Det enklaste är att köra 3 sorters mbunas och kanske en aulonocara sort i en sådan balja.
3hannar och 3 honor av en aulonocarasort, 10 st av tre st mbuna sorter, det blir ca 36 fiskar från början, jag rekommenderar att köpa alla fiskar samtidigt och att aulonocarorna gärna är lite större än dina mbunas.Men du MÅSTE se till att du har fått igång din balja innan du stoppar i fiskarna.
4 st ancistrus blir utmärkt.
23-27 grader funkar fint.
Jag kör vit sand, så jag hade tagit vit sand korallsand eller ciklidgrus.
Jag kör vita faxe stenar men vita hålstenar är snygga också.
En st eheim 1200 innerfiler med ett pumphuvud med filtermatta, så får du bra rening och syresättning plus att du får backup om en pump stannar.
Jag kör med billiga blåa som man klistrar på bakrutan, dom är snygga mot vit sand och sten.
Jag har aldrig haft något under mina stenar i mina baljor, men vill du vara på den säkra sidan, köp lite frigolit och lägg det under stenarna.
Kör du röda och gula fiskar, så får fram färgerna med groluxrör, kör du blåa fiskar så är det aquarelle eller aquastar som gäller, har du både blåa och röda fiskar kombinera grolux med aquarelle.
Vita prick kan även malawiciklider få, oftast så kommer det med nya fiskar som man låter gå i för kallt vatten.
Sist men inte minst skynda långsamt se till att ha riktig syresättning låt dina filter komma igång, mata väldigt försiktigt i början, sedan när baljan är igång, byt vatten varje vecka 50%.Janne
malawi.forum24.se