Första malawikar

#1 - 29 oktober 2011 16:58
Hej, alla akvarister!
Jag ska snart starta upp mitt 320 liters akvarium. Däri kommer jag att ha malawiciklider.

Då ha jag några frågor om detta...

Hur många bör jag ha?
Hur många av varje? (hona/hane)
Vilken mal? Hur många?
Vilken temp?
Sand?
Sten?
Någon som vet ett billigt innerfilter/ytterfilter? (320L kar)
Bakgrund?
Hur många sorter? (malawiciklider)
Akvarieunderlägg? (på botten)
Belysning?

Något mer tips som jag bör tänka på?

Tack på förhand :)
#2 - 30 oktober 2011 14:02
Någon som kan/vill hjälpa till?

Väldigt tacksam :)
#3 - 31 oktober 2011 09:32
En fråga till: Vilka sjukdomar är vanligast bland malawiciklider? Kan de få vita prick-sjukan?

Tackar
#4 - 31 oktober 2011 09:43
Här hittar du säkert svar på några av dina frågor:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=195

1+3 (hane, hona) skulle jag satsa på och 3-4 sorter kan bli snyggt. T.ex ancistrus funkar med malawi. Mycket gömställen gillar dem och även högt pH så kalksten skulle du kunna ha och kalksand på botten. Under det lägg ett liggunderlag.
#5 - 31 oktober 2011 09:55
Det enklaste är att köra 3 sorters mbunas och kanske en aulonocara sort i en sådan balja.
3hannar och 3 honor av en aulonocarasort, 10 st av tre st mbuna sorter, det blir ca 36 fiskar från början, jag rekommenderar att köpa alla fiskar samtidigt och att aulonocarorna gärna är lite större än dina mbunas.Men du MÅSTE se till att du har fått igång din balja innan du stoppar i fiskarna.
4 st ancistrus blir utmärkt.
23-27 grader funkar fint.
Jag kör vit sand, så jag hade tagit vit sand korallsand eller ciklidgrus.
Jag kör vita faxe stenar men vita hålstenar är snygga också.
En st eheim 1200 innerfiler med ett pumphuvud med filtermatta, så får du bra rening och syresättning plus att du får backup om en pump stannar.
Jag kör med billiga blåa som man klistrar på bakrutan, dom är snygga mot vit sand och sten.
Jag har aldrig haft något under mina stenar i mina baljor, men vill du vara på den säkra sidan, köp lite frigolit och lägg det under stenarna.
Kör du röda och gula fiskar, så får fram färgerna med groluxrör, kör du blåa fiskar så är det aquarelle eller aquastar som gäller, har du både blåa och röda fiskar kombinera grolux med aquarelle.
Vita prick kan även malawiciklider få, oftast så kommer det med nya fiskar som man låter gå i för kallt vatten.
Sist men inte minst skynda långsamt se till att ha riktig syresättning låt dina filter komma igång, mata väldigt försiktigt i början, sedan när baljan är igång, byt vatten varje vecka 50%.Janne

malawi.forum24.se
#6 - 31 oktober 2011 09:58
Ja, jag lägger ett akvarieunderlägg på bottnen. 2+6 då kanske ? :p. Ja blir nog 3-4 sorter, blir snyggast då som du säger. Ha redan 2 ancistrus, ska nog ha 3 till. Som bottenmaterial ha jag funderat på ciklidgrus, som är kalkhaltigt. Sen sten vet jag inte riktigt...tycker lavasten är snyggt, men är det bra, då de ha vassa kanter å fiskarna kan skada sig? Vilken bakgrund skulle passa till det?

Tack för ditt svar.
#7 - 31 oktober 2011 10:02
Tycker också 3-4 arter skulle bli snyggt. Kan du få 1 hane och 2-3 honor av varje art är det bra...trivs de får du snart flera. ;)

I 320 liter kan du ha kring 30-35 fiskar.

