Första projekt! - omstart,200L

#1 - 17 februari 2009 14:52
Hej hej

tänkte göra en projekt tråd om mitt 200L kar, ska starta om mitt kar och ny bakgrund.

karet började som sällskap med olika fiskar och olika växter och svartb grus och svarta stenar. sedan blev det enbart asien fiskar (dock växter från olika delar) placerade in en gren och skaffade lite vassrör och lite löv på botten och då blev det ''Asien tema'' på karet. nu ska jag då göra om det till att bli helt asien kar (dock ej biotop). ska också ha mer focus på växterna men också få en snygg naturlig miljö.

lite bilder på vad som händer/hänt
http://www.pixbox.se/alb_show_id1012611_page0.html
#2 - 17 februari 2009 15:08
Lycka till med projektet:D

Vilka fiskar ska du ha i?
#3 - 17 februari 2009 17:37
har ju lite fiskar sen innan, så dom får ju vara kvar där.

men dessa ska där va
Indisk glasmal
Linjetandkarp
Zebrafiskar
Kilfläcksrasbora
Praktbotia
Botia morleti
Pakistanbotia
Tigerbotia
Väderål

har inte bestämt mig helt än, känns som om det redan är överbefolkat. men har också fokuserat mycket på att grönlingarna (botiorna,väderålen) att dom ska få så dom trivs. lite konstig kombo att fokusera på grönlingar och växter. då grönlingar bökar och gillar fin sand medans växterna gillar grus och gillar inte bökande fiskar.
#4 - 17 februari 2009 17:40
Låter bra! Hoppas det går bra också!:d
#5 - 17 februari 2009 21:56
Kul med ommöblering
Om du vill ha mer botior kan jag rekommendera Burmabotia :) Otroligt vacker och dagpigg.
#6 - 18 februari 2009 07:13
Har du funderat på khuliiål? Dom är riktigt fina, speciellt när dom simmar i grupp om 4-6 st. fixa ett månljus eller solnedgång så får man se dom mkt.:D
#7 - 18 februari 2009 08:20
aneta skrev:
Kul med ommöblering

Om du vill ha mer botior kan jag rekommendera Burmabotia :) Otroligt vacker och dagpigg.

japp har redan kollat på dom och verkligen vackra. dock så blir det nog att jag skaffar dom när jag får hem ett 500L kar (som är hos mina föräldrar)får inte plats med det just nu. men jag kan få köpa det när jag har plats. och då ska jag utöka min grönling samling.
#8 - 18 februari 2009 08:23
ankan94 skrev:
Har du funderat på khuliiål? Dom är riktigt fina, speciellt när dom simmar i grupp om 4-6 st. fixa ett månljus eller solnedgång så får man se dom mkt.:D

oj den glömde jag har har en, dock vet jag inte om den ska få bo i det karet.

hade 4innan, en dog av att den matvägrade, och en hoppade ur karet, och en gjorde självmord i pumpen. så nu är det en kvar. ska nog fixa 3-4till vet dock inte vilket kar.
#9 - 18 februari 2009 08:26
redan igår kväll satte jag på bakgrunden, en AquaTerra slim. och så ska vatten och inredning i. sedan i med några tåliga fiskar.
#10 - 18 februari 2009 08:35
Hur många har du av varje fisk?

Jag själv hade gärna stoppat i mer botior i mitt kar, men vet inte hur många jag vågar stoppa i innan det kommer se fullt ut.
#11 - 18 februari 2009 08:47
JojjeN skrev:
Hur många har du av varje fisk?

Jag själv hade gärna stoppat i mer botior i mitt kar, men vet inte hur många jag vågar stoppa i innan det kommer se fullt ut.

fick vitaprick en gång vilket tog hårt, men detta är vad jag har just nu
3st Indisk glasmal
2st Linjetandkarp
8st Zebrafiskar
9st Kilfläcksrasbora
2s Praktbotia
4st Botia morleti
5st Pakistanbotia
3st Tigerbotia
2st Väderål

och mer än se kan jag inte ha då det redan är överbefolkat. ev får jag köpa till så att dom trivs i antal, en del har ju gått hädan under tiden jag haft karet av diverse anledningar.
#12 - 18 februari 2009 08:50
Okey
#13 - 18 februari 2009 08:52

nu så har jag laddat upp fler bilder, bakgrundsen blev väldigt snygg i karet. tog en tid att skära allt rätt och få det att passa men till slut blev det bra.
#14 - 18 februari 2009 08:54
Blir nog bra. :)
#15 - 18 februari 2009 08:57
JojjeN skrev:
Blir nog bra. :)

tack tack! hoppas det blir det.
#16 - 18 februari 2009 10:32
går fort fram nu

fler bilder

har nu planterat klart och inrett dock så kommer mer växter senare, vad tycker ni?. och fyllt på med vatten. vattenberednings medel och en massa ''gojs'' från andra pumpar så har jag nu också vågat släppa i dom första invånarna.

