faktiskt ut som om dom har grävt ner sig i sanden under roten, för jag har sett små uppsprätta högar. Kanske dom ligger där och trycker tills det är tid för yngel? Det som inte stämmer är årstiden.
Något som jag är lite skeptisk till är det med bräckt vatten. C. japonica sägs leva i risplantage bland annat, känns lite jobbigt att dom skulle ta sig till havet från ett risplantage som ligger hundra mil in i Kina. Men visst...
#12 - 16 oktober 2003 06:45
C japonica kommer ifrån japan och inte kina. Föräldrarna tar sig inte till havet utan det är larverna som följer med strömmar ut i havet. När dom omvandlats till räkformen så tar dom sig snabbt upp i floderna igen.
MVH
Magnus
#13 - 16 oktober 2003 07:59
Jag har råkat ut för mina Japonica har försvunnit vid 2 tillfällen.
Jag hade några räkor i mitt 640L akvarie men flyttade över dom till ett litet yngelakvarie akvarie 20l, hittade dock inte alla (trodde dom var döda). Ett halvår senare gjorde jag rent hela akvariet, la rötterna i en spann och sköljde av dom i duschen och la tillbaka dom i akvariet. I ögonvrån såg jag nått ligga kvar i spannen och där var de räkorna som fattades, helt otroligt :)

Mitt yngelakvarie "glömde" jag av, gjorde ingenting på 4-6 månader akvariet bestod bara av en stor tjock grön algmatta med nån liten skvätt vatten kvar på botten. När jag tog bort mattan så låg räkorna där. Otrolig överlevnadsförmåga har dom :)
Numera tar jag bättre hand om räkorna :)

#14 - 16 oktober 2003 14:06
Enligt akvarieguiden finns dom i Kina och enligt "Caridina Japonica Site" så finns dom i Japan, Taiwan och Korea. Jobbigt att man alltid får olika bud på allting, men jag håller nog en slant på att dom finns i Kina om dom finns i Taiwan och Korea, inte minst när akvarieguiden dessutom påstår det.

Angående om dom klarar sig utan bräckt vatten eller inte, så HOPPAS jag att jag själv kan ta reda på det en gång för alla.

Trots att det inte är vår...
#15 - 16 oktober 2003 18:53
Ett 20-tal snarlika räkor går i handeln under namnet C. Japonica men de "äkta" som Amano använder ska komma från en sjö i södra Japan om jag minns rätt.

Annons