Förstärka en bänk?

#1 - 1 november 2008 07:46
Tänkte höra vad ni tror om möjligheterna att förstärka en bänk.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70103085

Liggande klarar den en vikt på den stora hyllan på 100kg enligt IKEAS tekniker.

Eftersom den långa hyllan inte "ligger" på sidorna så misstänker jag att detta är problemet.

Vad tror ni om att kapa till en MDF skiva och limma ovanpå? I exakt samma storlek som bänken. Hjälper detta ?
Jag behöver öka maxvikten från 100kg till ca 220 ;)
#2 - 1 november 2008 07:49
Tveksamt att det hjälper om du ska ha över 200 kg på den. Du skulle nog behöva staga upp den ganska ordentligt för att den skulle hålla i längden.
Varför riskera något när det finns bänkar i alla dess former som är tillverkade för att ha akvarium ovanpå sig;)?
#3 - 1 november 2008 07:56
För det där priset plus en plyfaskiva får du ju ändå en aluminiumbänk från akvarielagret... varför vara dumsnål då?

08-808080

Skulle du inte bo i närheten så kolla med din kolala fiskhandlare så ska du se att dom också kan få hem billiga och bra bänkar/stativ till dig...
#4 - 1 november 2008 08:45
Handlar inte om att vara dumsnål utan det handlar om att alla bänkar vi sett är antingen i fejk-trä eller är svarta. De passar helt enkelt inte i vårt hus.

Vi har redan hyllan idag med ett mindre akvarium...och det passar bra i rummet :)

Hur stagar man upp en sådan här hylla tro?

PS: De flesta akvariumhyllor är dessutom i extremt klent material, jag fattar inte att de håller :)
#5 - 1 november 2008 08:58
Var inte det den möbeln som var uppe i en tråd för inte så länge sen? I vilket fall som helst består ramen på den där av ett skal av masonite-liknande träfiberskiva med papper i, så för att den ska klara 100kg någon längre tid så behövs belastningen spridas ut som du tänkt redan för det. Jag tänker inte hänvisa till någon särskild akvariebutik, men det finns akvariemöbler att köpa även i andra matrial än aluminium som inte kostar mycket mer än den ikea-möbeln.
#6 - 1 november 2008 09:03
Fast det handlar fortfarande inte om pengar...

Ny plan: Jag sätter en MPF skriva på hela baksidan och sätter stag L hör i varje hylla i sidorna (4st). Skiter i den extra skivan på ovansidan.
#7 - 1 november 2008 12:10
Om jag vore i dina kläder skulle jag även ha en extra skiva även på ovansidan:).
#8 - 1 november 2008 16:58
Fast en extra skiva gör väl egentligen ingen hjälp.
Det är väl till 99% svaj som gör att något "går sönder".

Ungefär som en garderob, innan man får dit bakdelen så är det svajigt?
Kapat till en skiva idag som bör räcka, sedan vet jag inte om jag ska lägga något på ovansidan faktiskt...ska testa med lite tunga grejer innan själva akvariumet..
#9 - 1 november 2008 18:27
zoolander skrev:
Tänkte höra vad ni tror om möjligheterna att förstärka en bänk.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70103085

Liggande klarar den en vikt på den stora hyllan på 100kg enligt IKEAS tekniker.

Eftersom den långa hyllan inte "ligger" på sidorna så misstänker jag att detta är problemet.

Vad tror ni om att kapa till en MDF skiva och limma ovanpå? I exakt samma storlek som bänken. Hjälper detta ?

Jag behöver öka maxvikten från 100kg till ca 220 ;)

Jag tror det räcker med att sätta fast en skiva i bak kant, joxet är väl bara att få den att fästa i och med att hyllan innehåller mestadels papp. Med den skivan får du dessutom att bänken blir kryssad (att den inte viker ihop sig åt sidan) Men med lite lim (Pl 400) och nån skruv borde det funk utmärkt. Att sätta en skiva på ovansidan så blir det nog lite starkare men det borde sättas en skiva på högkant för att få hållfastheten bättre (som den i bakant). Dessutom så måste du behandla skivan om man lägger den ovanpå. Vilket kanske inte alltid blir så fint.

//Henrik

Annons