släppte i
1kuhlli (som direkt simmade bakom bakgrunden, den kunde vistt komma igenom den springan. men men vill den vara där får den vara där. jag såg att h'n kan komma ''ut och in''.)
kilfläckrasbora
zebrafisk
1dvärggurami hane
2makropoder
2praktbotior

vet inte varför jag släppte i dvärggurami och makropod. dom hade jag ju inte tänkt att ha. jaja, nu ska jag testa och se om dessa fiskar klarar sig. sedan ska jag utöka beståndet mer.

mer växter ska också i
Cryptocoryne crispatula var. balansae
fler andra Cryptocoryne
Barclaya longifolia
Aponogeton crispus
Hygrophila corymbosa
Nymphaea lotus
Pogostemon stellata
Rotala rotundifolia
#17 - 18 februari 2009 10:36
Gillar inte den spretiga grenen, annars så ser det bra ut för att vara första inredningen i det nya, det blir ju snyggare när växterna kommer i. :)
Bilagor:
#18 - 18 februari 2009 10:50
JojjeN skrev:
Gillar inte den spretiga grenen, annars så ser det bra ut för att vara första inredningen i det nya, det blir ju snyggare när växterna kommer i. :)

en hel bild på det,

(hoppas länken funkar,annars finns den på albumlänken)
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_33/26220000-26229999/640x480/26228149.jpg?0

får tänka på grenen mer om jag ska ha den kvar eller inte. ska utöka med mer vassrör. sedan vet jag inte om den lilla roten blev nåt så vidare snygg. ser ut som ett huvud !!. är inte heller så säker på att kokosskalen passar in.

sedan får sanden och stenarna en ljusare färg på bild, det är mycket snyggare färg på allt i verkligheten och passar bättre med bakgrunden.

släppte i några barber med (fembandsbard), och nu får jag verkligen lägga band på mig själv och inte stressa så nu ska inga fler fiskar i på ett tag. annars kan jag vara iväg mot en katastrof.
#19 - 18 februari 2009 10:52
Ser mycket bra ut, gillar din lösning av fastsättning av grenen. Är effektfullt tillsammans med dina vasspinnar. Kommer att bli snyggt med mera växter. Gillar inte kokosnötterna, fast jag förstår att botiorna gillar dem. Försök att dölja dem med växter. Låt även den runda stenen till vänster ligga på bottnen.
#20 - 18 februari 2009 10:55
Guy Palm skrev:
Ser mycket bra ut, gillar din lösning av fastsättning av grenen. Är effektfullt tillsammans med dina bambupinnar. Kommer att bli snyggt med mera växter.

tack tack! den funkar som en revirgräns har jag märkt innan, (hade den i innan också). där stenen är ska vara ett ''strömt'' område och öppet. sedan bakom grenen och där växterna är ska bli ett ''lugnt'' och igenväxt område. så ska det avslutas med lite vass och crypto till den strömma delen, ska försöka få fram så man verkligen ser att där är vass utan växter som döljer. allt för att alla fiskar ska trivas. svårt att förklara hur jag menar.
#21 - 18 februari 2009 10:56
Ursäkta att jag ändrade i mitt inlägg.
#22 - 18 februari 2009 10:58
Guy Palm skrev:
Gillar inte kokosnötterna, fast jag förstår att botiorna gillar dem. Försök att dölja dem med växter. Låt även den runda stenen till vänster ligga på bottnen.

jag är inte heller så säker på att jag gillar dom. ser lite för ''tillgjort'' ut.

sedan har jag märkt att botiorna bråkar om dom inte har gömställen som räcker. så ev får nötterna vara kvar tills växterna ger mer skydd.

ska lägga ner stenen i sanden och se. ska hämta mer stenar.
#23 - 18 februari 2009 11:37
Wow, det var snabbt gjort och bra också :) Jag gillar dina grenar, är själv på jakt efter spretiga redmoor.
#24 - 18 februari 2009 11:44
korten jag visar här är ju heller ej exakt i tid. det går långsammare i verkligheten än vad jag visar med bilderna. annars tills jag släppte i första fisken så har det tagit 1,5 till 2dagar. sedan får man väl ändra lite både i inredning och i fiskar tills det blir bra.

när tror ni man kan släppa i fler botior och andra lite mer känsliga fiskar?,fiskarna nu har inte visat tecken på att må dåligt dock så tar det en tid innan det är helt inkört. men jag har ju heller ej startat helt från början, har ju lite gammalt vatten från innan omstart plus gammalt ''gojs'' från andra inkörda pumpar.

känns som om dom har det bättre i 200L än 30-50L små plastboxar. där en del har varit under tiden.
#25 - 18 februari 2009 15:33
:)Jag tycker att dit akvarium är riktigt snyggt
#26 - 18 februari 2009 18:20
Riktigt fint akvarium alltså!

