Hej!
Jag startade ett akvarium för ca 6-7 veckor sedan och har i dagsläget 3 Ottosar, 9 guppys, 3 dvärgguramis (släpptes i igår), 3 ciklidyngel och 6 pansarmalar.
Mina vattenvärden är bra vad det avser hårdhet, pH, nitrit och ammoniak/ammonium.
När karet var ganska nytt och jag endast hades 6 ottosar och 6 pansarmalar i dog 2 ottosar. De var av typen Otocinclus Flexilis och jag tyckte från början att dom var lite slöa och kanske kände sig ensamma. Nu till det egentliga problemet: För några veckor sedan köpte jag 10 guppys. Efter ett par dagar kunde jag endast räkna till 9, konstigt. Nåja jag funderade på om vi kanske hade räknat fel i affären men var ändå ganska säker på att jag fick med mig 10 hem. Så igår tittade jag lite noggrannare på mina ottosar och upptäckte att de som borde varit 4 nu endast var 3. Jag har rotat runt i alla växter och flyttat på rötterna men hittar inte den sista. Jag har en heltäckande ramp så det finns ingen risk att fiskar hoppat ur eller att mina katter mumsat i sig någon fisk. Kan någon komma på en förklaring?
Om en fisk dör hur snabbt kan några pansarmalar/ottosar/guppys käka upp en annan fisk om så skulle vara fallet? Eller finns det någon annan förklaring?