Vill du ha malar som bara algätare funkar det bra med ancistrus, vill du istället ha malar från malawisjön finns Synodontis njassae, som dock inte äter alger.

Kalkstensrösen och sand är bra. Vill du ha växter är t ex vallisneria ett bra val. Då malawis gärna gräver, är det nödvändigt med ett underlag - och liggunderlag fungerar fint.

Eheim och Fluval är två bra filter, annars finns budgetvarianter i form av AM-Top med samma prestanda, men kanske inte samma kvalitet. Ta gärna i i överkant, de gillar bra fart på vattnet.

Som belysning skulle jag rekommendera en ramp med minst två rör, gärna PowerGlo bak och ett MarineGlo fram - det ger väldigt fina färger på fiskarna. Marine-röret kan ersättas med ett PowerGlo eller AquaGlo, om man vill, en då blir det blåa skimret mindre.

Sjukdomar är som för fiskar i övrigt, plus att de flesta malawis till större delen är växtätare. De skall därför gärna ha mat med mycket vegetabilier i. Viss mat, som t ex röda mygglarver, är direkt skadliga för dem.
#8 - 31 oktober 2011 10:13
Som sagt, blir det nog 3-4 arter. 1+3(hane,hona)
4-5 ancistrus. Kommer köpa till 2-3 i och med att jag redan ha 2 st.
Ja den där seaview bakgrunden var riktigt snygg.
Men det jag mest fundera över är stenarna :)
Vilka som skulle passa bäst i mitt kar, om jag skulle ha seaview bakgrund, ciklidgrus.
Är det där lysrör? (groluxrör,aquarelle)
Ska i alla fall köra med golden, då blir det väl groluxrör?
Tips på någon röd malawiciklid?
Hittade Eheim PowerLine 2252- 1200l/h. Är det allt med till där som man behöver?
#9 - 31 oktober 2011 10:18
Här har du ett par st.Janne

malawi.forum24.se
#10 - 31 oktober 2011 10:20
Tack :)
Det är firefish va? den första å den sista?
#11 - 31 oktober 2011 10:25
Ja, det är firefish.Janne

malawi.forum24.se
#12 - 31 oktober 2011 10:27
Dom är riktigt fina. Men tips på vilken sten som skulle passa med seaview bakgrund och ciklidgrus?
#13 - 31 oktober 2011 10:28
Varför vill du ha 1+ 3 istället för 10 st?Janne

malawi.forum24.se

QUOTE=malawifantast;1551197]Som sagt, blir det nog 3-4 arter. 1+3(hane,hona)
4-5 ancistrus. Kommer köpa till 2-3 i och med att jag redan ha 2 st.
Ja den där seaview bakgrunden var riktigt snygg.
Men det jag mest fundera över är stenarna :)
Vilka som skulle passa bäst i mitt kar, om jag skulle ha seaview bakgrund, ciklidgrus.
Är det där lysrör? (groluxrör,aquarelle)
Ska i alla fall köra med golden, då blir det väl groluxrör?
Tips på någon röd malawiciklid?
Hittade Eheim PowerLine 2252- 1200l/h. Är det allt med till där som man behöver?[/QUOTE]
#14 - 31 oktober 2011 10:29
Jag skrev det förut, vit faxe eller vit hålsten.Janne

malawi.forum24.se
#15 - 31 oktober 2011 10:33
Ojdå! Tur att du rätta mig. Jag ska ha 10st av varje sort. 3sorter. 10x3. Men det blir väl typ 7honor och 3 hanar då?