Men tror du att det kommer fungera med så mycket fisk? Blir det inte överbefolkat?
#27 - 18 februari 2009 18:43
ankan94 skrev:
:)Jag tycker att dit akvarium är riktigt snyggt

tack tack
#28 - 18 februari 2009 18:51
Samarin4 skrev:
Riktigt fint akvarium alltså!

Men tror du att det kommer fungera med så mycket fisk? Blir det inte överbefolkat?

tack tack, har rört runt i det nu så det är väldigt grumligt.

det har fungerat innan, nästan alla fiskar som är i det nu har varit där innan i ett bra tag (vet inte hur lång tid). har bra koll på vattnet och ha ett kraftigt ytterfilter. men visst är det lite överbefolkat för en del. men sedan ska jag ända fiskmixen under tiden.
#29 - 19 februari 2009 12:49
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_33/26240000-26249999/640x480/26242516.jpg?0

nu ser det ut så här, kunde inte hålla mig så alla fiskar har jag släppt i nu. än så länge går det bra. får se hur det artar sig.

har inte ändrat så mycket mer. tänkte jag väntar med det till jag får fler växter.
#30 - 19 februari 2009 13:21
Riktigt snyggt. Dock stör jag mig fortfarande på grenen, men man tänker inte på den lika mycket nu.

Jag kommer troligtvis köpa praktbotior till mitt 200 liters också idag, hoppas man inte blir hängd bara. ;)
#31 - 19 februari 2009 13:42
tack tack!

tänkte jag vill inte störa för mycket, ska ev inreda om om ett tag igen. så det som är där får vara där tills jag är nere o rotar igen.

mitt kar är ju rätt så långt så mina har ju mycket att simma på på längden. dom böcker jag läst och även kollat på nätet ska dom ha ca 100-200cm i längd och 200-500L.
#32 - 19 februari 2009 13:56
Jag har ju 100 cm iallafall... då har dom plats att växa sig fullvuxna. Men kommer knappast ha dom i 22 år som det tar för dom att bli fullvuxna.

Det viktiga är att de KAN växa så de inte stannar i växten, det är det jag har slagits för med näbbar och klor på forumet. ;)
#33 - 19 februari 2009 22:17
Det ser riktigt fint ut, som jag redan sagt. Vart fick du tag på den " pinnen" som du placerat i mitten på akvariet?

Det är ju självklart fint med många fiskar, Men de sk*ter ju som f*n, så det blir ju mycket arbete på botten ändå. Iallafallför mig, och jag har ca 20 djur varav de flesta är små.

Akta er för vita prick när ni har praktbotiorna dock.
#34 - 20 februari 2009 08:41
JojjeN skrev:
Jag har ju 100 cm iallafall... då har dom plats att växa sig fullvuxna. Men kommer knappast ha dom i 22 år som det tar för dom att bli fullvuxna.

Det viktiga är att de KAN växa så de inte stannar i växten, det är det jag har slagits för med näbbar och klor på forumet. ;)

det är ju rekommendationer, man får ju kolla på filter,bottenyta,övriga antal m.m. och så får man gå på erfarenhet och magkänsla. det bästa hade nog varit för praktbotia ca 500L som minst. men mer desto bättre ju.
#35 - 20 februari 2009 08:48
Samarin4 skrev:
Det ser riktigt fint ut, som jag redan sagt. Vart fick du tag på den " pinnen" som du placerat i mitten på akvariet?

Det är ju självklart fint med många fiskar, Men de sk*ter ju som f*n, så det blir ju mycket arbete på botten ändå. Iallafallför mig, och jag har ca 20 djur varav de flesta är små.

Akta er för vita prick när ni har praktbotiorna dock.

tack tack(hmm jag har märkt att jag skriver det överallt)roligt att du gillade det.

pinnen har jag hämtat från trädgården.

jag har ett kraftigt filter, dra ca 1-2tusen liter i timmen plus har jag ett kraftigt utblås som drar iväg slammet in i utsuget. så botten gör sig själv rent nästan. det slamlager som blir liggandes är bara en fördel för både växter och bökande botior. dom flesta fiskar har jag haft innan i samma mägnd (ibland mer och ibland mindre) har haft karet i ca 12mån 10mån. japp vet att dom får det lätt. fick med det när jag köpte mina botia striata som tog hårt på beståndet.

Annons