Försvunna fiskar, hjälp!

#1 - 24 augusti 2004 17:13
Hej!

Jag startade ett akvarium för ca 6-7 veckor sedan och har i dagsläget 3 Ottosar, 9 guppys, 3 dvärgguramis (släpptes i igår), 3 ciklidyngel och 6 pansarmalar.

Mina vattenvärden är bra vad det avser hårdhet, pH, nitrit och ammoniak/ammonium.

När karet var ganska nytt och jag endast hades 6 ottosar och 6 pansarmalar i dog 2 ottosar. De var av typen Otocinclus Flexilis och jag tyckte från början att dom var lite slöa och kanske kände sig ensamma. Nu till det egentliga problemet: För några veckor sedan köpte jag 10 guppys. Efter ett par dagar kunde jag endast räkna till 9, konstigt. Nåja jag funderade på om vi kanske hade räknat fel i affären men var ändå ganska säker på att jag fick med mig 10 hem. Så igår tittade jag lite noggrannare på mina ottosar och upptäckte att de som borde varit 4 nu endast var 3. Jag har rotat runt i alla växter och flyttat på rötterna men hittar inte den sista. Jag har en heltäckande ramp så det finns ingen risk att fiskar hoppat ur eller att mina katter mumsat i sig någon fisk. Kan någon komma på en förklaring?

Om en fisk dör hur snabbt kan några pansarmalar/ottosar/guppys käka upp en annan fisk om så skulle vara fallet? Eller finns det någon annan förklaring?
#2 - 24 augusti 2004 18:46
Döda småfiskar kan bli uppätna över en natt så det är inget konstigt. Otocinclus är ganska känsliga små rackare och jag vågar inte köpa dessa förrän karet är väl ingånget efter minst ett halvår.
#3 - 24 augusti 2004 21:51
Så mina små fina guppysar och ottos är kannibaler? ;) Vilka elaka små rackare.

Annons