Första ynglerna

#1 - 29 maj 2008 16:21
Fick mina första Guppy yngel idag :D

Har sett två samtidigt och dem har jag fångat och lagt i yngelburen. En av dem stora honorna försökte äta upp en av dem. [:(!]

Hoppas det blir mer, honan som har fött ser fortfarande tjock ut (jag tror iaf det är hon).
#2 - 29 maj 2008 17:06
GRATTIS GRATTIS, Alltid kul med yngel :)
Men om du tror att det är den honan som har fått ynglen och du tror att hon har kvar så fånga in hon och sätt hon i yngelburen och klåt hon föda där istället för att du sen ska fånga upp ynglen :p;)
#3 - 29 maj 2008 17:27
Tror faktist inte det är hon som fött längre, köpte 3 nya Guppys igår, 1 hane och 2 honor, jag ville ha 2 honor som såg lite gravida ut, men dem var inte så tjocka, men jag tror faktist nån av dem har fött ut sina sista yngel i kullen. :)

Har iaf lyckats fånga 5 st, har sett 6 st samtidigt.

EDIT: någon som vet hur många dagar det tar tills ynglerna är stora nog att släppas ut från yngelburen?
#4 - 29 maj 2008 17:33
beerzon skrev:
Tror faktist inte det är hon som fött längre, köpte 3 nya Guppys igår, 1 hane och 2 honor, jag ville ha 2 honor som såg lite gravida ut, men dem var inte så tjocka, men jag tror faktist nån av dem har fött ut sina sista yngel i kullen. :)

EDIT: någon som vet hur många dagar det tar tills ynglerna är stora nog att släppas ut från yngelburen?

Vänta tills de är stora nog att inte få plats i mammans mun.
#5 - 29 maj 2008 17:37
Jao det är ju klart :) Men jag undrar hur stora det brukar bara då (i mm). :)
#6 - 29 maj 2008 20:23
beerzon skrev:
Jao det är ju klart :) Men jag undrar hur stora det brukar bara då (i mm). :)

Tja.., kolla hur stor munnen är när hon äter också lägg på lite så ska det nog vara ok.
1,5 cm borde vara ok, kanske mindre också.
Har du många yngel så kan du ju prova dig fram :)
#7 - 29 maj 2008 20:25
Bästa är ju förståss om de får vara med de vuxna hela tiden ;) :D

Då brukar de komma fram ur sina gömmor efter en vecka eller två.
#8 - 29 maj 2008 20:36
Nina82 skrev:
Bästa är ju förståss om de får vara med de vuxna hela tiden ;) :D

Då brukar de komma fram ur sina gömmor efter en vecka eller två.

Nina är klok! ;)
Lyssna på henne..:p
#9 - 29 maj 2008 20:44
NIC skrev:
Nina är klok! ;)

Lyssna på henne..:p

:D :D :D

NIC är klok, lyssna på honom ;) :p

Skämt å sido. Alla är vi extra exalterade över de första ynglen men alla som har kommit över det kan intyga att det allra bästa för både mamma och yngel är att föda fritt. Att använda yngelbox kan vara väldigt stressande för mamman och ger inte så stor möjlighet för ynglen att gömma sig.

Sen kommer du inte orka hålla koll på när det är dag för yngel heller ;). Du kommer se nya yngel varje vecka så det blir en del av vardagen :p.
#10 - 29 maj 2008 22:21
Nina82 skrev:
:D :D :D

NIC är klok, lyssna på honom ;) :p

Skämt å sido. Alla är vi extra exalterade över de första ynglen men alla som har kommit över det kan intyga att det allra bästa för både mamma och yngel är att föda fritt. Att använda yngelbox kan vara väldigt stressande för mamman och ger inte så stor möjlighet för ynglen att gömma sig.

Sen kommer du inte orka hålla koll på när det är dag för yngel heller ;). Du kommer se nya yngel varje vecka så det blir en del av vardagen :p.

:D:D
Helt rätt som du skriver Nina, jag har satt över honan i ett yngelkar och efter hon har fött har hon fått gå tillbaka till huvudkaret och det är väl ok, men då ska man först stressa upp henne för att få ner henne i yngelkaret och sen samma visa igen för att få ner henne i andra karet igen..
Låter de numera få föda i huvudkaret, har en hona som föder snart igen som jag inte har flyttat till yngelkaret, både för att hon ska få föda i det stora karet plus att jag har ca 50 yngel i yngelbaljan..
Problemet är att jag har en glupsk scalare som nyligen käkade upp ett par 3 cm yngel som jag precis flyttat över...
#11 - 30 maj 2008 05:36
Jag har inte flyttat över honan till yngelkaret, jag fångade 5 st med håven. :)
Den sista såg jag i liv fortfarande igår kväll, får hoppas den över lever också.

