Första yngel. HJÄLP

#1 - 2 juni 2007 10:25
Nu såg jag att jag hade fått yngel , 2 black mollys , 3 guppys .. alla var i pumpen så jag tog ut dem ... nu verkar dem helt borta igen. Har en grotta men ja. Vad tror ni hänt dem. ? har black mollys , guppys och fjärils ciclider och fiskarna var på ca 2 milimeter. Vad ska jag göra ?
#2 - 2 juni 2007 13:05
måste man ha doppvärmare , pump osv ?
#3 - 2 juni 2007 13:18
De har kanske blivit mat till sina föräldrar?
#4 - 2 juni 2007 13:20
Troligtvis har de blivit uppätna eller åkit in i pumpen igen.
Stäng av pumpen en stund och sitt och vakta...fånga in dem.

Du kan i början nu ha dem i ett litet flytyngelkar i akvariet om de ej är så många. Mata med finsmulat flingfoder ett par gånger om dagen.

Ska se om jag inte har en bild på yngelkaret jag menar...jo vänta lite...
#5 - 2 juni 2007 14:39
måste man ha doppvärmare , pump mm
#6 - 2 juni 2007 15:17
Det är definitivt bra att ha doppvärmare och pump i yngelkaret,ynglen behöver värme, syre och bra vatten lika mycket som dina andra fiskar. Om du har problem med att ynglen far in i pumpen kan du prova att dra en nylonstrumpa över. Det strular till filtreringen lite men det stoppar dem från att åka in i pumpen åtminstone.

Om du använder en yngelkasse i det stora akvariet slipper du alla sådana bekymmer i början dock. Ynglen är så små att de med fördel kan vara i kassen i alla fall några veckor.
Yngelkassar finns att köpa i akvariebutiken,har för mig att de kostar från 30:- och uppåt.
#7 - 2 juni 2007 15:24
jop .. såg några yngelkassar för 40 spän men sen måste jag ha pump värmare osv .. tycker synd om fiskarna ... :( ... finns det några doppvärmare för yngel osv.. räcker det inte ha någon växt ?
#8 - 2 juni 2007 15:29
När de blir för stora för yngelkassen rekommenderar jag att du investerar antingen i ett litet akvarie-set, brukar finnas kompletta för ungefär 500:-, eller så kollar du på blocket efter någon i din närhet som säljer ett mindre akvarium, de säljs oftast kompletta med pump,värme,inredning etc.

Vi köpte vårat yngelkar på blocket och fick ett komplett 115 liters kar för 300:-, klart överkomligt :)

Lycka till och grattis till dina yngel!
#9 - 2 juni 2007 17:46
går bra med burk bredvid

Hej!

Mina fiskar fick yngel för ett antal veckor sedan. Jag fiskade upp ynglen med håv, de jag såg och hade dem i en glasburk bredvid akvariet. Bytte cirka en fjärdedel av glasburksvattnet varje dag, tog nytt vatten från akvariet till yngel samt la i någon flinga foder. Efter några veckor var de så stora att jag vågade släppa i dem i akvariet igen och nu simmar de och växer för fullt. Kan funka för dig också!

Arek91 skrev:
jop .. såg några yngelkassar för 40 spän men sen måste jag ha pump värmare osv .. tycker synd om fiskarna ... :( ... finns det några doppvärmare för yngel osv.. räcker det inte ha någon växt ?
#10 - 2 juni 2007 19:18
Arek91 skrev:
jop .. såg några yngelkassar för 40 spän men sen måste jag ha pump värmare osv ..

Vitsen med en yngelkasse i det befintliga akvariet är att du inte behöver några extra grejer.:)
#11 - 3 juni 2007 08:05
Sara1111 skrev:
Vitsen med en yngelkasse i det befintliga akvariet är att du inte behöver några extra grejer.:)

- Och det behöver du inte heller ha om du skaffar flytyngelkaret jag visade bild på :)
#12 - 3 juni 2007 11:57
men smitter inte ynglen genom gallerna ?
#13 - 3 juni 2007 13:13
Nejnej....galleröppningarna är för små för ynglena - men släpper igenom vattnet så det blir cirkulation/samma vattenvärden som i övriga akvariet.
#14 - 3 juni 2007 20:00
Okej men jag gjorde så här. Fångade upp 2 stycken yngen. tog dem i en plast burk och la en växt. Några stenar. Sen ska jag ta nångon liten nypa mat till dem. Räcker det ifall dem har en växt?
#15 - 3 juni 2007 20:46
Räcker det att jag byder vatten en gång om dagen då jag inte har någon pump ?
#16 - 4 juni 2007 06:54
Tror dina yngel ska klara sig om du gör som du skriver. Mina gjorde det!
#17 - 4 juni 2007 08:03
Lilibet skrev:
Tror dina yngel ska klara sig om du gör som du skriver. Mina gjorde det!

Okej men tror jag köper en yngelkasse idag. Den enna black mollyn är lite seg är nästan hela tiden på botten men när jag lägger in mat så går den snabbt upp.
#18 - 4 juni 2007 21:23
hur stora blir dem efter 1 -2 veckor ?
#19 - 5 juni 2007 10:39
Hej.

Tycker absolut du ska köpa en yngelkasse, då slipper du jiddra med vattenbyte varje dag osv. & inte behöver du köpa till pump eller annat heller med en sån. I yngelkassen klarar dom sig ca en månad. Sen e dom förmodligen tillräckligt stora att flytta ut i karet igen. Beror ju klart lite på vad du har för andra fiskar i karet. Lycka till!
Mvh Eva

Annons