Förstört min kamera?

#1 - 27 januari 2008 14:16
Hej.
Igår var jag på Mc Mässan i Göteborg.
Innan jag åkte dit funderade jag på vad jag skulle ta med mig för att göra det så smidigt som möjligt.
Så det slutade med att jag bara tog med kamera huset (eos400d) och kit objektivet.
Jag tog ingen väska med mig då jag tänkte det var osmidigt att behöva gå in i folk hela tiden med den.
Vi parkerade cirkus en kilometer ifrån Svenska mässan, och när vi gick den biten blåste det kraftiga kalla vindar.
Sen gick jag runt med kameran rakt upp och ner inne på mässan och tog en massa bilder.
Sen gick vi tillbaka till bilen från mässan och det blåste lika mycket.
När jag kom hem och kollade på bilderna från mässan var dom skarpa och inget att klaga på.

Men idag när jag skulle ta lite kort, så märker jag att när jag fokuserar så är det aldeles suddigt i sökaren. Nu när jag lagt in korten i datorn, märker jag att dom inte alls är skarpa utan väldigt suddiga.

Det jag är rädd för är att jag fått kondens nånstans inuti kameran.

Mina frågor nu är:
Vad gör jag nu?
Måste jag lämna in den på lagning nånstans?
Går detta på försäkringen?

Här är en av bilderna:
http://i29.tinypic.com/dnzvp0.jpg

/fredrik
#2 - 27 januari 2008 14:27
En vän tappade min D40 i golvet, och efter det gick det inte att vrida på zoomen + om man skakade på objektivet så hörde man att det var något som satt löst. Garantin täckte som tur var det hela, och jag skulle få tillbaks kameran efter 2-3 veckor, alltså om ca en vecka nu:)
Tycker lite att om garantin täckte min kameras skador så borde den täcka din kameras skada.

Till en början så kanske du ska vänta en eller ett par dagar och se ifall kondensen försvunnit?
#3 - 27 januari 2008 14:31
jo jag har tänkt att vänta några dagar, men vet inte riktigt hur jag ska förvara kameran under tiden?
#4 - 27 januari 2008 14:35
förvara kameran i normal inomhus temperatur.
lägg den inte på element eller liknande ...

efter några dagar bör kondensen vara borta.
dina bilder saknar ju fokus testa med ett annat obiektiv fungerar inte de så kan de va nått annat fel
#5 - 27 januari 2008 14:35
Har du kollat linserna på objektivet?

Om det är kondens i själva kamerahuset och det syns på bilderna så måste det vara på själva sensorn. För det finns i fotografi-tillfället inget annat mellan sensorn och objektivet.
#6 - 27 januari 2008 14:35
har testat med båda mina objektiv, kit objektivet och med macro objektivet. Men om det nu är något inuti kameran borde det väl inte spela någon roll vilket objektiv jag testar med?
#7 - 27 januari 2008 15:36
jag löste problemet genom ett svar från fotosidans forum.
Det sitter ett litet hjul vid sökaren som man kan skruva upp och ner, det pillade jag på på vägen hem igår. Hade helt glömt av det.

/tråkigt dum man är ibland.

tack för hjälpen iaf, och trevlig helg.
#8 - 27 januari 2008 16:01
fredd skrev:
jag löste problemet genom ett svar från fotosidans forum.

Det sitter ett litet hjul vid sökaren som man kan skruva upp och ner, det pillade jag på på vägen hem igår. Hade helt glömt av det.

Detta hjul skall inte kunna påverka skärpan på bilderna!
#9 - 27 januari 2008 16:17
vette fasen asså, men sökaren blev skarpare när jag ändrade tillbaka på ratten
#10 - 27 januari 2008 16:34
någon form av kompensations inställning eller? men borde väll sitta på obiektivet isåfall
#11 - 27 januari 2008 18:35
E de fortfarande suddigt om du plåtar nu ?
#12 - 27 januari 2008 19:40
näe nu funkar det som det ska igen:
http://i25.tinypic.com/3505cpk.jpg
http://i26.tinypic.com/2qdcqit.jpg
Bilagor:
#13 - 27 januari 2008 21:07
hehe forfarande inte skarpt men de beror på att focusen ligger fel
kolla i nederkant på ljuset
#14 - 27 januari 2008 21:25
a lite skev verkar den väl, kanske har med bländar valet å göra?
#15 - 28 januari 2008 08:53
Ta en bild med iso 400 och bländare 7.1 och så sikta på nåt ute eller i väldans bra ljus och lägg upp den sedan :D

Typ så du får hyffsat snabba slutartider.
#16 - 28 januari 2008 10:49
Vredet vid sökaren är ju bara för att kompensera för synfel hos fotografen så att sökaren blir skarp när bilden har fokus.
Kör du autofokus kan det aldrig påverka bilderna.
Försöker du däremot använda manuell fokus lär det väl blir skillnad.

Annons