Förstorade ögon

#1 - 19 februari 2007 20:11
Hej, har ett mega problem med mina paletter, ögonen svullnar upp, dom mörknar i färgen, slutar äta och andra fiskar puttar runt dom utan att dom gör något motstånd. Kan inte komma på vad det kan vara. Byter vatten regelbundet och alla andra fiskar tycks må kanon.

Snälla hjälp mina fiskar!
#2 - 20 februari 2007 06:48
Läs allt du hittar om "glosögon/glosögd"...
#3 - 20 februari 2007 07:19
och "popeye"
#4 - 21 februari 2007 15:21
Om jag har fattat allting rätt så är det bukvattensot som är orsaken till de uppsvällda ögonen men att det är väldigt ovanligt att dom gör det.
Nån som tror att det är nåt annat? Ska jag köpa "medicin" mot bukvattensot och behandla alla fiskar i akvariumet?
Någon hade provat att höja tempen och gjort ett vattenbyte och det hade försvunnit. Det har jag gjort men jag vet inte hur länge det tar innan det blir bra. om det nu blir det. Känns som att det behövs behandling mot detta. Jag vill ju inte att fiskarna ska lida, genom att vänta och hoppas på att dom blir friska.
#5 - 21 februari 2007 15:36
Bukvattensot är ett symptom.
Orsaken till utstående ögon kan vara att njurarna inte fungerar och vätska samla i "hålrummen" bakom ögonen.
Om de bara är paletter som drabbats får du fundera på om det kan vara genetiskt eller fel vattenvärden för paletter som påverkar immunförsvaret och de drabbat av en inre bakterie.
#6 - 22 februari 2007 15:40
Dessa paletter har jag själv odlat, och jag kom precis på att pappan dog av samma symptom. Så det kanske är genetiskt. Vattenvärdena är nog bra men jag ska kolla upp det. Tack!

Annons