försvunna neontetror

#1 - 8 januari 2006 12:12
köpte för ett tag sen 10 neontetror, efter nån vekca var dom 9, nu är det bara 8 st, o det ligger ingen död nånstans??? vad kan ha hänt? har 3 pansarmalar, 4 ancistrusbebisar, 2 krokodilfisk(tror jag dom heter) o 2 borneo algätare, kan nån av dom ha ätit upp tetrorna??? eftersom det inte ligger nåt lik nånstans, alltså:rolleyes:
#2 - 8 januari 2006 14:38
jag tror det, mina neontetror brukar också försvinna spårlöst och jag tror att det är min stora regnbågsfisk som har ätit upp dem, så om någon av dina fiskar är stora är det möjligt att den har ätit upp dem.
#3 - 8 januari 2006 14:45
Just neontetror verkar vara favoritmat för många större fiskar! [:O]
Är det för att dom ser ut som godis... :confused:
#4 - 8 januari 2006 15:47
[QUOTE=Lilla_Cilla]köpte för ett tag sen 10 neontetror, efter nån vekca var dom 9, nu är det bara 8 st, o det ligger ingen död nånstans??? vad kan ha hänt? har 3 pansarmalar, 4 ancistrusbebisar, 2 krokodilfisk(tror jag dom heter) o 2 borneo algätare, kan nån av dom ha ätit upp tetrorna??? eftersom det inte ligger nåt lik nånstans, alltså:rolleyes:[/QUOTE]

De kan ha dött och kropparna blivit uppätna.I stort sett alla fiskar är asätare när tillfälle ges. Och det är tur det, annars hade risken för nitritspikar pga lik som ligger och ruttnar nånstans varit mycket större.

Frågan är varför de har dött. Har du koll på dina vattenvärden? Hur är det med pH och nitrit? Neontetror kan vara känsliga för plötsliga förändringar.

Eller kan de ha blivit dödade av andra fiskar? Hur ser krokodilfiskar ut? Är de stora?
#5 - 9 januari 2006 15:54
jag vet inte om den heter krokodilfisk, det var vad den såldes som iaf, ser ut så här:

http://loachtank.com/albums/userpics/10009/normal_Horsefeed3.jpg

mina är ca 8-10cm, o blir vad jag vet inte så mycket större, dom gräver mest ner sig, o äter samma mat som mina pansarmalar. tetrorna försvann innan jag satte i dom iaf, dom försvann när jag bara hade tetrorna o 2 små albinopansarmalar:rolleyes: om dom försvunna tetrorna har dött o blivit uppätna så tycker man ju att det borde ligga lite rester kvar nånstans:confused:

vattenvärdena är stabila, ingen verkar ha mått dåligt, dom har bara försvunnit över en natt, o det har inte varit något bråk i akvariumet sen min kampfisk dog(den jagade tetrorna o högg efter dom).
#6 - 9 januari 2006 16:05
Har du ytterfilter? isåfall skulle jag kolla där, de kan ha sugits in.
#7 - 9 januari 2006 16:07
vad är ett ytterfilter:confused: jag har iaf ett vanligt som sitter på insidan, o springorna är för små för att nån fisk ska kunna sugas in:cool:
#8 - 9 januari 2006 16:09
Ett ytterfilter är ett filter som sitter utanför akvariet, helt enkelt.
Nåväl, är springorna för små på innerfiltret så är det nog inte det som är boven.

Det som kan ha hänt är att de dött (av okänd orsak, sjukdom, mobbing whatever) och sedan blivit uppätna, resterna av en neontetra är så små så det kan väl förmdoligen sugas in i filtret eller så ligger de under en sten eller i gruset.
#9 - 9 januari 2006 22:46
[QUOTE=Lilla_Cilla]vattenvärdena är stabila, ingen verkar ha mått dåligt, dom har bara försvunnit över en natt[/QUOTE]

Vad har du för pH? Temperatur? Kan det ha varit en väldigt stor skillnad mellan vattnet de kom ifrån och vattnet i ditt akvarium?

Om krokodilfiskarna inte hade flyttat in när tetrorna dog så kan det omöjligt vara de som är bovarna ;) Och pansarmalarna skulle aldrig göra dem illa.
#10 - 10 januari 2006 06:29
Har liknande problem med en Ancistus köpte 2 pyttesmå men kan bara hitta en

kanske har letat i bakgrunden o i roten o bland växter men den e borta eller så turas dom om o gömma sig
#11 - 10 januari 2006 09:32
[quote=batski]Vad har du för pH? Temperatur? Kan det ha varit en väldigt stor skillnad mellan vattnet de kom ifrån och vattnet i ditt akvarium?

Om krokodilfiskarna inte hade flyttat in när tetrorna dog så kan det omöjligt vara de som är bovarna ;) Och pansarmalarna skulle aldrig göra dem illa.[/quote]

ph ligger runt 6,5-7, tempen runt 24-26 grader
#12 - 10 januari 2006 14:05
[QUOTE=Lilla_Cilla]ph ligger runt 6,5-7, tempen runt 24-26 grader[/QUOTE]

Låter bra! (26 grader är nog bättre än 24). Inga problem där. Var de väldigt små? Små fiskar är känsligare än vuxna.
#13 - 10 januari 2006 15:18
den storleken som neontetror brukar vara i affären, inte jättepyttiga men inte helt vuxna heller. men nu växer dom så det knakar:p
#14 - 10 januari 2006 15:20
[quote=Lilla_Cilla]köpte för ett tag sen 10 neontetror, efter nån vekca var dom 9, nu är det bara 8 st, o det ligger ingen död nånstans??? vad kan ha hänt? har 3 pansarmalar, 4 ancistrusbebisar, 2 krokodilfisk(tror jag dom heter) o 2 borneo algätare, kan nån av dom ha ätit upp tetrorna??? eftersom det inte ligger nåt lik nånstans, alltså:rolleyes:[/quote]

Det är nog så att dom har dött och så har dom andra fiskarna ätit upp den, speciellt malarna äter döda fiskar!
#15 - 10 januari 2006 21:49
[QUOTE=Lilla_Cilla]den storleken som neontetror brukar vara i affären, inte jättepyttiga men inte helt vuxna heller. men nu växer dom så det knakar:p[/QUOTE]

Kul! Som sagt, neoner är särskilt känsliga för förändringar och stress (som just vid flytt) när de är små. Det enda man kan göra är att koppa in dem noga och länge.

Annons