Första mätningarna

#1 - 24 november 2006 00:54
I dag tog jag för första gånger lite tester på vattnet i mitt 110 liters. I förgår fyllde jag på med vatten och i går planterade jag några växter och tillsatte en halvdos PMDD).

KH=3
pH=7
Nitrat=1ppm

Ganska lågt KH (för endlers) trots att jag har lite krossad kalksten under sanden, så jag har börjat fundera på bikarbonat igen. Hur mycket ska jag tillsätta i så fall?

Det var väldigt lite nitrat i vattnet så jag har tillsatt en till halvdos PMDD.
#2 - 24 november 2006 00:58
Sover du aldrig batski? :)

Tar det inte ett tag innan kalkstenen gör verkan?
#3 - 24 november 2006 01:05
Piscator skrev:
Sover du aldrig batski? :)

Nej ;)

Piscator skrev:
Tar det inte ett tag innan kalkstenen gör verkan?

Jo kanske det [:o] Hittills har jag bara sysslat med svartvatten så det här är nytt för mig.
#4 - 24 november 2006 17:00
Med göteborgsvatten kan du inte räkna med att kalken gör någon skillnad på kh.
MVH
Magnus
#5 - 24 november 2006 17:08
Hmm, ok. Hur är det med bikarbonat då?
#6 - 29 november 2006 07:53
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dina Endlers kommer troligtvis att ha det bäst om du mixtrar så lite som möjligt med vattnet. D v s mindre svängningar i Ph. Jag använder vanligt kranvatten utan någon tillsats till alla mina burkar.[/COLOR][/FONT]
#7 - 29 november 2006 08:11
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dina Endlers kommer troligtvis att ha det bäst om du mixtrar så lite som möjligt med vattnet. D v s mindre svängningar i Ph. Jag använder vanligt kranvatten utan någon tillsats till alla mina burkar.[/COLOR][/FONT]

Ja målet är så klart så lite pH-svängningar som möjligt :) Har nu fått rådet om att stoppa in krossade coraller (alt. snäckskal) i en nylonstrumpa och låta det ligga under filtret. kalciumet i skalen löser upp sig långsamt och skapar ett stabilt vatten.

Det låter som det bästa tipset hittills och betydligt enklare än att hålla på och mixtra med bikarbonat :D
#8 - 29 november 2006 08:27
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag kan förstå ditt tänk, att du vill ha det så naturligt som möjligt för fiskarna och att eftersträva deras naturliga livsmiljö så mycket som möjligt. Ibland kan det dock slå tillbaka lite grand eftersom fiskarna i generationer acklimatiserats till ett liv i akvariemiljö med helt andra förutsättningar än de har i naturen. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag instämmer med Maria, mickla så lite som möjligt med vattnet. De värden du anger är de som "serveras" hemma i mina burkar och det funkar kanonbra med endlers! Kan även intyga att Marias burkar funkar superbra, definitivt hennes endlersburk! :) Sköter du vattenbytena så vill det till rejält med otur för att det skall krascha, den risken är lika stor även om du använder tillsatser i vattnet.[/COLOR][/FONT]
#9 - 29 november 2006 08:39
Grejen är att mina endlers är yankies :D

Jag tvivlar absolut inte på att Marias endlerskar funkar toppen. Men eftersom jag har valt att köra mina akvarier som low-tech med lite vattenbyten och dessutom torv under sanden vill jag försäkra mig om att vattnet inte blir för mjukt eller för surt för dem.

I svartvattensakvarierna vill jag ha mjukt och lite surt vatten. Men jag har slutat mixtra med pH-sänkare i SA-akvariet (i Asienkaret har jag aldrig gjort det). Istället kör jag med mäsk nu, vilket förser växterna med CO2 och håller pH nere vid 6.6-6.8.

Men jag ska inte mixtra med vattnet i endlersakvariet heller. Bara låta de krossade snäckskalen ligga där under filtret. Naturligare kan det inte bli. Ungfär som att ha kalkhaltig sand (vilket jag inte har) :)
#10 - 29 november 2006 11:39
Jag bor också i Gbg och har Malawi i mitt 400 kar. Där tillsätter jag 1 msk bikarbonat till 100 l vatten. Det blir perfekta värden tycker jag. PH 8,5 och KH runt 10. Det tog några vattenbyten innan man "lärde sig" mängden, men nu behöver jag inte mäta längre, jag vet var det hamnar nu. Dessutom har jag passande växter till mina Malawisar som också gillar bikarbonaten. Dom tar tillgodogör sig kolet och jag tycker det växer rätt bra faktiskt med tanke på dom täta vattenbytena. Har man ett väldigt lågt KH finns det risk att PH värdet droppar snabbt om man "slarvar" lite med vattenbyten tex under semestrar o dyl.
#11 - 29 november 2006 13:34
På tal om högt och stabilt PH så rekommenderar jag det som du redan varit inne på; lägg krossade snäckskal i i nylonstrumpa någonstans i karet.
Fippla inte med bikarbonat när du gör så små vattenbyten, det kan sluta illa vilket jag själv erfarit...
Bilagor:
#12 - 29 november 2006 13:42
Tack för alla tipsen! Ska nog åka och köpa krossade snäckskal senare i dag.

Annons