Första vattenbytet

#1 - 18 april 2016 20:24
Har sökt forum, googlat och frågat i zooaffärer ang när jag ska göra första vattenbytet/"säga upp avföring/smuts" i mitt 54-liters akvarium. Har fått massa olika svar.. Men jag frågar ändå!

Har 14 neontetror och 5 guppys just nu. Dom har varit i 4 dagar, och akvariet stod på 6 dagar med allt utom fisk innan.

Så, jag har hört allt från 1 vecka till 1 månad.

Tar tacksamt emot erfarna tips!

/Jens
#2 - 19 april 2016 04:49
1 gång i veckan kanske ... ca 20-30% vatten i samband, å så i med nytt nästa månad kanske varannan vecka sedan efter 3 månader kanske det räcker med 1 gång i månaden. Men det får man liksom känna in vad som passar =) men det är rätt mycket fisk på en å samma gång så du får nog köra varje vecka längre...
#3 - 19 april 2016 05:01
Ok, tack. Å första vattenbytet 1 vecka efter första fiskarna kom i?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 19 april 2016 07:02
Jag väntar alltid en månad med första vattenbytet i ett nytt akvarium för att nyttobakterierna skall ku8nna växa till sig.
Sedan har du ju redan väldigt mycket fisk i akvariet - så många hade jag aldrig vågat starta upp med. Då behöver du säkert byta vatten tidigare men det kommer då också att ta mycket längre tid att få akvariet i balans.
#5 - 19 april 2016 07:58
Ok, tack för tips och råden. Balansgång helt enkelt. Jag kan ju testa vattnet också. Å dra lärdom att inte ha för mycket fisk på en gång. Lyssnade även på försäljaren ang fisk att starta med

Annons