första räkorna

#1 - 3 maj 2008 12:58
[COLOR=black]Hej har ett litet kar på ca:25 liter. och har funderat på att skaffa räkor(körsbär). Men undrar nu om räkorna kommer att bli stressade pga. att den bakre vägen är i spegel glas? eller får det dom att känna sig som fler?[/COLOR]
[COLOR=black]skulle också vilja ha bra tips på växter som är tåliga och fungerar bra med räkorna.[/COLOR]

[COLOR=black]PS, har haft akvarium innan men aldrig räkor.:)[/COLOR]
#2 - 3 maj 2008 13:19
Skulle inte tro att spegelbakgrunden har stressande effekt.
Jag kör med Anubis och Javaormbunke samt vattenpest i mitt 40L kar, jag har körsbrärsräkor samt ett stim med Galaxyrasboror och det funkar ypperlig.
#3 - 3 maj 2008 14:15
Det är garanterat lugna puckar.

Räkor är ganska korkade om man jämför med en del fiskar...

//C
#4 - 3 maj 2008 16:35
tack

Tack så mycket för svaren. Haden en till fråga när jag en då sitter här:)
Går små Ancistrus malar bra att ha tillsammans även om räkorna ynglar av sig?? Eller är det sniglar man skall ha mot algerna?
#5 - 3 maj 2008 17:53
Ancistrus går bra med räkor, har ett 50 l med både körsbär och ancistrus.
Räkorna ynglar av sig non stop!
Lycka till....
#6 - 3 maj 2008 21:30
bra! tack:) skall nog komma igång nu nästa vecka skall bli roligt och se om jag kan få ngr yngel.
#7 - 3 maj 2008 21:45
oggi skrev:
Tack så mycket för svaren. Haden en till fråga när jag en då sitter här:)

Går små Ancistrus malar bra att ha tillsammans även om räkorna ynglar av sig?? Eller är det sniglar man skall ha mot algerna?
du ska absolut inte stoppa i ancistrus i ett 25 liters! Mot algerna har du redan räkorna;) vill bara nämna att körsbärsräkor är känsliga och speciellt mot lite högre halter av nitrat!

Annons