första vattenbytet i växtkar?

#1 - 17 november 2003 17:35
Halloj!

Jag planterade ju mitt lilla växtkar i fredags och än så länge verkar det gå bra. När bör man göra första vattenbytet/gödningen? Bör man hålla på det ett tag eller bör man göra ett relativt snart?
#2 - 17 november 2003 17:55

Jag kör ett vattenbyte i veckan, och då byter jag 50% av vattnet. Tillsätter då gödning i den mängd som hjortgatans kalkylator visar (pmdd).
Men vet inte om man kanske ska vänta med att tillsätta massa gödning i ett nystartat kar tills det är lite mer inkört.
#3 - 17 november 2003 19:42
Det bästa man kan göra i nystartade växtkar är att mäta, mäta och mäta. Sen tillsätta gödning efter det. Jag fick bristsymptom på växterna i mitt 540-kar redan första veckan.
#4 - 17 november 2003 19:43
Jag kan ju förresten lägga ut en bild så ni får se vad jag tåtat ihop. Hoppas det blir trevligt när det väl växt upp lite : )

http://www.efd.lth.se/~f97mn/fisk/vaxtkar_liten.jpg
#5 - 17 november 2003 19:49
Niiiiiice!! Är det Hemianthus callitrichoides som bottentäckare? Roten och bottentäckaren kommer säkerligen samspela skitfint när den växt klart!
#6 - 17 november 2003 19:56
japps, i brist på riccia på hjortgatan får man ju hitta på något annat : )

Hade från början en lite större rot, men jag lyckades inte få den att passa in riktigt så jag tog en lite lägre rot istället. Funderar på om den hamnade för långt bak eller om jag ska vänta och se hur det blir när det växt elite innan jag börjar rota : )
#7 - 17 november 2003 21:24
Ser riktigt fint ut! :)
Ska du ha nån högre växt baktill eller ska det vara tomrum?
#8 - 18 november 2003 08:07
förhoppningsvis ska cryptocorynerna växa upp sig rätt mycket. De borde bli så höga att de går nästan helt upp till ytan. Det är ju ett rätt litet kar, 45 liter, så det är svårt att ha stora växter : )

Annons