Det räcker att 5 yngel över lever för mig, jag har ju dem i ett 60L just nu, vill inte att det blir allt för över befolkat. :)
#12 - 30 maj 2008 07:43
NIC skrev:
:D:D

Helt rätt som du skriver Nina, jag har satt över honan i ett yngelkar och efter hon har fött har hon fått gå tillbaka till huvudkaret och det är väl ok, men då ska man först stressa upp henne för att få ner henne i yngelkaret och sen samma visa igen för att få ner henne i andra karet igen..

Låter de numera få föda i huvudkaret, har en hona som föder snart igen som jag inte har flyttat till yngelkaret, både för att hon ska få föda i det stora karet plus att jag har ca 50 yngel i yngelbaljan..

Problemet är att jag har en glupsk scalare som nyligen käkade upp ett par 3 cm yngel som jag precis flyttat över...

Scalarer är lömska. Svårt att ha yngel ihop med dem, men sen å andra sidan kommer det inte bli överbefolkat ;).
#13 - 30 maj 2008 21:27
beerzon skrev:
Jag har inte flyttat över honan till yngelkaret, jag fångade 5 st med håven. :)

Den sista såg jag i liv fortfarande igår kväll, får hoppas den över lever också.

Det räcker att 5 yngel över lever för mig, jag har ju dem i ett 60L just nu, vill inte att det blir allt för över befolkat. :)

Du menar att de 5 yngel du fångat går i yngelkassen i ditt 60-liters och de vuxna i samma akvarium? Du får tänka på att det är lika stressande för YNGLEN att gå i yngelkasen som för honan. Ynglen mår alltid bättre av att bo direkt i akvariet, skaffa i stället fler växter (i täta snår) så överlever de "smartaste"/snabbaste....:p

Javamossa och flytormbunke är två heta tips som yngelgömställen, hornsärv/vattenpest/cabomba är inte heller fel. Eller alla växterna i kombination....:D
#14 - 31 maj 2008 08:34
tummen skrev:
Du menar att de 5 yngel du fångat går i yngelkassen i ditt 60-liters och de vuxna i samma akvarium? Du får tänka på att det är lika stressande för YNGLEN att gå i yngelkasen som för honan. Ynglen mår alltid bättre av att bo direkt i akvariet, skaffa i stället fler växter (i täta snår) så överlever de "smartaste"/snabbaste....:p

Javamossa och flytormbunke är två heta tips som yngelgömställen, hornsärv/vattenpest/cabomba är inte heller fel. Eller alla växterna i kombination....:D

Det känns som det kvittar hur mycket vi förespråkar att föda fritt och låta ynglen växa upp med de vuxna. NÄSTAN alla levandefödarenybörjare ska tvunget trycka i stackarna i yngelbox ändå ;).
Nu är det ju såklart upp till var och en hur de vill göra, självkart.
Men man ska veta att har man bara växter eller andra bra gömställen kommer lika många överleva i akvariet som i yngelboxen. Man slipper tänka på när de ska släppas tillbaka till de andra och ingen blir stressad.
#15 - 31 maj 2008 09:15
Jag vill att ynglerna ska överleva från första kullen. Dem är ca 2 mm långa och är 5 st i yngel akvariet. Dem ser inte stressade ut på något sätt.

Det ynglet jag inte lyckats fånga än lever fortfarande. Den gömmer sig i min flytväxt mossa jag köpte i onsdags.

Jag vill inte köpa massa nya växter eftersom jag ska snart starta igång mitt 300L och jag har inte pengar till att handla in massa onödiga saker. Det mesta jag har kommer gå åt till dem nya pumparna, växterna, grus, nya fiskar osv.
#16 - 3 juni 2008 14:45
beerzon skrev:
Jag vill att ynglerna ska överleva från första kullen. Dem är ca 2 mm långa och är 5 st i yngel akvariet. Dem ser inte stressade ut på något sätt.

Det ynglet jag inte lyckats fånga än lever fortfarande. Den gömmer sig i min flytväxt mossa jag köpte i onsdags.