Tack för svar :)
#16 - 31 oktober 2011 10:43
Var kan man hitta eheim powerline 2252-1200l/h? Hittade på akvarieshopen för 980:-.
Ingår allt där?
Någon som beställt därifrån?
Sen undra jag var man kan få tag på lysrör. Samt lysrörshållare.
Är inte vit faxe samma sak som kalksten?
#17 - 31 oktober 2011 12:07
Nej, det var inte mål med den kommentaren att rätta dig.
Jag försökte få ett svar på varför du ville ha 1+3 istället, jag tycker att jag läser det och då och då, att en del föredrar lite mindre grupper och då slände jag ut frågan varför det är bättre med mindre grupper på mbunas.Janne

malawi.forum24.se
#18 - 31 oktober 2011 12:09
[HR][/HR]Reg.datum okt 2006Ort mölnlyckeInlägg 178
[h=2][/h][INDENT] Nej, det var inte mål med den kommentaren att rätta dig.
Jag försökte få ett svar på varför du ville ha 1+3 istället, jag tycker att jag läser det och då och då, att en del föredrar lite mindre grupper och då slände jag ut frågan varför det är bättre med mindre grupper på mbunas.Janne

malawi.forum24.se
Ojdå! Tur att du rätta mig. Jag ska ha 10st av varje sort. 3sorter. 10x3. Men det blir väl typ 7honor och 3 hanar då?

[/INDENT]
#19 - 31 oktober 2011 12:14
Jo, men det går väl bra att ha 10st?
Eller hur många bör man ha?
Jag tänkte ju typ 7honor 3hanar.
#20 - 31 oktober 2011 12:19
Jag tror inte du behöver ha alla beslut klara innan. Börja med att köpa akvarium, bänk, filter mm. Ställ upp det på ett bra ställe, satsa på att få till en bra inredning. Därefter startar du upp det i lugn och ro. Sen har du all tid i världen att köpa fisk.

Risken är att du har så många att-göra punkter framför dig att det hela blir övermäktigt. Även om det är kul att planera och drömma sig bort.

Mvh
#21 - 31 oktober 2011 12:26
Nej, det tror inte jag heller. Men jag vill ju att lysrören, sten, bakgrund ska passa in bland fiskarna.
Jag ha redan akvarium + bänk, filter ska jag köpa nytt. Jag ha ställt upp det.
Inredningen håller jag på att tänka på, dagarna runt.
Blir väl, Ciklidgrus, seaview bakgrund, kanske Eheim PowerLine 2252- 1200l/h.
Men fundera på stenen. Är kalksten och vit faxe samma sak? Eller är det helt olika grejer?
#22 - 31 oktober 2011 16:13
En fråga: Vart får man tag på Groluxrör och hållare till den?

Tacksam för svar.
#23 - 31 oktober 2011 16:28
Här har du en länk till en zooaffär som har ljusramper och lysrör.http://www.pwss.se/home.php?cat=1710
Vit faxe sten finns i zooaffärer den kallas faxe för att faxe ligger i danmark, det är där man plockar stenen, den innehåller kalk.Janne[

malawi.forum24.se

UOTE=malawifantast;1551293]En fråga: Vart får man tag på Groluxrör och hållare till den?

Tacksam för svar.[/QUOTE]
#24 - 31 oktober 2011 16:33
Tack för ditt svar.
Så det är alltså Sylvania Grolux T5 som man ska ha om man ska ha fram färgerna röd och gul bättre?
Vilka hållare kan man ha till de?
#25 - 31 oktober 2011 17:04
Någon som vill slänga upp en bild på vit faxe sten?

tack :)
#26 - 31 oktober 2011 17:29
Här har du en bild på vit sand, faxe och blå bakgrund.Det är sylvania grolux som gäller om du ska ta fram dom röda färgerna.Janne

malawi.forum24.se
#27 - 31 oktober 2011 17:41
Är den så svart-vit, eller är det alger?
vad är det du mer ha i sanden för svart? Alger?
#28 - 31 oktober 2011 17:45
Det är alger, malarna kommer inte åt alla skrymslen så stenarna blir lite mörka utav alger.Janne

malawi.forum24.se

Är den så svart-vit, eller är det alger?

