Förstå olika malarter
Jag skrev från min IPhone först, Tapatalk slängde ut mig vilket mynnade ut i ett smärre vredesutbrott. Nu ger jag min Macbook en chans.
1, Planetcatfish.com, där har du grejen. Kolla alltid där.
L-nummer är ett sätt att organisera fisken i ett system. När en fisk är vetenskapligt beskriven så skall det vetenskapliga namnet användas. Det finns exempel där L-numret brukas för flitigt i mina ögon. Två exempel: L046 heter Hypancistrus zebra, L134 heter Peckoltia compta. Det finns fler exempel, jag lovar.
Apistogramma (A) och Corydoras (C) har samma system men där upplever jag att det sköts bättre faktiskt. Lägg sedan till LDA-nummer för malar så ser du att det blir mer än rörigt. Om du kollar på begreppet sp, species så markerar det egentligen att hela släktet avses.
Jag rör förmodligen till det för dig mer nu men jag gör en ansats till att förklara i alla fall. Ibland har samma mal olika nummer, kommer inte på något konkret exempel, eller jo det gör jag föresten. L114 har även ett LDA-nummer som är LDA007, men den heter Pseudacanthicus cf. leopardus.
Någon mer får gärna fylla in, för det finns saker jag missat.