Jag vill inte köpa massa nya växter eftersom jag ska snart starta igång mitt 300L och jag har inte pengar till att handla in massa onödiga saker. Det mesta jag har kommer gå åt till dem nya pumparna, växterna, grus, nya fiskar osv.

De SER inte stressade ut, men de skulle nog ha klarat sig lika bra (troligen ännu bättre) ute i det vanliga akvariet.:D Men är du orolig så ha dem där en eller två veckor innan du släpper ut dem....
Växter som man snart är självförsörjande på: Hornsärv, javamossa, vallisneria, vattepest, FLYTORMBUNKE; (kan både flyta uppe i ytan och planteras i botten) flytormbunke är [COLOR=Red][SIZE=2]speciellt[/SIZE][/COLOR] bra för ynglen att gömma sig i uppe vid ytan, man kan starta med endast en liten bit av ett blad och vips har man massor av plantor så man snart måste slänga dem istället.:):p Alla dessa växter är BILLIGA i inköp, och mer än väl värda pengarna. Lycka till!:)
#17 - 5 juni 2008 16:21
Dåså, nu har det gått en vecka, har släppt ut ynglerna i det fria. :)

Återstår att se hur många av dem som överlever nu då.
#18 - 7 juni 2008 12:26
beerzon skrev:
Dåså, nu har det gått en vecka, har släppt ut ynglerna i det fria. :)

Återstår att se hur många av dem som överlever nu då.

Finns det bara bra med gömställen så kommer det gå hur bra som helst.
Testa med att låta nästa kull födas fritt så får du se hur (fint) det funkar.....
:)
#19 - 7 juni 2008 13:36
Vet inte hur de kmr bli, jag flyttar den 1 juli, och det är ungefär då nästa kull kmr :D
#20 - 7 juni 2008 16:01
beerzon skrev:
Vet inte hur de kmr bli, jag flyttar den 1 juli, och det är ungefär då nästa kull kmr :D

Grattis, ungefär som alltid så sammanfallar alltså två "omöjliga" saker....:p;):D lycka till med flytten, har du mer plats i din nästa bostad?:confused:
#21 - 7 juni 2008 17:34
Jao det ska nog inte vara några problem hoppas jag. hehe

btw, såg alla 7 yngel vid liv förut. + att jag såg ett nytt pytte litet yngel :D
#22 - 7 juni 2008 19:37
beerzon skrev:
Jao det ska nog inte vara några problem hoppas jag. hehe

btw, såg alla 7 yngel vid liv förut. + att jag såg ett nytt pytte litet yngel :D

Ser man på! Det kanske blir nödvändigt att ställa upp ditt andra akvarium snabbt på nya stället om de förtsätter föröka sig så här....:p;);):D
#23 - 8 juni 2008 11:15
hehe, såg alla 7 yngel från förra veckan vid liv idag, + att jag såg 3 pytte små nykomlingar. hehe
#24 - 8 juni 2008 17:47
[INDENT]Jag fick 38 platy yngel idag!!:D[/INDENT]
#25 - 9 juni 2008 08:32
Lones skrev:

[INDENT]Jag fick 38 platy yngel idag!!:D

[/INDENT]

Man får väl gratulera då!!!!!:) Grattis grattis grattis!;):D
#26 - 12 juni 2008 19:28
Kan väl uppdatera och säga att jag sett 8st småttingar idag. Tror de är från samma kull fast föda olika dagar bara. (är nästan lika "stora" :D).

Så nu har jag 15 yngel totalt. hehe

EDIT: 13/06/08 - 10:19
Såg tio st små nyss, totalt 17 :D bara ökar och ökar.. hehe :)

EDIT 2: 13/06/08 - 12:33
Har sett 12 små nu :D totalt 19.. herregud :D
#27 - 13 juni 2008 20:25
beerzon skrev:

Ursäkta om jag märker ord [:o] men jag har sett i andra trådar att du fortfarande skriver "ynglerna"... Det finns inget som heter så..!
Trodde bara att du skrivit fel en gång men jag har sett dig skriva det ett antal ggr nu...[B)] Som sagt sorry!
#28 - 13 juni 2008 20:28
Istället för att säga att det inte heter så, så kan du väl säga hur det heter istället.. eller? .. Dumt att rätta någon om du inte kan ge det rätta ordet.. hallå eller?
#29 - 13 juni 2008 22:02
beerzon skrev:
Istället för att säga att det inte heter så, så kan du väl säga hur det heter istället.. eller? .. Dumt att rätta någon om du inte kan ge det rätta ordet.. hallå eller?