vad är det du mer ha i sanden för svart? Alger?
#29 - 31 oktober 2011 17:48
Okej :D Men vad är det för skillnad mellan de stenarna och kalksten?
#30 - 31 oktober 2011 17:56
Det finns en massa olika kalkstenar, det som är vitsen med faxe är att den är vit, det är inte alla kalkstenar.Janne

malawi.forum24.se
#31 - 31 oktober 2011 18:04
Ok! För jag ha vita kalkstenar här hemma. Är detta vit faxe då?
#32 - 31 oktober 2011 18:13
bor du i danmark? :P
#33 - 31 oktober 2011 18:19
Hahah, neej! Jag bor i Sverige :D
Men jag ha några sånna kalkstenar här hemma som jag köpt. Så är detta vit faxe sten eller? :)
#34 - 31 oktober 2011 19:44
Här har du en bild på vit sand, faxe och blå bakgrund.Det är sylvania grolux som gäller om du ska ta fram dom röda färgerna.Janne

malawi.forum24.se
Men hallå... du har ju satt planschen upp o ner:D
#35 - 31 oktober 2011 19:56
Jag vet, jag gjorde fel med första baljan, så jag gjorde lika fel på dom andra två också med vilje, för att jag ville att det skulle bli enhetligt, det är sällan någon ser det, men jag tycker det är snyggt ändå.Janne

malawi.forum24.se

QUOTE=åheim;1551372]Men hallå... du har ju satt planschen upp o ner:D[/QUOTE]
#36 - 31 oktober 2011 20:02
Absolut, det är ju snyggt ändå :D

Ha lite undran den där biten om ljusrören.
Vad kan man fästa Sylvania Grolux T5 i? Finns det nån hållare?
Mitt kar är 120cm långt.
#37 - 31 oktober 2011 22:49
Köp en hagen glo t5, asbra ramp!
#38 - 1 november 2011 10:21
Men finns det inte hållare som man kan skruva fast upp o ner?
Jag har en ramp här hemma, med lysrör och allt. Sen kan man skruva loss hållaren, från rampen, så man bara ha kvar hållaren och lysrören :D
#39 - 1 november 2011 11:17
Om det är en t-8 ramp, så behåll den som den är, och köp grolux T-8 rör istället, det blir billigare.Janne

malawi.forum24.se

Men finns det inte hållare som man kan skruva fast upp o ner?

Jag har en ramp här hemma, med lysrör och allt. Sen kan man skruva loss hållaren, från rampen, så man bara ha kvar hållaren och lysrören :D
#40 - 1 november 2011 13:54
Jag vet inte om det är t-8 ramp, men det är förmodligen t-8 lysrör. Så det är det väl då? Sylvania Aquastar T-8..
Så skulle det passa och bara köpa lysrören? (grolux T-8 rör)
#41 - 1 november 2011 13:56
Det går bra.Janne

malawi.forum24.se

Jag vet inte om det är t-8 ramp, men det är förmodligen t-8 lysrör. Så det är det väl då? Sylvania Aquastar T-8..

Så skulle det passa och bara köpa lysrören? (grolux T-8 rör)
#42 - 1 november 2011 14:40
Ok! Men blir det ändå lika bra färger (röda,gula) på fiskarna, om man ha Grolux t-8?

Är det denna då som gäller?
http://www.pwss.se/product.php?productid=258&cat=1716&page=1
#43 - 1 november 2011 15:38
Jag har inte testat grolux T-5 men utav grolux T8 så blir det mera rött i fiskarna.Janne

malwi.forum24.se[

QUOTE=malawifantast;1551535]Ok! Men blir det ändå lika bra färger (röda,gula) på fiskarna, om man ha Grolux t-8?

