När gör man första vattenbytet?
Vattnet måste väl få hinna "stabiliseras/balanseras" bilda nån sån bakteriekultur typ.. ni vet.. :)
Men när är det lämpligt? :)
Zirconia skrev:När gör man första vattenbytet?
Vattnet måste väl få hinna "stabiliseras/balanseras" bilda nån sån bakteriekultur typ.. ni vet.. :)
Men när är det lämpligt? :)
albjohn skrev:Du kan nog vänta åtminstone en månad eftersom du har så lite fiskar och matar sparsamt, men du kan ju hålla koll på ev Nitrit som brukar komma efter ca 2-3 veckor, så det bästa är att du köper ett dropptest för No2 och kollar regelbundet och om Nitrithalten börjar bli farligt hög så bör du byta vatten tidigare för att rädda fiskarna.
Sedan när du tillsatt fler fiskar efter ca 4 veckor kan du byta ca 25-30 % var eller varannan vecka beroende på hur mycket fisk och växter du har i akvariet men det intervallet brukar funka bra.
Personligen byter jag ca 30% i veckan i alla mina inkörda akvarium, det kanske är lite överdrivet i vissa fall men det funkar bra för mig, men jag har ochså ganska mycket fisk i karen.
Jag tillsätter dock gödning (PMDD) i dom akvarium som jag har växter för att hålla en bra näringsnivå eftersom jag tar bort mycket näring med vattenbytena.
Agnez skrev:Zirconia skrev:Ang det dropptestet, hur gör man? Är det ett test man använder flera ggr eller? Dyrt? jag bara undrar :)
Vi får skaffa ett här framöver :)