Yngel/Ynglen är rätta stavningen. Så nu har du fått den rätta stavningen en gång för alla....:D
#30 - 15 juni 2008 16:25
de heter yngel.
#31 - 15 juni 2008 16:28
Simon är du efterbliven eller är du bara kaxig? ...
#32 - 15 juni 2008 16:32
nääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää
jag skulle bara skriva att de heter yngel punkt slut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...............
#33 - 18 juni 2008 08:29
Simon H skrev:
nääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää

jag skulle bara skriva att de heter yngel punkt slut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...............

Varför påpeka det uppenbara? Jag hade ju just rätat ut det "frågetecknet"....:p
#34 - 18 juni 2008 10:10
jaaaaaaaaaaa
#35 - 18 juni 2008 10:14
Lones skrev:
[INDENT]Jag fick 38 platy yngel idag!!:D[/INDENT]

Ohh! Jag har 10 platy men får jag yngel? Nehedu har fått nöja mig med 2.
#36 - 18 juni 2008 10:17
38 de va mycket jag får upp mot 50 platy yngel idag fick jag 40 platy yngel
#37 - 18 juni 2008 10:18
Simon H skrev:
38 de va mycket jag får upp mot 50 platy yngel idag fick jag 40 platy yngel

Då ligger man i lä med andra ord :)
#38 - 18 juni 2008 10:21
om jag typ har 30 stora yngel och 45 små yngel så måste jag värkligen sälja yngel
#39 - 18 juni 2008 10:23
Xenon att tro på något Simon H skriver är överdrivet, han skriver bara för att skriva.
#40 - 18 juni 2008 10:26
Nä de är sant ska jag ta bilder på dom eller.
#41 - 18 juni 2008 10:26
beerzon skrev:
Xenon att tro på något Simon H skriver är överdrivet, han skriver bara för att skriva.

Kanske det, men vi vet ju inte säkert. Dessutom har jag fått kritik för att kritisera honom av många här på forumet. Så det är bäst att lugna sig lite.
#42 - 18 juni 2008 10:28
ja för jag har minnst 5 platy honor och 3 platy hanar.
#43 - 22 juni 2008 16:07
Nina82 skrev:
Det känns som det kvittar hur mycket vi förespråkar att föda fritt och låta ynglen växa upp med de vuxna. NÄSTAN alla levandefödarenybörjare ska tvunget trycka i stackarna i yngelbox ändå ;).

Nu är det ju såklart upp till var och en hur de vill göra, självkart.

Men man ska veta att har man bara växter eller andra bra gömställen kommer lika många överleva i akvariet som i yngelboxen. Man slipper tänka på när de ska släppas tillbaka till de andra och ingen blir stressad.

Kan säga det att jag försökt all varianter. På den tiden jag hade platys överlevde NOLL yngel som jag inte fångade in. Inte ett enda. Efter att ha gått på den pumpen med två kullar började jag låta honan föda under övervakning i akvariet och sedan fånga in och stoppa yngel i yngelkasse. Min erfarenhet r att ynglen inte blir speciellt stressade i yngelkasse, definitivt mindre stressade än att ständigt jagas av andra fiskar.

Man kan tycka att det är "naturligt" att låta dem gå fritt, men då ska man också betänka att om det var VERKLIGT natuligt skulle dessa yngel ha i stort sett obegränsat flyktutrymme. Och det har de inte i akvarium.

Jag tror att den absoluta majoriteten innehavare av levandefödare skiter i om deras yngel är smarta eller inte, de vill ha en stor del av sina kullar kvar, och till dem rekommenderar jag att natingen ha dem i yngelkasse eller skaffa ett mindre yngelkvarium
#44 - 29 juni 2008 17:44
Måste bara kolla en sak med alla som får så många yngel?
VAD gör ni av alla? Säljer till zoo/privatpersoner? Eller har ni x antal akvarium att stoppa dom i?
#45 - 29 juni 2008 17:53
Jag låter dem vara kvar i akvariet. De svaga hade ändå inte varit något att sälja så de blir yngelmat. Sparar bara de allra vackraste med rak och fin fena :D
#46 - 29 juni 2008 18:02
StaffeRyck skrev:
Måste bara kolla en sak med alla som får så många yngel?

VAD gör ni av alla? Säljer till zoo/privatpersoner? Eller har ni x antal akvarium att stoppa dom i?

Scalaremat...

Annons