Är det denna då som gäller?
http://www.pwss.se/product.php?productid=258&cat=1716&page=1[/QUOTE]
#44 - 1 november 2011 15:51
Ok, men hur ser man att de lysrören passar till min ramp?
#45 - 1 november 2011 15:57
asså t8 är de vanliga lite tjockare rören. t5 är smala. men lite mer kräm i. du ser lätt vilka rör du har.

jag skulle nog köra på power-glo hellre än grolux. jag kör power-glo till mina. får fram färgerna mer tycker jag.
#46 - 1 november 2011 16:19
Men om man beställer lysrör från pwss.se...(inte ramp). Få man bara själva "lysrören" med då eller få man med själva hållaren också som man fäster lysrören i?
#47 - 1 november 2011 16:22
öhh nej du får bara lysrören. fästena är ju i rampen. eller hur? fast bättre du går till en zooaffär o köper därifrån. sällan att lysrör kommer fram hela när man köper dom på internet.
#48 - 1 november 2011 16:29
men som sagt. jag tycker powerglo.rören är bättre än grolux. tycker grolux är mer för växter. ( därav det röda spektrumet) powerglo är lite blåare.

har en bild på på powerglo mot vanliga varmvita rör som man har på tex kontor. hade man kört på de varmvita hade vattnet sett helt gult ut.
#49 - 1 november 2011 16:35
Men är det där blåa mer inte för de blåa fiskarnas färg ska fram?
#50 - 1 november 2011 17:23
Fokusera på att fiskarna behöver lite högre pH, vattenbyten varje vecka, en del gömställen, bra cirkulation på vattnet, en bra grupp med lämpligt antal invidider (som inte slår ihjäl varandra)... Fixar du det så kommer du långt.. ;)
#51 - 1 november 2011 17:28
ah,jo. Ha nog dom jag ha sålänge, sen byter dom sen.
#52 - 1 november 2011 17:38
Tack för hjälpen med lysrören.
Fått lite tips nu.
Men som sagt, byter nog senare. Ha nog dom jag ha sålänge.

Sen ta vi nästa ämne, om ni skulle kunna hjälpa mig med det med, "Sanden"
Tänkte ju ha ljus sand. Det jag fundera på är att ha ciklidgrus. Men syns inte algerna väl på ljus sand?
Är blästersand lite mer mörkare än vit eller?- Bild?
Ciklidgrus- Är det mer som grus eller är det som sand?
#53 - 2 november 2011 07:07
jo det blåa är för att få fram färgerna. men inte bara de blå fiskarna utan ALLA fiskarnas färger. o det är rätt stor skillnad på olika rör.

jag har ciklidgrus i mitt. o jag har inga alger. o det blir oftas inte så då malawi gräver en massa så sanden ligger sällan still. mitt är vitt jämt
#54 - 2 november 2011 07:11
obs! det blåa ljust i första bilden är inte från de rören utan ett marin-blått rör som jag har för att få lite månbelysning på kvällarna. det är tokblått :)
#55 - 2 november 2011 07:53
hannesc skrev:
öhh nej du får bara lysrören. fästena är ju i rampen. eller hur? fast bättre du går till en zooaffär o köper därifrån. sällan att lysrör kommer fram hela när man köper dom på internet.

Klart dom kommer fram hela. Vart har du fått annat ifrån? Alla butiker jag köpt lysrör från på nätet har levererat dom hela. Om dom sedan skulle vara trasiga så får man ju ända nya gratis så man förlorar ju inget.
#56 - 2 november 2011 08:00
jag har fått två rör pajjade. visst jag har fått nya, men tar ju sån jäkla tid med allt det. ne då åker jag ner till DM o har nya rör på bråkdelen av en sekund.
#57 - 2 november 2011 09:48
Är det vit faxe sten du har?
Jag gillar dom :D
#58 - 2 november 2011 09:59
ja det är faxe-stenar. o ciklidgrus
#59 - 2 november 2011 10:39
Ok
Är ciklidgrus mer som grus eller mer lik sand?
#60 - 2 november 2011 10:45
tjaa du ser ju på bilderna.

som fint grus. inte lika fint som sand men absolut inte som engelsk sjösten tex.
#61 - 2 november 2011 10:46
Skoj kommentar , ALLA fiskars färger, jag är lite tveksam att röret ta fram dom röda fiskarna färger så bra.Lägger ut lite bilder på lite röda fiskar.

