Förstärka helglasakvarium

#1 - 13 januari 2005 17:57
Skrev ett gammalt inlägg som inte gick att svara på, så jag skriver ett nytt. Skrev bla detta:

"Har ett akvarium, hemmabyggt, helglasat, 141 cm lång, 63 cm brett och 57cm högt, samtliga är yttermått. 10 mm tjock skiva i glasbotten och 8 mm runt om. Räcker det med 8mm runt om? Nåra erfarna som är skeptiska?"

Tänkte att skulle berätta vad jag fick erfara idag. Testfyllde mitt akvarium idag; och när karet var fyllt till ca 5-10 cm från kanten lossnade mitt tvärsdrag. Bortsett från hjärtattacken hände det inget mer(tacker Gud för det), men jag såg en kraftig utbuktning på långsidorna. Hade svårt att mäta utbuktningen(hade fullt upp med att tömma karet), men gissar att karet blev totalt 2-3cm bredare på mitten.

Har någon några tips på hur jag kan förstärka detta kar? Tror ni det räcker om jag nu tex limmar 2 tjocka och breda tvärstag på ovansidan + 2 på botten? Och lossnar inte tagenigen när glasskivorna buktar? Eller finns det andra förstärkningsmetoder? Har nämligen inte råd att köpa nytt kar.

Bluedog
#2 - 13 januari 2005 18:01
Tror det är bäst att ha tvärslagen innanför väggarna längst upp, för silicon hållfastheten är bättre vid dragspänning än vid skjuvspänning.

I övrigt har jag inte så bra koll ;)
#3 - 13 januari 2005 18:07
[QUOTE=Shagrat]Tror det är bäst att ha tvärslagen innanför väggarna längst upp, för silicon hållfastheten är bättre vid dragspänning än vid skjuvspänning.

I övrigt har jag inte så bra koll ;)[/QUOTE]

Hehe, jo, menade eg. det.

Annons