malwi.forum24.se

hannesc skrev:
jo det blåa är för att få fram färgerna. men inte bara de blå fiskarna utan ALLA fiskarnas färger. o det är rätt stor skillnad på olika rör.

jag har ciklidgrus i mitt. o jag har inga alger. o det blir oftas inte så då malawi gräver en massa så sanden ligger sällan still. mitt är vitt jämt
#62 - 2 november 2011 10:48
aa asså det tar ju fram färgerna mer än tex ett varmvitt rör. men sure..ett rör med ett röda spektrum tar ju absolut fram röda fiskars färger mer.
#63 - 2 november 2011 10:49
Det är min erfarenhet också, att ofta så är rören trasiga när man köper dom på nätet, bättre att låta din lokala zooaffär fixa fram rören.Janne

malawi.forum24.se
#64 - 2 november 2011 10:51
om man vill få fram det röda så hade jag kombinerat power-glo med aqua-glo isåfall

edit: lägger in en bild istället

#65 - 2 november 2011 10:53
Har du inga bilder på lite baljor med dom lysrören, dom där staplarna säger åtminstone inte mig, hur det kommer att bli baljan med dom lysrören.Janne

malawi.forum24.se[

QUOTE=hannesc;1551732]om man vill få fram det röda så hade jag kombinerat power-glo med aqua-glo isåfall

aqua-glo:http://www.pwss.se/image.php?productid=241

power-glo: http://www.pwss.se/image.php?productid=276

grolux:http://www.pwss.se/image.php?productid=258[/QUOTE]
#66 - 2 november 2011 10:55
ne har ju inte mer än de bilderna jag la in innan. där är det powerglo. hade grolux för men har inga bilder på det karet tyvärr :(
#67 - 2 november 2011 11:06
Det är svårt detta med rör, när det inte finns bilder på baljor med rören i.
Men min erfarenhet är grolux är det näst bästa för att få fram röda färger, det bästa som funnits är super grolux, men det går inte att få tag i.Sedan så kan man blanda grolux med aquastar eller aquarelle, då får du även med det blåa och även lite mer ljus i baljan.Janne

malawi.forum24.se

hannesc skrev:
ne har ju inte mer än de bilderna jag la in innan. där är det powerglo. hade grolux för men har inga bilder på det karet tyvärr :(
#68 - 2 november 2011 11:14
dy har så rätt janne.
#69 - 4 november 2011 10:58
Var igår hos min lokala zooaffär. Men kunde inte hitta ciklidgrus..
Så...Vart kan man hitta det? web?

#70 - 4 november 2011 10:59
jag hitta det på DM i jkpg.
#72 - 4 november 2011 12:33
Ok Tack!
Men finns det inte nånstans där de säljer 25kg i samma?
#73 - 4 november 2011 18:36
Någon som beställt Eheim PowerLine 2252 - 1200L.. Från Akvarieshopen.com? http://www.akvarieshopen.com/powerline-2252-1200-lh-p-137.html
Fattas filtrena till där? Något mer?

Om inte, vilka filter passar?
#74 - 5 november 2011 20:10
Tack för alla svar!

Lite extra frågor, om ni ha tid... :)

Vit faxesten- Någon som kan länka en bild, så man vet hur de se ut när man köper dom?

Sen undra jag vart man kan köpa ciklidgrus billigast? (25kg)

Innerfilter- Kollat på Eheim PowerLine 2252 - 1200L. Någon som ha erfarenhet av dessa? Någon som beställt från akvarieshopen.com?
Ingår filter? (antar att det är detta filter som gäller)
Om inte.. En fråga ang detta.. Vad är det för skillnad mellan kolpatron och skumpatron? Vilket passar till detta innerfilter? http://www.akvarieshopen.com/eheim-c-21_80_81.html

Annons